Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: marko69 - 30.09.2011, 18:03:19
-
eli mikä on oikea rengaspaine moisissa renkaissa tuollaisen auton alla?
Marko
-
eli mikä on oikea rengaspaine moisissa renkaissa tuollaisen auton alla?
Marko
Oliskos 2,6-2,8 aika lähellä.
Riippuu hieman renkaastakin.
-
Oliskos 2,6-2,8 aika lähellä.
Riippuu hieman renkaastakin.
Renkaina Nokian V mallit.
-
Renkaina Nokian V mallit.
Kyllä sitten pitäis nuo mainitsemani olla kohdillaan.
Mulla Nokian HakkaZ, 215 kylläkin. Takana 2,6 ja edessä 2,7.
Auto ei ihan sama mutta ei tässä asiassa isoa merkitystä.
-
itsellä on n. 3-3,5bar... Miten kovista rengaspaineista tykkää... :o mutta jos yhtään vedet kärriä tai auto on täynnä tavaraa/porukkaa, niin ei muuta kuin 3bar suoraan... eipähän lähde keskeltä kulumaan pitemmän päälle...
-
itsellä on n. 3-3,5bar... Miten kovista rengaspaineista tykkää... :o mutta jos yhtään vedet kärriä tai auto on täynnä tavaraa/porukkaa, niin ei muuta kuin 3bar suoraan... eipähän lähde keskeltä kulumaan pitemmän päälle...
On sulla hirvittävät paineet. Valmistajan mukaan täydellä kuormalla 2.8bar pitäis riittää.
-
Mulla S60:ssä Kumho Ecsta 225/45 r 17 ja paineita olen pitänyt 2.7 ja tasaisesti kuluu ;)
:2funny:Noi 3.0 - 3.5 paineet on jo yli rengas suosituksien,,,Fillarissa on lähellä,,MP.ssä takana 180:ssä 2.9
-
205/55r16 ja 2.6 oon koittanu pitää ja hyvinhän tuo on toiminu. :3/4 jättää sen:
-
Fillarissa on lähellä,,MP.ssä takana 180:ssä 2.9
Itse olen fillarissa pitäny 4.5 bar ;).
-
Itse olen fillarissa pitäny 4.5 bar ;).
Sulla onkin " Kilpapyörä " ;D
-
Mulla S60:ssä Kumho Ecsta 225/45 r 17 ja paineita olen pitänyt 2.7 ja tasaisesti kuluu ;)
Samat kumit ja S80:ssä edessä 2,6 takana 2,4. Kuormalla takana 2,8.
Kovemmat jos laittaa niin kyllä paukkuu pienestäkin montusta.
niin ei muuta kuin 3bar suoraan... eipähän lähde keskeltä kulumaan pitemmän päälle...
öööö kerrotko tyhmälle että miten se kuluu keskeltä jos on liian pienet paineet?
-
öööö kerrotko tyhmälle että miten se kuluu keskeltä jos on liian pienet paineet?
Johtuu nyky renkaan rakenteesta, keskellä on vyö.
Eli jos laitat painetta liikaa se kuluu reunoita koska vyö ei jousta. Ja vastaavasti sitte liian pienellä paineella kuluu reunoilta.
Ennen muinoin asia oli toisinpäin koska ei ollut sitä vyötä keskellä ja rengas "pullistui" keskeltä.
-
Tuolla profiililla kannatan tuota 2,7bar painetta. Ja jos ohjekirja sanoo taakse pienempää painetta kun eteen niin taakse sit vaikka se 2,6bar
-
205/55r16 ja 2.6 oon koittanu pitää ja hyvinhän tuo on toiminu. :3/4 jättää sen:
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko rengas kulunut tasaisesti? Toki jos on tarpeeksi vahvarunkoiset kumit niin tuo paine tuskin liikaa..
-
Johtuu nyky renkaan rakenteesta, keskellä on vyö.
Eli jos laitat painetta liikaa se kuluu reunoita koska vyö ei jousta. Ja vastaavasti sitte liian pienellä paineella kuluu reunoilta.
Eli, liian pieni paine saa aikaan sen että keskipakovoima heittää renkaan keskiosaa tietä vasten, jolloin rengas kuluu keskeltä, ja liian suuri paine taas saa renkaan reunan kantamaan liikaa, jolloin se kuluu reunoiltaan enemmän ( matalaprofiilirenkaat ), näinhän se oli.
Vanhoilla ristikudos renkailla ( ja nykyisillä kapeammillakin renkailla ) tuo on jokseenkin päinvastoin, mutta tuo nyrkkisääntö on paikallaan renkaan koon ollessa esim. 205/55 R 16 ja siitä ylöspäin.
-
On sulla hirvittävät paineet. Valmistajan mukaan täydellä kuormalla 2.8bar pitäis riittää.
Pakko pitää näissä kiinan ihmeissä, että pysyy valkeiden raitojen välissä... :D
-
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko rengas kulunut tasaisesti? Toki jos on tarpeeksi vahvarunkoiset kumit niin tuo paine tuskin liikaa..
En ainakaan huomaa että olisi epätasaista kulumista näkynyt ja renkaat ostettu toukokuussa merkki Italialainen Marangoni Verso ja mielestäni ihan kohtuu renkaat olleet saa nähdä vuoden päästä.