Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: nykyinen volvoilija - 12.12.2018, 13:27:15
-
On nämä v50 volvot ihmevehkeitä varsinkin talvella. Kun lähtee liikenteeseen, on epävarmaa puhaltaako lämmityslaite kylmää vai lämmintä, nykyään alkanu oikkuilemaan melko usein. Ei auta lämpötilojen säätöjen pyörittäminen kylmälle ja kuumalle.Kerran ajossa alkoi yhtäkkiä puhaltaa kylmää, käänsin virran pois ja sitten takas ja silloin alkoi puhaltaa taas lämmintä. äsken ajoin ja taas puhalsi kylmää vaikka lämmöt täysillä, kävin jonkun ajan päästä kokeilemassa uudelleen ja yllätys, nyt taas tuli lämmintä. Mikä ihme näissä oikkuilee, taitaa olla viimeinen volvo tässä talossa?
-
Minulla on käsitys, että ongelma liittyy lämmityslaitteen ohjainyksikköön. Itsellä oli joskun samaa vaivaa, että kuskille tuli kylmää ja vänkärille kuumaa (vai oliko toisten päin, en muista). Ongelma ratkesi aina sammuttamalla auto ja laittamalla ovet hetkeksi lukkoon, jotta ohjainlaitteet nukahtivat. Tämä toistui muutaman kerran 100 tkm matkalla eli tosi harvoin. Inhottava vaiva, jos ilmenee päivittäin.
-
Minulla ei auttanut sammuttaminen ja ovien lukitseminen.pitänee käydä vikakoodit luettamassa jos jotain selviäis
-
Omassa oli vastaava vika, syynä oli kuljettajan penkin alla oleva istuinlämmittimen releyksikkö. ( n. 70€) Löysin netistä vinkin tuosta ja vaihdoin releen. Jotenkin sotkee väylän ja sitten aiheuttaa tuon ongelman.
-
Eli tarkoitatko sellaista neliskanttista noin 8cm leveää ja 3 cm korkeaa mötikkää, johon tulee 12 johtoa muistaakseni.
-
Sitä juuri tarkoitin, nimi taitaa olla: shm-yksikkö. Yksikköön oli tullut päivitys, samalla rasian päällä olleella koodilla ei enään saanut tilattua uutta. Saatko lainattu tuota jostakin, näköjään on webissä muitakin vikavaihtoehtoja, itselle tuo kuitenkin auttoi. Joku mielikuva jäi että tämä kuskinpuoleinen vaikutti hanttarinpuoleiseen ilmanvaihdon lämpötilaan ??? Samanlainen yksikkö löytyy myös hanttarin penkin alta.
-
Tältä jostain luin että kun irroittaa shm yksikön, pitäis lämppärin toimia normaalisti mikäli vika shm yksikössa.Minulla ei se vaikuttanut, jos noita lämpötilan säätöjä muuttelee saattaa yhtäkkiä alkaa puhaltaa kylmää. Seuraavn kerran kun lähtee liikkeelle voi taas puhaltaa lämpimää.
-
Taas puhalsi kylmää kun pienen reissun ajoin,eikä millään alkanu lämmintä antamaan. Lueskelin näitä juttuja täältä ja päätin puhdistaa sisäilman anturin sekä avasin kuskin puolen peilille menevän johtoliittimen ja puhdistin sen sekä ruiskutin crc:tä siihen. Ulkolämpötila lukema alkoi näyttää oikeaa lukemaa, aina on näyttänyt huomattavan paljon kylmempää kuin todellisuus. Auto käyntiin ja yllätys, lämmintä tuli niinkuin pitääkin. Voisiko olla niin, että tuota isompaa vikaa ei oliskaan ? Vai oliko vaan sattumaa että toimi niinkuin pitääkin?
-
Eipä tuo auttanut.Kylmää vaan sekä automaattiasennolla että manuaalilla.Ei lämppärin kennokaan kai voi olla tukossa kun välillä kuitenkin antanu lämmintä normalisti.
-
No niin.Selvisi syy.Ilmalukko jäähdytysjärjestelmässä, avattiin paisuntasäiliön korkki ja käytettiin pitkään pienellä kaasulla.kerran pulautti paisuntasäiliöstä nestettä. Hiljalleen alkoi lämppärille menevät letkut lämmetä ja lämpöä alkoi tulla.Vikakoodeja oli pilvin pimein.nestettä pystyi hiljalleen lisäilemään kun ilmat poistui järjestelmästä.Että sellainen tapaus tällä kertaa.Kiitos niille jotka ottivat kantaa asiaan
-
Hyvä että selvisi.
Eihän kuitenkaan itse moottori ole käynyt ylikuumana johtuen tuosta ilmalukon tekemästä vedenkierron esteestä?
-
Muutaman kilometrin matkalla ennen tuota korjausta moottori kävi aika kuumana, näytössä varoitti moottorin lämmöstä.Toivottavasti ei kansipahvia rikkonut, ainakin vielä toimii normaalisti ja lämpömittari hivenen yli puolivälissä pysyy
-
Ei tuo luullun ilmalukon poistuminen kuitenkaan pitempään auttanut.Alkoi muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen yhtäkkiä pitkällä ajomatkalla puhaltaa kylmää vähän aikaa,moottorinlämpö hetkeksi nousi korkealle, kunnes palautui normaaliksi ja lämmityslaite alkoi taas puhaltaa lämmintä.Sen huomasin jo aiemmin että tyhjäkäynnillä on pitemmän aikaa alkanut puhaltaa aika viileää.Ostin jäähdytysjärjestelmän puhdistusaineen jonka laitoin sisään ja ajelin kovilla kierroksilla pitkähkön lenkin jonka jälkeen nesteen vaihto.Vielä on toiminut normaalisti ,eli aina tullut lämmintä kun moottori lämpenee. Jokohan olis kunnossa, toivon mukaan