Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 03.01.2019, 10:19:45
-
Eli kun kiihdyttää ja päästää kaasun ylös, kuuluu kerran kolahdus, ei metallinen muttei mikään pehmeä ääni. Joskus ääni kuuluu myös kiihdytyksen aluksi. Takakontissa ei ole mitään liikkuvaa massaa.
Pakoputki ei kolise kun sitä potkii liikkeelle. Onko muita ideoita kuin koiranluut takana ja voiko ne ylipäätään pitää ääntä näissä tilanteissa. Montuihin ajamalla tai hidastustöyssyissä ei kuulu mitään. Ei ole kovin kallis nakki vaihtaa itse taakse koiranluut, Motonetista saisi parin Meyle-HD alle viidellä kympillä - eikös ne ole ihan käypiä kun 4 vuoden takuuta tyrkyttää?
-
Takakallistuksen-vakaajan puslat tuppaa vanhemmiten irtautumaan vakaajasta ja saattaa aiheuttaa kolinoita.
Iskarien yläpäiden kunto ??
Mutta vika voi olla myös koiraluissa..
Meyle on merkkinä aivan käypää tavaraa.
-
Takakallistuksen-vakaajan puslat tuppaa vanhemmiten irtautumaan vakaajasta ja saattaa aiheuttaa kolinoita.
Iskarien yläpäiden kunto ??
Mutta vika voi olla myös koiraluissa..
Meyle on merkkinä aivan käypää tavaraa.
Kiitos vinkeistä. Täytyy katsella noita viikonloppuna. Olen iskarit kertaalleen vaihtanut mutta siitäkin on aikaa, varmaan 150.000 km. Mittarissa nyt 423tkm.
-
Omassa s80:ssä kolisi varsinkin "nimismiehenkiharassa" :D. Muuten saattoi olla aika hiljainen. Omassa autossa vika on iskarin yläpäässä. Tällä hetkellä kolisee kokolailla joka kuopassa.... V:>
-
Omassa s80:ssä kolisi varsinkin "nimismiehenkiharassa" :D. Muuten saattoi olla aika hiljainen. Omassa autossa vika on iskarin yläpäässä. Tällä hetkellä kolisee kokolailla joka kuopassa.... V:>
Minä olen nyt vaihtanut iskarin yläpäät joka kulmaan, taakse iskarit ja koiranluut. Viime kesänä alatukivarret eteen. Silti satunnaisesti kiihdytyksen yhteydessä kolahtaa, yleensä vain kerran. Kuopissa ei kolahtele. Ehkä syy on jousissa, liikkuvat alapäässä hiekan ja jään vuoksi.
-
Putkiston kannakkeet alta ehjät? Emännän S60 joulukuussa uusittu välikannake kun oli ruostunut poikki toinen tappi niistä kahdesta jotka on kiinteästi alkuperäisessä putkessa kiinni. Jämä ja toinen kokonaan pois rälläköity ja tilalle Motonetin bolt on irtokannake laitettu. Kolahtelua tuokin välillä aiheutti.
Takana jämäkkä päätykumi sekä toinen ehjä tappi piti sen verran hyvin ettei päästä potkimalla kolinaa saanut aikaiseksi..
-
Ihan mielenkiinnosta, missäpäin tämä"emännän"S60 on liikenteessä?
-
Imatralla jos mun emäntää tarkoitat ja on kullanvärinen T5, tiistaisin kerran kuussa käyttää tyttärenpoikaa puheterapeutilla Lappeenrannassa.
Täällä kylällä pyörii muuten väriltään ja ulkonäöltään identtinen kesä/talvivanteita myöten ja myös sitä kuskaa keski-ikäinen pitkähiuksinen blondi. Pikaisesti erona meidän on siinä toisessa takakontissa 2.4T merkintä ja ajovalojen pyyhkijät paikoillaan.
-
Jes. Ihan mielenkiinosta vaan, että miten tuo tiensuolaus vaikuttaa moniin vikoihin, joita näkyy olevan erilaisia maamme eri nurkissa. :idiot2:
Ok. ei mitään henk.koht. ja kyllähän näitä samannäköisiä on maa täynnä.
-
Lähtöisin auto Varkaudesta ja ajettu Kuopio väliä ainakin, ei tietoa miten suolataan.
Täällä valtatie 6 ja Pietarintiellä Venäjän rajalle suolaa kylvetään todella paljon. Pohja ei ruosteen suhteen ole mitenkään paha, putkistokin original ja pintaruostetta siinä kyllä on. Pahin ruostekohta on tuo välikannakkeen ympäristö..
Mun S40 joka ollut ainakin 6-tietä pitkin työpaikka-ajossa Lappeenrantaan edellisillä omistajalla vuosia on aikaisemmin helmoja hitsattu ja mun aikana myös joutunut ne heti korjaamaan etuovista takakulmaaan..Takaputkisto kunnolla ruosteessa ja uusittava katilta asti kun alkaa lahot laipat vuotaa.
Noin sama vm ja km niin S40 helmat, pohja ja etenkin etuokasuojat todella paljon huonommassa kunnossa kuin S60 joka yllättävänkin kovapeltinen auto joka puolelta..
-
Eli kun kiihdyttää ja päästää kaasun ylös, takaa kuuluu kerran kolahdus, ei metallinen muttei mikään pehmeä ääni. Joskus ääni kuuluu myös kiihdytyksen aluksi. Takakontissa ei ole mitään liikkuvaa massaa.
Pakoputki ei kolise kun sitä potkii liikkeelle. Onko muita ideoita kuin koiranluut takana ja voiko ne ylipäätään pitää ääntä näissä tilanteissa. Montuihin ajamalla tai hidastustöyssyissä ei kuulu mitään. Ei ole kovin kallis nakki vaihtaa itse taakse koiranluut, Motonetista saisi parin Meyle-HD alle viidellä kympillä - eikös ne ole ihan käypiä kun 4 vuoden takuuta tyrkyttää?
Hi
Täällä S60 takapää alkaa oikealta puolelta kolisemaan kun pakkasta on noin -10
en ymmärrä miksi,mutta leudoimmilla keleillä ei kolise ?
-
Jäätä ja jäätynyttä lunta jousessa?
-
Hi
Täällä S60 takapää alkaa oikealta puolelta kolisemaan kun pakkasta on noin -10
en ymmärrä miksi,mutta leudoimmilla keleillä ei kolise ?
Lunta tai jäätä epäilen, mutta minulla alkoi eilen kolina, oikealta puolelta takaa. Kolinan saa toistettua parkissakin, tönii autoa jalalla vetokoukusta alas ja vähän sivuun niin jotain ääntä kuuluu. Jousiin ei oikein pääse näkemään ellei autoa tunkkaa ylös. Poika polki autoon liikettä, itse pidin kättä niillä vivuilla mihin perästä ylettää, muttei mikään antanut sormenpäihin äänen tahtiin tuntoa.
-
Voi olla iskarikin menossa, katsoo näkyykö vuotoa kyljessä.
-
Voi olla iskarikin menossa, katsoo näkyykö vuotoa kyljessä.
Vaihdoin iskarit, yläpään laakerit ja koiranluut taakse muutama viikko sitten satunnaisen kolahtelun vuoksi - ei auttanut.
-
Onko kaikki pultit tiukalla, jarrusatulan liukutapin reikä väljä?
Peräkontissa tunkkia, vararengasta tai muuta tavaraa?
Takapenkin turvavyöt ottaako mihinkään kiinni?
-
Onko kaikki pultit tiukalla, jarrusatulan liukutapin reikä väljä?
Peräkontissa tunkkia, vararengasta tai muuta tavaraa?
Takapenkin turvavyöt ottaako mihinkään kiinni?
Tunkkia epäilin, mutta vaikka sen otti takajalkatilaan, ei vaikuttanut. Ääni on matalahko, ei mikään kilahdus - tumbs. Nykyinen ääni kuuluu pelkällä perän pumppauksella mutta äänilähdettä on vaikea löytää.
-
Peräluukun säätö?
-
Peräluukun säätö?
Voisi olla. Miten voisi todeta ja miten säädetään?
-
Voisi olla. Miten voisi todeta ja miten säädetään?
Otetaan vähän takaisn, tarkoitin kumityynyjä onko ne paikallaan?
-
Putsasin viikonloppuna takajousien kupit, laitoin pätkät puutarhaletkua jousien alapäähän. Ääni on tallella.
Nyt on siis vaihdettu taakse iskarit, iskarin yläpäät ja koiranluut. Pakoputken takakannake uusittu viime vuonna, kun potkii jalalla pakoputkeen liikettä, ei kolise.
Vähän aloin epäillä, että ääni tuleekin edestä. Poika istui takapenkillä koeajolla ja epäili, että ääni tulee edestä.
Eli kiihdytys ja kun nostaa kaasun ylös, kuuluu "tumbs", vain kerran.
Olen vaihtanut moottorin taka-ylätuen pari vuotta sitten, muut tuet on alkuperäiset (431tkm).
Kysymys kuuluu, jos vika olisi moottorin/vaihdelaatikon tuennassa, voisiko olla, että jotain pääsee siirtymään kiihdytyksen aikana ja löysätessä siirtyy takaisin? Montut tai hidastusnyppylät, ei kolise yhtään.
-
Eli kiihdytys ja kun nostaa kaasun ylös, kuuluu "tumbs", vain kerran.
Olen vaihtanut moottorin taka-ylätuen pari vuotta sitten, muut tuet on alkuperäiset (431tkm).
Kysymys kuuluu, jos vika olisi moottorin/vaihdelaatikon tuennassa, voisiko olla, että jotain pääsee siirtymään kiihdytyksen aikana ja löysätessä siirtyy takaisin? Montut tai hidastusnyppylät, ei kolise yhtään.
Mites vaihdelaatikon tuki siinä edessä alhaalla ??
Ja jakopään alla myöskin 1 tuki, joka saattaa aiheuttaa tuollaista ääntä..
-
Mulla teki satunnaista kolahtelua alapallo. Montuissa ei mitään ääntä pitänyt
-
Mites vaihdelaatikon tuki siinä edessä alhaalla ??
Ja jakopään alla myöskin 1 tuki, joka saattaa aiheuttaa tuollaista ääntä..
Aloitin sillä vaihdelaatikon tuen vaihdolla. Ei auttanut ääneen, vaikka vanha tuki olikin tiensä päässä. Kävi kai hyvä tuuri, ostin viimeisen mitä oli Motonet Konalan hyllyssä, sattui olemaan Lemförder
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/965/20469/autot/volvo/s60-i-2000-2009?vuosimalli=2003#Korin-osat-Moottorin-tukikumit
Vaihdoin samalla manuaalilaatikon öljyt kun pyörä oli pois. Uuden öljyn laittoon on Motonetissa kätevä ja halpa apu, pieni käsikäyttöinen pumppu, EUR 2.99,-
https://www.motonet.fi/fi/tuote/808712/Lappopumppu
Tässä pumpussa on jäykkä imuletku, seisoo litran pullossa hyvin, joustava lähtöletku joka ylttää hyvin vaihdelaatikon reikään. Tulppien tiivisteet Biliasta EUR 5,10,-
-
Öljynvaihto manuaalilaatikkoonkin auttaa, minulla eka vaihto 431k ja nyt menee vaihteet pehmeämmin päälle.
-
Nyt olen vaihtanut tuet molemmille puolille moottoriin. Repsikan puolen tuki oli yhtä lopussa kuin vaihdelaatikon puolikin. Kumi oli tyystin irti ja moottori pääsi liikkumaan.
Vaan eipä kolahdus poistunut. Nyt klonk kuuluu kun painaa vähän kaasua ja nostaa tossua kaasupolkimelta. Hyviä arvauksia mikä systeemissä voisi olla noin herkkä joko voimansiirron väännön muuttumiseen (moottori vetää, kun veto loppuu, ääntää) tai sitten kiihtyvyyden loppuminen aiheuttaa äänen. Moottorin takaylätuki on kunnossa. Mikähän rooli niillä alakeskituilla on?
Kuopissa ei kolise eikä hidastustöyssyissä.
-
Kokeilen ehdottaa sitä napapulttia, vaikka tuskin liittyy asiaan, mutta on sitten sekin tarkastettuna...
-
Voiko apurungon eläminen tehdä tuota?
Oma V70 D5 tekee meinaan samaa, ja juurikin kun veto alkaa tai jarrutus alkaa, eli kun kone heilahtaa. Sellainen vaimeahko kolahtelu.
-
Onkos vetoakselien pultit tarkistettu?
Edit: Tätä olikin jo ehdotettu.
-
Juu, kokeilin vetoakselien pultit eilen. Kiristin niitä muutaman "asteen", ei olleet löysällä. Siitä ylätaka-tuesta pystyy moottoria heiluttamaan vähän edes taas mutta mitään kolinaa ei saa aikaiseksi. Minulla on 433k mittarissa, kohta on 440k huolto, voisi pyytää huoltoa tsekkaamaan kun auto on muutenkin nosturissa.
-
Omassa V70 D5 manuaalissa kans kolahdus hanttarin puolelta joka kerta kun laittaa vedon päälle. Epäilen että omassani vetari mennyt väljäksi.
Koska kaikki muut osat on tarkistettu moneen kertaan.
-
Vika löytyi, luottokorjaamoni etsi vikaa kolmen miehen voimin, alustasta ei löytynyt vikaa. Lopulta ylämäkeen käsijarru päällä ja siinä voimansiirtoon liikettä. Kuskin puolen pää poikittaistuessa moottorin päällä - pulttia 1/4 kierros kireämmälle ja ääni hävisi.