Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Holli - 07.12.2018, 13:57:41
-
Moi
Tarkoitus tehdä/teettää viritetty Vapari kutonen kaasareilla/läppärungoilla vanhempaan takavetoiseen rungolliseen autoon
Kumpi on parempi lähtökohta
T6 2001 vai 2.9 1998?
vai onko parempaa
-
Vapari on parempi. Turbossa on miedommat nokat ja paljon matalampi puristussuhde. Ja vaparikoneita saa halvemmalla jollei niitä ole jo nurkissa.
-
hölmönä kysäsen että mites toi uusi kutonen soveltus viritys käyttöön? meinaan tää 3,2 litranen B6324S5 jossa on vakionakin otettu se 240 kaakkia niin sen varmaan saisi pienellä vaivalla sen puuttuvan 10 tuosta... modernilla moottorin ohjauksella...
-
hölmönä kysäsen että mites toi uusi kutonen soveltus viritys käyttöön? meinaan tää 3,2 litranen B6324S5
Kallis eikä mahdu. Apulaitteet ovat koneen takapäässä, tulee rintapelti ja jarrutehostin tielle.
-
250hp pitäisi lähteä pienellä vaivalla "204hv" kutosesta.
https://www.youtube.com/watch?v=I5EBbChzjow
Tuossa:
- e85 polttoaineena
- t6 suuttimet
- modattu ilmansuodatinkotelo
- s50b32 pakosarjat+3" putkisto
Eli ei paljoo mitään ole tehty. Ja vakio motikka vielä kaiken lisäksi.
Kiihtyvyyden perusteella voi itse heittää tehoarvionsa.. autolla painoa 1490kg kuskin+20l e85 kanssa.
Läppärungoilla saat kyllä huomattavasti paremman kaasuvasteen, mut vaatii paljon työtä et saa sopimaan järkevästi.
Triumph Daytonan läppärungot oon tuohon omaan 960 sovitellut ja saanut toimimaankin.
Mutta jos haluat helpolla ja halvemmalla päästä, pidä 960 imusarja siinä.. tai s80 jos sellaisesta peräisin.
960 imusarja ei oikeastaan huono ole, kun tarkemmin lähtee ihmettelemään sitä.
-
250hp pitäisi lähteä pienellä vaivalla "204hv" kutosesta.
https://www.youtube.com/watch?v=I5EBbChzjow
Tuossa:
- e85 polttoaineena
- t6 suuttimet
- modattu ilmansuodatinkotelo
- s50b32 pakosarjat+3" putkisto
Eli ei paljoo mitään ole tehty. Ja vakio motikka vielä kaiken lisäksi.
Kiihtyvyyden perusteella voi itse heittää tehoarvionsa.. autolla painoa 1490kg kuskin+20l e85 kanssa.
Läppärungoilla saat kyllä huomattavasti paremman kaasuvasteen, mut vaatii paljon työtä et saa sopimaan järkevästi.
Triumph Daytonan läppärungot oon tuohon omaan 960 sovitellut ja saanut toimimaankin.
Mutta jos haluat helpolla ja halvemmalla päästä, pidä 960 imusarja siinä.. tai s80 jos sellaisesta peräisin.
960 imusarja ei oikeastaan huono ole, kun tarkemmin lähtee ihmettelemään sitä.
Vähän epäilen, bemareistakaan ihan pakoputkella ja ilmanputsarilla saa sentään 46hp lisää.
-
Eikö sitä autoa voi käyttää vaan tehopenkissä niin ei tarvitse arpoa.
-
Vähän epäilen, bemareistakaan ihan pakoputkella ja ilmanputsarilla saa sentään 46hp lisää.
En tarkoittanut, että pakoputkella ja ilmanputsarilla saisi 46hp lisää...?
Tuossa aiemmassa viestissäni kerroin mitä omalle autolle olin tehnyt, ja kiihtyvyyden perusteella saa sitten itse päättää riittäiskö vastaavanlaiset tehot omaan käyttöön..tai heittää oman arvionsa mitä voisi olla tehoja.
Suurin ero tuli e85+sopivat suuttimet muutoksella... johtuuko se sitten siitä, ettei motikan tarvitse ollenkaan myöhäistää ennakkoa nakutuksen perusteella (jota ei e85:lla saa oikeen millään esiintymään vapaasti hengittävässä moottorissa, varsinkin kun puristukset ei mitkää kovin ihmeelliset ole) vai mistä, en tiedä, mutta tuon oon vaan todennut. Tuosta joskus tuli kirjoiteltua foorumille muutenkin vähän enemmän aiheesta.
Ja tuon muutoksen oon kahteen kertaan todennut "toimivaksi" - eli toisin sanottuna, eroa tulee melko merkittävästi.
Ei ole tullut käytettyä rullalla, koska autossa ollut joko: nastat alla (talvella), ei ole ollut kunnossa tai aikaa ei ole ollut (joutuisi ottamaan vapaapäivän sen vuoksi). Tai joku näiden yhdistelmä... :buck2:
Miulle se oli yhdentekevää lähteekö siitä 190hp vai 230hp vai ihan jotain muuta.... tuommoisilla muutoksilla, kun niillä ei ole alunperinkään ollut tarkoitus hakea mitään kovin ihmeellisiä tehoja.
-
Eiköhän se 250hp tule, jos on vähän peltisarjaa ja muuta rihveliä päivitelty.
Orkkis raudalla mutta kunnon E85 ohjelmalla on saatu penkkihevosia reippaat 230hv. Alkuperäinen ohjelma on tehty 92 oktaaniselle ja on todella konservatiivinen.
-
Ihan mielenkiinnosta, onko 230hp tehokäppyrää tallessa? Jos sellaista olisi tänne saanut näkyviin.
Tehdaskuntoisen moottorin tehokäppyräkin kyllä kiinnostaisi. ::)