Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Khoralli - 16.12.2018, 20:44:48
-
Elikkäs, hain auton tässä pari viikkoa sitten huollosta jossa uusittiin etuakselin tuennan puslat.
Pihassa kun höräytin auton käyntiin kuului kova "krrrrrr" ääni, metallinen ja jotenkin kireä...
Ensin ajattelin että puslat ne vaan perkele hakee paikkojaan ei hätää.
Mutta sama jatkuu vieläkin. Ja vain kylmällä koneella. Lämmin lähtee nätisti kehräämään, ilman ylimääräisiä ääniä. Olin lähes varma että startissa vika, solenoidissa tai sitten ne hammaspyörät putsauksen ja voitelun tarpeessa kun eivät ehdi pois edestä pirssin käynnistyessä..
Eilen sitten laitoin emännän käynnistämään auton kun kuullostelin vierestä, että mitä helvettiä. Auton startatessa totesin ettei se ääni kyllä konetilasta tule vaan auton alta....! Keskeltä autoa.
Olisiko jollain vinkkejä että mistä tässä voisi olla kyse? Pakoputki myös tärähtänyt ja paukahtanut startatessa pariin kertaan. Voisiko kyse sittenkin olla jostain putken kiinnikkeestä joka vain resonoi?
-
Autona siis Volvo S40 2.0t - 03
-
Pakoputken kiinnikkeet ja lämpöpellit tsekkaa noin alkuun. Siinähän poikkituki on alhaalla s/v40 96-04 niin ei se ole vääntynyt tai taipunut jostain syystä että ottas pohjaan kiinni.
-
PS. Omasta alta pelkääjän takapenkin kohdilta oli pakoputken kannake ( korissa toinen pää ja putkessa toinen pää) irronnut putkesta heppauksesta ja kaiutti hyvin kolinaa ja räminää putkistoa pitkin äänen eteen jalkatilaan.
-
Tuossa kun lähdin töistä ja käynnistin auton pääsi sama nariseva ääni (-5 pakkasta) sitten koitin että miten reagoi kun antaa hieman kierroksia. Käytin kierrokset n. 1600 ja höllasin kaasusta, samalla kun kierrokset laskivat alkoi koko auto pienesti tärähdellä (moottori) ja nitinä kuului selvästi, aivan kuin olisi tullut suoraan pelkääjänpaikan alapuolelta.... Nostin kierrokset uudestaan ja sama toistui kunnes kone lämpeni hieman. Voisiko tässä olla itse moottorissa vika tai tuennassa...? Jotenkin koko etuakselisto tuntui tärähtelevän samalla. No nyt on ainakin startti suljettu pois laskuista.
-
Omaan uusittu molemmat alemmat moottorin tukikumit, on kuskinpuolella pitkittäissuuntaisessa palkissa. Mulla resonoi ja täristi koko auto kyllä lämpimänäkin tyhjäkäynnillä.. Taaempi noista alatuista oli mulla täysin kaputt ja etummainenkin jo melkein vulkanoinnit irti ja yleisimmin hajoavat kaikista neljästä tuesta. Kolahti selvästi (myös ajaessakin) kiekoilta kaasua löysätessä.
Muita on ilmaputsarin alla laatikontuki ja jakopään puolella ylempi tukikumi. Vähän kaasuttamaan joku jarrua tai kässäriä vasten paikallaan niin näet heiluuko kone miten paljon ja jos ääni kuuluu kuulostella mistäpäin.
Äänet vähä kaikuu joten vasemmsltakin tuleva ääni voi kuulostaa kuin oikealla olisi.
Alatuet on sitten simppelit vaihtaa, poikkituki (2 pulttia) edestä pois, päistä koko pitkittäispalkki irti ja lattialle niin tuet otetaan sitten siitä palkista pois. Kannattaa uusia molemmat samantien, näyttävät samanlaisilta mutta on väliä kumpaan ja myös kumminpäin ne laitetaan. Omassa katsoin valmiiksi miten vanhat olivat niin uudet samalla tapaa. Jos väärinpäin etummaisen laittaa niin resonoi rankasti.
Muut hankalampia ja kone laitettava myös kannatukseen.
-
Selvä homma. Täytyy ottaa selvää tuosta nyt tarkemmin... Jännä vaan että alkoi tasan samaan aikaan kun oli puslat vaihdettu eteen.
-
Ettei ääni lähde katalysaattorista, jos vaikka kuori irronnut ja rämisee.
-
https://youtu.be/urkwJVyRbW4
Tuossa linkki autosta. Lukekaa myös videon kuvausteksti.
-
Vikahan alkoi heti kun oli vaihdettu uudet puslat etupään tuentaan. Voisiko se olla mennyt jotenkin pieleen tai unohtunut kiinnittää jotain oleellista...? Itse korjaajan mukaan kyseessä on vain natiseva laakeri.
-
Ei siinä tukivarsien rempassa pitäs mitään paikallaan koneen pyöriessä vaikuttavaan kyllä normaalisti irrotella. Löysälle jääneet osat pitäs sillo ääntää ajaessa. Metallinen äänihän tuo kyllä on.
Putkisto, lämpöpellit, katti, alapoikkituki, urahihnan pyörät mm kompura ja laturi ja kattoo ettei asentaja ole unohtanut jotain työkalua alapuolelle konehuoneeseen.
Alle jos pääset niin ottaa pohjamuovi pois ja ylläolevienkin tutkiminen on helpompaa. Nosturi olis paras jolloin voi kaveri vaikka kaasutella tuota kolinaa niin alta katselee näkee ja kuulee paremmin mistäpäin.
Mitä laakeria sillä natisevalla muuten tarkoitti? TK:lla käydessä paikallaan muuta juuri ole pyörimässä kuin laturin tai kompuran tai sitten kiertokangen ja harvemmin kampuran runkolaakeri jotka voisi kolista.
-
Etuiskarin yläpään laakerin sanoi syyksi... Omasta mielestä ääni ei kyllä sieltä päinkään tule.
-
Jaa, se iskarin kääntölaakeri ( on muuten muovinen) natisee paikallaan vain pyöriä kääntäessä tai ajossa ja jos yläkumi väljä niin kolahtaa metallisesti ( metalliholkki silloin yleensä irronnut kumiin vulkanoinnista) vasta sitten mm pompuissa .
-
Niinpä... Vianhausta tekee haastavempaa vielä se että tämä esiintyy vain kun kone on kylmä ja vain sen aikaa että se ehtii hieman ottamaan lämpöä. Lämpöisellä moottorilla saattaa kuulua sellainen millisekunnin rääkäisy sen 1-3s sijasta... Muuten ei mitään normaalista poikkeavia ääniä kun auto ajossa tai moottori lämmin.
Voiko tässä nyt todeta, että mistään "vakavasta" ei ole kyse kun äänet pääosin liittyy kylmän moottorin toimintaan?? Vien heti huomenna vianhakuun pirssin...
-
Ettei ole joku ahtimen lämpöpelti jäänyt löysälle tai se tulipellissä oleva lämpöpelti ?...Noitahan voi kylmänä kokeilla vaikka käsin heiluvatko.