Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: asimppa - 01.12.2018, 16:37:08
-
Tervehdys kaikki Volvoista minua enemmän tietävät!
Puolisen vuotta nyt vian kanssa tapelleena olin niin turhautunut, että päätin tulla kysymään neuvoa muilta.
Potilaana olisi V70 2.4 Classic 125kW Automaatti, bensa, 250tkm, jossa tyhjäkäynti heijaa/humppaa menemään.
Yleinen vikakuvaus;
Vika ilmenee ainoastaan D, 4, 3 ja L -vaihdevalinnoilla, ei ilmene muilla (P,N,R) ja jarrupoljinta painaessa, jos käsijarru päällä ja ei paina jarrua - ei huomattavaa huojumista kierroksissa, käytännössä ei ollenkaan.
-> Ei vikakoodeja.
Mitä on tehty;
1. Tulpat vaihdettu keväällä, sillä ei ollut vaikutusta asiaan.
2. Kaasuläppäkotelo puhdistettu ja ilmanputsari vaihdettu, ei vaikutusta.
3. MAF irroitettu, vikavalo syttyy -> ongelma katoaa ja kehrää nätisti, mutta omistajaa ahdistaa vikavalo.
4. MAF vaihdettu (toiseen) toimivaan, ei vaikutusta.
5. Puolat vaihdettu toisesta Volvosta missä ei tällaista vikaa, ei vaikutusta.
6. Imuvuotoja etsitty, letkuja uusittu (ei kaikkia), ei vaikutusta.
7. Imusarjan painetunnistin (P/N 9470007) vaihdettu, ei vaikutusta.
8. Akku vaihdettu, humppaaminen muuttui "rauhallisemmaksi, vähensi ja hidasti sen tahtia.
Nro 8 on tilanne nyt.
Lataus on hyvä ja akulle tulevissa kaapeleissakaan ei suuria häviötä (Laturi 14.1-14.3 - Akulla 13.8-14.0). Ajattelin vaihtaa, mutta korjaamolta suositeltiin harkitsemaan uudelleen. Jäi vaihtamatta, toistaiseksi ainakin.
Muita huomioita;
Kesällä ilmastointi äänti / vinkui tyhjäkäynnillä/valoissa odotellessa.
Lataus oli heikko (akun voltit..), lataus parani akun vaihdon jälkeen, mutta ilmastointia ei ole juuri näillä säillä tarvinnut.
Vika ilmenee oli ilmastointi päällä tai ei.
Ongelma vähenee tai rauhoittuu, kun sammuttaa soittimen, ilmastoinnin ja himmentää valot - sekä sammuttaa ajovalot, vika ei kuitenkaan kokonaan katoa.
Auto on ehkä vähän laiskempi lähtemään, kuin 103kW manuaali, jolla on ajettu noin 350tkm.
Käytössä on toinen toimiva V70 vailla tätä vikaa, juurikin tuo vähempitehoinen manuaali - osa vaihdot mahdollisia siis.
Ideoita kehiin!
EDIT:
Lisäkysymyksiä,
- Mikä kaikki muuttuu silloin, kun vikatila tulee päälle ilmamassamittarin ollessa irti?
- Mitkä anturit jätetään silloin huomioimatta?
- Miksi vaihteen valinnalla on merkitystä, mihin D-asento vaikuttaa - mikä anturi tai vastaava tulee mukaan linjaan, mitä ei ehkä ole käytössä P, N, R-valinnoilla?
-
Tervehdys lukijakunnalle! :D
Ongelma on nyt ratkaistu!
Vika poistui vaihtamalla polttoainesuodatin, tulpat vaihdoin myös Boschin tulpista Denson iridiumeihin. :)