Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Maxxxed - 20.12.2018, 16:46:06
-
01.01.2019 alkaen Suomi alkaa verottaa 30€/kk edellä mainittuja ajoneuvoja. Eli 360€/vuosi, hybridissä tietty päästöistä vero vielä.
Todennäköisesti jää itellä hybridi kauppaan vaikka ensivuonna sellasta meinannut. Lataus hybridille veroa vuoteen +400€ ei kiitos.
Näinkö Suomi meinaa nostaa Hybridien ja täys sähköautojen määrää? :2funny:
Täältä IS linkki (https://www.is.fi/autot/art-2000005941684.html)
-
Tarkkuutta. Työnantajan maksamalla sähköllä lataaminen tulee verotettavaksi eduksi. Ei se että on auto.
-
Tarkkuutta. Työnantajan maksamalla sähköllä lataaminen tulee vetotettavaksi eduksi. Ei se että on auto.
Okei. :o
Eli tavan pulliaista tää ei koske?
-
Okei. :o
Eli tavan pulliaista tää ei koske?
Jos saat työnantajalta ilmaiseksi sähköä auton lataukseen, niin se on verotettava etu.
Muita vaihtoehtoja:
1) et lataa työpaikan pihalla
2) työnantaja laskuttaa lataussähköstä
-
Jos oikein ymmärsin niin tuo 30€ on vastaava kuin jos työnantaja maksaa puhelimen ja puhelinta saa käyttää omiin puheluihinkin. Silloin verotettava etu on 20€ kuussa. Eli laitetaan palkan päälle kun lasketaan maksettava vero. Käytännössä puhelimesta pitää maksaa vajaa kolmannes 20 eurosta.
-
Jos saat työnantajalta ilmaiseksi sähköä auton lataukseen, niin se on verotettava etu.
Muita vaihtoehtoja:
1) et lataa työpaikan pihalla
2) työnantaja laskuttaa lataussähköstä
Kuinkahan tätä seurataan? Omalla ilmoituksella? Vai siitä verottajan olettamuksesta, että kun kerran pihalla on tolppa ja verotettavalla sähkömallin auto, niin on verotettava verollepantava riippumatta siitä, lataako siitä ollenkaan vaiko jatkuvasti
-
Tosiasia on se että kyllä näihin tulee vielä kaikille vero potti maksettavaksi kun alkaa enempi yleistymään.
Ulkomailta näitä tuodaan kokoajan, laivojen kansille kohta enää muuta mahdu kun liikkeiden yksityisesti tuodut hybridit ja sähköt.
Ne jotka vaihtaa näihin, luopuu dieselistä tai bensasta ja valtio on verotulo laskee sen myötä.
-
Kuinkahan tätä seurataan? Omalla ilmoituksella? Vai siitä verottajan olettamuksesta, että kun kerran pihalla on tolppa ja verotettavalla sähkömallin auto, niin on verotettava verollepantava riippumatta siitä, lataako siitä ollenkaan vaiko jatkuvasti
Tuskin sen kummemmin kuin puhelinetuakaan. Kyllähän monella työnantajalla on repullinen puhelimia mutta jos ei tietyllä henkilöllä ole käyttöoikeutta omiin puheluihin niin ei häntä siitä veroteta.
Tosiasia on se että kyllä näihin tulee vielä kaikille vero potti maksettavaksi kun alkaa enempi yleistymään.
Siihen on vaan vielä pitkä aika nykyisillä myynneillä. Fossiileja on liikenteessä karkeasti pari miljoonaa kpl niin ei ihan muutamalla laivalastilla niitä korvata.
Se ainakin on varmaa että niin kauan kuin fossiileja on liikenteestä enemmistö, sähköinen vaihtoehto nauttii suhteellista veroporkkanaa. Ja jos ajattelee kauanko Suomessa kestää myydä miljoona autoa... joku kymmenkunta vuotta vaikka muuta ei enää myytäisikään kuin sähköllä käyviä. Siihen taas ei riitä edes valmistajien kapasiteetti tällä haavaa. Koska niitä haluaa muutkin kuin Suomi.
-
Se ainakin on varmaa että niin kauan kuin fossiileja on liikenteestä enemmistö, sähköinen vaihtoehto nauttii suhteellista veroporkkanaa. Ja jos ajattelee kauanko Suomessa kestää myydä miljoona autoa... joku kymmenkunta vuotta vaikka muuta ei enää myytäisikään kuin sähköllä käyviä. Siihen taas ei riitä edes valmistajien kapasiteetti tällä haavaa. Koska niitä haluaa muutkin kuin Suomi.
On se kyllä näinkin. Hollannissa lienee Euroopan alueella väkilukuun nähden eniten hybrideitä kun ajavat niillä verovapaasti 7vuotiaaksi asti.
Mutta esim Saksa niin yhtä hybridi mallia jota itsekin katsonut on myynnissä pelkästään mobile.de:ssä yli 500kpl ja Suomessa niitä on alle 50kpl. Kyseessä vaan yksi malli.
Niiden hinta siellä hyvillä varusteilla karkesti 45% vähemmän kun täällä karvalakilla.
Menee kyllä aikaa siihen ennen kun täällä niitä on riittävästi. ???
Itse tulkitsin lähtöönsä väärin ton aiheen, eli saattaa olla että ensivuonna ajetaan Phev:illä S*
-
Kuinkahan tätä seurataan? Omalla ilmoituksella? Vai siitä verottajan olettamuksesta, että kun kerran pihalla on tolppa ja verotettavalla sähkömallin auto, niin on verotettava verollepantava riippumatta siitä, lataako siitä ollenkaan vaiko jatkuvasti
Ei tarvitse ilmoittaa itse. Kateelliset naapurit tai kollegat hoitaa ;D Tuo 30€/kk on äkkiseltään katseltuna halpaa, riippuen tietysti paljonko sitä latausta tarvitsee ja käyttää.
Esim Fortum mainostaa kotitalouksille 50€/kk palvelua, joka sisältää latauslaitteiston asennuksineen ja 160kWh sähköä 3,7kW laturista. Ylimenevä laskutetaan sopimuksen mukaan, eli on varmaan kallista.
Samaisella 3,7kW laturilla lataisi työnantajan piikkiin (8h/pvä, 20pvä/kk) 592kWh. Kotona ladattuna (13snt/kWh) tuo määrä maksaisi noin 80€. Sähköauto vie suomen oloissa keskimäärin 0,2kWh/km, jolloin "virman piikkiin" ajelisi 35tkm vuodessa. Vaikka ajaisi tuosta puolet, mikä Trafin mukaan on suomalaisten keskiarvo, niin silti vielä pärjäisi. Eikä olisi omaa riskiä latureista, tallin palamisista yms...
Bensakulut Volvoillen 35tkm vuoteen = 4500€ ELK
-
Bensakulut Volvoillen 35tkm vuoteen = 4500€ ELK
Tiisselikulut Volvoillen 30tkm vuoteen = 3600Eur + tiisseliverot. Olisko yhteensä 4400Eur.
Silloin kun aloittelin autoilua niin bensa oli muistaakseni 3 markkaa eli 0.5Eur per litra. Oli joku höpöduuni ennen inttiä ja tienasin 3000 markkaa eli 500Eur kuussa bruttona:) Bensoihin meni noin 18% bruttotienesteistä. Mutta oli ne hyviä aikoja ::)
-
Tiisselikulut Volvoillen 30tkm vuoteen = 3600Eur + tiisseliverot. Olisko yhteensä 4400Eur.
Aika paljon vie sun XC löpöä? Mutta joo, suuruusluokka on oikein.
Suurin osa menoveden hinnasta on veroa ja kyllä verottaja osaa siirtää verot sähköautoihin, jos polttonesteiden kulutus alkaa hiipua.
-
Tosiasia on se että kyllä näihin tulee vielä kaikille vero potti maksettavaksi kun alkaa enempi yleistymään.
Ulkomailta näitä tuodaan kokoajan, laivojen kansille kohta enää muuta mahdu kun liikkeiden yksityisesti tuodut hybridit ja sähköt.
Ne jotka vaihtaa näihin, luopuu dieselistä tai bensasta ja valtio on verotulo laskee sen myötä.
Itse aion jättää koko hybridit väliin kokonaan ne on vain turha välivaihe nyt, ja se tullaan kyllä tulevaisuudessa huomaamaan paina mieleen niin sitten muistat mitä ennustin. :D ;D Toisekseen kun Hybridi Volvo T8 versiosta riippumatta suoriutuu noin 40km sähköllä kesällä ja ehkä 18 km talvella ei minulla ole käyttöä moiseen pikku matkaan, mieluummin ajan tän kehitysajan Dieselillä ja sitten siirryn täysin säköautoihin kun tekevät sen ensimmäisen millä voi oikeasti ajaa ilman stressiä. ::)
-
Aika paljon vie sun XC löpöä? Mutta joo, suuruusluokka on oikein.
Suurin osa menoveden hinnasta on veroa ja kyllä verottaja osaa siirtää verot sähköautoihin, jos polttonesteiden kulutus alkaa hiipua.
(https://i.ibb.co/0Bfn00h/Screenshot-20181222-203815-Volvo-On-Call.jpg) (https://ibb.co/0Bfn00h)
Tuossa ei edes Webasto mukana.
Mun pointti oli vaan se että autoilukulut on suhteessa laskeneet.
-
Kun aloitin autoilun muistan 10mk:lla sai 15 litraa bensaa,1973 tuli öljykriisi maksoi yli markan litra! joku viisasteli maksaisi bensa 5mk litra ei tulis kehä 3:lla kuin tuttuja vastaan ;) ;)
-
(https://i.ibb.co/0Bfn00h/Screenshot-20181222-203815-Volvo-On-Call.jpg) (https://ibb.co/0Bfn00h)
Tuossa ei edes Webasto mukana.
Mun pointti oli vaan se että autoilukulut on suhteessa laskeneet.
Mulla näyttää tuollaisia lukuja...
(https://i.ibb.co/ypkN8zG/Screenshot-20181222-210024-Volvo-On-Call.jpg) (https://ibb.co/ypkN8zG)
-
Kun aloitin autoilun muistan 10mk:lla sai 15 litraa bensaa,1973 tuli öljykriisi maksoi yli markan litra! joku viisasteli maksaisi bensa 5mk litra ei tulis kehä 3:lla kuin tuttuja vastaan ;) ;)
Vuonna 1973 1Mk on vastannut 1,15 tämän päivän euroa. ::)
http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN
Silloin kun aloittelin autoilua niin bensa oli muistaakseni 3 markkaa eli 0.5Eur per litra. Oli joku höpöduuni ennen inttiä ja tienasin 3000 markkaa eli 500Eur kuussa bruttona:) Bensoihin meni noin 18% bruttotienesteistä. Mutta oli ne hyviä aikoja ::)
Aloitit autoilun 2001 ja vertaat sitä vuoden 2002 rahan arvoon?
Vuonna 2001 3Mk oli noin 0,51€.
http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN
-
Itse aion jättää koko hybridit väliin kokonaan ne on vain turha välivaihe nyt, ja se tullaan kyllä tulevaisuudessa huomaamaan paina mieleen niin sitten muistat mitä ennustin. :D ;D Toisekseen kun Hybridi Volvo T8 versiosta riippumatta suoriutuu noin 40km sähköllä kesällä ja ehkä 18 km talvella ei minulla ole käyttöä moiseen pikku matkaan, mieluummin ajan tän kehitysajan Dieselillä ja sitten siirryn täysin säköautoihin kun tekevät sen ensimmäisen millä voi oikeasti ajaa ilman stressiä. ::)
Ite kannan korteni siinä mielessä hybridiin koska aina tulee niitä muutaman kilometrin pituisia kauppa tms käynti ajoja. Ei mikään ottomoottori moisesta lämpeä. :nohnoh
-
2 vuoden ja 50tkm kokemuksella Plugarista voin sanoa, että seuraava auto luultavasti on täyssähkö.
Plugit autot on välivaihe sähköön siirtymisessä. Omaan matkaan plugari sopi enemmän kuin hyvin, ja työnantajakin pienen väännön jälkeen antoi ladata autoa tolpassaan. Tuolla 50tkm matkalla polttoaineen keskikulutukseksi muodostui 2,6 litraa. Eli todellakin pystyy säästämään polttoainekuluissa, kun kesäaikaan 1€ latauksella pääsee tuon 40-45km luokkaa.
Se mikä itseeni tuollaisessa sekakäytössä riepoi oli se, että ei tuota polttomoottorin käynnistymistä halunnut kuunnella varsinkaan talvella. Tosin tuo D5 dieseli ei nyt omasta mielestä kauhen järkevä kone ole tuon nokalla, kun tuosta joutuu ”dieselveronkin” maksamaan.
Tuo 30 eken veroetu olisi omalla kohdalla kyllä sen tehnyt, että en tuota hybridiä olisi enää ladannut työnantajan tolpasta.
-
Vuonna 1973 1Mk on vastannut 1,15 tämän päivän euroa. ::)
http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN
Aloitit autoilun 2001 ja vertaat sitä vuoden 2002 rahan arvoon?
Vuonna 2001 3Mk oli noin 0,51€.
http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN
Aloitin autoilun paljon ennen 2001.. Suomen markka oli käytössä vuodesta 1860 alkaen, ei pelkästään vuonna 2001 :)
Jokatapauksessa vertailuni pointti oli polttoainekulut suhteutettuna tuloihin. Vuonna miekka ja kilpi yksi litra vastasi siis noin promillea kuukausittaisesta bruttotuloistani. Tänäpänä vain rahtunen siitä
-
Aloitin autoilun paljon ennen 2001.. Suomen markka oli käytössä vuodesta 1860 alkaen, ei pelkästään vuonna 2001 :)
Tuolloinko aloitit autoilun? Tuo linkkaamani rahanarvolaskuri kykenee vasta vuoteen 1863, jolloin yksi markka oli 4 tämän päivän €uroa.
Jokatapauksessa vertailuni pointti oli polttoainekulut suhteutettuna tuloihin. Vuonna miekka ja kilpi yksi litra vastasi siis noin promillea kuukausittaisesta bruttotuloistani. Tänäpänä vain rahtunen siitä
Eli vertaat vallitsevaa hintatasoa palkkakehitykseesi, joka todennäköisesti (toivottavasti) on ollut positiivinen verrattaessa inttiin lähtevään nuoreen.
Vertaisin ennemmin rahan arvoja keskenään, se kertoo onko hinta noussut.
-
Bensiinin reaalihinta on pysynyt likimain samana 1950-luvulta saakka. Öljykriisin aikaan oli 50% koholla, kuten myös muutama vuosi sitten. Nyt on jotain 30-40% kalliimpaa kuin 70 vuotta sitten.
-
Mutta mitä sähköauton verotukseen tulee, niin onko yllätys jotta sitä(kin) aletaan verottmaan, kun sähköä käyttävien autojen osuus kasvaa?
Onhan tuo ollut tiedossa, niin kauan kuin polttoaineista kerätään veroja. En muista enään, oliko häkäpöntöilläkin käyttövoimavero...