Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Levis - 07.12.2018, 11:57:50
-
Tuli ostettua vm88 740 sätös b200et koneella mihin oli viritelty vaikka ja mitä ihmeitä.
Mutta itse asiaan auto tullessaan ja kotimatkalla pelasi joten kuten, mutta hummaili tyhjäkäytiä ja kävi aikaslailla rikkaalla.
Selvittelin jo ensin että auton siirtopumppu oli pois pelistä. Noh eilen vaihdoin pumpun ja samalla selvisi että maadutus oli irti eikä sen korjaamisellakaan saatu edes virtaa pumpulle.
Niin uskomattomalta kun se ainakin minusta tuntuu niin bensapumpun releen vaihtamalla siirtopumpulle tulee nyt virtaa startaessa ja painepumppu pyörii kuten ennenkin.
Nyt sitten kun koitin autoa käyntiin pyörii auto hetken ja taas sammuu. Samalla selvisi ettei siirtopumppu pyöri koneen ollessa käynnissä vain pelkästään startatessa.
Alkaa usko ja toivo horjua ja nyt tartteis apua selvittämään miksi siirtopumppu pyörii vain startatessa eikä auton ollessa käynnissä????
-
Nyt autoon vaihdettu lämpöaika-anturi ja ruiskun-anturi.
Auto jäi huutamaan tyhjäkäynnillä 2500 kierroksille. Otin tk-moottorin pois ja sain tyhjäkäynnin kohdalleen. Kun auto pyöri lämpimäksi otti hän ja sammui. Auto lähtee hyvin käyntiin mutta sammuu nyt heti. Aijemmin ihmettelemä tankki pumpun virta ongelma ohitettu hyppyjohdolla joten bensaa tulee ja paineet ok.
Nyt kun auto temppuilee niin edelleen starttia hipaisemalla herää se henkii mutta sammuu taas heti.
Nyt tartteis vinkkiä missä mättää kun ois aamulla mentävä töihin kyseisellä kamppeella eikä oikeen kehtais ajella 25km startilla härkkimällä.
-
Tuleeko painepumpulle virta myös sen jälkeen kun lopettaa starttauksen? Sulakkeeltahan sen voi mitata niin ei tarvitse mennä alle sen takia. Jos tulee, niin laitoitko joutokäyntimoottorin takaisin paikalleen ja kokeilitko aiemmin säätää joutokäyntiä läpän ruuvista?
Jos pumpulle tulee virtaa starttauksen jälkeenkin ja joutokäyntimoottori on kiinni, koettaisin käsipelissä liikuttaa ilmamäärämittarin läppää jos sillä on mitään merkitystä. Tai onko vahingossa ois toinen ilmamäärämittari nurkissa. Voihan se hörähtää myös pelkän kylmäkäynnistyssuuttimen voimin, eikä suuttimet aukea ollenkaan.
-
Ei tule virtaa tankki pumpulle kun vain startatessa. Ongelma ohitettu kytkemällä pumppu rinnan painepumpun kassa. Bensaa tulee ja b-paine kokoaja ok. Suuttimetkin aukeaa ja imm pyörittelyllä kone vetää tosi rikkaalle
-
Nyt TK moottori putsattu ja laitettu takaisin paikoilleen. Auto pyöri hetken ihan nätisti jonka jälkeen alkoi tyhjäkäynti karata 2500rpm. Sitten kun auto lämpeni alkoi sama leikki pyörii hetken ja sammuu. Koitin piruuttain ja vaihdoin vanhan ruiskun lämpö anturin takaisin ja kappas taas mennään tosin nyt sitten tyhjäkäynti hummaili ensin 800-1500 rpm. Kävin ajelemassa koneen kuumaksi ja kuulostelin mitä tapahtuu. Tyhjäkäynti seilailee edelleen tai sitten asettuu 1000rpm ja kone käy rikkaalla niin että putkesta työntää mustaa ku deekuista konsanaan.
Oisko nyt syytä ostaa vielä yksi uusi ruiskun anturi ja koittaa sillä vai mikä tätä vielä meinaa vaivata :idiot2:
-
Mittaa antaako oikeita arvoja. Siihenhän ei käy LH-jetin anturi vaan Motronicissa on omansa, liitinrungotkin on eriväriset.
-
Eikös motronicissa ollut 2 liitintä jotka eivät menneet väri väriin vaan ristiin vai oonko mä unta nähnyt? Sininen mustaan ja musta siniseen. Olisiko ne väärin?
-
Eikös motronicissa ollut 2 liitintä jotka eivät menneet väri väriin vaan ristiin vai oonko mä unta nähnyt? Sininen mustaan ja musta siniseen. Olisiko ne väärin?
Kyllä. Kylmäkäynnistys rikastin ja tää ruiskun lämpöanturi. Nämä just ristiin ja jos ne kääntää väri väriin niin ei lähde edes käyntiin
-
Onko muuten cooleri linjasto ehyt, tuo läppä immu on vähän ranttu vuotojen kanssa. Käyttäytyy just tolleen jos esm coolerin putki lähteny irti. Toinen tosiaan toi lämpöanturi, muistaaksen sama kun lh :o arvot kylmänä noin 9600 ja lämmin 240 ohm
-
Onko muuten cooleri linjasto ehyt, tuo läppä immu on vähän ranttu vuotojen kanssa. Käyttäytyy just tolleen jos esm coolerin putki lähteny irti.
Cooleri ja ahtoputket liitoksineen (ainakin viime tarkastuksen) jäljiltä ok.
Pitänee käydä hankkimassa toi yleismittari niin oppis joskus tarkastamaan itse paremmin noita ihmeellisiä sähkövimpstaakeja :D
-
Mittaa antaako oikeita arvoja. Siihenhän ei käy LH-jetin anturi vaan Motronicissa on omansa, liitinrungotkin on eriväriset.
onko muuten kellään muistissa noita värejä ja kumpi väri lh ja kumpi motronic
-
Mitä meinaat? Liittimien värit vai? Motronicin liittimet on sininen ja musta ja ne tulee "loogisesti" sininen mustaan ja toisinpäin :)
-
Lähinnä noitten lankun mainitsemien lh ja motronic lämpöantureiden liitinrunkojen värieroja.
-
Motronicin lämpöanturi on sininen.
-
Motronicin lämpöanturi on sininen.
Ja sen tilalle käy suoraan tuo LH:n anturi. LH versiossa on vaan 2 anturia samassa kotelossa, ja motikka ei käytä niistä kun sitä toista, mutta sitä ne myyvät korvaavana osana.
-
Noh. Tolla lh anturilla auto kävi lämpöisellä koneella hetken ja sammui heti kuin seinään (viileänä toimi ok) anturilla joka oli autossa ostaessa toimii muuten kaikilla koneen länpötiloilla ok mutta tyhjäkäynti hummaili. Nyt kokeiltu uudella sinisellä anrurilla, niin tyhjäkäynti karkasi jo kylmänä lähelle 2700rpm.
On kyllä melkoinen eläjä toi motikka. Meinaa pienen maalaispojan järki ja hermot olla koitoksella.
-
Nyt käyty yleismittarilla läpi. Lämpö ja lämpöaika anturit, mitattu imm ja hänen lämpö anturi "ahtoputken" anturi vauhtipyörän asento anturit eikä missään mitään vikaa täältä saatujen arvojen perusteella. Kävin läpi kaikki imuvuoto kohat eikä mitää löytynyt. Uusin tulpat ja koitin tulille nii ei. Ei suuttimet ilmeisesti aukii kun hörähtää vähän startti suuttimen avulla mutta kun irrottaa lämpöaika anturin piuhan ei enää auto edes hörähä. Kokeiltu uudella suutin releellä ja etuvastuksella ja iliman sitä eikä millään mitää vaikutusta.
Nyt pitäs melkeen saada jo oikeesti jotain ammatti apua niin minun kun minun volvonkin
-
Tuleeko oikeille suuttimille nyt sitten ohjausta ollenkaan?
-
Puhuit tossa aikasempi että autolle on tehty "patenteja" eikai itse ruiskulle mitään omia ratkaisuja ole tehty? Mittasit anturit mutta varmistiko myös että piuhat on ehjät eculle saakka? Varsinkin lämpöanturin johdotus sehän kiertää johtosarjassa siitä pistokeesta paloseinästä oikealta puolelta auton sisään, tinni en muista ulkoo mutta kaaviosta selviää
-
Ei ruiskulle ole tehty mitään omaa ratkaisua
Suuttimet alkoi pelaamaan. Löysin johtosarjasta suutimien etuvastukselle menävän johdon joka oli poikki ja otti kontaktia vain satunnaisesti.
Nyt taas auto pyörii mut tuntuis et seokset ei oo oikee kohdallaan kun tyhjäkäynti käy vieläkin vähän rikkaalla kun taas ylhäällä aivan kaasupohjassa meinaa jäädä vähän laihalle.
Pitänee ruuvata laajakaista putkeen nii pääsee ihan oikeesti kartalle mitä siellä tapahtuu milläkin veto alueella sitten eiku säätämään seosta kohdilleen. :)
-
Tää vehe menee edelleen ihan pirun rikkaalle tyhjäkäynnillä varsinkin kuumalla koneella ihan sama mitä tekee. Alkaa käydä kalliiksi kun viides sarja jo tulppia menossa >:(
Oisko kellään tiedossa mille pinnille boksia noi lämpöanturin tiedot tulee? Sais katsottua onko ne johdot ehjiä. :-\
Ei kyllä vielä ikinä koskaan missään milloinkaan oo sattunu omalle kohdalle Volvoa jonka kanssa on pelleily aamusta iltaan kolme viikkoo eikä vielä ruppee kuntoutumaan
-
Onkohan siinä vakio suuttimet ja polttoaineen paineensäädin?
Tai onko joku koskenut ilmamäärämittarin säätöihin. Ei hajuakaan miten siihen kiekon koskeminen vaikuttaa käyntiin mutta säätö sielläkin on.
-
Suuttimista en tiiä muuta kun vihreät ovat. Paineen säädin vakio. Koitettu myös säädettävällä eri paineita eikä pelastanut sekään rikkaalta tyhjäkäynniltä
-
Sehän ohjaa kolmella asialla seosta. Imm, lämpöanturi ja lambda.
Mikäs lambdan tilanne on?
-
Onko IMM:ää sorkittu, vai onko elektroniikan suojakansi vielä tehtaan jäljiltä? Seosmittarilla ois helppo selvittää onko läpän jousi liian löysällä, vetää rikkaalle tasakaasulla jos näin on.
-
Onko IMM:ää sorkittu, vai onko elektroniikan suojakansi vielä tehtaan jäljiltä? Seosmittarilla ois helppo selvittää onko läpän jousi liian löysällä, vetää rikkaalle tasakaasulla jos näin on.
ei oo tehtaan jäljiltä
Ei oo tähän hätää vielä tuota mittariakaa
-
ei oo tehtaan jäljiltä
Ei oo tähän hätää vielä tuota mittariakaa
Kiristä jousta pari pykälää. Laihentaa seosta toki koko alueella, mutta helppo kokeilu.
-
Sehän ohjaa kolmella asialla seosta. Imm, lämpöanturi ja lambda.
Mikäs lambdan tilanne on?
Motronicissa ei ole lambdaa.
-
Tarkistin ton lämpöanturin johdot löysin piipparilla oikean pinnin kammasta ja siellä on johdot niinkuin pitääkin.
Pääsin jo kokeilemaan kunnolla ja ajelin parikyt kilsaa. 2500 rpm ja ylöspäin toimii tosi hyvin mut alhaalla meinaa hyytyä. Tyhjäkäynti hummailee aika lailla ja jää välillä huutamaan 2000rpm.
Kun tyhjäkäynti moottorin johdon irrottaa ei tapahdu muutosta hummailuun, kun taas kaasuläpän (naksahtava) tunnistimen liittimen päästää irti alkaa kone huutamaan 3200rpm
Viittais vähä ettei toi TK moottori toimi oikein. Millä tuonkaa kokeilee saako noita tk-moottoreita mistään? Tuntuis olevan kolme pinninen liitin tossa kun taas lh:n tk-moottoreissa on 2 pinniä ja niitä ois nurkissa vaikka lampaille syöttää :(
-
Onko se boschin tk ja sellainen ohut runkoinen, ja siis 3-napainen? Mulla pitäis olla yksi sellainen....
-
Onko se boschin tk ja sellainen ohut runkoinen, ja siis 3-napainen? Mulla pitäis olla yksi sellainen....
kyllä just tommonen
-
Nonnii.
Nyt vähän taas tutkittu ja saatu tämäkin rokkaamaan. Ongelma on enää alakierroksilla. Vaihdoin toisen TK moottorin ja auto hummailee noin 400-1100 kierrosta. Mistä tämä nyt enää voi johtua. Autossa ei ole mitään imu eikä ahtovuotoja (ainakaan en ole heitä löytänyt) olen koittanut russailla ton imm jousenkin kanssa suuntaan sun toiseen mutta ei. Toi kaasuun vastaaminen on vähän heikkoa alhaalta ja autossa ei ole oikee minkäänlaista vääntöä ihan matalilla 1000-1600 kierroksilla.
Tuntuu et vähän kaikkee on koitettu ja kaikkee tarkasteltu
-jako ok
-lämpö anturi
-vauhtipyörän asento
-imm mitattu
-kampiakselin asentoanturit mitattu
-tk moottori
-polttoaine paine ja molemmat pumput
-ahto/imu vuodot
-puola
-virranjakan pyörijä ja kansi
-tulpanjohdot
-tulppia viiskuus sarjaa.
Mitähän tähän vielä keksis :D
-
Imusarjan tiivisteen vois vaihtaa. Imuvuoto siellä on kun tuollai hummailee joutokäyntiä.
-
Kaveri vaihtoi b200et:n alakerran 2.3:sksi ja vastaavia ongelmia. Onhan 2.0 lohko?
-
Kaveri vaihtoi b200et:n alakerran 2.3:sksi ja vastaavia ongelmia. Onhan 2.0 lohko?
Tietääkseni kyllä. Nyt en vaan ymmärrä että miten 15% ero tilavuudessa vaikuttaisi niin että kone ikäänkuin sammuu ja herää uudelleen 400rpm kiihdyttää 1100rpm ja sama ralli jatkuu
-
Kyllä minänkin vahvasti piilevän ja joskus vaikeasti havaittavan imuvuodon kannalla, oireet ei ole vaikeasti havaittavia.
Konepyörissä tullut vastaa että imukaula halki, päällepäin ei näy mitään mutta kun vähän taivutti niin näki että 180˚ kehästä halki. Se riitti, konen aivan sekaisin. Tärinästä johtuen antoi sen verran ilmaa että oirehti. Jossakin vinossa oli imusarjantiivisteessä vikaa, ei sitäkään voinut mitenkään oikeastaan päällepäin havaita. Sarja irti ja liima väliin ja oireet hävisi. Eräässä oli kaasuläpän ja sarjan välissä vuoto jne. Bräkkärin ruiluttelulla jolla monet koittaa saada vuotokohtaa selville että kierrokset nousisi ei pikkuvuotoja havaitse.
Eikun osia irti ja lisää tutkimuksia, kyllä se siitä selviää
-
Onko vakio chippi Motronicissa? Yks mitä vois kokeilla olis koskematon IMM, mulla olis joskus vuosia sitten ongelmana, ettei käynnistynyt talven jälkeen räpelletyllä IMM, mutta koskemattomalla IMM lähti heti tulille ja toimi normaalisti. Toinen mikä tulee mieleen on se sininen(?) ruuvi ECU:ssa onko nolla-asennossa? Voin lainata omaa IMM millä laitteet on toiminut (ollut tosin käytössä viimeksi 3 vuotta sitten) Forssan kupeessa. Mulla oli joskus vaihtokannessa sininen lämpöanturi, jolla auto kävi noin 200m, jonka jälkeen tulpat pimeni. Vaihdoin tilalle vanhassa koneessa olleen mustan ja uudet tulpat, jonka jälkeen ei ongelmia. Olisko lämpöanturin värissä vuosimallikohtaisia eroja? Oma auto siis vuosimallia 1988.
-
Onko vakio chippi Motronicissa?
Jos tarkoitat lastua, niin en voi varmaksi sanoa. Ei siinä kortissa mitään lue mutta autossa tuli mukana ohjeet viikingin teholastun asennukseen.
Tähän on noista antureista koitettu montaa erilaista, ja ainut jolla toimii mitenkään päin on aito Bosch.
Sinistä ruuvia (eikös tää rikasta seosta) on koitettu suuntaan jos toiseen. Oisko asento tällä hetkellä jossain 5 pienemmillä ei suostunut edes ahtamaan kun auto minulle tuli nousi paineet tappiin kuitenkin jo paljon ennen rajoitinta paikallaan kierrättäessä
-
Jos tarkoitat lastua, niin en voi varmaksi sanoa. Ei siinä kortissa mitään lue mutta autossa tuli mukana ohjeet viikingin teholastun asennukseen.
Tähän on noista antureista koitettu montaa erilaista, ja ainut jolla toimii mitenkään päin on aito Bosch.
Sinistä ruuvia (eikös tää rikasta seosta) on koitettu suuntaan jos toiseen. Oisko asento tällä hetkellä jossain 5 pienemmillä ei suostunut edes ahtamaan kun auto minulle tuli nousi paineet tappiin kuitenkin jo paljon ennen rajoitinta paikallaan kierrättäessä
Joo lastua tarkoitan, muistaakseni vakiolastussa on boschin tarra päällä. Mulla oli muistaakseni joku superchips lastu jolla käy rikkaalla tyhjäkäynniltä alkaen. Sinisen ruuvin asennoista löytyy lisää juttua täältä: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=31247.0
-
Mites onko kansi madallettu? Tuli vaan mieleen että jos on paljon otettu niin jako pois kohilta. Varmistitko ajotuksen niistä merkeistä vai mittaamalla
-
Suuttimien o-renkaat tuntuis vuotavan ainakin 2 ja 3 pytyiltä. Nyt oottelemaan että löytäisin uudet tähän hätää. Bräkkäriä survomalla suuttimien montut täyteen tuntu ainakin hummailu häviävän.
Nyt suuttimet pöydällä ja odotellaan et kaupat aukiaa.
-
Suuttimien o-renkaat uudet kaikki imu vuodot paikannettu ja nyt löytyy jopa tyhjäkäynti.
Ala kierroksilla täysin hengetön ei jaksa kolmosella edes kiihtyä alle 40kmh vauhdissa
Tarkasti et jako kohdallaan(jo toistamiseen)
Koitin et jos on jakaja päin ...
Mutta jakajaa kääntämällä ei tapahtunut mitään muutoksia mihinkään suuntaan
Nyt on kaikki keinot käytetty ei pelaa niin ei pelaa. Ei auta se menee moottorin ohjaus uusiksi.
-
Harmi kun ei löytyny vika, vaikka tuo motikka on mikä on niin ainakin mulle ollu varmatoiminen