Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Valtsu69 - 02.01.2019, 17:41:52
-
Moi,
Selailin viestejä "flekti huutaa" mutta en oikein saanut selkoa että mikä voisi olla syynä kun jäähdyttimen flekti huutaa koko ajan. Heti kun auton käynnistää ja koko ajon ajan. Onneksi sentää pysähtyy kun virrat katkaisee.
-
Todennäköisesti lämpöanturi tai sitten flektin kehyksessä kiinni oleva ohjainlaite rikki. Vikakoodinluvulla pääsee alkuun.
-
Koodit luettu
BCM-0109
DDM-0020
EMC-126B
EMC-132D
ECM-929D
REM-6A03
SAS-000E
Mitäs sitten?
-
http://www.nettiliike.com/page/6/vikakoodit-suomeksi
Nojaa tais olla turha linkki...
-
Koodit luettu
BCM-0109
DDM-0020
EMC-126B
EMC-132D
ECM-929D
REM-6A03
SAS-000E
Mitäs sitten?
Tuossa kuukkelilla esiin kaivettua vikakoodi-listausta:
BCM-0109= ratin asentoanturi tai jarrut ? (Brakecontrol-module)
DDM-0020= kuskin ovimoduli (Driverdoor-module)
ECM-126B= moottorin ohjainlaite ? (Enginecontrol-module)
ECM-132D= jäähdyttimen puhallin (Enginecontrol-module)
ECM-929D= moottorin kaasuläppä ? (Enginecontrol-module)
REM-6A03= ohjainlaite/relekeskus takakontissa (Rearcontrol-module)
SAS-000E= ohjauspyörän asentotunnistin (Ohjauspyöränasento-tunnistin)
Viisaammat voi jatkaa..
-
Kiitos suomennoksia.
Nollaanko koodit pois?
Mitäs osia aletaan vaihtamaan?
-
Kiitos suomennoksia.
Nollaanko koodit pois?
Mitäs osia aletaan vaihtamaan?
Kokeile nollata vikakoodit pois ja uusintaluku jossain vaiheessa.
Ratin asentoanturi, jäähdyttimen puhaltimen ohjainlaite, noista lähtisin liikkeelle.
Muistaakseni Volvolla ollut kampanja tuosta puhaltimen ohjainlaitteesta, mutta 100% en ole asiasta.
-
Vikakoodit nollattu.
Flektin huuto loppui.
Turbon tehot palautuivat.
Annoin olla tunnin pari pakkasessa, ja vielä toimii.
Pitää seurata tilannetta.
-
Nyt on ajeltu jonkin matkaa.
Luin uudestaan koodit ja oli vain yksi
REM 6A02
Flektin ei enää huuda, joten hyvä homma.
-
Nyt on ajeltu jonkin matkaa.
Luin uudestaan koodit ja oli vain yksi
REM 6A02
Flektin ei enää huuda, joten hyvä homma.
Onko ongelmaa esiintynyt vielä vai poistuiko "lopullisesti"? Mulla alko sama vika edellisviikolla eli flekti huutaa täysiä, mutta pysähtyy kyllä sammutettaessa. Perinteinen akku irti, akku kiinni korjaus tehosi (viime perjantaina) ja maanantai aamuna ajelin täysin ilman ongelmia. Kuitenkin seuraavana nyt taas perjantaina käynnistettäessä taas sama homma eli flekti alko huutamaan täysiä eli ei tykännyt tuosta ma-pe ajamattomuudesta.
Koodit mulla oli aiheeseen liittyen:
ecm-120d "intake air tempature IAT sensor"
ecm-929d "engine control module ECM"
ecm-132d "IAT sensor"
Eli yks näyttäis samalta
-
IAT eli imulämpöanturi vaikuttaa flektin toimintaan. Flekti voi pyöriä täysiä jos anturi näyttää koko ajan kuumaa, esim. yli 70 astetta. Testerillä katsoo mitä näyttää ja anturi vaihtoon jos lukema on väärin. Kuitenkin lämpimälläkin koneella näillä keleillä alle 30 astetta on normaali. Noita on joutunut useampia vaihtamaan.
-
IAT eli imulämpöanturi vaikuttaa flektin toimintaan. Flekti voi pyöriä täysiä jos anturi näyttää koko ajan kuumaa, esim. yli 70 astetta. Testerillä katsoo mitä näyttää ja anturi vaihtoon jos lukema on väärin. Kuitenkin lämpimälläkin koneella näillä keleillä alle 30 astetta on normaali. Noita on joutunut useampia vaihtamaan.
Kiitti vastauksesta, päivällä tuli sen verta ihmeteltyä, että nykäsin tuon mafin pistokkeen auki, joka vaikutti hivenen happamalta. Rapsuttelin liittimestä pieniä hapettumia/epäpuhtauksia pois, jos auttais. Tarvii koittaa lukea tuo lämpötila, jos (kun todennäköisemmin :D) vika taas palaa.
-
Kiitti vastauksesta, päivällä tuli sen verta ihmeteltyä, että nykäsin tuon mafin pistokkeen auki, joka vaikutti hivenen happamalta. Rapsuttelin liittimestä pieniä hapettumia/epäpuhtauksia pois, jos auttais. Tarvii koittaa lukea tuo lämpötila, jos (kun todennäköisemmin :D) vika taas palaa.
Ja selvennyksenä mahdollisesti joskus myöhemmin asiasta lukeville, että pienen selvitystyön jälkeen on todettava, että tuo IAT on ilmeisesti vapareissa intergroitu ilmamassamittariin ja turbollisissa löytyy erikseen coolerin nurkasta, jos tilanteen olen nyt oikein ymmärtänyt. Eli aikaisempi turaamiseni lienee turhaa...
-
Niin sulla on vapari, oletin että se on turbolla. Vaparissa ei tosiaan ole kuin ilmamassamittarissa. Turbossa on sen lisäksi vielä erillinen. Eiköhän se tuolla liittimen putsaamisella korjaannu jos siellä oli hapettumaa ja immu muuten on ehjä.
-
Niin sulla on vapari, oletin että se on turbolla. Vaparissa ei tosiaan ole kuin ilmamassamittarissa. Turbossa on sen lisäksi vielä erillinen. Eiköhän se tuolla liittimen putsaamisella korjaannu jos siellä oli hapettumaa ja immu muuten on ehjä.
Eiku meinasin, että tuli ite tehtyä turhaa työtä ton maffin kans ku lueskelin ensin ruottiks, jotain ohjetta mistä päädyin siihen tulokseen, että toi lämpötila-anturi ois maffis (siis myös turbollisissa). Tuos ehtoolla ku lueskelin lontooks nii löytys, että toi anturi onkin erikseen (ja saman ois kyl toki voinu jo teikäläisenkin kommentistakin päätellä). Kommentin heitin sillä, ettei myös joku muu alkais "turhaan" tuota ilmamassamittarinpistoketta ihmettelemään, jos on turbo peli kyseessä.
-
Moi,
Onko kellekkään tuttu tilanne että kuskin puolella tulee vain kuumaa ilmaa ja vänkärille myös kylmää (AC). Alkaa olla lämmintä hommaa liikkua näillä keleillä, talvellahan se ei haittaa että on lämmin.
Katsoin virhekoodit ja antaa :
CCM DD01 Blower Fan Motor,
- tuulettimen moottori kylläkin toimii.
t.mika valtonen
-
Lisätietoa:
Säätimen nupilta lähtee käskyt eteenpäin, mutta säätömoottori ei reagoi.
koodi: CCM-DD01 (sisäinen vika liittimeen)
Onko tietoa missä tuo säätömoottori on ?
Ja minkälainen purku-urakka on saada se esille?
Onko kokemusta säätömoottorin korjauksesta / missä / mitä maksaa?
t.mika.
-
Molemmin puolin löytyy säätömoottorit:
https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=243349&ukey_make=865&ukey_model=12011&modelYear=2006&ukey_category=7854&ukey_driveLine=11324&ukey_trimLevel=24677
Jonkin veraan joutuu purkamaan nähdäkseen säätömoottorit ja apukuskin puolella hanskalokero muistaakseni sen verran säätömoottorin edessä..
-
Yksi tapaus on tullut vastaan. Vikakin oli yksinkertainen kun avasi konepellin niin paisari tyhjänä, lisää nestettä ja hetken kun antoi kierroksia alkoi pulputtelemaan ja hyttiin molemmin puolin tasaisesti lämmintä / kylmää. Eli järjestelmässä nestevajausta / ilmaa. Nuo säätömoottorit saa testattua ja kalibroitua vidalla.
-
Ihan vaan tulevia vianhakijoita varten.
Autona V70R b5244T2 - 00 Eli itsellä oli sama homma että flekti huusi kokoajan jopa vielä sammuttamisen jälkeenkin hetken, toinen oire oli että lämpimänä hetken seisseenä ei meinannut lähteä käyntiin mutta kylmänä lähti aina.
Syyksi paljastui viallinen lämpötila-anturi joka on termostaatin alapuolella. Hinta osalla oli 11e ja vaihto 10min. Eli varmuudeksi halpa vaihtaa. Syynä oireisiin oli se että moottorin ollessa lämmin anturi valehteli että moottori on kylmä joten ecu teki ns ryyppy startteja lämpimälle moottorille.
-
Mulla oli myös flekti päällä kokoajan kun moottori oli käynnissä. Ilmastointi ei toiminut joten vein auton ilmastointihuoltoon jonka jälkeen flekti sammui ja käynnistyy vain ilmastoinnin ollessa päällä. Kylmäaineita tuli ulos 340g ja sisälle meni 1000g. Autona V70r 2004.
-
Mulla oli myös flekti päällä kokoajan kun moottori oli käynnissä. Ilmastointi ei toiminut joten vein auton ilmastointihuoltoon jonka jälkeen flekti sammui ja käynnistyy vain ilmastoinnin ollessa päällä. Kylmäaineita tuli ulos 340g ja sisälle meni 1000g. Autona V70r 2004.
Huutaa kokoajan myös silloin jos on liikaa kylmäainetta. Paineet nousee tappiin..
Tuo 1000g on siis oikea määrä autoosi? Kuulostaa isolta
-
Vaimon kulkineessa s80 2,9 -98 flekti jäi päälle ilmamassa mittarin vian vuoksi. Ei sammunut, ennenkuin akun irroitti.
Ilmamassamittarin vaihdon jälkeen vika poistui.
-
Itellä oli sama ongelma ja syynä oli Lämpötilatunnistin oli rikki ja antoi eculle väärää tietoa. Maksoi 20e ja oli nopea vaihtaa. Suosittelen kokeilemaan ellei ole jo vaihdettu. Myöhemmin alkoi tekee niin että ei lähtenyt lämpimänä kunnolla käymään.
-
https://recall.trafi.fi/?q=#vclass=Henkil%C3%B6auto&mark=Volvo&model=S60%20(-10),%20%20V70%20(-08),%20%20XC70%20(-08),%20%20S80%20(-06)
tämän piikkiin vaihdatin oman flektin aikanaan.