Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Härski#87 - 03.01.2019, 11:27:41
-
Moottori: 2.4t
Vaihteisto: automaatti
Vuosimalli: 2002
Vetotapa: Etuveto
Vika: Mittaristo ilmoittaa jarruvikaa, absit ja stc ei toimi
Vikakoodit autosalvassa luettuna
(https://i.ibb.co/QN76GKP/2017-05-16-20-29-10.jpg) (https://ibb.co/QN76GKP)
Mittaristo korjattu
Akku uusi
Laturi uusi
Sulakkeet tarkistettu
Abs hydrauliventtiiliboxi vaihdettu
Jarruneste tarkistettu
BCM boxi kolvattu, komponenttejä ei vaihdettu. #8671224
Toista saman numeroista boxia kokeiltu, pari sekunttia virtojen päälle laitosta ja mittaristoon uudestaan teksti jarruviasta
Pääjarrusylinteri uusi
CEM tarkistettu silmämääräisesti(korjaamolla)
Vika alkoi pikku hiljaa mittaristoon ilmestyvällä tekstillä, alkuun hävisi kun ajoi matkan ja uudelleen käynnistäessä ei enää vika päällä.
Kesken ajon ei tullut ikinä vika päälle vaan suoraan avainta käännettäessä.
Autosalvassa ei korjausjantteri osanut sanoa mitään vikakoodien perusteella, naureskeli vain ettei hydrauliyksikkö pitäis edes hajota.
Vaihdoin kuitenkin hydrauliventtiilimötikän ja vika oli vajaan kuukauden pois jolloin tuli taas jäädäkseen ilman varoitteluja.
Jarruja ja abs antureita/kehiä ei tarkistettu, tehot kuitenkin hyvät ja melko tasaiset...
Onko toista bcm boxia kokeiltaessa ohjelmointi pakollinen vaikka samannumeroinen? kokeiltu boxi käytetty, joten ei varmuutta sen ehjyydestä.
-
Onko toista bcm boxia kokeiltaessa ohjelmointi pakollinen vaikka samannumeroinen?
Kokeiltu boxi käytetty, joten ei varmuutta sen ehjyydestä.
-
Onko toista bcm boxia kokeiltaessa ohjelmointi pakollinen vaikka samannumeroinen?
Kokeiltu boxi käytetty, joten ei varmuutta sen ehjyydestä.
Oletko kokeillut ajella niin, että ABS-boxille menevä leveä johtoliitin on irti ajon aikana?
-
Autosalvassa ei korjausjantteri osanut sanoa mitään vikakoodien perusteella, naureskeli vain ettei hydrauliyksikkö pitäis edes hajota.
Paskapuhetta, on niitäkin hajoillut.
Jos olisi oma auto, katsoisin kehät ja anturit.
-
Oletko kokeillut ajella niin, että ABS-boxille menevä leveä johtoliitin on irti ajon aikana?
en ole, täytyy kokeilla.
Paskapuhetta, on niitäkin hajoillut.
Jos olisi oma auto, katsoisin kehät ja anturit.
Kai se on nekin tarkastettava kun jaksais moiseen hommaan alkaa näin talviaikaan.
-
Veikkaisin anturin johtoa/liitintä, jos signaali puuttuu kokonaan niin abs ja luistonesto herjaa joka kerta kun lähdet ajamaan ja saavutat tietyn nopeuden. Oliko se 10km/h?
Eniten niitä antureita hajoittaa se hammaskehä joka menee poikki.
Uuden asentamiseen varaa kuparitahnaa jota laitat hammaskehän sisäkehälle. Sitä ennen kraapit pinnat ruosteesta puhtaaksi. Uusi kehä pitää olla piukka, jotta pysyy paikoillaan. Varovasti naputtelee uuden paikoilleen, että menee suoraan.
Edit: Lisätty pilkku (että) sanan eteen, kun häiritsi niin paljon jonkun foorumilaisen elämää. :2funny:
Edit2: Laitin vielä lisää pilkkuja ja pisteitä, ettei spämmää pm-boxia täyteen.
-
Huomenna meinasin kattoa niitä antureita ja kehiä samalla kun vaihtaa talvirenkaat alle siirtää auton pois tallista tieltä.
Nopeushan ei tässä tapauksessa meinaa mitään kun vika on jo virrat päälle laittaessa. Alkuun kun vikaa alkoi ilmentyä niin ei silloinkaan vauhdissa vaan avainta kääntäessä tuli jo teksti näyttöön.
Ainut millä se vika on "lähtenyt" on liittimen irroitus, tällöin virrat laittaessa päälle menee pari sekunttia ja sit tulee teksti takasin.
-
Meidän poijjaan S-60 anto mitä ihmeellisempiä herjoja jarruvioista, luistonestosta, vakkari ei tietenkään toiminu ymymym. Vasen etu ABS-kehä oli ehjä mutta irti, joten pyöri satunnaisesti antaen aivan päättömiä arvoja boksille. Motonetistä hain kehän 19.90€, parin tunnin homma ja kaikki toimii taas.
PS. Kehää et näe kunnolla muuta kun ottamalla vetaria löyhälle.
-
Joo en kyllä alakkaan kaiveleen niitä kehiä esiin kun näyttää olevan vähä suurempi homma. Vaihtaa ne vaikka suoraan mielummin. Eikö ne kuluvaa osaa ole kuitenkin, joten ei pahitteeksi ole se vaihtokaan. Liitin bcm-boxista irti ajelulla ei mitään eroa. Pitkään ei viitsinyt ajaa kun ei katsastettu eikä vakuutuksissa.
Siihen en ole vastausta saanut vielä että jos ostan uuden(takuu korjatun) boksin vaikka elehuollosta niin tarviiko sitä ohjelmoida ennen kun selviää se oliko boksissa vika.
Minulla kun on myös toinen boxi samalla numerolla mutta sen vaihto ei mitään auttanut..
-
Meidän poijjaan S-60 anto mitä ihmeellisempiä herjoja jarruvioista, luistonestosta, vakkari ei tietenkään toiminu ymymym. Vasen etu ABS-kehä oli ehjä mutta irti, joten pyöri satunnaisesti antaen aivan päättömiä arvoja boksille. Motonetistä hain kehän 19.90€, parin tunnin homma ja kaikki toimii taas.
PS. Kehää et näe kunnolla muuta kun ottamalla vetaria löyhälle.
Bilteemassa tais olla n.9e.
-
Meidän poijjaan S-60 anto mitä ihmeellisempiä herjoja jarruvioista, luistonestosta, vakkari ei tietenkään toiminu ymymym. Vasen etu ABS-kehä oli ehjä mutta irti, joten pyöri satunnaisesti antaen aivan päättömiä arvoja boksille. Motonetistä hain kehän 19.90€, parin tunnin homma ja kaikki toimii taas.
PS. Kehää et näe kunnolla muuta kun ottamalla vetaria löyhälle.
Tuon takia ne tarvii olla piukat vetareihin. Tai sit joutuu hitsaamaan täpit niihin.
-
Joo en kyllä alakkaan kaiveleen niitä kehiä esiin kun näyttää olevan vähä suurempi homma. Vaihtaa ne vaikka suoraan mielummin. Eikö ne kuluvaa osaa ole kuitenkin, joten ei pahitteeksi ole se vaihtokaan. Liitin bcm-boxista irti ajelulla ei mitään eroa. Pitkään ei viitsinyt ajaa kun ei katsastettu eikä vakuutuksissa.
Siihen en ole vastausta saanut vielä että jos ostan uuden(takuu korjatun) boksin vaikka elehuollosta niin tarviiko sitä ohjelmoida ennen kun selviää se oliko boksissa vika.
Minulla kun on myös toinen boxi samalla numerolla mutta sen vaihto ei mitään auttanut..
Moro, omalta osalta olisi myös mainiota tietää vastaus tuohon :) Sain vaihtaessa eri koodeja kuin alkuperäisestä. Myyjä kyllä vakuutteli että toimiva laite on kyseessä...
-
Niin on vittumainen vika että ei meinaa löytyä intoa tehdä yhtään mitään kun ei tietoa löydy mikä voisi vialla olla ja mitä tehdä. Boksi kiinni ollessa herjaa jarruvikaa heti, liitin irti ollessa herjaa vikaa pari sekunttia käynnistyksen jälkeen. Elehuollosta saisi toimivan boksin 350 hintaan joka sisältää tiedonsiirron vanhasta uuteen. Tarkoittanee siis sitä että boksi on aina ohjelmoitava jos vaihtuu toiseen. Luulisi että boksia pystyy lukemaan ja katsomaan onko vikaa jos kerta tiedotkin voi siirtää..
Alkaa pikku hiljaa marmorikorjaamo kutsumaan ja lompakko tyhjentymään entisestään :-\
-
Niin on vittumainen vika että ei meinaa löytyä intoa tehdä yhtään mitään kun ei tietoa löydy mikä voisi vialla olla ja mitä tehdä. Boksi kiinni ollessa herjaa jarruvikaa heti, liitin irti ollessa herjaa vikaa pari sekunttia käynnistyksen jälkeen. Elehuollosta saisi toimivan boksin 350 hintaan joka sisältää tiedonsiirron vanhasta uuteen. Tarkoittanee siis sitä että boksi on aina ohjelmoitava jos vaihtuu toiseen. Luulisi että boksia pystyy lukemaan ja katsomaan onko vikaa jos kerta tiedotkin voi siirtää..
Alkaa pikku hiljaa marmorikorjaamo kutsumaan ja lompakko tyhjentymään entisestään :-\
Hieman kaukana ollaan toisistamme, mutta toki meillekin pääsee vianhakuun ja korjaukseen. Parhaimmat ovat tulleet Hangosta Rovaniemen pajalle aikoinaan.
Vika voi olla useammassa paikassa ja vikakoodien tulos nollauksen jälkeen ja välittömästi oireen ilmestyttyä uudelleen luettuna kiinnostaisivat.
-
Tuolla alussa se vikakoodilista ja sitä vikaa ei saanut edes nollattua autosalvassa. En kyllä varma, että mitä siellä ees yrittivät silloin tehdä. Vähän on rovaniemi liian kaukana omiin aikatauluihin
-
Tarkoitin nollauksen jälkeen ilmestyneet tai jääneet koodit. Olisi selvempi tulkita listaa. :)
Korjaan vähän tietoja toimipisteistä, ne ovat Kalajoella ja Keminmaalla.
On harmi, ettei todellista osaamista vikadiagnoosin tekoon tahdo löytyä merkkiliikkeistäkään.
Onko autossa muuten alkuperäinen radio? Vai onko myös pimeänä?
-
Siinä oli vian alkaessa joku jälkiasennettu, myöhemmin olen vaihtanut alkuperäisen paikalleen
-
Mulla herjas joskus 2002 mallissa "jarru järjestelmä vaatii huoltoa" tjsp.
Ongelma ratkesi kun puhdistin sen anturin tehostajassa...eli oli dstc..en tiedä onko tässä sitä anturia.
Jonkun kerran vika oli myös abs renkaissa.
-
"Jarruvika - pysähdy varoen" on tämän hetkinen viesti