Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kimmoh - 09.12.2018, 20:32:49
-
Konehuoneessa, mahtaa olla mikä? Googlettamalla löytyi ABS-rele mutta ei ole sellaisia tässä autossa. 740 B230K kyseessä...
-
Jossain mainittiin että on keskuslukituksen rele.
-
Vai olisko sittenkään..? Jossain turbobricks tms. keskustelussa sanottiin että toimintaperiaate releessä on päinvastoin mitä yleensä eli kun rele vetää se katkaisee virtapiirin. Eli tarkoitus kaiketi starttauksen ajaksi katkaista virtapiiri jostain.
Jotain se on tekevinään kun naksuu kyllä, mutta kiinnostais tietää mihin ne johdot menee..
-
Vai olisko sittenkään..? Jossain turbobricks tms. keskustelussa sanottiin että toimintaperiaate releessä on päinvastoin mitä yleensä eli kun rele vetää se katkaisee virtapiirin. Eli tarkoitus kaiketi starttauksen ajaksi katkaista virtapiiri jostain.
Jotain se on tekevinään kun naksuu kyllä, mutta kiinnostais tietää mihin ne johdot menee..
ajovaloilta?
-
Ei ollut ajovaloilta. Otin pistokkeen irti ja kaikki tuntui toimivan normaalisti, mitä nyt toiseen ketjuun kuvailemani outo juttu eli jatkuva 12V startin herätejohdossa hävisi :idiot2: Eli se on siis kytketty startin herätejohtoon (ennen pnp-kytkintä, samassa virtalukolta tulevan pinkin johdon kanssa), mutta hieman nurinkurista että releen kantaan tulee kuitenkin virtalukolta 12V virrat päällä, eli ainoa mitä tuo ruskea rele nyt tekee niin syöttää startin herätejohtoon ylimääräisen 12V jännitteen?? :idiot2: :idiot2:
-
Hmmh. Jos herätejohtoon tulee 12v, startin pitäisi huutaa koko ajan ???
-
Niin silloinhan solenoidi vetäisi kiinni ja startti alkaisi pyöriä.
-
No sitähän tässä on ihmeteltykin että miksi startti ei pyöri aina kun virta on päällä :D :idiot2: Vaan vasta kun kääntää avaimesta. Ilmeisesti tuon releen kautta kulkeva virta ei sitten ole riittänyt solenoidin vetämiseen... :idiot2:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=104358.0
Siinä samaa juttua...
-
Itsekkin olen joskus ihmetellyt tämän releen tarkoitusta ja yrittänyt selvittää. Minulla on sellainen muistikuva, että tämä rele liittyisi jotenkin sytytysjärjestelmän toimintaan, siihen Renix laitteistoon. En mitenkään olen kylläkään asiasta aivan varma.
-
Itsekkin olen joskus ihmetellyt tämän releen tarkoitusta ja yrittänyt selvittää. Minulla on sellainen muistikuva, että tämä rele liittyisi jotenkin sytytysjärjestelmän toimintaan, siihen Renix laitteistoon. En mitenkään olen kylläkään asiasta aivan varma.
Joo tässähän ei Renixiä ole vaan äkkiseltään katsoen samat systeemit kuin LH2.4 mutta yhtä kaikki, johonkin moottorin tai paremminkin kaasarin ohjaukseen tuo rele varmaan liittyy. Tai on liittynyt, alkuperäinen kaasari systeemeineen on korvattu manuaaliryypyllisellä Solexilla, ja kun itsellä ei ole tällaista 230K-koneista autoa aiemmin ollut, niin ei ole hajua mikä tekee mitäkin. Koitin kytkistäkin etsiä googlella mutta aika laihoilla tuloksilla, ruiskuversioihin löytys vaikka mitä.
Sitten konehuoneessa on vielä se mustakuorinen 40A ns. suutinrelekin, sitäkin ihmetellyt että mihin kaasarikoneessa tuotakin tarvitaan :idiot2:
-
Voisiko olla kyse tuosta releestä ? ( Ruskea se ainakin on )
http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/relais/relay-running-idle-acceleration-brown/1017398/
-
Tuohan sen täytyy olla. Vielä kun selviäisi mitä varten se on tähän autoon laitettu, mutta toisaalta, toimii tuo ilmankin ::)