Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Sute - 03.12.2018, 10:32:37
-
Seuraavaa probleemia. Sisäänajettu (karvan vajaa 600.000 km) D5 alkoi työntää öljyä tikusta ja tikun kautta tulee kellarista ihan tolkuton paine. Ei pysy käynnissä, vaan tukehtuu melko pian. Öljykorkki pois, niin pysyy hyvin käynnissä, mutta ilma/kaasuseosta tulee reiästä ihan reilusti. Käy kuitenkin nätisti tällöin.
Onko vain huohotin mennyt tukkoon vai onkohan jotain muuta hajonnut? Vaikuttaako pakonokan päässä oleva alipainepumppu huohotussysteemin jotenkin? Jossain vaiheessa jarrut tulivat melko koviksi hetkittäin, jolloin mahdollisesti alipaineen puutosta ollut tehostajallakin.
Hommasin uuden kannen huohottimeen ja uuden letkusysteemin. Miten tuo ahtimen imuputkelle menevä osio on imuputkessa kiinni? Onko imuputkessa minkälainen huohotusliitäntä?
-
Puhaltaako se siis öljykorkki auki ? Voi olla muutakin kuin huohotin tukossa. Ei sillä kannata ajella, koska saattaa polkasta stefat ulos ja se on samantien koneen menoa kun lentää öljyt mäkeen. Öljytikkua vähän löysälle ensihätään tjms. Saattaahan se alipainepumppukin olla kaput.
-
Puhaltaako se siis öljykorkki auki ? Voi olla muutakin kuin huohotin tukossa. Ei sillä kannata ajella, koska saattaa polkasta stefat ulos ja se on samantien koneen menoa kun lentää öljyt mäkeen. Öljytikkua vähän löysälle ensihätään tjms. Saattaahan se alipainepumppukin olla kaput.
Puhaltaa korkista, kun aukaisee. Ja vieläpä voimakkaasti. Tulee mieleen, että männässä reikä tai rinkuloissa vikaa, kun noinkin reilusti tulee. Täytyypi tutkia.
-
Jos jarrutehostimen kalvo on rikki? Kokeile laittaa lukkopihdit letkuun ja testaa väheneekö puhallus.
-
Jaaps. Tuossa kun tarkemmin tutkin, niin pakoputken päästä ei tule kaasuja lainkaan, vaan korkista pukkaakin siis ihan pakokaasua. Eli jokin on tukkinut putken / pakopuolen totaalisesti siten, että vääntää kaasut väkisin kampikammioon ja sieltä ylös. DPF on deletoitu, mutta katti voi olla täysin juntturissa tai sitten putkeen työnnetty ilkeyksissään jossain vaiheessa jotain. Ei luulisi, että ahtimen turbiinipuoli voisi mitenkään tukkeutua näin totaalisesti vaikka hajoaisikin.
-
Diesel nyt ei tyhjäkäynnillä ihan kamalia määriä työnnä putkesta, mutta ei se pakoputken tukkiminen koskaan saa kuvailemiasi oireita tapahtumaan.
Mikäli nuo yllä mainitut (alipainepumppu) on ok, niin sitten reilun huohotuksen syynä voi melkein olla enään joku vakava vaurio sylinterien tiivistyksessä (männissä/männänrenkaissa).
Käykö kone tasaisesti kaikilla?
Tosin, tarkemmin tietämättä, onko D5:ssa mahdollista jotta ahtopaineet menisi jotenkin öljytilaan jonkin takaiskun tms. hajottua? En muista itse nyt ollenkaan rakennetta...
-
Diesel nyt ei tyhjäkäynnillä ihan kamalia määriä työnnä putkesta, mutta ei se pakoputken tukkiminen koskaan saa kuvailemiasi oireita tapahtumaan.
Mikäli nuo yllä mainitut (alipainepumppu) on ok, niin sitten reilun huohotuksen syynä voi melkein olla enään joku vakava vaurio sylinterien tiivistyksessä (männissä/männänrenkaissa).
Käykö kone tasaisesti kaikilla?
Tosin, tarkemmin tietämättä, onko D5:ssa mahdollista jotta ahtopaineet menisi jotenkin öljytilaan jonkin takaiskun tms. hajottua? En muista itse nyt ollenkaan rakennetta...
Käy hyvin kaikilla pytyillä. Putken päästä ei käytännössä tule "mitään", joten jossain ahistaa. Tänään auto nosturille ja putki irti, niin jotain voi jo paljastua. Itse veikkaan, että katti lähtenyt liikkeelle ja tukkinut jostain.
-
Käy hyvin kaikilla pytyillä. Putken päästä ei käytännössä tule "mitään", joten jossain ahistaa. Tänään auto nosturille ja putki irti, niin jotain voi jo paljastua. Itse veikkaan, että katti lähtenyt liikkeelle ja tukkinut jostain.
Katti täysin tukossa ja ahdin soossina. Työntänyt öljyä kattiin ja siitä tukkeutunut. Katti heivataan mäkeen ja ahdin uusitaan.
-
Katti täysin tukossa ja ahdin soossina. Työntänyt öljyä kattiin ja siitä tukkeutunut. Katti heivataan mäkeen ja ahdin uusitaan.
Ohoh. Aika perusvika siis vaan eipä osannut tuohon yhdistää. Aika paljon on turbosta pukannut ulos. Onneksi ei sentään runaway sattunut. Meinaan että onneksi ei sattunut imusarjan puolelle, eli olisi puskenut koneesta öljyt imusarjaan ja sitähän ei sammuta millään muulla kun tukko imurööriin. Muutama sekka on aikaa siihen hommaan siinä tapauksessa, eli..