Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: lanse - 30.09.2011, 16:55:23
-
XC90:ssa (2005, D5) paloi viikon verran VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI valo silloin tällöin. Sitten tuulilasinpyyhkimet mykistyi ja sen jälkeen ei ole vika valoa enää palannut.
Tampereen käyttöauton mukaan tuulilasinpyyhkimen ohjausyksikköön oli päässyt jostain läpiviennistä vettä, joka oli hapettanut liittimet. Korjaus vaatisi ohjaisyksikön (1100€) ja liitinsarjan (900€) vaihdon (+ työ 800€).
Onkohan mitään edullisempaa keinoa korjata toi kuntoon?
Eikös toi ole valmistusvika, jos huono läpivienti on päästänyt vettä sähköjärjestelmään?
-
XC90:ssa (2005, D5) paloi viikon verran VIRTAJÄRJESTELMÄ HUOLLA HETI valo silloin tällöin. Sitten tuulilasinpyyhkimet mykistyi ja sen jälkeen ei ole vika valoa enää palannut.
Tampereen käyttöauton mukaan tuulilasinpyyhkimen ohjausyksikköön oli päässyt jostain läpiviennistä vettä, joka oli hapettanut liittimet. Korjaus vaatisi ohjaisyksikön (1100€) ja liitinsarjan (900€) vaihdon (+ työ 800€).
Onkohan mitään edullisempaa keinoa korjata toi kuntoon?
Eikös toi ole valmistusvika, jos huono läpivienti on päästänyt vettä sähköjärjestelmään?
Jos sinne ohjainboxiin ei ole mennyt vettä sisään niin itse näkisin että homma toimii taas kun putsaa nuo liittimet. ::)
On nuo nykyvehkeet sitten hienoja kun tuulilasinpyyhkijöillekkin pitää olla oma ohjausboxi. :idiot2:
-
Autojen ohjauselektroniikkaa korjaavia pajoja on useampiakin, tekevät työn taatusti murto-osalla noista kustannuksista, mikäli boksi on korjattavissa. Mikäli itseltäsi onnistuu noiden boksien irroittaminen ja lähettäminen huoltoon, asia sujuu aika mutkattomasti.
Foorumin yhteistyökumppaneistakin löytyy muutama, ainakin http://www.sercap.fi/ ja http://rica-tuning.fi/
Täällä foorumilla pyörivät sellaiset käyttäjät kuin jp_olli, Jantunen ja Nortti. Nykäise virtuaalisesti hihasta! :)
-
Tampereen käyttöauton mukaan tuulilasinpyyhkimen ohjausyksikköön oli päässyt jostain läpiviennistä vettä, joka oli hapettanut liittimet. Korjaus vaatisi ohjaisyksikön (1100€) ja liitinsarjan (900€) vaihdon (+ työ 800€).
Aluksi vähän ihmettelin, että mitä mahtaa tarkoittaa tuulilasinpyyhkimen ohjausyksikkö, mutta tajusinkin jo, kyseessähän on keskustohjainlaite (CEM) eikä pelkkä pyyhkimien ohjain.
-
Taitaapi olla 2005 mallin kallis tyyppivika:
http://sutersauto.com/calling-all-2005-xc90-owners/
-
Jopa USA:n liikenneturvallisuusvirasto on tutkinnut asiaa ja Volvo on myöntänyt vian (defect PE10025, INCLA-PE10025-6493.PDF):
http://www-odi.nhtsa.dot.gov/acms/cs/documentList.xhtml?docId=PE10025&docType=INV
Ja jenkilässä alle 80 000 maililla kyseinen vika paikallisen päästölain mukaan menisi täysin valmistajan piikkiin:
http://volvoforums.com/forum/volvo-xc90-9/cem-problems-after-rains-55125/
http://www.epa.gov/oms/consumer/warr95fs.txt
-
Harmi, että ei olla jenkkilässä, täällä pikkuisessa suomessa tuon joudut varmaankin itse maksamaan, ainahan tulla on toki oikeus haastaa haluamasi taho oikeuteen ja hakea saatavia.
-
Ihmetyttää miksei Volvo (tai maahantuoja tai Volvon virallinen huolto) ole varoittanut käyttäjiä tästä vaikka asiasta on jopa Volvon julkaisema Technical Service Bulletin TTN37-35. Jos vesivahinkoriskin voi poistaa alle 100€ korjauksella, on suorastaan rikollista antaa asiakkaan odottaa mahdollista 3000 € korjausta.
Mun oikeustajun mukaan tässä olisi eväitä jopa oikeusjuttuun. Niin Volvon omistaa nykyään kiinalaiset, onkohan se oikeusjutun kannalta hyvä vai huono asia... ::)
-
Ihmetyttää miksei Volvo (tai maahantuoja tai Volvon virallinen huolto) ole varoittanut käyttäjiä tästä vaikka asiasta on jopa Volvon julkaisema Technical Service Bulletin TTN37-35. Jos vesivahinkoriskin voi poistaa alle 100€ korjauksella, on suorastaan rikollista antaa asiakkaan odottaa mahdollista 3000 € korjausta.
Mun oikeustajun mukaan tässä olisi eväitä jopa oikeusjuttuun. Niin Volvon omistaa nykyään kiinalaiset, onkohan se oikeusjutun kannalta hyvä vai huono asia... ::)
Koitappa kepillä jäätä :-[ sen tässä Suomenmaassa tietää, että miten autoilijan käy,,,,,,,,,tosiaan, nyt ei olla jenkkilässä, vaan suomessa.
Tuo homma ei mene minunkaan oikeustajun mukaan, mutta jos suomen Volvo maahantuoja ei hommaa maksa, eikä valmistaja, niin,,,,,,,
-
Kävin meilinvaihtoa Suomen Volvon asiakassuhdepäälikön kanssa ja mielestäni heidän moraalissa on vielä parannettavaa. Alla ote:
"Eli en ole vieläkään saanut vastausta miksei asiakkaita ole varoitettu. Jos et tiedä voisitko välittää kyselyn Volvo yhtiölle?"
"Miksi Volvon olisi pitänyt varoittaa asiakkaita? Tämä ei ole turvallisuuskysymys, niiden osalta Volvo hoitaa velvollisuutensa takaisinkutsujen muodossa esimerkillisesti. Muuhun tiedottamiseen ei ole velvoitetta tai sitä ei ole nähty tarpeelliseksi tai teknisesti mahdolliseksi. Kaikki autot ja komponentit menevät rikki jossain vaiheessa, näistä ei erikseen varoiteta."
-
Heh,
kaverihan puhui itsensä pussiin 100-0.
Volvohan on tunnustanut ongelman tuon Technical Service Bulletin TTN37-35 muodossa, joten siitä pitäisi asiakkaalle kertoa ainakin huollon yhteydessä, jos nyt ihan aidosti haluttaan asiakasta palvella - tuo kustannuspuoli on sitten toinen juttu ja siksi varmaan tuota kiertelyä tekstissä. Joku Kuluttaja-asiamieshän voisi ottaa tuohon kantaa...
-
Suomen maahantuojat nihkeesti haluaa muutenkaan korjata tyyppiominaisuuksia ennalta ehkäsevästi.
Onko se boksi tosiaan siinä kunnossa ettei voi enää elvyttää`?
-
Suomen maahantuojat nihkeesti haluaa muutenkaan korjata tyyppiominaisuuksia ennalta ehkäsevästi.
Onko se boksi tosiaan siinä kunnossa ettei voi enää elvyttää`?
Vaikea sanoa. Tyydyin siihen kun käyttöautossa tajusivat uusia johtosarjan liittimiä koko johdotuksen uusimisen sijaan, jolloin kokonaislasku pieneni 1600€ sisältäen tietysti uuden CEM. Heidän mukaan työtunteja paloi paljon laskutettua enemmän...
-
Heh,
kaverihan puhui itsensä pussiin 100-0.
Volvohan on tunnustanut ongelman tuon Technical Service Bulletin TTN37-35 muodossa, joten siitä pitäisi asiakkaalle kertoa ainakin huollon yhteydessä, jos nyt ihan aidosti haluttaan asiakasta palvella - tuo kustannuspuoli on sitten toinen juttu ja siksi varmaan tuota kiertelyä tekstissä. Joku Kuluttaja-asiamieshän voisi ottaa tuohon kantaa...
Meikäläisen tapauksessa kuluttuja-asiamies sanoi olevansa voimaton, koska auto oli ostettu yksityiseltä ulkomailta. Suomalaisen autoliikkeen kautta ostetussa autossa tilanne olisi ollut aivan toinen.
-
Meikäläisen tapauksessa kuluttuja-asiamies sanoi olevansa voimaton, koska auto oli ostettu yksityiseltä ulkomailta. Suomalaisen autoliikkeen kautta ostetussa autossa tilanne olisi ollut aivan toinen.
Aivan toinen?
Ei kai nyt sentään suomalaiseltakaan jobbarilta käytetylle ostetulle autolle mitään ikuista turvaa saa?
Tietysti jos vika ilmenee pian kaupanteon jälkeen, niin voi jotain vaatiakin kuluttajansuojalain virhevastuuta vastaan, mutta ei mahdollisuus todellakaan tee asiaa "aivan toiseksi".
Vaikka olisi suomalaisesta lasipalatsista uutena ostettu ´05 XC90, niin silläkin alkaa olemaan ikää jo 8 vuotta ja se on jo niin paljon, että todennäköisesti ei ole tarjolla enää mitään muuta kuin maksullista palvelua.
Tuo tuontihistoriaan vetoaminen vaan oli tässä tapauksessa yksinkertaisin tapa päästä pois hankalasta tilanteesta.
-
Aivan toinen?
Ei kai nyt sentään suomalaiseltakaan jobbarilta käytetylle ostetulle autolle mitään ikuista turvaa saa?
Tietysti jos vika ilmenee pian kaupanteon jälkeen, niin voi jotain vaatiakin kuluttajansuojalain virhevastuuta vastaan, mutta ei mahdollisuus todellakaan tee asiaa "aivan toiseksi".
Vaikka olisi suomalaisesta lasipalatsista uutena ostettu ´05 XC90, niin silläkin alkaa olemaan ikää jo 8 vuotta ja se on jo niin paljon, että todennäköisesti ei ole tarjolla enää mitään muuta kuin maksullista palvelua.
Tuo tuontihistoriaan vetoaminen vaan oli tässä tapauksessa yksinkertaisin tapa päästä pois hankalasta tilanteesta.
Noinhan toi homma menee..
Itseasiassa maahantuoja tai valmistaja ei ole missään vastuussa suoraan kuluttajalle.
Kuluttajan ja auton myyneen yrityksen välillä vallitsee kuluttajansuojalaki, kuluttajan ja maahantuojan välille se ei menekkään, vaan vastuussa on nimenomaan auton myynyt liike.
Maahantuojan on taasen vastuussa tuotteesta jälleenmyyjälle niiden sopimusten mukaisesti mitä ovat välilleen luoneet, jos sopimus ei mitään velvoita, ei sillä välillä myöskään sitten ole mitään velvoitteita tai vastuita (kahden yrityksen välinen sopimus, sopimus ehdot voi olla ihan mitä vain, laki ei ehtoihin juurikaan puutu.. siis ehtojen oikeudenmukaisuus jne.)
-
Noinhan toi homma menee..
Itseasiassa maahantuoja tai valmistaja ei ole missään vastuussa suoraan kuluttajalle.
Kuluttajan ja auton myyneen yrityksen välillä vallitsee kuluttajansuojalaki, kuluttajan ja maahantuojan välille se ei menekkään, vaan vastuussa on nimenomaan auton myynyt liike.
Maahantuojan on taasen vastuussa tuotteesta jälleenmyyjälle niiden sopimusten mukaisesti mitä ovat välilleen luoneet, jos sopimus ei mitään velvoita, ei sillä välillä myöskään sitten ole mitään velvoitteita tai vastuita (kahden yrityksen välinen sopimus, sopimus ehdot voi olla ihan mitä vain, laki ei ehtoihin juurikaan puutu.. siis ehtojen oikeudenmukaisuus jne.)
Jotenkin olen ollut siinä uskossa, että auton uutena ostanut voi reklamoida myös maahantuojalle ja jopa suoraan valmistajallekin.
Ainakin kuluttajansuojaviranomaisen nettisivuilla ollaan samaa mieltä: "Uuden auton kaupassa voit kuitenkin tehdä ilmoituksen myös aikaisemmalle myyntiportaalle eli maahantuojalle tai valmistajalle. Jos autolle on annettu takuu, voit halutessasi ilmoittaa virheestä myös takuunantajalle. "
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/virhe-autossa/
Ilmeisesti käytännössä homma menee kuitenkin niin, että maahantuoja voi ottaa reklamaation vastaan, mutta lykkää asian paikallisella marmoritiskillä hoidettavaksi.
Tai sitten pitää toimia niinkö veljmies teki Volkkarinsa kanssa. Laakkonen väitti selvää vikaa ominaisuudeksi, niin veli otti ja ajoi Wolfsburgiin pääkonttorille asiaa selvittämään. ;) Golfi jäi sinne muutamaksi päiväksi ja antoivat Touaregin sijaisautoksi. Golfissa oli vikaa ja tehdas korjasi auton ilman mitään mutinoita. Pahoittelivat vaan Joensuun Laakkoselta saatua palvelua.