Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: dislokaatio - 18.12.2018, 22:02:40

Otsikko: 940 B230FT käy liian rikkaalla öljynvaihdon jälkeen
Kirjoitti: dislokaatio - 18.12.2018, 22:02:40
Eli tämmöstä tänään. Valotan vähän asiaa.

Eli vein tutulle automekaanikolle auton öljynvaihtoon ja apulaitehihnan kiristykseen. Perus hommat, seurasin vierestä tapahtumaa eikä siinä mitään muuta tehty. Mutta kun lyötiin kone käyntiin niin alkoi aivan uudet ongelmat:

Kone ei meinannut aluksi jaksaa pysyä käynnissä. Hetken yskimisen jälkeen jäi päälle tyhjäkäyntikierroksin 1500, jotka välillä putosi tosi alas ja nousi takaisin tuohon lukemaan. Mekaanikko irroitti ilmamassamittarin piuhan jolloin tyhjäkäynti putosi n. 1000. Tämän jälkeen hän putsasi ilmamassamittarin.

Jonkin ajan päästä tyhjäkäynti putosi normaaleihin lukemiin. Pakoputki tekee nyt semmoista pätkivää "paukkumista" ja päästää mustaa, tämän näki hyvin lumesta.

No, hän mittasi päästöt ja lambda kuulemma alhaalla, tyhjäkäynnillä noin 0.7. Hän irroitti lambdan piuhan ja arvo parani 0.8-0.9. Kierroksia kun antoi niin päästiin vähän yli 1.0.

Ajosta: Tyhjäkäynnillä auto hytkyy kun hullun m*lkku, ja palaneen öljyn(?) haju puskee kabiiniin asti. Tyhjäkäynti kyllä normaaleissa lukemissa. Kiihdyttäessä nykii sekä kun kierrokset ovat vähän korkeammat. Turbo tuntuu myös miettivän ja nykivän. Pakokaasu haisee voimakkaalta.

Luin autossa olevasta diagnoosimasiinasta koodit, ja antaa 1-1-3: Lambda, engine running too rich/lean.

Missä vika? Onko mahdollista että olisi täytetty liikaa öljyä ja nyt oireilee tällä tavalla? Koitin katsoa tikusta öljynmäärän, mutta se on niin puhdasta vielä että vaikea hahmottaa missä kohtii menee tarkasti, mutta ainakin on tämän mitan yläpäässä varmasti.

Voisiko X-määrän öljyä valuttamalla vika korjaantua? Vai voiko oikeasti olla sattumaa että juuri nyt kun öljyt vaihdetaan olisi joku (lambda?) mennyt rikki?

Neuvoja otetaan vastaan.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käy liian rikkaalla öljynvaihdon jälkeen
Kirjoitti: TVS - 18.12.2018, 22:21:44
Öljynsutia vaihtaessa telonut lambdan piuhat. Ilman lambdaa arvo kuulostaa ihan normaalilta, ja kun lambdan lyö takas niin käy tolkuttoman rikkaalla jos anturi on rikki.
Otsikko: Vs: 940 B230FT käy liian rikkaalla öljynvaihdon jälkeen
Kirjoitti: dislokaatio - 19.12.2018, 16:36:47
Öljynsutia vaihtaessa telonut lambdan piuhat. Ilman lambdaa arvo kuulostaa ihan normaalilta, ja kun lambdan lyö takas niin käy tolkuttoman rikkaalla jos anturi on rikki.

Oikeassa olit. Vaihdettiin uusi lambda-anturi ja nyt rokkaa taas! Kiitos paljon avusta! :)

(https://i.ibb.co/7rBJnbW/lambda.jpg) (https://ibb.co/7rBJnbW)

Tuossa vielä kuva vanhasta anturista. Ehkä oli tosiaan korkea aika muutenkin vaihtaa tuo  ;D
Otsikko: Vs: 940 B230FT käy liian rikkaalla öljynvaihdon jälkeen
Kirjoitti: jogiin - 22.12.2018, 20:01:24
Nyt kun uuden lambdan vaihdoit niin ehkä "järkevin" on pitää ecu virrattomana 10-15min...  Sulakkeen nro 1 irrottaminen riittää. Nollaa ecun ja lähtee uuden lambdan voimin hakemaan sopeumat kohdalleen  :)