Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: far960 - 07.12.2018, 00:26:30
-
Onko miten iso homma?
Entäs tuo Bilteman akseli paikallaan asennettava kumi,jossa on liima saumaa varten?Kuskin puoli,ulompi.
Oikealla vuotaa stefa 1065 murikassa.
Vaihtotyö kyllä edellyttää vetarin irroitusta,kokonaan?Hankalaa?
-
No vähän vastaava homma, mutta oli laakerin vaihto taakse. Enkä saanut kaikkia tukivarsia aukeamaan niin piti tehdä paikallaan (Pultti hirttänyt kiinni puslaan) . Vetari kyllä pisti vastaan kun ei saanut irti ellei saa kaikkia tukivarsia auki.
Kiinnostaisi itseäkin kokeilla noita liimattavia
-
Vaihdoin takapyörän laakerin aiemmin-toki oikealle-niin ei ollut vetareiden kanssa mitään tekemistä.Tosta lähti pultit nätisti auki,ei ne ole volvos patarautaa tosiaan.
Päästikö mutterimyllyllä koittaan?
Hitsipilli on äärikeino ja sitten tietty kr?
Omasta sain tukivarren prässiin laakeria varten.
Nimim.Huikkoster oli rakentanut ulosvetäjän,sai kaikki paikallaan vaihdettua laakerin,mikä oisi kyllä tosi suotavaa.
Kun niin heikkoja laakereita menevät laittamaan,450,000km
-
Suojakumista,Motonetin myyjä puhui ylivedettävästä kumista,jos saa murikan pään auki,onko pulteilla jotenkin kiinni,vai milläs muulla?
En tiedä mitään,kun ei ole tullut kohdalle.jos joku voisi jakaa kokemuksiaan moisesta haitarikumi hommasta?
Kun pääsee Volvo nosturilla niin on mitattava veturin paksuus.
Motonetin yleismalleissa- saumattava ja ylivedettävästä- on akselin puoli n.22mm,pyörän 81mm.
Houkuttaa semmoinen kaikki paikallaan asennettava.Mahtuneeko pyörimään lehtijousen päällä?
-
Joo no ulosvetäjä oli mallia hitsataan laakerikooliin tavaraa mistä sai massavasaralla otteen.
Mutta sen kerran kun olen ottanut koko navan irti, ei se mikään helppo homma ollut. Meni puslakin rikki.
(https://i.ibb.co/McQfHVj/IMG-20181207-185736.jpg) (https://ibb.co/McQfHVj)
Takaisin asennuksessa pitää lehtijousi saada väännettyä takaisin ylös.
Minä tutkisin liimattavaa mallia. Tuo kun ei edes joudu niin koville kuin edessä joutuisi.
-
Joo no ulosvetäjä oli mallia hitsataan laakerikooliin tavaraa mistä sai massavasaralla otteen.
Itse tein ulosvetäjän vanhasta jarrulevystä, 46mm paksusta kierretangosta minkä saa ruuvattua vetovasaraan.
Liimattavaa voisin kokeilla omaan ärrään myös, taaemmat sisemmät näköjään päästää rasvaa ulos..
-
Motonetin yleismalleissa vetoakselin puoli on vain 22mm kunVolvon akseli on 28mm.
Biltemalla on 1 kpl suojakumeja jossain itä-suomessa?
On muitakin osakauppoja.
Mitenköhän akseli purkautuisi
1065 perästä jos sitä kautta ujuttaisi haitari kumin?
-
Kampeamalla lähtee vetari perästä. Mutta olkavarsi pitää irrottaa tukivarsista jos sen haluaa irti. Jos napamutterin avaa, voi olkavarren jättää roikkumaan ylätukivarteen. Hyvä kumminkin löysätä siitäkin tukivarresta, jotta saa taitettua sivulle helposti.
-
Kiitos vastauksista.
Motonetista löytyi sitten liimattava malli,vaan navan puolelta on jopa 80mm kun Volvossa n.66mm?Sillä koitetaan mennä kun löytää pari kitkarengasta samalla vaihtoon.
-
Eipä ole vetarin suojakumi vieläkään kunnossa,löytynyt sopivaa osaa.
Nyt jatkokysymys;
Onko koiranluilla väliä vasen,oikea ja miten asentuu?
Kun omassa -95 960 on alemmat saman lailla eli pallot koriin päin
mutta yläpallot ovat eripäin?
-
Äsken kirjoitin väärin:
Alemmat pallot ovat oikeasti pyörään päin.
Yläpäät ovat eri suuntiin,
oliko oikea vasenta takapyörää kohti ja kuskin puoli oikeata ajovaloa kohti,suunnilleen.
Saako kuvaa kyseisestä paikasta?
-
Tolpat on samat molemmin puolin ja sen takia tangon yläpään suunta on eri toisella puolella. Kun katsot tankoa, niin se on pystyssä molemmilla puolilla.
-
Kiitos.
Kyllä,katsoin juu edestä auton ollessa nosturilla ilman pyöriä,niin näyttivät pystyilt
ä.Mutta ne ei ole peilikuvat.
Alkoi vaan epäilyttämään kun vieläkin kolahteli,toki pienen osan siitä mitä äänsi vanhojen luiden kanssa.
Nyt ovat Meyle HD.
Vakaajan kumit eivät ole väljät.
Vuosi sitten vaihtui perssonien yläpäät ja alalavetit heloineen uusiin.Pallonivelet kaikki uusiutui samalla.
Tarttee metsästää jostain toinen
hammastanko,tuo jos kolahtelee.
Vuotaa vähän apparin puolelta,silläkin.
Saisihan sen perämurikankin vaihtaa,kun
g80 on risa ja sivulta vuotaakin