Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jarit84 - 30.09.2011, 17:18:39
-
Autoni on v70 d5 vm.02. aj. 283000km. Vikakoodi (ECM-2505) herjaa että polttoaine paine liian alhainen (moottori vika tilaan) ja sinisen tietokonekkin sitä näytää paineen mittauksessa. Paine laskee kun auto seisoo jonku tunnin sammuksissa tai ajon aikana kun yrittää kiihdyttää normaalisti, moottori ei kestä kuormitusta. Kulkee kuitenkin tosi varovaisella ajolla sen 120 mut ei voi ajatella ees ohituksia.
Autoon tehty tähän mennessä:
- Polttoaine suodatin vaihdettu
- Suuttimet huollatettu
- Tankin siirtopumppu vaihdettu
- Commonrail pumppu vaihdettu
- Polttoaineen määränsäädin kokeiltu
- Railiputkesta paine anturi ja ylipaine venttiili testattu
- Ahtopaine anturi testattu
- Polttoaine linjat puhdistettu ei tukoksia
Osaiskos kukaan antaa neuvoja kun nostivat sinisellä kädet pystyyn vian suhteen?
Myös suuttimiin jäi huollossa sellanen nakuttava ääni mikähän siihen avuksi? ( ei vaikuta vikaan kun testattu suuttimet ristiin toisesta autosta)
-
Voiko polttoainesuotimen jalka vain yksinkertaisesti vuotaa, et se vetelee ilmoja??? Itsellenin ei kyllä tule muuta mieleen... :S
-
pitää tarkastella jalkaa.
Niin ja vika tuli päälle ihan kerrasta eikä millään näytä korjaantuvan
-
Se, että kulkeeko polttoainelinjassa ilmaa selviää niin helposti, että kytkee siihen korkeapainepumpulle tulevan pa-letkun ja pumpun väliin kirkkaan letkun, sitten moottorin käyntiin ja seurailla, kulkeeko ilmaa.
Se tankkipumppu on uusittu.. saako se sähköä? eli toimiiko se?
Jos suodattimen vaihdon jälkeen moottori käynnistyi muutamien kertojen virtojen kytkennän jälkeen, niin sitten se pumppu todennäköisesti toimii, jos pumppu ei toimi, niin sitten joutuu ilmaamisen kanssa kikkailemaan, että saa moottorin käynnistettyä.
(tankkipumppuhan käy virtojen kytkennän jälkeen hetken ja sitten vissiin startatessa ja seuraavan kerran sitten, kun annetaan koneelle enemmän runtua, eli kun polttoainetta tarvitaan enemmän, kuin korkeapainepumpun imupumppu saa imetyä.)
-
Joo kyllä se pumppu pyörii kun virrat kääntää päälle. Siksi piti vaihtaa kun ei ilmannu viime syksynä itseään kun suodattimen vaihdoin oli pumppu mykkä. Tankkipumppu toimii just noin kun miksu sen kertoi...
-
Tuliko auto kuntoon? Missä oli vika? Itsellä juuri samanlainen vika, siksi kiinnostaa..
-
Joo tuli auto kuntoon syyksi paljastu taas särkynyt polttoaineen siirtopumppu tankissa. Meni sellaseen tilaan että ei saanut vapaa imulla polttoainetta tarpeeksi läpi pumpusta. Aika haastava oli ettiä vika ei antanu vika koodia kun toimi niin kun pitääki kun pisti virrat päälle pumppas hyvin sen aikaa kun se pumppu pyörii.
-
minulla sama vika mutta ei auttanut siirtopumpun vaihto... Arvelivat sinisellä että korkeapainepumpussa vika. Miten muilla korjaantunut jos on korjaantunut?
-
Näköjään täälläkin samaa ongelmaa: sammui ajosta, pyörittää, mutta ei lähde käyntiin.. Testerillä tutkittiin sen verran, että herjaa alhaista polttoaineen painetta.. Voiko joku johtoliitin tehdä tuon vian ?? Sulakkeet tutkittiin, ok. Taitaa tuo pumppu olla morjens.. Kilsoja takana tällä hetkellä 280 tkm..
-
Näköjään täälläkin samaa ongelmaa: sammui ajosta, pyörittää, mutta ei lähde käyntiin.. Testerillä tutkittiin sen verran, että herjaa alhaista polttoaineen painetta.. Voiko joku johtoliitin tehdä tuon vian ?? Sulakkeet tutkittiin, ok. Taitaa tuo pumppu olla morjens.. Kilsoja takana tällä hetkellä 280 tkm..
Kaada tankkiin polttoainetta ja koita käyntiin, josko mittari valehtelisi, tai polttoaine ei siirry vasemman ja oikean polttoainetankin puoliskon välillä.
Jos sähköinesiirtopumppu tankista on rikki, se ei aiheuta moottorin sammumista kesken ajon, koska korkeapainepumpussa on erillinen siirtopumppu, joka hoitaa polttoaineen siirron.
Jos polttoaine on loppu tankin oikeasta puoliskasta ja lisäksi sähköinen siirtopumppu on rikki, niin polttoaineen lisäämisen jälkeen järjestelmä ei ilmaannu ilman apua, eli moottorin päästä ulkoista imua.
Jos sähköinen siirtopumppu on kuitenkin ehjä, niin järjestelmä ilmaantuu, kun käyttää virrat päällä, antaa olla n. 10sek, ottaa virrat pois, laittaa taas päälle ja antaa olla n. 10sek. ja taas pois.. tätä muutamia kertoja, esim. 10kertaa, niin pitäisi olla varmasti ilmaantunut.
Ilmaamisen jälkeen moottori kuitenkin käynnistyy vaikka sähköinen siirtopumppu olisi rikki.
-
Onko dieselissä samanlaiset tankkilaitteet kuin bensamalleissa?
-
Kaada tankkiin polttoainetta ja koita käyntiin, josko mittari valehtelisi, tai polttoaine ei siirry vasemman ja oikean polttoainetankin puoliskon välillä.
Jos sähköinesiirtopumppu tankista on rikki, se ei aiheuta moottorin sammumista kesken ajon, koska korkeapainepumpussa on erillinen siirtopumppu, joka hoitaa polttoaineen siirron.
Jos polttoaine on loppu tankin oikeasta puoliskasta ja lisäksi sähköinen siirtopumppu on rikki, niin polttoaineen lisäämisen jälkeen järjestelmä ei ilmaannu ilman apua, eli moottorin päästä ulkoista imua.
Jos sähköinen siirtopumppu on kuitenkin ehjä, niin järjestelmä ilmaantuu, kun käyttää virrat päällä, antaa olla n. 10sek, ottaa virrat pois, laittaa taas päälle ja antaa olla n. 10sek. ja taas pois.. tätä muutamia kertoja, esim. 10kertaa, niin pitäisi olla varmasti ilmaantunut.
Ilmaamisen jälkeen moottori kuitenkin käynnistyy vaikka sähköinen siirtopumppu olisi rikki.
Tankissa on yli puolen välin polttoainetta mittarin mukaan ( Ajotietokoneen mukaan 930 km jäljellä ) Tämä sammuminen tapahtui sen jälkeen, kun kiihdytin vähän reippaamin..
-
Sen verran tutkittu, että pumpulle ei tule virtaa :buck2: :buck2: , sulakkeet ok, mitä löysin.. Remmi vaihdettu ja tänään tarkastettu öljykorkin reiästä, että nokkaakseli pyörii starttiasennossa. Missä tuo ohjainlaite on ja mitä sieltä pitäisi mitata ?? Ei edes lupaa lähteä käyntiin, vaikka tehtiin tuossa useamman kerran virrat päälle, virrat pois 30 kertaa :o :o . Jos ei ole tankin pumppu tai ohjainlaite, mistä sitten hakemaan vikaa ??? ??? .
-
Mikäli syystä tai toisesta se tankki-anturi näyttäisi väärin ja polttoaine olisi ollut loppu, se ei tosiaan ilmaannu tankkipumpun toimimattomuuden vuoksi..
Se, miksi tankkipumpulle ei tule sähköä (pitäisi tulla hetken aikaa sen jälkeen, kun sytytysvirta on kytketty) tarvisi sitten selvitellä..
Tämän aihepiirin autojen FAQ osiosta löytyy linkki kytkentäkaavioihin, josta löytyy tähän autoon sopiva kaavio, sen perusteella voisi lähteä tutkimaan pumpun virtakatoa..
(Kai muuten sun auto on myös joko 2005 tai vanhempi, kuten tämän aiheen aloittajalla on, jos on uudempi D5, niin silloin se sähköpumppu on ainut, joka kuljettaa polttoaineen moottorille ja silloin voi ajossakin moottori sammua, jos se pumppu särkyy tai lakkaa toimmasta)
-
(Kai muuten sun auto on myös joko 2005 tai vanhempi, kuten tämän aiheen aloittajalla on, jos on uudempi D5, niin silloin se sähköpumppu on ainut, joka kuljettaa polttoaineen moottorille ja silloin voi ajossakin moottori sammua, jos se pumppu särkyy tai lakkaa toimmasta)
Valmistettu 2002..
-
Sen verran lisätietoa, että kääntäessä virrat päälle:tankin pumpulle tulee virtaa, mutta starttiasenossa ei :( :( . Nyt sitten neuvoja pliis, muuten joutuu tilailee aikaa siniselle ..
-
olisko startti hajalla, imasee kaikki virrat?
-
olisko startti hajalla, imasee kaikki virrat?
Vaihdettu starttikin, pirssi lähtee ensi viikolla hinurilla korjaamolle. Korjaamon aikataulusta sen verran, että työn alle ottavat aikaisintaan tiistaina.. Nyt, over and out..
-
Dieselissä sama että virta pumpulle menee vasemman tankin tasoanturin kautta? Katsokaa se liitin anturin kannesta. Tasoanturi juuri vaihdoin koska alkoi katkoa virtaa kannen läpiviennin muovivalun sisältä. Saattaa näkyä pienenä ruskeana pisteenä muovissa liittimen kohdalla.
-
Tervehdys,
V70 D5 vm 2003. Sama vika ilmaantui minullekin viime viikolla. Vika ilmaantui äkkisesti ja nyt autolla pääsee nipin napin eteenpäin. Koodit ECM 2503 ja 2505. Autolla ajettu 270 tkm.
Miten siirtopumpun toiminta kannattaa testata (virtaa pumpulle tulee)? Entäs korkeapainepumpun testaus?
-
Tänään tuli tietoa, Volvoon uudet suuttimet ja muutama putki+tiivisteet ja muuta tilpehööriä ja matka jatkuu seuraavaa remonttia odotellessa.. Kaksi suutinta vuoti ja muutkin oli sen verran huonot, niin nyt tulee uutta palikkaa..
-
Jees, eli volle haettu tänään korjaamolta ja ei hyvää päivää, kulkee ihan eri tavalla tuon remontin jälkeen.. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavia remonttikohteita.. :hello: :hello: Eli, vika oli loppuunkuluneissa suuttimissa, joten yhden suuttimen hajoaminen sitten aiheutti sen, että volle jäi tielle..
-
Nostetaanhan tämä aihe taas ylös.. Eli auto on v70 -03 2.4d.. Lukasin vikakoodit niin anto koodin Ecm-2505 eli alhainen polttoaineen paine.. Auto menee vikatilaan kun reippaammin antaa kenkää, sammutus ja normaali ajossa pelaa taas normaalisti. Eli rauhallisesti kun kiihyttää niin ihan sama vaikka ajas 170 lasissa niin ei herjaa.. pa-suodatin vaihettu viime syksynä, oli tarvike suodatin, liekkö sillä merkitystä? Ja semmonen tuli kans mieleen että ongelma alko samantien sen jälkeen kun kokeilin kcr tehopoksia, oisko poxi voinu särkee paineanturin joka on sen jakoputken päässä?? Ja vikakoodia ei näe lukijalla kun käynnissä ollessa, pelkät virrat päällä kun kahtoo niin ei anna mitään vikakoodeja.
-
pa-suodatin vaihettu viime syksynä, oli tarvike suodatin, liekkö sillä merkitystä?
Sanoisin näin, että sillä VOI olla merkitystä. On kuitenkin helpoin ja halvin vaihdettava tuossa vikakuvauksessa joten itse ainakin aloittaisin siitä.
-
Nostetaanhan tämä aihe taas ylös.. Eli auto on v70 -03 2.4d.. Lukasin vikakoodit niin anto koodin Ecm-2505 eli alhainen polttoaineen paine.. Auto menee vikatilaan kun reippaammin antaa kenkää, sammutus ja normaali ajossa pelaa taas normaalisti. Eli rauhallisesti kun kiihyttää niin ihan sama vaikka ajas 170 lasissa niin ei herjaa.. pa-suodatin vaihettu viime syksynä, oli tarvike suodatin, liekkö sillä merkitystä? Ja semmonen tuli kans mieleen että ongelma alko samantien sen jälkeen kun kokeilin kcr tehopoksia, oisko poxi voinu särkee paineanturin joka on sen jakoputken päässä?? Ja vikakoodia ei näe lukijalla kun käynnissä ollessa, pelkät virrat päällä kun kahtoo niin ei anna mitään vikakoodeja.
Kaverin autossa ihan samat oireet ja vikakoodit. Polttoaineensuodattimen vaihto korjasi vian.
-
Onko tarkastettu suuttimet?
-
Ei oo suuttimia tarkastettu.. Niin itekkin aattelin että alotan tosta pa-suotimen vaihosta, se on kuitenkin edullisin osa.. Ja lueskelin foorumilta niin niiltä joilta oli suuttimia sökönä niin ei oo voinu ajaa yli 120 ja tosi varovasti kiihytettävä.. että en nyt ihan heti jaksa uskoa suuttimien kyykänneen...
-
Ei oo suuttimia tarkastettu.. Niin itekkin aattelin että alotan tosta pa-suotimen vaihosta, se on kuitenkin edullisin osa.. Ja lueskelin foorumilta niin niiltä joilta oli suuttimia sökönä niin ei oo voinu ajaa yli 120 ja tosi varovasti kiihytettävä.. että en nyt ihan heti jaksa uskoa suuttimien kyykänneen...
Mulla oli sama vikakoodi ja kaksi suutinta löyty jotka oksensi ohivuotomittauksessa paljon...
Kannattaa tarkistaa ne suuttimet
"oisko poxi voinu särkee paineanturin joka on sen jakoputken päässä??"
Muistaakseni sinisellä sanoivat että jos tuo antura on rikki niin vikakoodi oli eri kun tuo 2505...
-
Oliko suuttimet minkä hintasia?
-
Ei oo suuttimia tarkastettu.. Niin itekkin aattelin että alotan tosta pa-suotimen vaihosta, se on kuitenkin edullisin osa.. Ja lueskelin foorumilta niin niiltä joilta oli suuttimia sökönä niin ei oo voinu ajaa yli 120 ja tosi varovasti kiihytettävä.. että en nyt ihan heti jaksa uskoa suuttimien kyykänneen...
Minulla oli vastaavaa ongelmaa, joka alkoi pikkuhiljaa. Ensialkuun oire ilmestyi täyskaasukiihdytyksessä, enkä siihen jaksanut kiinnittää huomiota, kun ei tule kiihdyteltyä paljoa. Pikkuhiljaa vikakynnys tippui alemmas ja alemmas, kunnes lopulta piti melkein pintakaasulla "kiihdyttää". Ja ongelma oli nimenomaan dieselsuodattimessa. Tuo nyt on kuitenkin sellainen huolto-osa, jota ei olisi pahaksi vaihtaa vaikka joka vuosi, joten siitä minäkin lähtisin yrittämään aluksi. Valtuutetulla maksoi vuosi sitten suodatin n. 60e, mätänetissä Boschin suodatin kympin verran (viikon verran myöhemmin uteliaisuuttani katsoin, kun oli muuta asiaa).
-
Oliko suuttimet minkä hintasia?
Tarvike mallin suutin oli jotain 250€ ja alkuperäinen yli 400€....
-
Tilasin tuossa paineanturin joka on railiputken päässä.. onko sen vaihdossa mitään ihmeellistä? Mistä saa paineen pudotettua ja onko vaihdossa huomioitava jotain muuta?
edit: Onko väliä ostaako alkuperäisen pa-suodattimen vai tarvike mallin? Liekkö muuta eroa kuin hinta?
-
Juuh, nyt on vaihettu uus pa-suodatin ja paineanturi, ei mitään vaikutusta.. Päätin että nyt saa olla kesälomareissun ajan kun ei normaali ajua haittaa.. Jotenkin tuntuu maalaisjärellä aateltuna ettei kovin iso hämminki voi olla kun normi ajossa käy ja kukkuu ihan niinkun pitää. Rupeeko tuo siirtopumppu pyörimään kun autolle antaa enemmän happee vai onko joku eri pumppu joka asian hoitaa??
-
Tarkista ensin ohivuotomittauksella ne suuttimet.... Ohjeet löyty täältä foorumilta.
Siirtopumppu pumppaa vain alussa kun laitat virran päällä (joku viisas näin sanoi wetterillä)
Korkeapaine pumppu hoitaa polttoaineen suuttimille
-
Siirto pumppu käy päällä kun virrat laitetaan päälle ja sitten kun kiihdytetään reippaasti niin se avittaa myös silloin.
Mulla särky silleen että pyöri niin kun pitää mutta kun ei pyöriny niin ei saanu polttoainetta läpi kunnolla.
Kannattaa kokeilla laittaa kirkas letku korkeapaine pumpulle ja kattoa onko polttoaineen seassa ilmaa kun auto käy.
-
Hepskukkuu.. Sain vihdoin ja viimein niin paljo aikaseks että tein tuon ohivuoto mittauksen ja sieltähän löyty yks suutin joka vuotaa ja PALJON.. Ei käyny tyhjäkäyntiä kun vajaa 10s niin meinas tulla yli letkusta joka oli vajo kaks metriä pitkä.. Muut neljä oli ok.. En kyllä ihmettele yhtään jos ei paine meinaa pysyä kohillaan.. artzi2, ois pitäny heti uskoo sua niin ois päässy helpommalla.. Jospa se korjautus ehjällä suuttimella, joka on jo matkalla mulle, uuden kiinnikesarjan haen huomenna siniseltä.. :)
-
Hepskukkuu.. Sain vihdoin ja viimein niin paljo aikaseks että tein tuon ohivuoto mittauksen ja sieltähän löyty yks suutin joka vuotaa ja PALJON.. Ei käyny tyhjäkäyntiä kun vajaa 10s niin meinas tulla yli letkusta joka oli vajo kaks metriä pitkä.. Muut neljä oli ok.. En kyllä ihmettele yhtään jos ei paine meinaa pysyä kohillaan.. artzi2, ois pitäny heti uskoo sua niin ois päässy helpommalla.. Jospa se korjautus ehjällä suuttimella, joka on jo matkalla mulle, uuden kiinnikesarjan haen huomenna siniseltä.. :)
Omasta kokemuksesta kerron, että katso sinne suuttimen reikään kannessa ja putsaa hyvin se pohja ennen vaihtosuuttimen asennusta. Pitäs olla ihan kiiltävä kun nyt on varmaan täynnä jotain palamisjätettä. Muutenhan tuo on ihan simppeli juttu vaihtaa. Torx avain varmaan löytyy.
-
Hepskukkuu.. Sain vihdoin ja viimein niin paljo aikaseks että tein tuon ohivuoto mittauksen ja sieltähän löyty yks suutin joka vuotaa ja PALJON.. Ei käyny tyhjäkäyntiä kun vajaa 10s niin meinas tulla yli letkusta joka oli vajo kaks metriä pitkä.. Muut neljä oli ok.. En kyllä ihmettele yhtään jos ei paine meinaa pysyä kohillaan.. artzi2, ois pitäny heti uskoo sua niin ois päässy helpommalla.. Jospa se korjautus ehjällä suuttimella, joka on jo matkalla mulle, uuden kiinnikesarjan haen huomenna siniseltä.. :)
hehe joo kokemuksen syvällä rintaäänellä täältä huudellaan.. :D
Kannattaa toisiaan puhdistaa se suuttimen reikä huolellisesti kuten jorma neuvoi...
-
Juu löytyy torxi avaimet, edelliseen s80 tuli vaihdettua myös suuttimen tiivisteet.. ja eihän se monimutkanen homma oo.. Ihmisten tekemiä vehkeitähän nämä on.. ;)
-
Nytpä ois rikkinäinen suutin vaihettu ehjään ja voi sitä riemun määrää testilenkillä kun löin lapun lattiaan eikä syttyny yhen yhtä häiriöilmotusta tauluun!! 8) Näki kyllä heti kun nosti sökön suuttimen pois että ei se ihan verski peli ollu.. Käyntiäänikin muuttu nyt kun kaikki suuttimet on ehjiä. Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä. Tämä foorumi on kyllä säästänyt monet korjaamokäynnit.. :) Remontti makso kaikkinensa n.140€. Ja onhan se ihan eri mukava ajaa semmosella autolla joka pelaa niinku pitää.. ;)
-
Hyvä, että vika löytyi! :)
Oli itellä vähän vastaavanlaista vikaa talvella. Suuttimen vaihto auttoi, mutta ohivuoto oli siinä suuttimessa pienin.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=15264.msg292040#msg292040 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=15264.msg292040#msg292040)
-
Vanha aihe, mutta vastaavanlaista häiriötä kun on niin mitäs tuota uutta avaamaan. V70 D5 -04 herjaa myös alhaisesta polttoaineen paineesta, koodi ECM 2503. Oireet ovat sellaiset että aina kun moottorin kierrokset nousevat yli ~3900 rpm niin kone pätkäisee ja käy muutamia sekunteja rötäämällä, sitten taas normalisoituu. Sikäli erikoinen juttu että pätkiminen ei riipu mitenkään kuormituksesta, vaan se ilmenee aina oli sitten kiihdytys lappu lattiassa, kevyt kiihdytys tai paikallaan kaasuttelu. Tuon 3900 rpm alapuolella voi kiihdytellä ihan miten tahansa ilman oireita. Kerran ajossa tuollaisen pätkäisyn jälkeen kone jäi jonkinlaiseen limp home -tilaan, jolloin käynti oli tasaista mutta tehoa puuttui. Palautui sammutuksen ja starttauksen jälkeen normaaliksi.
-Vaihdettu uusi Volvon pa-suodatin, ei vaikutusta
-railin ylipaineventtiili tarkastettu, ei vuoda
-railin paineanturi kokeiltu vaihtaa toisesta toimivasta autosta, ei vaikutusta
-
Jatketaan jälleen vanhaa topikkia koska tässä taitaa uusin viesti silti olla liittyen itellekin ilmenneeseen koodiin CEM-2503.
On ollut pidempään työn alla että tutkailisin VIDAlla vähän moottorin signaaleja koska auton tyhjäkäynnissä on ollut hassua "ryntäilyä". Eli tasasin välein hörähtää käyntiääni aina hetkeksi erilaiseksi.
No signaaleja hetken katseltuani totesin että common rail paine, polttoaineen paineregulaattorin virta ja MAF arvot ne oskilloivat samalla syklillä kuin miten moottorista kuulee tuon muutoksen käyntiäänessä.
(https://s17.postimg.org/3sl94f04r/rail_pressure_FPR_current_oscillates.jpg) (https://postimg.org/image/3sl94f04r/)
Oletan että tuo CEM koodi on voinut liittyä tähän, common rail paine (tai ainakin anturin kertoma arvo) vaihtelee melkoisesti välillä 260 000 - 600 000 hPa.
Mikä olisi kokemusperäinen suositus tässä tilanteessa, pitäisikö ensimmäisenä epäillä sitä paineanturia, itse polttoaineen paineregua vai maffia syypääksi ongelmaan? Ohjaako tämä keksintö sen common railin painetta maffi tiedon perusteella vai pitäisikö paineen olla teoriassa suht vakio? Paljonko paine tyypillisesti on?
-
99,9% varmuudella kp-pumpun persiissä oleva määränsäädin eli paineregulaattori. Arvo on olosuhteista riippuen tyhjäkäynnillä 200-300bar. Heittää arvo saa max +-10%. 600bar kun tyhjäkäynnillä on niin varmasti käkättää moottori.
-
Kiitos kommentista. Onko tietoa käyttääkö kaikki D5244T moottorilla varustetut V70 D5 saman mallista KP pumppua ja määränsäädintä? Eli voiko tilata tuon moottorin mallin perusteella osan vai pitääkö katsoa omasta yksilöstä mikä mallinen sielä on asennettuna jos volvo on käyttänyt useampaa eri KP pumpun valmistajaa näissä?
Onko kokemusta että näissä osissa liikkuis bosch väärennöksiä? Hintahaarukka tuntuu ainakin ebayssä olevan aika naurettava n. 150 - 550€
EDIT: entä onko kukaan koettanut puhdistaa kyseistä paineensäädintä esim ultraäänipesurissa?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2060353.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XVolvo+D5+rail+pressure+regulator.TRS0&_nkw=Volvo+D5+rail+pressure+regulator&_sacat=0
-
99,9% varmuudella kp-pumpun persiissä oleva määränsäädin eli paineregulaattori.
Vielä kyssäri tämän paineregun vaihdosta, onko jotain menetelmää millä pitäisi laskea järjestelmästä paine pois ennenkuin alkaa vaihtaa tätä säädintä? Vida otti kantaa vain koko kp pumpun vaihtoon, ei erikseen tämän säätimen. Meinaan vaan ettei sieltä ihan raivoisasti suihkua polttoainetta kun nykäsee regun irti?
-
Ei siellä moottori sammuksissa ole painetta. Vanha osa vaan irti ja uusi osa tilalle.
-
Itellä kanssa oli tuon oman Volvon kanssa sama juttu, että vähänkin kun kierroksia koneeseen anto niin heti tuli teksti ajotietokoneeseen että moottorijärj. huolla heti. Uudelleen kun käynnisti, niin toimi taas normaalisti kunhan vain hyvin varovasti kaasua käytteli :) Vikakoodit sitten luettiin niin herjasi 2503 polttoaineen paine liian matala. Lähin sitten halvimmasta päästä vaihtamaan osia eli polttoainesuodattimen, niin voi sitä riemun määrää kun vika korjaantui tällä. En ois uskonu että suodatin voi tuommosen vian aiheuttaa, mutta pakko kai se on ku omalle kohalle sattu :D
-
Eilen tiistaina meni v70 -01 d5 vikatilaan ( ostettu kk sitten auto, tankkasin ekaa kertaa maanantaina aivan täyteen tankin , jos olisi syy yhteys?) , ja eilen luettiin viaksi polttoainepaine heikko ja katkonainen 2505, vaihdoin naftasuofattimen ja lainasin suuttimien ohivuotoon mittalaitetta jotka laitetaan ylivuotoliittimille, tasaisesti täyttyi pikkuhiljaa " kupit", eli suuttimet ok?.Tänään koneella katottiin ja koodit 2505 ja 2503 ja molemmissa sama teksi paineen heikkoudesta ja katkonainen .Sekä katsoi paineita niin kierroksilla välillä käy hPa arvo alhaalla n.3xx000 ( huomaa käyntiäänessä )kun muuten kierroksilla noin suurinpiirtein 450000 - 600000. Onko paineanturi se jakoputken jakopään puoleisessa päädyssä? Voisiko se aiheuttaa tämän? Entä onko joku venttiili jakoputken toisessa päässä josta on paluulinja?Missä on railin ylipaineventtiili? Ja määräsäädinkö olisi myös yksi vianaiheuttaja? Minkä vaihtaisin ensialkuun? Kiitos
-
Hei! Selvisikö tämä vika sulla peja? Itsellä ihan sama, että kiihdyttäessä menee vikatilaan ja herjaa juurikin noita samoja vikakoodeja (2505 ja 2503). Suuttimissa ei suurta ohivuotoa ole missään kylmänä, kolmessa tasaisesti vähän enemmän kyllä kuin kahdessa vuotaa ohi. Lämpimällä koneella ohivuoto on kaikissa suuttimissa tasainen ja määrä vähäinen. Suodatin vaihdettu kanssa, eli ei tällä kertaa noin helpolla ratkennut :D Railpaineanturia kanssa kokeiltu toimivasta autosta. Vika on siis todennäköisesti joko korkeapainepumpun kyljessä olevassa määränsäätimessä, itse pumpussa tai sitten suuttimissa. Tankin siirtopumppu toimii niin kuin pitääkin.
-
Noita määräsäätimiä/paineensäätimiä näistä menee. Aloita sillä.
-
Pitää sitä määränsäädintä tässä viikonloppuna kokeilla, jos jostain vain sellaisen löydän ;D
-
Eipä ollut vika määränsäätimessäkään :P
-
Onkohan mahdollista, että korkeapainepumppu tämän aiheuttaisi? Ei tunnu suuttimien vaihdollakaan itsellä korjautuvan :-\ Eipä tuossa enää oikein muuta vaihtoehtoa jää.
-
Minä lisäsin "boost" kytkimen kojelautaan, kun keinukytkin on päällä, syötän manuaalisti tankin pumppuun virtaa ja tällä saa nuo linkutusmodet pysymään poissa. Vikaa ei tule muuten kuin joskus "lappu lattiaan" ja aika usein jos peräkärryn kanssa lähtee liittymästä ylämäkeen kiihdyttämään. Lastutettu kone, '02 D5 (mustakoppanen) ja 500 tkm ajettu. Pari viikkoa sitten vaihdettu pa-suodin mutta se ei vaikuta. Pumppu ääntää (avaimen 2-asennossa kuuluu hurina) ja toisaalta suodattimen vaihdon jälkeen pari minuuttia manuaalilla pumppausta ja laakista käyntiin eli ääntää ja pumppaa. Ei ole merkitystä myöskään kuinka täynnä tankki on.
-
Melkoista turbobuustia! Tuota en ole kuullut muiden tekevän! Onko mitään arvausta minkä takia tarvii antaa lisävirtaa?
-
Melkoista turbobuustia! Tuota en ole kuullut muiden tekevän! Onko mitään arvausta minkä takia tarvii antaa lisävirtaa?
Pumppu käy normisti vain sen alle 10 sec starttauksen jälkeen. Sen pitäisi käydä kun moottoria kuormitetaan enemmän - siitä on vaikea saada selkoa käynnistyykö tai ehtiikö auttaa jossakin kiihdytystilanteessa. Pakkokäynnistän pumpun kytkimellä ylläpitämään polttoaineen painetta ja olen testannut samassa paikassa monta kertaa, kytkin päällä ja ilman ja todettu, että toimii.
-
Miten olet tuon pumpun pakkosyötön tehnyt? Onko hankala rakentaa, jos ei ole sähkötaustaa? Voisitko mahdollisesti jonkinlaiset ohjeet laittaa niin voisi kokeilla auttaako :) Tuntuu muuten, että ehkä kylmällä koneella varsinkin nyt kylmemmällä kelillä antaisi paremmin kiihdyttää ??? Vai liekkö vain harhaa ;D Omassa tosiaan jo 650 000 mittarissa, josta ite sen 200 000 ajanut ::)
P.S. Tuntus vaan jos korkeapainepumppu olis rikki menossa, niin oireilis muullakin tavalla :idiot2: Vai voiko sen korkeapainepumpun ns. sisäinen siirtopumppu olla jotenkin rikki, joka imee sieltä tankista sen aineen normaalisti? Vai onko se jotenkin ihan samaa rakennetta? Herjaa muuten sitä matalaa polttoaineenpainetta jo tyhjäkäynnillläkin kun Vidalla katsoi. Paine vaihteli välillä n. 330 - 360 bar.
-
Nerokasta kyllä jos kerran toimii. Itse mietin mikä voi vanhemmiten saada auton tietokoneen olemaan antamatta virtaa kiihdytystilanteessa kun pitäisi, mikä kohta ei toimi, onko se tankin sisäinen siirto, linjat tukossa, joku anturitieto?
Sähköpuoli tuossa napissa ilmeisesti on vaan että sulakkeen kautta annetaan nappia painamalla virtaa jostain (akulta/joltain sulakkeelta?) sille takapenkin alla olevan pumpun liittimiin? Rele voi olla erottimena jos nätisti tekee.
-
Jorma varmaan osaa tarkemmin tästä sanoa :) Miten paljon muuten sen tankin pumpun pitäisi sitä polttoainetta pumpata, esim. vaikka l/min?
-
Jorma varmaan osaa tarkemmin tästä sanoa :) Miten paljon muuten sen tankin pumpun pitäisi sitä polttoainetta pumpata, esim. vaikka l/min?
Eli periaatteessa vaikka paperiliittimellä ottaa virran siihen pumpun sulakepaikkaan joltain sulakkeelta, johon tulee jatkuva virta? Voisi ainakin kokeilla jos noin helposti saisi onko tuolla mitään vaikutusta vikatilaan menemiseen ;D
Toki itsellä on sähkötaustaa, mutta takapenkin istuinosa pois ja pumpun liitin esiin, siitä selvittää kumpi on plussa (sähköä tulee hetken aikaa kun kääntää virrat päälle) ja siihen vein kojetaulusta keinukytkimen kautta +12 V jonka otin muistaakseni kojetaulun alta, joko radion virtajohdosta tai jostain missä jännitettä oli silloin kun auto on käynnissä. Teho on aivan mitätön, sellaista johtoa kannattaa käyttää, mihin saa pienen sulakkeen. Johdon saa pujotettua maton alta paikoilleen. Jos käyttää paikkaa jossa on aina 12V, riski on, että pumppu unohtuu pyörimään parkkipaikalla 8)
Toiminta on helppo testata - pumppu ääntää kun kytkimen laittaa päälle.
Se, että toimiiko auton oma "boosteri" vai ei, on vaikea sanoa labraamatta asiaa. Itse epäilen, että siinä auttaa ennakointi, pumppu käynnistyy liian myöhään jos vasta sitten kun nilkka on jo suorana.
-
Kiitos selvennyksestä, minäpä virittelen joku päivä tuollaisen ja laittelen tänne oliko apua :) Tuskin ainakaan haittaa on ;D
-
Onko muuten normaalia kun tässä joku päivä testailin korkeapainepumpulle tulevan ja pumpulta lähtevän letkun tilalle laittaa kirkkaan letkun, jotta näkisi repiikö ilmoja jostain, niin paluupuolen pumpulta lähtevässä letkussa näkyi ilmakuplia? Tulopuolella ei kuplia näkynyt.
-
Teitkö Jorma sen kytkennän takapenkin istuinosan alla oleviin johtoihin vai pitikö se tehdä ihan sinne selkänojan alla olevaan pumppukoteloon? En oikein saanut selvää noista istuinosan alla olevista liittimistä/johdoista, että mikä niistä on pumpulle menevä :P
-
Teitkö Jorma sen kytkennän takapenkin istuinosan alla oleviin johtoihin vai pitikö se tehdä ihan sinne selkänojan alla olevaan pumppukoteloon? En oikein saanut selvää noista istuinosan alla olevista liittimistä/johdoista, että mikä niistä on pumpulle menevä :P
Kävin virkistämässä muistia, kytkennästä on vähän aikaa. Itseasiassa olin hoitanut asian seuraavasti. Hankin keinukytkimen, jossa on kahdet koskettimet. Toin siihen sähköä tupakansytkältä. Löysin polttoainepumppua syöttävän johdon, OBD pistokkeen takana, rintapellin puolella on sininen, paksu johto (2.5mm2) joka syöttää pumppua. Katkaisin sen ja kierrätin sen keinukytkimen kautta. Keinukytkimen "OFF" asennossa johto vain kiertää kytkimen kautta takaisin lähtöpaikkaan ja toiminto on kuten johdinta ei olisi ikinä katkaistu. "ON" asennossa paluu "siniselle" on sitä sähköä joka tulee tupakansytkältä. Paras käyttää vähän vahvempaa johtoa koska sulakkeet on 15A. (edit: varastin tupakansytkän sähköt sieltä panelin takapuolelta)
-
Selvä homma 8)
-
Eipä ollut apua tästä pumpun kytkemisestä päälle jatkuvasti :( Samalla tavalla heittää vikatilaan kiihdyttäessä kovemmin :buck2: Pitää varmaan tuota korkeapainepumppua availla ja katsoa miltä se näyttää.
-
Eipä ollut apua tästä pumpun kytkemisestä päälle jatkuvasti :( Samalla tavalla heittää vikatilaan kiihdyttäessä kovemmin :buck2: Pitää varmaan tuota korkeapainepumppua availla ja katsoa miltä se näyttää.
Harmi homma ettei auttanut - kerro sitten kun vika löytyy niin opitaan uutta. Onkohan Vidassa mitään oloarvoa jota voisi seurata ja näkisi jotain hyödyllistä?
-
Ilmoittelen kyllä, jos saan vian joskus selville ;D Harmi kun ei tuolla sinun tavallasi tullut kuntoon, olisi liian helppo ratkaisu ollut :D Itsellä ei tuota Vidaa ole, niin ei pysty oikein kunnolla noita arvoja tutkailemaan :-\
-
Ilmoittelen kyllä, jos saan vian joskus selville ;D Harmi kun ei tuolla sinun tavallasi tullut kuntoon, olisi liian helppo ratkaisu ollut :D Itsellä ei tuota Vidaa ole, niin ei pysty oikein kunnolla noita arvoja tutkailemaan :-\
Enempiä vanhaa ketjua tutkimatta kysyn, että onhan pa-suodatin vaihdettu - itse olen vaihtanut sen aika usein (vuosittain viimeistään) koska vanhalla suodattimella viat tulee helpommin. Helppo vaihtaa eikä maksa paljoa. Itse olen käyttänyt Bosch suodatinta, alkuperäisen hinta on jostain syystä moninkertainen.
Minulla oli sitä tunnettua ongelmaa noin 200 000 km sitten, että vajaalla tankilla tankin puoliskot eivät tasoittuneet, tästä syystä vaihdoin tankin pumpun (koko äijä ihan dieselissä vaihdon jälkeen) - letkut tankissa on niin lyhyet, ettei pumppu ylety kuin siihen takapenkin istuimen kohdalle ja siinä suojapaperit äkkiä vettyi dieselissä 8).
-
Joo, suodatinta vaihdoin ensin tarvikemallin loppukeväällä ja sitten vielä tuon boschin suodattimen mutta siitä ei ollut iloa ;D Muuta en keksi tosiaan enää kuin, että tuo common rail pumppu on jotenkin menossa rikki :) Ellei sitten turbon siivet jumita niin ettei jää vikakoodia muistiin :D Joka tapauksessa herjaa matalaa polttoaineenpainetta (2505 ja 2503) ja sitten oli kaasupolkimen asentotunnistimesta vikakoodi myös.
-
Tuossa äsken tein taas vaihteen vuoksi sen suuttimien ohivuototestin, niin pientä ilmakuplaa joka letkussa meni koko ajan ??? Onko se mahollista, että common rail pumppu repisi ilmoja jostain välistä? Pumpulle tulevassa letkussa kun ei ilmaa näy yhtään :idiot2:
-
Minä en osaa ilmavuotoon tai Common rail pumppuun sanoa mitään, mutta itselläkin oli aiemmin juuri noita säätyvien turbonsiipien ongelmia. Onko tuttu se ohjausventtiili jonka kautta alipaineletku menee, sijaitsee ilmanputsarilta lähtevän letkun kohdalla lohkon kyljessä parilla ruuvilla. Aika helppo ottaa irti, putsata sihti ja puhaltaa esim. brakekliineriä läpi. Tätä monet hehkuttaa ratkaisuksi. ¨
https://www.youtube.com/watch?v=BPtABczQk3E
-
Tuon venttiilin sihdin putsailinkin alkukesästä ja avasin myös itse venttiilin ja se kumikin oli siellä sisällä ehjä :) Pumpun tosiaan purin jo tänään, eipä siinä oikein silmämääräisesti mikään näyttänyt rikki olevan :D Pumpun akseli pyöri ihan sormilla kun voimaa vähän käytti ;D Vai pitäisikö sen pyöriä ilman voimankäyttöä?
-
Vaihdettu uusi käytetty common rail pumppu ja sillä korjaantui 8)
-
Joo, suodatinta vaihdoin ensin tarvikemallin loppukeväällä ja sitten vielä tuon boschin suodattimen mutta siitä ei ollut iloa ;D Muuta en keksi tosiaan enää kuin, että tuo common rail pumppu on jotenkin menossa rikki :) Ellei sitten turbon siivet jumita niin ettei jää vikakoodia muistiin :D Joka tapauksessa herjaa matalaa polttoaineenpainetta (2505 ja 2503) ja sitten oli kaasupolkimen asentotunnistimesta vikakoodi myös.
Oliko tuo kaasupolkimesta tuleva koodi ecm-9210 ?
Nimittäin itselläni tuli juuri puoli tuntia sitten tilanne, että sata metriä ennen kotipihaa volvo sammui(D5 -02). Hämmästys suuri mitä kävi, lähti kuitenkin käyntiin ja pääsin kotipihaan.
Vikakoodit luin Bsr:llä ja siellä oli ECM-2503 (PA-paine alhainen) sekä ECM-9210 (throttle unit potentiometer 1).
Oletan, että tuo throttle unit tarkoittaa kaasupoljinta koska kaasuläppäähän ei ole.
Vikakoodit poistin ja luin uudestaan niin PA-paine poistui mutta kaasupoljin ei. Kuitenkin vastaa kaasuun ihan normisti.
Jonkin aikaa vähän epäillyt, että kylmänä hetken aikaa ajoonlähdön alusta kaasuun vastaavuus alakierroksilla ei oikein meinaa herätä kunnolla. Myöhemmin toimii kunnolla. Arvellut tuota kaasupoljinta, en tiedä
-
Ja nyt osui toisella palstalla teksti jossa oli ihan samat oireet ja vikakoodit.
Alhainen PA-paine ja kaasupoljin. Mitä näillä on yhteistä kun ovat ilmeisesti tulleet samaan aikaan kuten minulla?
(https://i.ibb.co/mh2Zwss/Sieppaa-9210.png) (https://ibb.co/mh2Zwss)
-
En muista mikä ecm-koodi se kaasupolkimesta oli, mutta asentotunnistinta kuitenkin herjasi. En sitten tiedä miten pitkään tuo vika on itsellä ollut, ei mielestäni vaikuta kuitenkaan ajossa millään tavalla ;D Eikä siis liittynyt itsellä ainakaan tuohon alhaiseen polttoaineenpaineeseen mitenkään :)