Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: ahtipaine - 26.12.2018, 12:52:26
-
Olen harkinnut siirtymistä Volvon leiriin ja omilla ajokilometreillä (n. 15000 / vuosi) ajattelin aluksi, että noinkin vähillä kilometreillä kannattaa ostaa selkeästi bensa-Volvo. Joka puolella nykyään pauhataan, kuinka diesel-auton hankinta ei enää kannata.
Noh, katselin sitten käytettyjä Volvoja ja totesin, että dieseleitä tuntuisi saavan hieman halvemmalla kuin bensa-versioita. Joka tapauksessa ne eivät ole ainakaan kalliimpia. Unohdetaanpa hankintahinta tässä vaiheessa ja tutkiskellaan kulutusta ja ajoneuvoveroa.
Esimerkki 1
Otetaan esimerkkinä V50, koneina 2.4 bensa ja 2.0D. Tiedot otettu nettiautosta.
2.4:
Keskikulutus: 9.7 l / 100 km
Ajoneuvovero: 359 e / vuosi
2.0D:
Keskikulutus 6 l / 100 km
Ajoneuvovero: 641 e / vuosi
Ajatellaan, että bensa ja diesel maksavat molemmat 1.6 e / litra.
2.4 koneellinen maksaa tällöin (9.7 - 6) * 1.6 / 100 = 0.0592e / km enemmän kuin 2.0D.
Ajoneuvovero on 2.0D:ssä 641 - 359 = 282 euroa enemmän kuin 2.4:ssä.
Tuon kiinnikuromiseksi pitäisi ajaa vuodessa 282e / 0.0592e/km = 4764 km.
Eli alle 5000 km vuosiajolla kannattaisi ostaa diesel.
Esimerkki 2
Otetaan toisena esimerkkinä ensimmäisen sukupolven V60 T3 vs D3 (vanhempi 163 hv):
T3:
Keskikulutus: 7.4 l / 100 km
Ajoneuvovero: 260 e / vuosi
D3:
Keskikulutus 5.7 l / 100 km
Ajoneuvovero: 686 e / vuosi
Näillä arvoilla vaaditaan samalla kaavalla laskettuna 15662 km/vuosi.
------------------
Toki laskut on yksinkertaistettuja ja esim. seuraavillakin asioilla on merkitystä (vaikka osa vaatisikin ennustajaeukon kykyjä):
- Miten verotus ja polttoaineiden hinta kehittyy
- Kumpi moottori kestää paremmin ja aiheuttaa vähemmän huoltokuluja
- Millainen ero on lopulta hankinhinnassa
- Kuinka auton arvo putoaa hankinnan jälkeen (jos ajaa "loppuun", niin ei väliä)
Joka tapauksessa käyttövoimavalintaa kannattaa katsoa tapauskohtaisesti. Varmaan foorumilaiset ovat hyvinkin valistuneita asian suhteen, mutta itselle tämä tuli yllätyksenä.
Korjatkaa jos olen väärässä! :)
-
En halua olla ilkeä, mutta jos moisia tarvii miettiä (auto merkistä riippumatta) jatka kulkemista bussilla. Kaiken ne vie minkä tankkaa, ja valtio verottaa taatusti.... Valitse mukavin, tilavin ja monipuolisin kulkine, viihdyt ehkä itekin. Hyvää joulua ELK
-
Vähän komppaan edellistä siinä suhteessa, että polttoaine on aika marginaalinen kulu autoilussa.
Arvon alenema, huollot, korjaukset, vakuutukset, yms. maksavat vähintään kolme kertaa enemmän.
-
^ Ja molempia ylempänä olevia komppaan sen verran jos polttoaineenkulutus mietityttää, älä edes katso Volvoja.
Noilla kilometreillä ajelisin itse varmaan jollain pikku golfilla tai pololla, niiden kulutus on siinä 5 litran molemmin puolin.
-
Multa löytyykin seuraava vaihtoehto näille taulukko maakareille, vanha, vähän ajettu, dieseli..... Siinä saa kuulla selityksiä:liian vanha, tolla rahalla saa uudemman, kuin noin vähä ajettu? Harmi ku on noin vanha muuten kyllä.... Miksi ihminen yleensä edes kysyy autoa jos ei meinaa sitä edes ostaa... Parastahan tässä on se että kulutus hakkaa uudemmat pienuudellaan, varaosta halpoja, samoin Diesel vero kun on paku.... Ja sattuu olemaan helmi mihin on koko alusta ym tehty uudestaan kun entinen omistaja oli samanlainen kuin minä... Auto pitää olla aina leima kunnossa.
Oliko hyvä myynti puhe suomen kalleimmalle mk1 koppaseen volvoon.
-
Jos diesel on oltava jostain käsittämättömästä syystä niin ainakin sellainen missä ei näitä hiukkassuodattimia ole. On meinaan huoltokustannukset aika suuret...
-
Jos diesel on oltava jostain käsittämättömästä syystä niin ainakin sellainen missä ei näitä hiukkassuodattimia ole. On meinaan huoltokustannukset aika suuret...
Miten se hiukkassuodatin nostaa kustannuksia? Ei sitä tarvi joka välissä olla huoltamassa.
-
Ei tuo diesel mihinkää romukoppaan jouda. Sillä tullaan ajamaan pitemmälle kuin bensalla kunhan saadaan oikeat ihmiset perustelemaan hallitukselle. Jos et kaupungissa tupruttele, oikea valinta on Diesel, kaupunkiajossa nousee molemmilla polttoainekulutus suhteessa enempi.
V50
(https://i.ibb.co/jrZ8f1H/v50.jpg) (https://ibb.co/jrZ8f1H)
V60
(https://i.ibb.co/5GMD3RM/v60.jpg) (https://ibb.co/5GMD3RM)
-
Miten se hiukkassuodatin nostaa kustannuksia? Ei sitä tarvi joka välissä olla huoltamassa.
Mutta sitten kun tarvii se lisää kustannuksia monelle vuodelle jaettuna silti >:(
-
Mutta sitten kun tarvii se lisää kustannuksia monelle vuodelle jaettuna silti >:(
Itsellä ollut nyt reilu 3v hiukkassuodattimella oleva auto eikä vielä ole tullut mitään kustannuksia. Auton mittarissa on 272tkm. Kaikkea muuta kustannusta on tullut senkin edestä. Taitaa olla hiukkaussuodatin volvoihin muutamia satasia.
-
Itse painin joku aika sitten saman asian kanssa, S60/V60 oli harkinnassa ja pieni bensa menisi kilsojen puolesta. T4 kävin koeajamassa ja suorituskyky/moottorin luonne oli kova pettymys jopa silloisen 2.0D V70:n jälkeen. Sitten kävin puolihuvikseen tuota nykyistä D5:sta ajamassa ja peli oli pelattu. Maksaa mitä maksaa mutta kyllä se hymy tulee huulille jokaisella nilkan suoristuksella... 8)
-
Kumpi hyvänsä, niin huolta pidetty kannattaa hankkia.
Bensa-autoa itse suosinut edullisemman huoltamisen vuoksi. Diesel on toimintavarma, mutta kun jotain leviää, menee satasia/tuhansia helposti. Itte en pidä ajatuksesta "katsos parin tonnin yllätysremontti".
Tosin, nykyään on diesel ja bensa huoltokulut jo pitkälle samaa luokkaa.
Mutta kunhan auto on kunnossa ja huollettu, niin ei pitäisi yllätyksiä tulla.
-
Miten se hiukkassuodatin nostaa kustannuksia? Ei sitä tarvi joka välissä olla huoltamassa.
Kaveri osti 2005 D5 V 70, piti faceliftiä vanhemmalla koneella ilman suodatinta parhaana yhdistelmänä. Eihän sitä tietenkään usein vaihdeta mutta edessä kuitenkin. Esim. jakohihnaa ei pääse lopulta pakoon (jos kiinnostaa ajella autolla jatkossakin) mutta tuollaisen voi väistää. Toki sitten tulee vastaan se, että haluaako vanhemman vai uudemman auton. Mutta ymmärtää tuotakin ajatusta.