Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Rusty - 01.12.2018, 07:40:47

Otsikko: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Rusty - 01.12.2018, 07:40:47
Tervehdys

Testasin kelmulla moottorin öljyntäyttökorkin kautta paineen ja ylipainettahan siellä on joten huohotus lienee tukossa. Otin irti sylinterikannen päältä öljyloukolle menevän letkun, puhdistin sen ja tarkastin eheyden. Öljyloukossa/erotussäiliössä on melkolailla paljon keltaista mönjää joten tukossahan tuo lienee. Kun tämä sylinterikannelta tuleva letku on irti öljyloukosta niin kelmu ei enää pullistu. Laitoin osat kiinni ja ajelin tovin. Edelleen kelmu pullistuu kun testaa öljyntäyttökorkin kautta paineen. Otin uudelleen tämän sylinterikannen päältä tulevan letkun irti ja huomasin, että letkuun oli päätynyt tätä keltaista mönjää. Käynnistin koneen ja tein havainnon, että omasta mielestäni öljyloukon kautta nousee höyryä. Näin ollen se ei täysin tukossa ole. Tätä havaintoa puoltaa myös, että tähän huohotusletkuun oli päätynyt mönjää eli loukon kautta tulee ilmaa ylöspäin. Ylipainetta moottorissa ei ole silloin, kun tämän sylinterikannelta tulevan letkun irrottaa öljyloukosta.

Varsinainen kysymykseni siis on, että auttaako huohotusjärjestelmän uusiminen vai voiko vikaa olla jossain muualla? Järjestelmähän ei kallis ole mutta työmäärä on melko iso tuon imusarjan irrottamisen vuoksi.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: vikki - 01.12.2018, 08:30:30
Kannattaa vaihtaa huohotinpurkki sekä hapertuneet letkut, ettei korkkaa stefoja ulos. Imusrjasta alempia ruuveja löysätään ja ylemmät kokonaan pois. Ei mikään tolkuton homma. Muista päästää bensanpaineet ulos aluksi.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Rusty - 01.12.2018, 09:28:13
Auttaako sen purkin vaihto varmasti, kun omaan makuun tosiaan sen purkin kautta tulee ilmaa ylöspäin? Näin ei varmaan pitäisi kuitenkaan tapahtua oman ymmärrykseni mukaan.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: vikki - 01.12.2018, 09:56:34
Sanomasi perusteella pitää vaihtaa ehdottomasti. Letkut saattaa olla tukossa ja osin täynnä karstaa. Kunnossa olevana koneessa on kevyt imu.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Rusty - 01.12.2018, 10:24:16
Hmm, kai se pitää sitten hommiin ryhtyä. Oletin vain, että jos öljyloukko olisi tukossa, niin sieltä ei kulkisi mitään mihinkään suuntaan. Tuo höyryn nouseminen sen kautta ihmetyttää kun se taas antaisi viitteitä, että se ei täysin tukossa voi olla. Minkälainen tuo öljyloukon rakenne on? Ilmeisesti menee ainakin letku imusarjaan? Joissakin malleissa on ilmeisesti joku PCV venttiili joka voi hajota, mahtaako tässä olla sellaista  ????

Lisäksi, vaikka tuon sylinterikannesta tulevan letkun irrottaa niin kelmu ei silti lommolle mene alaspäin. Ei pullistu mutta ei toisaalta tee mitään muutakaan.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: vikki - 01.12.2018, 10:32:08
Menee letku imusarjaan ja lohkon kylkeen, sekä ylös. Mulla meni kans tukkoon, mutta venttili jumittui siten että tuli järjetön imu koneeseen päin. Lohkon kyljen letku oli aika tukossa karstasta.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: J_Dempsey - 04.12.2018, 11:39:39
Mulla juuri vaihdettiin tuo öljyloukku ja koneen päälle tuleva letku. Käyntiääni muuttui merkittävästi, alkoi kulkine taas kuulostaa vitoskoneelta ja alavääntökin palasi. Jos on pienintäkään epäilystä, että huohotuksessa on vikaa niin kannattaa ehdottomasti hoitaa kuntoon.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Rusty - 14.12.2018, 17:19:27
Nyt on huohotusjärjestelmä uusittu valmiilla setillä joka sisälsi sen öljyloukun sekä kolme letkua. Nyt kun testaan kumihanskalla öljyntäyttökorkin kautta painetta, niin hanska ei enää täyty mutta ei toisaalta tyhjenekään. Avatun korkin kautta myös lämpimällä koneella nousee kevyttä höyryä. Voiko jokin muu paikka olla tukossa/viallinen? Öljyloukku letkuineen ainakin oli täysin ummessa joten se vähintäänkin oli syytä uusia.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: vikki - 14.12.2018, 20:05:03
Nyt on huohotusjärjestelmä uusittu valmiilla setillä joka sisälsi sen öljyloukun sekä kolme letkua. Nyt kun testaan kumihanskalla öljyntäyttökorkin kautta painetta, niin hanska ei enää täyty mutta ei toisaalta tyhjenekään. Avatun korkin kautta myös lämpimällä koneella nousee kevyttä höyryä. Voiko jokin muu paikka olla tukossa/viallinen? Öljyloukku letkuineen ainakin oli täysin ummessa joten se vähintäänkin oli syytä uusia.




Putsasitko myös lohkon kyljessä olevan reiän, koska juuri siihen karsta kerääntyy ? Saattaahan siinä olla ohivuotoakin. Kuluttaako öljyä ?
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Rusty - 14.12.2018, 20:12:11
Käytin autoa pajalla ja mekaanikko sanoi putsanneensa kaikki reijät ja röörit mitkä liittyvät huohotukseen. Öljynkulutuksesta on vaikea mennä varmaksi sanomaan, koska öljyä kyllä kului hetki sitten vuotavan kampiakselin tiivisteen vuoksi. Se on vaihdettu mutta kilometrejä ei ole vielä tullut niin paljoa että voisi öljynkulutuksesta sanoa mitään.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: vikki - 14.12.2018, 20:17:38
Ok. Voisiko epäillä koneen olevan liian karstainen ja karstapesun tarpeessa. Viitaten juuri aienpaan huohottimen toimintaan joka voi tehdä karstottumista? Männänrenkaat ym..
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Rusty - 14.12.2018, 21:35:16
Eipä tuo forte käsittely välttämättä huonoa tekisi. Pitänee ottaa ohjelmaan se tehdä. Ei öljyä paljoa pitäisi mennä, koska vaikka kampiakselin tiiviste vuoti niin öljyä meni silti vain 1L/8-10tkm.. Aikaisemmin on tainnut mennä 1L/20tkm jollen ihan väärin muista..
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: vikki - 14.12.2018, 21:47:07
Huom. Jos teet sen fortella itse, pitää tietää ihan tarkalleen mitä on tekemässä. Mieluummin vie asentajalle, joka sitä on tehnyt ennenkin.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: M.M.A - 17.12.2018, 19:34:07
Huom. Jos teet sen fortella itse, pitää tietää ihan tarkalleen mitä on tekemässä. Mieluummin vie asentajalle, joka sitä on tehnyt ennenkin.

Tuossa mitään ihmeellistä ole, purkin kyljessä ohjeet. Ainoa juttu siinä on että moottoria ei saa kuormittaa yhtään. Eli metriäkään ei liikuta. Vain korotettua tyhjäkäyntiä jos samat ohjeet vielä voimassa. Itse käytin vielä forten jälkeen halvat öljyt ja suodattimen koneessa huuhtelemassa ja sitten vasta ne kunnon ölpät ja suodatin koneeseen.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: vikki - 17.12.2018, 20:42:06
Kuten jo sanoin, pitää siis tietää mitä tekemässä, muuten saattaa kone laueta siihen paikkaan. Ei tosiaan mitään ihmeellistä sinänsä, kunhan kone käy tarkalleen tasakierroksilla joku tuki kaasupolkimen ja penkin välissä.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: harald - 18.12.2018, 15:22:45
Hi
Ajele nyt vähän aikaa sillä ja seuraa moottorin reagointia onko muutoksia entiseen
,,,joka tapauksesessa jos huohotinjärjestelmä ei toimi oikein niin Öljyt pilaantuu nopeasti ja heikentävät voitelua.
Ehkäpä kannattaisi vaihtaa öljyt ensimmäiseksi ennenkuin noihin Forte hommiin ryhtyisi.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Rusty - 04.09.2019, 13:37:01
Nostetaanpa aihetta uudelleen esille. Tässä on itse jo aikalailla pihalla, että mitä pitäisi tehdä. Ongelma/nykytilanne on seuraava:

Moottorissa on lievä ylipaine, joka on todennettu sofistikoituneesti kumihanskatestillä. Tyhjäkäynnillä hanska hieman pullistuu mutta ei varsinaiseti täyty. Ei toisaalta mene myöskään lommolle niinkuin pitäisi. Huohotusjärjestelmä on vaihdettu seuraavilta osin: Öljyloukko, letku loukon ja venttiilikannen (kampikammion) välillä sekä letkunpätkä joka menee lohkon kylkeen. Nettiä runsaasti selattuani olen saanut selville, että öljyloukolle tulee toinenkin letkusarja joka menee ainakin imusarjaan. Tässä yhteydessä erityisesti jenkkisivustoilla on puhuttu, että imusarjasta löytyy banjopultti/reikäruuvi joka on suurin syyllinen huohotusjärjestelmän vikaan, ei niinkään öljyloukon tukkeutuminen. Eri lähteistä katsottuna osilla/letkuilla on erilaisia nimiä ja sijainteja. Merkkiliike sanoi, etteivät muista ikinä vaihtaneensa tällaista osaa. Öljyä kuluu tavallista enemmän. Toistaiseksi ainoa paikka josta olen öljyä löytänyt on välijäähdyttimelle menevän ilmaputken pinta. Sijainti on sopivasti öljyn mittatikun ja tämän epäilemäni banjo/reikäruuvin kohdalla. Mittatikku ei ole ikinä ollut pullahtaneena pois.

Mitä kanssaihmisille tulee mieleen? Onko väestä joku joskus törmännyt huohotuksen ongelmiin jotka olisivat vaatineet tämän mainitun ruuvin/siihen liittyvien komponenttien korjaamista? Öljyä on aikaisemmin mennyt 1l/15tkm, nyt menee noin 1l/4tkm ja tämä muutos on tapahtunut alle vuodessa. Kampiakselin tiiviste vaihdettiin huohotusjärjestelmän rempan yhteydessä, koska oli pullahtanut. Öljyä ei ilmesty maahan, ei pöllähdä pakoputkesta, ei haise eikä mene jäähdytinnesteiden sekaan.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Lankku - 04.09.2019, 14:13:08
Rassattiinko huohotinpöntön vaihdon yhteydessä kanavat moottorin puolelta? Erityisesti öljynpaluu pöntöstä eli alin reikä voi karstoittua umpeen.

Banjopultti(vain turboissa) on imusarjan etunurkassa laturin yläpuolella, kanta alaspäin.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Rusty - 04.09.2019, 14:46:11
Käsitykseni mukaan rassattiin auki. Kuvien perusteella olivatkin aika häijyssä kunnossa. Saisiko tuon banjopultin irti tutkittavaksi ilman imusarjan irrotusta? Onko kokemuksia siitä, että tämä järjestelmä olisi tukossa/vaihtokunnossa? Eli meneekö se banjopultti tukkoon vai siihen kiinnittyvä nippa vai jokin letkuista? Loogista toki olisi, että se nippa/pultti menee tukkoon koska siinä taitaa olla ohuimmat reitit kaasuille kulkea.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Karitsu - 04.09.2019, 14:56:57
Omassa T6:ssa oli juurikin tuo banjopultin yhteydessä oleva pienireikäinen nippa tukossa ja aiheutti ylipaineen. Jos irrotat banjopultin niin varmista, että sen reikä on linjassa nipan kanssa, kun laitat sen takaisin.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Rusty - 04.09.2019, 15:01:54
Merkillistä, että merkkiliike ei tiedä tästä asiasta mitään. Onnellisesti vain painottivat sitä öljyloukkua ja letkua sinne päälle. Täytyykö sen pultin olla linjassa nippaan nähden? Annoin itseni ymmärtää, että nippa on "ympärisäteilevä" jolloin pultin reiän suuntauksella ei olisi väliä. Hyvä kuitenkin kuulla jos jollain toisella on samanmoinen asia ollut ongelmana. Tietää, ettei ole ihan hakoteillä. Merkkiliikkeeseen kun en mielelläni veisi autoa vianetsintään. Onko mahdottoman iso homma vaihtaa se letkusto, joka siinä menee poikittain, eli myös sille nipalle? Ulkomailta sen letkuston saisi noin 90e, sisältäen sen nipan. Löysin netistä kyllä videon jossa neuvotaan pelkän nipan vaihto myöskin mutta tuolla osan hinnalla voisi vaihtaa sen vaikka kokonaan, jos ei ole ihan järjetön työ.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Karitsu - 04.09.2019, 17:04:42
En tiedä mitä ”ympärisäteilevä” tarkoittaa. Puhun tietenkin omaan autooni liittyen nipan ja banjopultin suuntauksesta. Jos pultin reikä on -oman autoni osalta - poikittain  nippaan reikään nähden niin väylä on tukossa. Pultin kierteiden läpi menee reikä ja pultti on myös ontto ja suuntaa kaasut imusarjaan sieltä imusarjan alapuolelta.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Rusty - 04.09.2019, 17:46:04
Yritänpä selittää mitä tarkoitan. Räjäytyskuvan perusteella ymmärsin, että nippa on ikään kuin donitsi. Nipasta lähtee letku sitten johonkin. Reikäruuvi/banjopultti tulee nipan keskeltä, eli ikään kuin donitsin reiästä läpi ja kiristetään mutterilla. Näin ollen reikäruuvin reiän suunnalla ei ole väliä, koska nipan, eli donitsin, sisäkehä on ympäriinsä avoin.. Sainko yhtään selitettyä? Tällainen mielikuva minulla järjestelmästä on räjäytyskuvan perusteella.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Karitsu - 04.09.2019, 19:55:52
Katsoin ottamiani kuvia tuosta nippahärvelistä mihin banjopultti menee. Tuo nippahärveli on tosiaan kovera sisältää, joten se on tosiaan ”ympärisäteilevä”. Sori hämmennys, jota aiheutin väärällä infolla.

Itse vasta eilen irrotin imusarjan tarkastakseni mm. Nuo putket. Näin lyhyt oli muisti tuon osan muodosta. Itselläni oli tuohon nippaan tuleva kumiletku revennyt sentin verran päästä ja irti nipasta. Korjasin sen laittamalla puhaltimella kutistettavaa sähköjohtojen liitoksiin laitettavaa putkea kahdesti. Toivottvasti pitää. Ainakin näyttää hyvältä ja sitten kiristin nippusiteellä.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Rusty - 04.09.2019, 20:09:07
No omakin väittämäni oli lähinnä arvaus ja sellainen järkeily, että ei kai autoinsinööri niin kenkku olisi ollut, että suunnittelee niin tarkasti kohdistettavan osan  :D. Täytyypä katsoa kehtaako tuota itse alkaa irrottelemaan. Vähän tuo kuulostaa amatöörille isolta ja haastavalta hommalta. Paljon työtä tuossa olisi ilman varmaa diagnoosia vaikka oireet toki viittaa tähän. Varsinkin ulkomaisilla foorumeilla tästä viasta/ongelmasta oli paljon keskustelua.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Lankku - 04.09.2019, 20:55:39
Niin se on, että banjopultti ja banjo ei välitä siitä missä asennossa pultin reiät on. Sisälle jää tila jossa neste/ilma liikkuu. Pelkän pultin pystyy poistamaan imusarjasta ilman muuta purkamista. Paikka ja asento on pikkaisen hankala, muttei mahdoton.

Koko huohotinletkunpaketin vaihtaminen jossa pultille tulevat letkut on kiinni, on paras vaihtaa imusarja irrallaan. Se kuitenkin menee koneen takapäähän asti ja sisällä kiertää jäähdytysneste.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Rusty - 04.09.2019, 21:17:58
Kiitoksia vastauksista! Pitääpä korjaamolta tiedustella, paljonko veloittavat koko letkuhässäkän vaihtamisesta. Vähän tämä harmittaa kun paja vaihtoi taannoin sen öljyloukon muttei sitten tästä viitsinyt puhua sanallakaan. Menee taas turhaan rahaa ja aikaa, kun revitään imusarjaa uudelleen irti.. Olisi voinut vaikka kerralla laittaa kuntoon..
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Ryde85 - 04.09.2019, 21:40:55
Määräaikaishuoltoon kuulu se huohotinjärjestelmän rassaus juurikin sieltä banjoliittimestä määräajoin. Merkkiliike taas hakoteillä kun ei tunne edustamiensa autojen huolto-ohjeita.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Tome- - 04.09.2019, 22:03:01
Nostetaanpa aihetta uudelleen esille. Tässä on itse jo aikalailla pihalla, että mitä pitäisi tehdä. Ongelma/nykytilanne on seuraava:

Moottorissa on lievä ylipaine, joka on todennettu sofistikoituneesti kumihanskatestillä. Tyhjäkäynnillä hanska hieman pullistuu mutta ei varsinaiseti täyty. Ei toisaalta mene myöskään lommolle niinkuin pitäisi. Huohotusjärjestelmä on vaihdettu seuraavilta osin: Öljyloukko, letku loukon ja venttiilikannen (kampikammion) välillä sekä letkunpätkä joka menee lohkon kylkeen. Nettiä runsaasti selattuani olen saanut selville, että öljyloukolle tulee toinenkin letkusarja joka menee ainakin imusarjaan. Tässä yhteydessä erityisesti jenkkisivustoilla on puhuttu, että imusarjasta löytyy banjopultti/reikäruuvi joka on suurin syyllinen huohotusjärjestelmän vikaan, ei niinkään öljyloukon tukkeutuminen. Eri lähteistä katsottuna osilla/letkuilla on erilaisia nimiä ja sijainteja. Merkkiliike sanoi, etteivät muista ikinä vaihtaneensa tällaista osaa. Öljyä kuluu tavallista enemmän. Toistaiseksi ainoa paikka josta olen öljyä löytänyt on välijäähdyttimelle menevän ilmaputken pinta. Sijainti on sopivasti öljyn mittatikun ja tämän epäilemäni banjo/reikäruuvin kohdalla. Mittatikku ei ole ikinä ollut pullahtaneena pois.

Mitä kanssaihmisille tulee mieleen? Onko väestä joku joskus törmännyt huohotuksen ongelmiin jotka olisivat vaatineet tämän mainitun ruuvin/siihen liittyvien komponenttien korjaamista? Öljyä on aikaisemmin mennyt 1l/15tkm, nyt menee noin 1l/4tkm ja tämä muutos on tapahtunut alle vuodessa. Kampiakselin tiiviste vaihdettiin huohotusjärjestelmän rempan yhteydessä, koska oli pullahtanut. Öljyä ei ilmesty maahan, ei pöllähdä pakoputkesta, ei haise eikä mene jäähdytinnesteiden sekaan.

Eihän turbon kautta hukkuis kuitenkin öljyä kattiin?

Skandixin kautta tuli aikanaan hankittua koko huohotuksen setti ja olisko 3h korjaamolla tehneet. Ei mun mielestä paha, itsellä olis menny jo työkaluja miljoonalaatikosta etsiessä varmaan sama aika. Näihin oon lukenu jostain, että jäähdyttimen paisarille tuleva ohut letku kannattais kierrättää sen imusarjan takana tulevan alumiinisen putken kyljessä. Se toimisi ilmeisesti jonkinlaisena huohotuksen lämmittäjänä, kun on nipusiteillä kyljessä kiinni. Vähän huono selostus, mutta voin joskus yrittää paremmin ja ehkä kuvan kera :D
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Rusty - 04.09.2019, 22:11:51
Varmasti hukkuu hieman turboon, onhan koneella kohta tuupattu 300tkm. Öljyn kulutuksen lisäys on tullut melko nopeasti kuitenkin. Lisäksi se kampiakselin tiivisteen pullahdus ja joutokäynnillä tapahtuva höyryn nouseminen/hanskan osittainen pullistuminen viittaavat huohotuksen ongelmiin joka tapauksessa.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Rusty - 13.09.2019, 17:13:44
Harmillista nyt jankata tätä samaa asiaa uudelleen ja uudelleen mutta.. Käytin auton merkkiliikkeessä essential huollossa (siis öljynvaihtohuolto periaatteessa) ja pyysin etsimään vuotoa sekä tarkastamaan sen huohotuksen. Liikkeen tuomio oli vain, että ei vuotoja sekä heidän mielestään moottorissa on sisäinen vaurio, männänrengas varmaan halki ja kone puhaltaa öljyn läpi. Liikkeen mukaan kone työntää höyryä öljyntäyttöaukon kautta, koska on väljä. Mainittuani tästä banjopultista ja ns poikittain menevästä letkusetistä, kuittasivat vaan olankohautuksella, että eivät ole moisia vaihdelleet.

Mitä tästä nyt pitäisi sitten ajatella? Se perhanan pultti ja letku on niin ahtaassa paikassa, että en ainakaan itse saa irti/putsattua irrottamatta imusarjaa.. Varsin aikaavievä työ joten ei viitsisi huvikseen alkaa irrottelemaan ja tekemään moista hommaa. Forte käsittely tehtiin ja omaan makuun kone tuntuu hyrräävän nätimmin.. Pitäisikö tässä vain odottaa ja katsoa muuttuuko jokin vai suosiolla alkaa repiä imusarjaa irti ja putsata banjopultti ja siihen liittyvät letkut?
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Mustalaatikko - 13.09.2019, 20:08:30
Kyllä minä sen imusarjan kimppuun kävisin, kerran olen tinakoneeseen sen tehnyt ja olihan siinä ekalla kerralla ähellystä mutta ei todellakaan mikään amerikantemppu. Vaikeinta oli aina selvittää että miten mikäkin osa lähtee irti tieltä pois.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: jak900 - 13.09.2019, 20:54:10
Vähän tuntuu nuo merkkiliikeiden touhut siltä että jos ei entterin painalluksella tule auto kuntoon niin ei tehdä sitten mitään, arvaillaan vaan vikoja jne.
Parempi kun korjailee vaan itse niin tulee kuntoonkin jos vain työkalut pysyy kädessä.
Otsikko: Vs: Huohotusjärjestelmä V70 2005 2.5T
Kirjoitti: Karitsu - 14.09.2019, 08:40:55
Harmillista nyt jankata tätä samaa asiaa uudelleen ja uudelleen mutta.. Käytin auton merkkiliikkeessä essential huollossa (siis öljynvaihtohuolto periaatteessa) ja pyysin etsimään vuotoa sekä tarkastamaan sen huohotuksen. Liikkeen tuomio oli vain, että ei vuotoja sekä heidän mielestään moottorissa on sisäinen vaurio, männänrengas varmaan halki ja kone puhaltaa öljyn läpi. Liikkeen mukaan kone työntää höyryä öljyntäyttöaukon kautta, koska on väljä. Mainittuani tästä banjopultista ja ns poikittain menevästä letkusetistä, kuittasivat vaan olankohautuksella, että eivät ole moisia vaihdelleet.

Mitä tästä nyt pitäisi sitten ajatella? Se perhanan pultti ja letku on niin ahtaassa paikassa, että en ainakaan itse saa irti/putsattua irrottamatta imusarjaa.. Varsin aikaavievä työ joten ei viitsisi huvikseen alkaa irrottelemaan ja tekemään moista hommaa. Forte käsittely tehtiin ja omaan makuun kone tuntuu hyrräävän nätimmin.. Pitäisikö tässä vain odottaa ja katsoa muuttuuko jokin vai suosiolla alkaa repiä imusarjaa irti ja putsata banjopultti ja siihen liittyvät letkut?
Onhan se banjopultti hankalassa paikassa. Pultti voi pudota konehuoneeseen ja täytyy muistaa ajatella käänteisesti, kun ylösalaisin olevaa pulttia aukaisee ja kiinnittää avaimella. Tarkastaakseni banjopultin alueen irroitin imusarjan, mutta takaisin laitoin imusarjan ollessa paikallaan. Piti laittaa öljynkeräyslaatikkoon menevä letku valmiiksi kiinni ilman imusarjaa, kun ei olisi oikein onnistunut imusarjan ollessa paikallaan. Työ opettaa vaikkakin äheltämisen kautta. Jatkossa tarkastan sen vähemmällä työllä irrottamalla suoraan vaikka äheltäen tai sitten otan flektin pois, jos kädet ei muuten mahdu. Rahaa säästyy ja voi itseään taputtaa olalle, kun huomaa tehneensä jotain itse ja onnistuen. :) ja , jos ei onnistu niin tietää ketä syyttää. ;) Koko putkihässäkän tarkastaminen vaatii imusarjan poistamista.