Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 30.12.2018, 16:22:16
-
Mulla on erittäin hyväkuntoinen bensa-S80 vm. -04/05 ja 170-hevosvoimaisella moottorilla. Bensaa palaa, mutta ei aivan hirveästi.
Ympäristövouhotuksen kiihtyessä olen muutaman ohikiitävän hetken harkinnut auton muuttamista kaasulla toimivaksi. Onko järkee vai ei?
Autolla on ajettu vain 233 tkm ja se pelaa kuin unelma. Kannattaako mennä moottorinohjausta tai muuta sorkkimaan? Täällä itäisessä maanosassa ei ole kaasulle edes tankkauspaikkoja.
Mutta kysyn silti:
a) kannattaako?
b) mitä muutos maksaa?
c) kestääkö?
8) 8)
-
Ite ostaisin mieluummin tehtaalta tulleen bi-fuelin, kuin lähtisin muutossarjaa asentamaan. Oletettavasti toimisi varmemmin ja noita bi-fuel malleja saa myös edullisesti.
Eikä siinäkään oikein ole järkeä, että pitää maailman ääriin lähteä tankille. Tuntuu nuo kaasutankkausasemat olevan mutkan takana.
-
Ite ostaisin mieluummin tehtaalta tulleen bi-fuelin, kuin lähtisin muutossarjaa asentamaan. Oletettavasti toimisi varmemmin ja noita bi-fuel malleja saa myös edullisesti.
Eikä siinäkään oikein ole järkeä, että pitää maailman ääriin lähteä tankille. Tuntuu nuo kaasutankkausasemat olevan mutkan takana.
Samoja ajatuksia risteilee päänupissa. Että ei liene paras vaihtoehto muutella valmiiksi hyvää autoa!
Liekö järkeä vaihtaa muutenkaan pienempikulutuksiseen? Volvoa parempaa kyytiä en ole tavannut kestäviksi todetuissa premium-autoissa. Mitään Toyotan kotteroa en taatusti vaihda edes ilmastovouhotuksen nimissä. Mieluummin vaikka ajan sen verran vähemmän ja harvemmin. :) :)
-
Mites etanoli.
-
Etanolille muuttaminen on helpompaa ja ei tule "dieselveroa" rasitteeksi
-
Etanolille muuttaminen on helpompaa ja ei tule "dieselveroa" rasitteeksi
Paljonko mahtaa olla etanolilla
a) Volvon verotus?
b) muutoskulut?
c) kulutus vaihdoksen jälkeen?
d) etanolin keskihinta?
Kiitos.
-
Tuommoisen (https://eflexfuel.fi/e85_muutossarja) kun tilaa valmistajalta, niin saa viimeisellä softauksella olevan ja oikeilla liittimillä. Ainakin vielä saa Trafilta muutostukea 200€ ja muutoskatsastukseen menee n.60€ Etanolin hinta taitaa olla nykyään noin 0,98-1,19 € / litra. Ainetta kuluu teoriassa n.20 % enemmän johtuen huonommasta energiasisällöstä, mutta itsellä ei ole moista kokemusta sen saman 10l/100 vie mitä normi 98:llakin.
Verotushan ei muutu miksikään toistaiseksi, mutta koittavat kuulemma lobbailla, jotta toteutuneet hiilidioksidit otettaisiin mukaan eli olisi ympäristöystävällisempää kun n. 80% on sitä kierrätettyä hiilidioksidia päätöissä.
Itse tein muutoksen, aikaa meni noin tunti tupakoineen.
-
Tuommoisen (https://eflexfuel.fi/e85_muutossarja) kun tilaa valmistajalta, niin saa viimeisellä softauksella olevan ja oikeilla liittimillä. Ainakin vielä saa Trafilta muutostukea 200€ ja muutoskatsastukseen menee n.60€ Etanolin hinta taitaa olla nykyään noin 0,98-1,19 € / litra. Ainetta kuluu teoriassa n.20 % enemmän johtuen huonommasta energiasisällöstä, mutta itsellä ei ole moista kokemusta sen saman 10l/100 vie mitä normi 98:llakin.
Verotushan ei muutu miksikään toistaiseksi, mutta koittavat kuulemma lobbailla, jotta toteutuneet hiilidioksidit otettaisiin mukaan eli olisi ympäristöystävällisempää kun n. 80% on sitä kierrätettyä hiilidioksidia päätöissä.
Itse tein muutoksen, aikaa meni noin tunti tupakoineen.
Ajatko pelkällä etanolilla ja miten sillä lähtee pakkasilla käyntiin ? (alan vähitellen kallistua sarjan hankintaan).
-
Itse en kaasuksi lähtisi muuttamaan. On kalliimpi ratkaisu. Siinä joko menettää vararenkaat tai tavaratilasta ison osan. Etanolia periaatteessa menee 30% enemmän, mutta tietty se kaasujalka vaikuttaa. Pakkasilla käynnistyminen voi olla vaikeampaa, silloin kannattaa käyttää lämmitintä.
-
Itse en kaasuksi lähtisi muuttamaan. On kalliimpi ratkaisu. Siinä joko menettää vararenkaat tai tavaratilasta ison osan. Etanolia periaatteessa menee 30% enemmän, mutta tietty se kaasujalka vaikuttaa. Pakkasilla käynnistyminen voi olla vaikeampaa, silloin kannattaa käyttää lämmitintä.
Millaista lämmitintä tarkoitat?
Autossani on edellisen omistajan tai sen aivan ensimmäisen omistajan jäljiltä lohkolämmitin, jota epäilen kyllä jonkinlaiseksi säteilylämmittimeksi. Onneksi on myös sisäpistoke ja näpäkkä sisälämmitin. Lämmitän aina ennen ajoja noin 1-1,5 tuntia.
Ei taida tuoda bifueliakaan liiemmältä täällä Itä-Suomen maaseudulla olla tarjolla?! >:( >:(
-
Mulla 2,4-01 bensa ja siinä on aika heikko säteilylämmitin. Pitää olla pakkasilla pari tuntia, että lämpenee vähän. Jos joutuu sotkemaan sitten bensaa sekaan pakkasten takia, niin eipä siitä juuri enää hyötyä jää. :(
-
KAARA.TV:n Etanoli-V70 kertomuksia:
https://www.youtube.com/watch?v=-GGMVRE36M8
https://youtu.be/d901qR2tHfo
Kylmäkäynnistys:
https://youtu.be/znK7J4i4ehM?t=214
-
Etanolille löytyy ihan oma topikki: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3167.0
Pidetään viinajutut siellä C:-)
-
Eipä vaikuta etanolikaan yhtään sen kummemmalta kuin bensa.
Laskin pikaisesti, että laitteiston asennuksen ja itse laitteiston kuoletukseen menee näillä ajoilla viitisen vuotta. Jos yhteiskunta ei ymmärrä tulla verotuksessa yhtään vastaan, niin ei tämmöinen autoilija kyllä ymmärrä ekoloogisuuttakaan. 8) 8)
-
Kaasuautoksi muuttaminen se vasta kallista onkin, lisäksi tulee käyttövoimavero siihen päälle. Joku fiksumpi laski, että 10000 km jälkeen on etanolimuutos tienannut itsensä takaisin ja säästäminen alkaa.
-
KAARA.TV:n Etanoli-V70 kertomuksia:
https://www.youtube.com/watch?v=-GGMVRE36M8
https://youtu.be/d901qR2tHfo
Kylmäkäynnistys:
https://youtu.be/znK7J4i4ehM?t=214
Olipa melkonen testi, enemmän puhuttiin ratista ja penkistä...kuin etanoli testistä.
Ei mitään mainintaa talvikäynnistyksestä joka ihmisiä kiinnostaa.
Olikohan autonmyynti ilmoitus.
-
Olipa melkonen testi, enemmän puhuttiin ratista ja penkistä...kuin etanoli testistä.
Ei mitään mainintaa talvikäynnistyksestä joka ihmisiä kiinnostaa.
Olikohan autonmyynti ilmoitus.
Tässähän siitä suoraan puhuttiin :facepalm:
https://youtu.be/znK7J4i4ehM?t=214
Ja testattiinkin vielä...
-
Tuommoisen (https://eflexfuel.fi/e85_muutossarja) kun tilaa valmistajalta, niin saa viimeisellä softauksella olevan ja oikeilla liittimillä. Ainakin vielä saa Trafilta muutostukea 200€ ja muutoskatsastukseen menee n.60€ Etanolin hinta taitaa olla nykyään noin 0,98-1,19 € / litra. Ainetta kuluu teoriassa n.20 % enemmän johtuen huonommasta energiasisällöstä, mutta itsellä ei ole moista kokemusta sen saman 10l/100 vie mitä normi 98:llakin.
Verotushan ei muutu miksikään toistaiseksi, mutta koittavat kuulemma lobbailla, jotta toteutuneet hiilidioksidit otettaisiin mukaan eli olisi ympäristöystävällisempää kun n. 80% on sitä kierrätettyä hiilidioksidia päätöissä.
Itse tein muutoksen, aikaa meni noin tunti tupakoineen.
Oletko ollut tyytyväinen?
Kuinka paljon olet kilometreissä ajanut etanolilla? Millaisia summia arvelet säästäneesi?
Kiitos.
-
Ihan ok Ehkä noin 5000km on tullut ajettua. Muutaman kerran on kylmäkäynistyksen yhteydessä sytyttänyt moottorivikavalon, johtuen lamdan hitaasta toiminnasta, mutta kuittaamalla saa pois. Säästämisestä en osaa sanoa, mutta kyllä aina hymyilyttää tankatessa.
-
Tässähän siitä suoraan puhuttiin :facepalm:
https://youtu.be/znK7J4i4ehM?t=214
Ja testattiinkin vielä...
No nyt tuli se pääasia, luulin tota aikasempaa youtube klippiä tositestiksi. :)
-
Etanolimuunnos ei laske vuotuista ajoneuvoveroa lainkaan. Kaasulle muuttaminen laskee sitä huomattavasti vaikka päästöt lasketaankin jotenkin keskiarvoksi maakaasun ja bensan välillä. Muistaakseni 2006 V70:n päästöiksi on merkitty jotain 170G luokkaa. Pelkällä maakaasulla Volvon päästöt ovat jotain 40g/100 km ja biokaasulla jopa 0g/100km. Itsellä oli kaasuV70 silloin kun ajoneuvovero muuttui päästöperusteiseksi ja vero putosi bensan verosta 50%. Olen ajanut kaasuvolvolla ja kaasupuntolla yhteensä n.7v ja kokemusta on paljon kaasulaitteista ja niiden vioista, hinnoista yms.
Tehdastekoisen kaasuvolvon kaasun paineensäädin (tyyppivika) maksoi muutama vuosi sitten 1300€. Asennutin autoon jälkiasennussarjan paineensäätimen muutamalla satasella. Samaten kaasupullossa oleva magneettiventtiili (tyyppivika) voi mennä ja alkuperäinen maksaa hirveästi. Siihenkin on kyllä tarjolla halvempi ratkaisu. Tätä jos ei tiedä, niin kalliiksi tulee tehdastekoinen kaasuvolvo. Jälkiasennuksia ja kaasulaitteiden korjauksia/huoltoja tekee Terragas. http://www.terragas.fi/info.html
Kulutuksesta: 2.4 Volvo kaupungissa 7kg/100km ja maantiellä 5kg/100km. Ja kaasuhan maksaa alle euron/L. Kaasupassatin keskikulutus on 3.5kg/100km eli sillä pääsee vähän halvemmalla mutta ei Volvokaan kauheasti kuluta kun vertaa bensankulutukseen.
-
Tässä muuten hyvä video metaanin eli maa/biokaasun ja kaasupullojen turvallisuudesta autossa.
https://www.youtube.com/watch?v=NqH_s3YC4sE
-
Etanolimuunnos ei laske vuotuista ajoneuvoveroa lainkaan. Kaasulle muuttaminen laskee sitä huomattavasti vaikka päästöt lasketaankin jotenkin keskiarvoksi maakaasun ja bensan välillä. Muistaakseni 2006 V70:n päästöiksi on merkitty jotain 170G luokkaa. Pelkällä maakaasulla Volvon päästöt ovat jotain 40g/100 km ja biokaasulla jopa 0g/100km. Itsellä oli kaasuV70 silloin kun ajoneuvovero muuttui päästöperusteiseksi ja vero putosi bensan verosta 50%. Olen ajanut kaasuvolvolla ja kaasupuntolla yhteensä n.7v ja kokemusta on paljon kaasulaitteista ja niiden vioista, hinnoista yms.
Tehdastekoisen kaasuvolvon kaasun paineensäädin (tyyppivika) maksoi muutama vuosi sitten 1300€. Asennutin autoon jälkiasennussarjan paineensäätimen muutamalla satasella. Samaten kaasupullossa oleva magneettiventtiili (tyyppivika) voi mennä ja alkuperäinen maksaa hirveästi. Siihenkin on kyllä tarjolla halvempi ratkaisu. Tätä jos ei tiedä, niin kalliiksi tulee tehdastekoinen kaasuvolvo. Jälkiasennuksia ja kaasulaitteiden korjauksia/huoltoja tekee Terragas. http://www.terragas.fi/info.html
Kulutuksesta: 2.4 Volvo kaupungissa 7kg/100km ja maantiellä 5kg/100km. Ja kaasuhan maksaa alle euron/L. Kaasupassatin keskikulutus on 3.5kg/100km eli sillä pääsee vähän halvemmalla mutta ei Volvokaan kauheasti kuluta kun vertaa bensankulutukseen.
Paljonko toi 5-7kg/100km tekee euroissa?
Litra kaasua kun on aikapaljon alle kilon...
-
Mites vanhemmat autot joiden verot ja päästömaksut lasketaan massan mukaan.
1800e on tarjottu liikkeessä asennettavan kaasusarjan hinnaksi. Töineen.
Aika paljon tarvis ajella jotta kannattais.
-
Mites vanhemmat autot joiden verot ja päästömaksut lasketaan massan mukaan.
1800e on tarjottu liikkeessä asennettavan kaasusarjan hinnaksi. Töineen.
Aika paljon tarvis ajella jotta kannattais.
Aika arvokkaalle vaikuttaa.
Saa ajella ihan lompakko ruvella, jos meinaa saada "säästöjä". :) :)
-
Paljonko toi 5-7kg/100km tekee euroissa?
Litra kaasua kun on aikapaljon alle kilon...
Kilo kaasua vastaa 1,5 litraa bensaa energiasisällöltään. Liikennekaasun kilohinta on maakaasulla 1,32 €/kg ja biokaasulla 1,46 €/kg. Biokaasun "litrahinta" on 0.936 € / l ja maakaasun "litrahinta" on 0.846 € / l. https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkaushinnat/
-
Aika arvokkaalle vaikuttaa.
Saa ajella ihan lompakko ruvella, jos meinaa saada "säästöjä". :) :)
Ja näköjään ko firma on lopettanut jälkiasennettujen kaasujärjestelmien myymisen ja asentamisen. Olivat gasumin yhteistyökumppanin yhteistyössä