Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: shveeks - 13.12.2018, 17:43:00
-
Elikkäs tämmöstä probleema
Tuli hommattua vikalistalla olevan Volvo 740 b200f vm 91. Katsastuksessa päästöt pielessä ( CO ja HC liian korkeat sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla ja lambda 0,67)
Antaa kakkosnavasta vikakoodit 1-1-3, 2-2-1, 2-3-1 ja 2-3-2. Nollattua 1-1-3 poistui loput tuli takaisin. Lambda anturiinhan nuo kovasti viittaisivat
Vaihdettu tulpat ja ilmansuodatin. Tulpat oli aika karstaiset kun taitaa käydä aika rikkaalla tällä hetkellä.
Pakoputkessa 2kpl antureita, mutta liitintä konehuoneesta en löytänyt kuin yhdelle lambdalle. Katalysaattorissa olevan johdot olivat kiinni ja etummaisen irrallaan.
Onkohan vika tässä vai onkohan edellinen omistaja vaihtanut väärän putken autoon joka kahdella lambda anturilla?
-
Näissä alunperin yksi lambda eli putki on eksynyt sinne jostain toisesta autosta. Kytkentä on myös väärin, piuhat kuuluisi olla etummaisessa lambdassa jolla säädetään seosta. Hyvällä säkällä homma lähtee toimimaan kun vaihdat anturin johdot päikseen.
-
Näissä alunperin yksi lambda eli putki on eksynyt sinne jostain toisesta autosta. Kytkentä on myös väärin, piuhat kuuluisi olla etummaisessa lambdassa jolla säädetään seosta. Hyvällä säkällä homma lähtee toimimaan kun vaihdat anturin johdot päikseen.
Miten väärin? Omassa 940:ssä yksi lambda ja se on katalysaattorissa.
Näin olen nähnyt monessa vapari-takavedossa.
-
Eikun olikos se niin että takavedot oli kaikki alunperin yhdellä anturilla? Silloinhan sillä ei väliä tässä tapauksessa, kumpi antureista käytössä, kunhan on toimiva.
-
Eikun olikos se niin että takavedot oli kaikki alunperin yhdellä anturilla? Silloinhan sillä ei väliä tässä tapauksessa, kumpi antureista käytössä, kunhan on toimiva.
Kaikki autot ennen 2001 / OBD päästöjä on yhdellä. (tietenkin jotain malleja voi olla, mutta karkeasti se toinen on "turha" ilman obd)
Onko tässä mahdollisesti pakosarjassa (vanhemmissa ruiskuissa pakosarjassa lambda) ja katissa toinen (F malleissa siirtynyt sinne)? Eli sekoteltu vähän osia keskenään.
-
Ite siirtäny parissakin takavetosessa volvossa lambdan katista suoraan etuputkeen. Yks vuotopaikka ennen lambdaa vähemmän ::) Toiseen jopa jätin risan lambdan ilman johtoja tulpaksi kattiin :)
-
Kiitos kaikille avusta :)
Tuli päivällä haettua motonetistä boschin anturi ja kokeiltua, niin vikavalo poistui ja auto alkoi käymään paljon paremmin. Edellinen oli ilmeisesti joku halpis kun oli kutistesukalla tehty johtojen liitokset. Laitoin anturin etummaiseen paikkaan ja katissa olevan reiän tulppasin.
Osaiskohan joku muuten kertoa onkohan tässä kyseessä se koneen alta menevä palkki, kun katsatuksessa on merkintä (Poikittainen runkopalkki, ruostevaurioitunut, Vasemalla edessä, etuakseli palkki pääty ruostevaurioitunut). :idiot2:
Katselin tuota niin ei ollut yhtään ruosteen reikää mutta oli aika ruosteinen vasemman renkaan päädystä tukivarren kohdilta
-
Ite siirtäny parissakin takavetosessa volvossa lambdan katista suoraan etuputkeen. Yks vuotopaikka ennen lambdaa vähemmän ::) Toiseen jopa jätin risan lambdan ilman johtoja tulpaksi kattiin :)
Toinen varteenotettava halpa vaihtoehto oikean sokean tulpan sijasta on OHC Sierran sytytystulppa. Herättää luottamusta myös konttorilla. :D
-
Ei mennyt volvo vieläkään päästöistä läpite. Mistäköhän alkaisi seuraavaksi vikaa etsimään? Imuvuotoa etsiskelin, enkä mitään tuntunut löytävän.
Auto lähtee todella huonosti kylmänä käyntiin, saa sahata pari minuuttia. Kylmänä meinaa sammua ilman kaasua ja kuullostaa kun kävisi vajailla.
Katsastukseen ajellessa huomasin myös että alkuun ei meinannut antaa kierrättää yli 5000rpm ja jossain kohtaa tyhjäkäynti jäi vähän päälle 2000rpm. :idiot2:
Voisinkohan nakutusanturi tai moottorin lämpöanturi olla syypää että käy rikkaalla?
-
Kaverilta löytyis ylimääräisenä keltaiset suuttimet, niin eikös niiden pitäsi käydä suoraan tähän B200f?
Autossa on nyt kiinni vihreät suuttimet
Täytyy huomenna vielä katsoa numerot suuttimista jos saisi vähän selkoa lisää :idiot2:
-
Vakio f suuttimet on keltaiset. Vihreät kuulostaa turbon suuttimilta?
-
Kiitos nopeasta vastauksesta! Näin minäkin ymmärsin että vihreät eivät tuohon alunperin kuuluisi kun netistä tutkiskelin. Mahtaisikohan väärät suuttimet olla syypää että käy rikkaalla?
-
Jos kyseessä on isommat suuttimet, niin erittäin todennäköistä. Lambda korjaa vain X määrän. Tämä selvinnee niillä osanumeroilla. Lisäksi turbon suuttimet ovat matalaohmiset ja vaparin korkeaohmiset.
-
Muistimpa nuo suutinten värit väärin. nyt on kokeiltu toisilla keltaisilla suuttimilla, Ei vaikutusta.
Huomasin autoa testaillessa, että kun auton käynnistää niin ensimmäiseen minuuttiin ei savuta juuri yhtään ja auto tuntuu käyvän paremmin. Sitten pikkuhiljaa käydessä alkaa alkaa savuttaa enemmän ja bensa haisemaan pakokaasussa.
Nyt on siis autoon jo vaihdettu/kokeiltu toisella.
-Sytkäboxi
-Moottorinohjausboxi
-bensanpaineensäädin
-lambda
-tulpat
-tulpajohdot
-virranjakajan kansi ja pyörijä
Mitenkäs jos mahdollisesti nakutusanturi on rikki niin sen pitäisi oirehtia?
Jostain olin lukevinani että rikkinäinen nakutusanturi luulee kokoajan, että nakuttaa ja sen seurauksena rikastaa seosta
-
Lämpöanturi?
-
Lämpöanturi?
Ei ole vielä vaihdettu. Voiko tämä aiheuttaa että käy rikkaalla myös kone lämpöisenä?
-
Jep. Anturin vastusarvot löytyvät FAQ osiosta.
-
Kyllä jos luulee että kone on kylmä ja sen takia rikastaa seosta.
Kaksi lämpöanturia kannessa ja tämä on se syvemmällä imusarjan alla oleva.
-
Täytyypäs tuo mittailla kun menen tallille seuraavan kerran.
Sama anturi taitaa tulla molempiin paikkoihin?
Tämä taitaisi käydä https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/373091/338904?ajoneuvo=655
-
Täytyypäs tuo mittailla kun menen tallille seuraavan kerran.
Sama anturi taitaa tulla molempiin paikkoihin?
Tämä taitaisi käydä https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/373091/338904?ajoneuvo=655
Älä osta tarvike anturia. Senverta veemäinen vaihdettava että tekee kerrasta hyvän.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
-
Älä osta tarvike anturia. Senverta veemäinen vaihdettava että tekee kerrasta hyvän.
Juu meneehän siinä vaihdossa 10min tai ehkä 15 jos vaikka anturi tippuu käsistä ja joutuu ronkkimaan sitä.
-
Juu meneehän siinä vaihdossa 10min tai ehkä 15 jos vaikka anturi tippuu käsistä ja joutuu ronkkimaan sitä.
Mutta miksei toimivaa anturia?
Toki jos kokeilla haluaa, niin ymmärrän tarvikelaatuisen
-
Tarvike se on Boschin anturi, ja kaikki muutkin alkuperäisten osien valmistajien osat, silloin kun ei osteta Volvolta :( Yhtään viallista halpista ei ole tullut vielä vastaan vinokoneissa, tinakoneissa muutama.
Täytyypäs tuo mittailla kun menen tallille seuraavan kerran.
Sama anturi taitaa tulla molempiin paikkoihin?
Tämä taitaisi käydä https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/373091/338904?ajoneuvo=655
Sama anturi ei käy molempiin. Enpä huomannut aiemmin katsoa tarkemmin mikä anturi oli linkissä. Tuo on mittariston lämpöanturi, moottorinohjaukselle on millikierteellä.
Tämä malli on oikea: https://www.motonet.fi/fi/tuote/373309?ajoneuvo=655
-
Itse vaihtanut 2x fae tarvikkeita takuuseen töissä, toimivat sen vuoden verran molemmat. Bosch anturi ulkomailta joku 17e, suomesta pari vuotta sitten sen 25e (fixus).
-
Juu meneehän siinä vaihdossa 10min tai ehkä 15 jos vaikka anturi tippuu käsistä ja joutuu ronkkimaan sitä.
Ei näillä käsillä. Toista seo jos omaa pikkuset kädet. Ja löytyy takataskusta kaikki työkalut.
Yhtä tyhmää on pilkunnussinta mitä itteensä polveen ampuminen. Motonetin intermotori on tarvike mutta miksi bosch tarvike on käytettynäkin parempi.
-
Itse vaihtanut 2x fae tarvikkeita takuuseen töissä, toimivat sen vuoden verran molemmat. Bosch anturi ulkomailta joku 17e, suomesta pari vuotta sitten sen 25e (fixus).
Toi vuosihan on hyvin!
Mulla tais pelata kaks-kolme viikkoa.
-
Ei näillä käsillä. Toista seo jos omaa pikkuset kädet. Ja löytyy takataskusta kaikki työkalut.
Voihan siellä olla ahdasta jos esim. 10-koon hanska ei mahdu käteen. Hanskat kädessähän tollaisissa paikoissa operoidaan kuten noin 90% hommista muutenkin.
Ei siihen mitään erikoistyökaluja tarvii. Pitkä 19mm hylsy, pitkä jatko pallopäällä tai kaksi puolipitkää joista toinen pallopäällä. Vähän riippuen voi mahtua puolipitkä ja pitkä jatkokin. Kaasuläpältä imuputki irti ja kääntää sivuun. Auton iästä ja aiemmasta historiasta riippuen johtosarjakiinnikkeen voi joutua irrottamaan huohotinpurkin kupeesta. Hankalin osuus on saada liitin irti, koska lukko on monesti alaviistoon.
-
Itte taisin vaihtaa lenkkiavaimella ja eniten meni aikaa ihmettelyyn.
Jahka sitten katsoi laturin päältä siitä ylävesiletkun vierestä, niin näki suoraan mistä pääsee käsiksi.
Lähinnä juuri ne johtoniput ja letkut ovat siellä ärsyttävästi edessä, vaikka tilaa tavallaan onkin.
-
Tuli nyt vaihdeltua lämpöanturi niin auto alkoi pelaamaan kuin unelma :smitten:
Lähti pitkästä aikaa käyntiinkin ilman monen minuutin sahaamista.
Täytyy pyhien jälkeen käydä koittamassa leimalle, jospa katti ei vielä olisi ottanut itseensä
Isot kiitokset kaikille avustaneille! P>
-
Tuli nyt vaihdeltua lämpöanturi niin auto alkoi pelaamaan kuin unelma :smitten:
Lähti pitkästä aikaa käyntiinkin ilman monen minuutin sahaamista.
Täytyy pyhien jälkeen käydä koittamassa leimalle, jospa katti ei vielä olisi ottanut itseensä
Isot kiitokset kaikille avustaneille! P>
Ollos hyvä ja kiitos itsellesi kun kerroit vian selvinneen! :)
Hyvää joulua! :tonttu:
-
Kannattaa ajaa pitkää matkaa ja antaa kenkää nyt että lambda ja katti puhdistuu. Käytä myös sulake nro 1 irti 10min niin ecu nollaantuu ja opettelee seokset uudelleen
-
Ei mennyt volvo vieläkään läpi päästöistä :idiot2:
Tuo lämpöanturi kyllä auttoi auton käynnistykseen ja toimii paremmin kylmänä.
Auton ollessa käyntilämpöinen tuntuu kuin välillä jättäisi sytyttämästä ja kierrokset vähän heijaa tyhjäkäynnillä.
Lambda arvo edelleen noin 0.6
Arvot sen verta korkeat että korjaamolta epäilivät että katalysaattori kerennyt palaa rikki ainakin
Voisiko puola tai nakutusanturi olla syypää?
-
Mitkä arvot sieltä nyt sitten tuli?
Lambda 0.6 kertoisi todella paksusta seoksesta. Onhan pakoputki tiivis ennen lambdaa? Perus ilmansuodattimet yms. kunnossa?
Pelkkä katalysaattorin palaminen ei aiheuta tommosta lambda-arvoa. Silloin nousee HC ja CO arvot korkeammiksi.
-
Tyhjäkäynnillä
CO% 12,45
CO2 6,1
HC 1255
o2 1.2
Kierroksilla
CO% 12,40
CO2 6,4
HC 1129
o2 1,0
ilmansuodatin vaihdettu. vuotojakaan ei löytynyt ennen lambdaa
-
Puhelimella vaikea selata, joten pohdin.
Arvot on pahasti mettässä, pyörii todella rikkaalla. Putkessa siis kaksi lambdaa, oletko kokeillut molemmilla (vaihtanut kumpi on liitettynä)?
Pari tarvikeanturillista autoa on tullut vastaan, joissa arvot olleet tuota luokkaa...
Käyntiinlähtö, miten käynnistyy lämpimänä?
-
Ennen katalysaattoria oleva lambda ollut kiinni nyt.
Uusi boschin anturi myös.
Täytyypäs koittaa siirtää tuo boschi siihen kattiin jos olisi apua
Käyntiinlähdössä ei ongelmaa kuumana tai kylmänä
-
Bensanpaineet?
-
Bensanpaineet?
Ei ole mitattu, mutta kokeiltu eri bensanpaineensäätimellä
-
Äkkiseltään mietittynä, jos lämpöanturi ja lambda on uusia, niin seosta näistä enään rikastuttaa on rikkinäinen IMM? (jos bensapaine on oikea, ja kokeiltu toisella jotenka eiköhän)
EDIT: Muistaakseni tyhjäkäynnillä piti olla 2.3v immussa.
-
Äkkiseltään mietittynä, jos lämpöanturi ja lambda on uusia, niin seosta näistä enään rikastuttaa on rikkinäinen IMM? (jos bensapaine on oikea, ja kokeiltu toisella jotenka eiköhän)
EDIT: Muistaakseni tyhjäkäynnillä piti olla 2.3v immussa.
Muistaakseni kun tuon mittasin niin antoi 2.62v. onkohan tuo jo liikaa?
Moottori ei ollut kerennyt vielä lämmetä ja tyhjäkäynti seilasi vähän jos sillä on asiaan vaikutusta
-
Muistaakseni kun tuon mittasin niin antoi 2.62v. onkohan tuo jo liikaa?
Moottori ei ollut kerennyt vielä lämmetä ja tyhjäkäynti seilasi vähän jos sillä on asiaan vaikutusta
Mittaa lämpimänä, mutta on liikaa. Näyttää enemmän ilmaa kun todellisuudessa menee = rikastaa seosta.
Voi koittaa putsata brake cleanerilla (mikä ei rasvasta, eli jos töhötät johonkin niin ei saa jäädä läikkää) tai siihen tarkoitetulla aineella.
-
Tuli mitattua tuo immu nyt lämpimällä koneella ja oli noin 2,58-2,62.
Putsausksella ei vaikutusta, muutenkin oli siistin näköinen.
Eli ilmeisesti immu rikki?
-
Tuli mitattua tuo immu nyt lämpimällä koneella ja oli noin 2,58-2,62.
Putsausksella ei vaikutusta, muutenkin oli siistin näköinen.
Eli ilmeisesti immu rikki?
Muistaakseni 2.3v oli ehjä immu tyhjäkäynnillä. Joku varmistaa vielä, mutta olen 90% varma.
-
Paitsi että tuohan on ilmamäärä joka koneeseen menee. 2.6v imm on joko rikki, likainen tai koneeseen menee liikaa ilmaa että pysyy tyhjäkäynnillä.
-
Jako sivussa?
-
Jako sivussa?
Jako tarkistettu ja oli oikein.
Täytyy jostain koittaa saada lainaan ehjä immu niin selviää
-
Immu löytyi, jospa ensiviikolla posti toisi ovelle.
Tuli kokeiltua ajaa autoa immun johto irrallaan ja ei ollut hirveää eroa. Tuntui jopa että vetoja olisi ollut enemmän (luulotautia?) ::)
Ainoana suurena erona tyhjäkäynti tippui jonkun 100-200 rpm. Varmaan kun aiemmin sain immulta tuon 2.6v niin ollut tyhjäkäynti normaalia korkeammalla ja näyttänyt '' oikein''.
-
Silloinhan se toimii paremmin immun johto irti, kun immussa on vikaa.
Itellä oireili ensin tehottomuutena, sitten alkoi kuumalla koneella rötäämään kolmen tonnin jälkeen, kun veti törkeän laihalle, mutta immun johto irti toimi ihan hyvin vaikka kävikin tosi rikkaalla
-
Eri Immulla nyt kokeiltu, eikä ollut apua. :'( Alkaa ideat pikkuhiljaa loppumaan kesken. Jakokin tuli katsottua uudestaan ja on kohdallaan.
Kylmällä koneella tyhjäkäynti paljon parempi ja kuumana tuntuu kuin pätkisi välillä (puola?).
Huomasin myös että kierrokset saa seilaamaan yli 1000 rpm kun polkee jarrupolinta, normaalia?
Onkohan 3 531 831 (harmaa) moottorinohjausboxi oikea tähän autoon?
Edellinen omistaja kuulemma vaihtanut. Auto siis 740 b200f manuaali vm.91
-
Mikä Boschin numero boksissa on? B200F:ssä pitäis tuossa vuosimallissa olla -594-loppuinen, eli juurikin tuo 3 531 831 :P
-
Mikä Boschin numero boksissa on? B200F:ssä pitäis tuossa vuosimallissa olla -594-loppuinen, eli juurikin tuo 3 531 831 :P
Joo näkyi olevan juuri tuo 594
-
Jos kierrokset heijaa siis yli 1000rpm (muutos) jarrua polkemalla, niin tehostimessa todennäköisesti vuoto.....
-
Jos kierrokset heijaa siis yli 1000rpm (muutos) jarrua polkemalla, niin tehostimessa todennäköisesti vuoto.....
Juuri noin. Tyhjäkäynnillä kun polkaisee muutaman kerran niin kierrokset hyppää johonkin 1000-1300rpm. Eikös näissä ole joku takaiskuventtiili tuossa letkussa mikä mahdollisesti päästäisi painetta?
-
Juuri noin. Tyhjäkäynnillä kun polkaisee muutaman kerran niin kierrokset hyppää johonkin 1000-1300rpm. Eikös näissä ole joku takaiskuventtiili tuossa letkussa mikä mahdollisesti päästäisi painetta?
Onhan siinä. Ei ole kallis eikä vaikea uusittava.
-
Tuli nyt käytyä vielä tuo lambda mittaamassa uudelleen. Näytti 0.005v
Varmaan käynyt niin rikkaalla, että ihan karstan peitossa, eikä toimi?
Silloin noin kuukausi sitten kun sen vaihdoin niin näytti kokoajan 0.8-0.9v.
Uskaltaakohan tuota vähän toholla sohia jos saisi vaikka puhdistettua?
-
Juuri noin. Tyhjäkäynnillä kun polkaisee muutaman kerran niin kierrokset hyppää johonkin 1000-1300rpm. Eikös näissä ole joku takaiskuventtiili tuossa letkussa mikä mahdollisesti päästäisi painetta?
Ja ilmastoinnin säädöt on alipaineella myös ilmastoiduissa ja niissä joissa lämppärinhana konehuoneessa.
-
Tuli nyt käytyä vielä tuo lambda mittaamassa uudelleen. Näytti 0.005v
Varmaan käynyt niin rikkaalla, että ihan karstan peitossa, eikä toimi?
Silloin noin kuukausi sitten kun sen vaihdoin niin näytti kokoajan 0.8-0.9v.
Uskaltaakohan tuota vähän toholla sohia jos saisi vaikka puhdistettua?
Voihan sitä kokeilla, ei se ainakaan huonommaksi mene.
Itellä kanssa oireili vielä immun vaihdon jälkeen, kun olin ajellut muutama sata kilsaa johto irti ja lambda oli täyttynyt karstasta.
-
Nyt kun mittasi niin lambdan jännite 0,38-0,45. :)
Mittasin tuon lukeman pakosarjasta ja lambdan johdosta. Jos koittaa miinusnavalta niin ei näytä mitään.
Huono maadoitus koneella? Vai kuuluuko olla näin :idiot2:
Nyt auto käy tyhjäkäyntiä paljon pienemmillä kierroksilla niinkuin kuuluukin. Ajossa vikavalo ei syttynyt mutta hetken kun annoin olla tyhjäkäynnillä niin syttyi
-
Pitäis näkyä lambdan jännite miinusnapaa vasten.
-
Tuli mitattua tuolta apparin jalkatilasta pinniltä 24 tuo lambdan jännite, kun jostain luin että kuuluisi siitä näkyä.
Näyttää pinnistä 0.05V, vaikka suoraan lambdalta ja moottorinkyljestä näyttää tuon 0,38-0,46... :2funny:
Täytyypäs väsätä uudet maadoituspiuhat koneelle, jospa auttaisi.
-
Onkohan lambdan johdotus muutenkaan kunnossa? Anturin signaalin pitäisi vaihdella koko ajan noin 0,1-0,9V. Yleismittarilla ei aivan tarkasti saa jännitettä näkyviin, koska vaihtelu on pikkaisen liian nopeaa perusmittareille, mutta hyvin lähelle.
-
Onkohan lambdan johdotus muutenkaan kunnossa? Anturin signaalin pitäisi vaihdella koko ajan noin 0,1-0,9V. Yleismittarilla ei aivan tarkasti saa jännitettä näkyviin, koska vaihtelu on pikkaisen liian nopeaa perusmittareille, mutta hyvin lähelle.
Kahdella eri lambdalla kokeilin. Vaihtelee tyhjäkäynnillä 0,38-0,46 välillä noin kerran 1-2 sekunnissa vaihtuen. Mittari ei ole mikään laadukkain.
Ei kumminkaan äärilaidoissa varmaan pitäisi käydä kuin kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksessa?
Auto käy nätisti vähän aikaa ennenkuin lämpeää kunnolla (lambdan säätö tulee mukaan?).
Alkaa savuttaa kauheasti kun on lämmennyt
-
Ruisku vaatii, että lambdan arvo seilaa koko ajan. Viimeistään hieman kaasua antamalla vaihtelu pitää olla selvää. Seokset on pielessä jos anturi toimii liian hitaasti tai arvo pysyy paikallaan. Perus halpamittarillakin vaihtelun näkee joten tuskin käytetty mittari on niiin hidas.
Mitä auton johtosarjasta tulee kahteen muuhun johtoon virrat päällä?
-
Toiseen tuli noin 12v eli lämmityksen luulisi toimivan
-
Kahdella eri lambdalla kokeilin. Vaihtelee tyhjäkäynnillä 0,38-0,46 välillä noin kerran 1-2 sekunnissa vaihtuen. Mittari ei ole mikään laadukkain.
Ei kumminkaan äärilaidoissa varmaan pitäisi käydä kuin kiihdyttäessä ja moottorijarrutuksessa?
Auto käy nätisti vähän aikaa ennenkuin lämpeää kunnolla (lambdan säätö tulee mukaan?).
Alkaa savuttaa kauheasti kun on lämmennyt
Tänne asti päästyäni,kysyn tarkennuksena;käykö kone kuitenkin tasaiseen neljällä? No joo,minulla kutonen,aikoinaan etsittiin käyntihäiriötä/päästö-ongelmaa,ja löytyihän se imusarjan tiivisteestä suihkutestillä. Mutta mun tapauksessa tosiaan jo yksi pytty oli selvästi pois pelistä..
-
Kylmänä ainakin käy kaikilla.
Lämmittyä pätkii tyhjäkäynnillä hiukan