Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Karski - 05.12.2018, 06:36:41
-
Pientä korjaus kipinää hakemassa, kun pitäs aut.laatikko vaihtaa tai korjata, mitä kannattas huomioida kun tätä hommaa alkaa tekemään?
Meniskö pelkällä laatikon pesemisellä ja öljyjen vaihdolla kun laatikko N:stä D:lle vaihdettaessa rytkäsee aikalailla, varsinkin jos painaa kaasua hiukka kun vaihto viipyilee hetken ennenkuin vaihtaa D:lle?
Auttaakohan laatikon päivitys rytkimiseen?
Nolottaa hiukka parkkipaikalta lähtiessä kun auto ponnahtaa liikkeelle kuin pupujussi.
-
Kyllä ne öljyt kannattaa ainakin vaihtaa. Milloin viimeksi vaihdettu ? Lähtiessä jarru päällä ja odota kun menee D päälle. Miten laatikko toimii ajossa ?
-
Ei siihen välttämättä öljyjen vaihto auta.. Toki sillä on hyvä aloittaa jos ei tiedä milloin viimeksi vaihdettu (josko ollenkaan).
Tuo vaihteen kytkennän kesto johtuu likaisista solenoideista ja siihen ainoa oikea ratkaisu on joko vaihtaa venttiilipöytä tai huoltaa se.
-
Ei siihen välttämättä öljyjen vaihto auta.. Toki sillä on hyvä aloittaa jos ei tiedä milloin viimeksi vaihdettu (josko ollenkaan).
Tuo vaihteen kytkennän kesto johtuu likaisista solenoideista ja siihen ainoa oikea ratkaisu on joko vaihtaa venttiilipöytä tai huoltaa se.
Öljyt vaihdettu huoltokirjan mukaan aina n.60 000km jälkeen.
Laatikko vaihtaa ihan normaalisti muuten, mutta se lähtö on ongelma.
Soitin tänään volvohuoltoon ja he kertoivat vian olevan aika yleinen, jossain vaiheessa laatikko on unohtanut jonkun tietyn toiminnon (ehkä akunvaihdon yhteydessä) joka korjataan ohjelmalla ja opetetaan uusiksi.
Tämä toimenpide on monessa tämän ikäisessä volvossa yleinen ja maksaa sopeutuksineen 80€.
Näin kertoivat "sinisellä".
-
Niinkö sanoivat, että akunvaihdon yhteydessä. Yleensä monet "viat" poistuu, kun irrottaa akun hetkeksi näissä vehkeissä.?
-
Niinkö sanoivat, että akunvaihdon yhteydessä. Yleensä monet "viat" poistuu, kun irrottaa akun hetkeksi näissä vehkeissä.?
Niin, myös laatikon sopeutumat voi nollaantua ja sitä tuossa haetaan takaa.
Mutta epäilen että tuolla sopeutuksella kovin suurta vaikutusta tuohon on...
-
ehkä kuitenkin kannattaisi käydä tuolla Volvon merkkiliikkeessä ja antaa heidän
tietämyksellä hoitaa tuo ongelma kuntoon.jos se vian diaksonointi maksaa hieman mutta ehkä kannattaa maksaa ennenkuin pähkäilee jos ei tiedä?
-
Niin, myös laatikon sopeutumat voi nollaantua ja sitä tuossa haetaan takaa.
Mutta epäilen että tuolla sopeutuksella kovin suurta vaikutusta tuohon on...
Ahaa, siis niinkin voi käydä. Kiitti tiedosta.
-
Niin, myös laatikon sopeutumat voi nollaantua ja sitä tuossa haetaan takaa.
Mutta epäilen että tuolla sopeutuksella kovin suurta vaikutusta tuohon on...
Juuri näin kertoivat, mutta nähtäväksi jää vaikutus.
Kertoivat kyllä juuri samanlaisesta tapauksesta edellisenä päivänä ja vika saatiin korjattua.
Voihan olla tietty mahdollista että laittavat jonkun päivityksen...mene ja tiedä, perjantaina se nähdään.
-
edes menneessä v70 opetin laatikon uudelleen ja oireet häipyivät, suurin muutos oli tuo P--->D:lle viiveellä tapahtuva nytkäys joka poistui kokonaan.
Missä päin sulla on auto?
-
Sulla saattaa olla että sieltä puuttuu laatikon päivitys kun on tuon ikäinen
ja jos ei ole käytetty volvolla huollossa. Mullakin puuttui päivitys.
-
Jos todella tuolla päivityksellä tulee kuntoon niin laita ihmeessä tänne tietoa. Joudun kyllä sitten itsekin varamaan aikaa päivitykselle.
-
Mihinkä se laatikon ohjelmisto olisi yhtäkkiä kadonnut / ohjelmisto vanhentunut? Mitenkä oireet alkoivat?
-
Mihinkä se laatikon ohjelmisto olisi yhtäkkiä kadonnut / ohjelmisto vanhentunut?
Laatikon sopeutumat kadonneet. Ei itse ohjelmisto vaan ne "opetetut ominaisuudet" nollautuneet.
Ja jos päivityksiä puuttuu, voi tätä kutsuta myös ohjelmiston vanhentumiseksi. Tarjolla olisi uudempia ja parannettuja versioita, mutta alkuperäisellä mennään...
-
No joo, itse olen kyllä aina joutunut vidalla nuo sopeutukset nollaamaan, akun irroitus ei pitäisi sopeutuksiin vaikuttaa. Seurataan mikä tässä lopputulos.
-
No joo, itse olen kyllä aina joutunut vidalla nuo sopeutukset nollaamaan, akun irroitus ei pitäisi sopeutuksiin vaikuttaa. Seurataan mikä tässä lopputulos.
Alkujaan vika ei ollut laatikossa, kun tässä oli sytyskatkoksia välillä ja tähän vaihdettiin kaasuläppää, puolia, ilmamäärämittaria moneen kertaan, mutta vika tuli aina takas 20km kilometrin jälkeen.
Luulisin että tämä vika on sieltä lähtösin, kun niitä vikakoodeja oli aikalailla.
Kun sitten auto vietiin tällaselle joka korjaa ecuja ja mittaristoja, koska epäilivät että boxissa oli juotokset irronneet.
No kaveri vahingossa koski johtosarjaan joka tulee ilmamäärämittarille, se antoi vikakoodin joka vaikutti auton käyntiin ja kun vaihtoivat johtosarjan, auto on toiminut ihan normaalisti.
Kohtapa se nähdään hukkasko se tossa korjaamon näpräyksen aikana sopeutukset.
-
No niin, näppäilyt tehty ja tulos oli nolla. Eipä se auttanut mitään, ehkä vaihtaminen muuttui hiukka pehmeämmäksi, mutta lähtö on yhä samanlainen.
Mutta piti tämäkin kokeilla, ettei jää mitään tekemättä.
SE on jännä juttu kun liikkeen sisälläkin on kahta eri versiota noista sopeutuksista, asentaja sanoi ettei siihen ole erillistä ohjelmaa, vaan se sopeuttaa sen itse.
Taas työn vastaanottaja väitti toista.
Mutta sama se, ei auttanut, asentaja epäili että se suodatin hässäkkä mikä siellä on, olis osittain tukkeutunut tai sitten roskia solenoidissa.
Täytyy kysellä enempi kaverilta joka näiden parissa viettää työpäiviä, josko hänellä olis tuohon jokin hokkuspokkus temppu. :)
-
Mites koneellinen huuhtelu vastavirtaan puhdistusaineiden kanssa, vaihtoehto taitaa olla kohta laatikon avaus
-
On näitä tapauksia ollut jo sen verran "meillä ja maailmalla" että ei tuohon ole mitään oikotietä onneen. Solenoidit tukkeutuvat kuonasta ajan myötä ja siksi niiden toiminta alkaa takkuilla. Korjauksena solenoidiasetelman eli ns venttiilipöydän huolto tai vaihto uuteen/korjattuun.
Jos itse haluaa ja osaa värkkäillä niin esim Transgo:n huoltosarjoja saa tilattua vaikka Ebayn kautta Usasta noin 100€ hintaan. "Transgo AW 55-50 kit".
Tähän operaatioon olen itse henkisesti valmistautunut ja suoritan sen keväämmällä kelien taas hieman lämmettyä. Olettaen toki että laatikko toimii silloinkin vielä kuten nyt ja että auto ylipäätään silloin minulla vielä on.
-
Aivan varmasti on vidassa sopeutus, jos sitä ei osaa käyttää niin asia sitten erikseen, tätä tämä nykyään on. Tuohon venttiilipöydän vaihtoon sen verran että ilman muuta ensin sopetus laatikolle jolla itselläkin kaikki oireet poistui. No jokainen tietenkin tekee niin kuin parhaaksi näkee.
No niin, näppäilyt tehty ja tulos oli nolla. Eipä se auttanut mitään, ehkä vaihtaminen muuttui hiukka pehmeämmäksi, mutta lähtö on yhä samanlainen.
Mutta piti tämäkin kokeilla, ettei jää mitään tekemättä.
SE on jännä juttu kun liikkeen sisälläkin on kahta eri versiota noista sopeutuksista, asentaja sanoi ettei siihen ole erillistä ohjelmaa, vaan se sopeuttaa sen itse.
Taas työn vastaanottaja väitti toista.
Mutta sama se, ei auttanut, asentaja epäili että se suodatin hässäkkä mikä siellä on, olis osittain tukkeutunut tai sitten roskia solenoidissa.
Täytyy kysellä enempi kaverilta joka näiden parissa viettää työpäiviä, josko hänellä olis tuohon jokin hokkuspokkus temppu. :)
-
Aivan varmasti on vidassa sopeutus, jos sitä ei osaa käyttää niin asia sitten erikseen, tätä tämä nykyään on. Tuohon venttiilipöydän vaihtoon sen verran että ilman muuta ensin sopetus laatikolle jolla itselläkin kaikki oireet poistui. No jokainen tietenkin tekee niin kuin parhaaksi näkee.
En ala väittämään siitä, voi olla tai ei näin ainakin tämä täkäläinen Volvo-asentaja kertoi, sitä en sitten tiedä eikö halunnut enempää rassata.
Tiettävästi Volvo-Automaa ketjulla on volvon omat ohjelmat.
Onhan kyseinen paikka ollut Volvo korjaamo Auto-Haron aikana jo.
Uskon myös että venttiilipöydän vaihto on seuraava operaatio, koska auto sinällään on loistavassa kunnossa, kaikki huollot tehtynä paperilla vaikka autolla on kilometrejä jo 358 000 km.
-
kilometrejä jo 358 000 km.
Omassa 359300 tällä hetkellä :)
Auto ollut mulla reilu neljä vuotta ja kokoajan se on tuota tehnyt. Satunnaisia kertoja on ollut ettei tee mutta muuten kyllä järjestäin. Myös 3-4 vaihto heijaa välillä.
-
Omassa 359300 tällä hetkellä :)
Auto ollut mulla reilu neljä vuotta ja kokoajan se on tuota tehnyt. Satunnaisia kertoja on ollut ettei tee mutta muuten kyllä järjestäin. Myös 3-4 vaihto heijaa välillä.
Mä meinaan kyllä selvittää tämän episodin, jos vaikka siitä olis jollekin apuja, eikä tarvis turhia temppuja tehdä.
Aikaa se ottaa kun ei ole kiire mihinkään eikä ole oikein paikkaakaan missä tehdä, mutta kuitenkin.
-
Jos jollakin sun lähettyvillä on vida niin se autoon kiinni ja sopeutus käyntiin, ajaa sitten vaan niin kuin se vaihdenäyttö käskee, näin tein itse ja laatikko kuin uusi ja juuri mainitsemasi oireet oli autossa. Olisko siellä päin joku joka vois jelpata tekemään tuon ?
-
Jos jollakin sun lähettyvillä on vida niin se autoon kiinni ja sopeutus käyntiin, ajaa sitten vaan niin kuin se vaihdenäyttö käskee, näin tein itse ja laatikko kuin uusi ja juuri mainitsemasi oireet oli autossa. Olisko siellä päin joku joka vois jelpata tekemään tuon ?
Kyllähän täällä noita osaajia olis, pitää vaan herätellä niitä kun ei ole taas pitkään aikaan ollut volvoa :)