Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Arzi95 - 23.12.2018, 20:37:07
-
Eli otsikon mukainen deeku rupesi tekemään sellaista, että keittää jo n.10min ajon jälkeen, alavesiletku jääkylmä.. termari vaihdettu pariin kertaan ja todettu kattilassa toimivaksi (tällä hetkellä aito volvolainen).
nesteet kiertää jokapaikassa ja muutenkin järjestelmä puhdistettu.
voiko olla niin paha ilmalukko vai? kannesta venttiilinvälit halki, mutta venttiilin ja esikammion välit ehjät.
kyrpii kun ei kerkeäisi oikeen tutkimaan ja ajoon pitäisi saada. >:(
-
Keittääkö ihan oikeasti vai lämpömittarin näyttämän mukaan ?...Mikäli lämpömittari näyttää keittämistä suhtautuisin siihen varauksella. Tuo on ihan normaalia näissä että alavesiletku on aina melkein kylmä/haalea. Mikäli puhaltaa lämmintä ja toimii muutenkin niin en huolestuisi. Jos keittää oikeasti niin jäähdytysneste voi olla liian laimeaa ja puuroutunut pakkasessa, tai kansi/kannentiiviste mennyt. Onhan tuo kone joidenkin mukaan myös hankala ilmata mutta oman kokemuksen mukaan sitä ilmaamista auttaa, kun ottaa sen vahapatruunan letkun irti siitä ylävesiletkun liitännästä kannesta ja antaa tulla ilman sitä kautta pois koneen käydessä. Letkujen puristelu samalla auttaa myös.
-
noo kyllähän tuo ainakin nesteet pellolle oksentaa, mutta tänään sitten tuolla volvolaisella termarilla ei tullut nesteet pihalle mutta lämmöt nousi. pitää yrittää tässä paremmalla ajalla ruisailla ja kattella. laittaa vaikka ulkosen lämpömittarin ylävesiletkuun kaveriksi!
-
nesteenä on vihreetä 50/50 sekotuksella. ja lämpimästä tallista on lähetty ajelemaan !
-
Pysyykö ylävesiletku kylmänä syylärin päästä? Lottoan, ettei koneessa oikeesti kierrä vesi, ootteko täyttäny koneen ylävesiletkua myöten täyteen ja paisarista syylärin täyteen?
-
Eihän termostaatti ole mennyt väärinpäin ?...varmaan myös ilmaa jäänyt jonnekin. Onko vesipumppu miten vanha ettei olisi hajonnut.
-
eli siis tämä kyseinen yksilö tuli kansi vikaisena (yllätys yllätys). niin tehtiin kansi ja jakopää remppa samalla eli myös vesipumppu mallia motonet. voiko ees tuota termarii väärinpäin laittaa? nyt on se jousi hässäkkä lohkoon päin!
nestettä menny n. 7l js ylävesiletku perkeleen kuuma kun on lämmöt tapissa :d
-
täytetty hissukseen paisarists täyteen ja eikun tulille ja yritetty ilmata letkuja puristelemalla/ kierrättämällä konetta !
-
Oliko se patruunan vesiletku myös irti ?...Kyllä se joissakin moottoreissa on mahdollista saada termostaatti väärinpäin, D24 en muista varmaksi. Tosin kyllä se taitaa olla silloin oikeinpäin kun jousi lohkon suuntaan. Voi olla myös syyläri tukossa jos on joku käyttänyt paikka-aineita ja on kovinkin vanha.
-
syylärin läpi kyllä nesteet tulee juosten läpi! kokeiltu molemmin päin puutarhaletkulla myös sisäkenno! patruunan vesiletkulla tarkoitat öljynsuod. jalan letkuja?
-
Ei kun sen syöttöpumpun kylmäkäynnistys-säätimen vahapatruunan letkua, joka lähtee siitä ylävesiletkun tulon yläpuolelta kannessa. Sen kun ottaa irti niin tulee ilma helpommin pois.
-
ok, pitää kokeilla ja ihmetellä. pitää palata asiaan kunhan on saatu selvyyttä asiaan! tosiaan vielä hauska kun ilman termaria ei keitä vaan lämmöt pysyy normaalissa!
-
Muistaakohan joku paremmin, että pitikö se termostaatti asettaa jotenkin niin, että termostaatin ilmareikä tms, olisi ylöspäin? Itse tosin kun vaihdoin motonetista hankitun termostaatin, niin siinä ei ollut mitään ilmareikää tms, jonka olisi voinut jättää ylöspäin.
-
Näissä on termostaatti alavesiletkussa lohkossa, eli termostaattikaan ei ole pystyasennossa. Ei sillä reiän sijainnilla ole mitään merkitystä. Voi tietysti olla että jos se puuttuu termostaatista niin sinne jää ilmalukko, jolloin kierto lakkaa. Kokeiluksi siihen voisi porata parin millin reiän. Sekin vaikuttaa kun lohkohan lämpenee hitaammin kuin kansi, että se termostaatti ei kerkeä lämmetä välttämättä kovin nopeasti avautumislämpötilaankaan.
-
mä jotenkin pelkään pahaa että on kansivikanen edelleen?
-
kannessa ainakin venttiilien välit halki, mutta venttiilien ja esikammioiden välit ehjät! eli siis kansiremppa juuri tehty ja jakopää samalla vesipumppuineen päivineen!
-
No, "kansiremppa" on hyödytöntä jos se sattuu olemaan oikeesti halki se kansi. Helpoin testi on testata, kuinka nopeasti järjestelmässä nousee paine kun startin jälkeen ajelee vaik kilometrin, jos sillon on täys paine järjestelmässä niin melkein joutaa lähteä haeskelemaan ehjää kantta.
-
Ja onko lohkon yläpintaa tarkistettu? Ei silee kansi mitään auta jos on lohko nitkahtanu.
Toinen on tuo täyttö. Ittellä on Renault R5 harraste-autona ja on myös työläs ilmata. Mullakin termari hianosti lähes korkeimmalla kohtaa järjestelmää vanhan-liiton mukaisesti ylävesiletkun sisällä vaan juntattuna. ;D Ihan siis alunperinkin.
Oon tehny paisariin ns täyttöletkut. Pitkät letkut että saan paisarin n 2-metriin. Patopainetta siis tarpeeks ja sit vaan päästeleen ilmoja jokaisesta mahdollisesta nipasta ja korkeimmasta letkukorosta. Sitten kun oon aikani lutrannu niin paisarin letkut luttuun ja nää hianot täyttöletkut irti ja lennossa paisariin kiinni. Ei oo jääny ilmaa. 8)
Tietysti yks helpompi tapa olis mennä johonkin jossa on syylärin täyttö/koeponnistus vehkeet... Tulee kerralla varmasti ilmat pois. Eikä varmaan ihan kauheita maksa.
-
Taitaa olla että mittaristo elää omaa elämäänsä nyt kun paremmin testattuna/ilmattuna seilaa kokoajan puolenvälin ja punarajan väliä, mutta ei oikeasti keitä ja lämmintä tulee kabiiniinkin hyvästi.
Pitää varmaan laittaa varuiksi joku aftermarket lämpömittari ylävesiletkuun? :D
mikä letku on muuten parasta tuohon suihkujen paluuputkiksi? kestääkö joku moponetin letku viikkoo pidempään?
-
Taitaa olla että mittaristo elää omaa elämäänsä nyt kun paremmin testattuna/ilmattuna seilaa kokoajan puolenvälin ja punarajan väliä, mutta ei oikeasti keitä ja lämmintä tulee kabiiniinkin hyvästi.
Pitää varmaan laittaa varuiksi joku aftermarket lämpömittari ylävesiletkuun? :D
mikä letku on muuten parasta tuohon suihkujen paluuputkiksi? kestääkö joku moponetin letku viikkoo pidempään?
niihin on ihan sitä omaansa tarvikkeena,viimeksi ostin fiksukselta ja ihan saman näköstä letkua
-
niihin on ihan sitä omaansa tarvikkeena,viimeksi ostin fiksukselta ja ihan saman näköstä letkua
oolrait, pitääpä käydä kipasemassa sieltä! 8)
-
Tuo lämpömittarin sekoilu taitaa olla aika yleistä. Mainitsin tuosta jo ensimmäisellä sivulla.
-
Tuo lämpömittarin sekoilu taitaa olla aika yleistä. Mainitsin tuosta jo ensimmäisellä sivulla.
joo, niin näkyy olevan. oli vaan tuo testilenkki sen verran kiireinen niin ei kerinnyt kunnolla edes kattomaan pellin alle, vaan mustan pilven saattelemana pihaan auton vaihtoon ja matka jatkuu :D