Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: mehtojarvi - 06.12.2018, 17:50:47
-
Tuli ostettua kiirellisenä auton tarpeena tuollainen vm97 v70 2.5 manuaali turbo bensakoneella, kaikki meni viikon hyvin leimakin tuli kunnes pariviikkoa sitten hyytyi pihaan.
Tilanne:töistä lähdetty ajettu n. 50-60km kotia, uusi telkku autosta sisälle ja jatkamaan matkaa, eipäs käynnisty starttaa kyllä, siinä jonkun tunnin ihmeteltyä ja starttailtua ei starttaa enää, mittaristosta yms valot kaikki sammuu kyllä starttaus asennossa.
Obd pistokkeeseen ei tule virtaa, toiminut aiemmin.
Seuraavat toimenpiteet testattu.
-Startti pyörii suoraan startilta.
-Kaikki sulakkeet käyty läpi ja releitä vaiheltu toisesta samanlaisesta.
-ecu boksi ollut korjattava, kylmä juotoksia korjattu
- kokeiltu toisella v70 että ottaa ecun irti=starttaa kyllä mutta ei käynnisty
-kokeiltu toisella v70 irrottaa avaimen tunnistin rinkulan= hörähtää käyntiin ja sammuu heti.
Mitähän seuraavaksi voi tehdä.
-
Onkos pakkaskelit, eli cooleri jäässä? Haulla lisätietoa.
-
Virtalukonphja rikki?
-
Ei kai cooleri liity mitenkään jos auto ei starttaa tai käynnisty...
Virtalukon pohjaa itsekin mietin, mutta eikai sen kautta virta kule obd pistokkeeseen,kun siihenkään ei tule virtaa enää ja tuossa toisessa tulee vaikka virrat off asennossa, luettaessa tietysti pitää olla virrat päällä mutta kuitenkin
Kai se on lähettävä irrottamaan johtosarja konehuoneesta.
-
Kahtele akun navat ne puristusliitokset ja muut liitoksessa tuppaavat happanemaan näin ainakin minun 70: ssä.
-
Ei kai cooleri liity mitenkään jos auto ei starttaa tai käynnisty...
Kyllä vaan se liittyy silloin, kun se jäätyy. Umpeen siis. Eli moottori ei saa ilmaa, joten se ei käynnisty.
Vaatii tietenkin pakkaskeliä. Ensiapuna siirtäminen lämpimään tilaan, ronskimpi keino on raottaa putkistoa coolerin jälkeen ja sitten käyttää konetta niin kauan, että sen lämpö sulattaa coolerin. Jälkimmäinen on sitten aika savuista hommaa, kun moottorinohjaus on ihan pihalla siitä mimmoisia seoksia pitäisi käyttää...
Varsinainen korjaustoimenpide on coolerin puhdistus. Ensiksi pitää katsoa, että coolerin pohjassa oleva reikä on auki, sehän on nimenomaan poistoreikä kondenssivedelle. Sitten voi putsata sisuskalut esim kaatamalla bensaa (tai vast) yläletkun kautta sisään pari kertaa. Jos aikaa on niin voi vaikka irroitella kokonaan pois puhdistusta varten, mutta siinä on jo hommaa kun on vähän ahtaassa välissä.
-
Nonii kyseessä ollut vika selvisi, oli liitin lukkopellin edestä irti, nyt starttaa ja hörähtelee, mutta ei käynnisty..olisiko boksi hävittänyt nyt koodin tai avain, koska tekee samaa kuin olisi avaimen tunnistin rinkulan liitin irti... Ja kokeilin jo päikseen toisesta sitä rinkula ja toinen lähti käymään tämän osalla.