Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 03.01.2019, 11:46:22
-
iltojeni valon ja aamujeni auringon S80 2,4 D autom. -03 ei äsken startannut, koska akusta loppui virta.
Pakkasta on ollut vissiin koko yön ja aamun -15 celsiusta. Webasto ei pysynyt päällä kuin vähän aikaa. Uudelleen laitettuna webasto vielä hetken tuhisi, mutta startatessa loppui virta ja auto seisoo pihalla iglun mallisena.
Webasto syö paljon akkua, mutta päivittäin iltojeni valon ja aamujeni auringon työajot ovat 100 km per päivä. Nyt tosin kolmatta viikkoa lomalla ja Volle on ollut vähällä käytöllä. Miten paljon webasto syö virtaa?
Entä riittääkö ylläpitolaturin lataus akun henkiin herättämiseen?
Akku on muistaakseni 3-4 vuotta vanha Exide 95 a. Pitäisikö sen vielä kestää?
-
Jos ylläpitolaturi tunnistaa akun se lataa sen. Kovin hyytynyttä ei välttämättä tunnista. Jos akku kerran kyykkää kunnolla, ei se enää ole kovin luotettava sen jälkeen. Itse vaikka ajan 80km per päivä, käytän ylläpitolaturia yön yli vähintään kerran viikossa lisälämmitintä aamulla käyttäessä. Opettaa vaimolle ne virranantopisteet, niin minä tein.
Lisälämmitin syö paljon virtaa. Itsellä varta kesti kyllä 6 vuotta, sitten ostin uuden samanlaisen ja pistin vanhan hiaceen. Kesti kun ei kyykännyt virrat koskaan.
-
iltojeni valon ja aamujeni auringon S80 2,4 D autom. -03 ei äsken startannut, koska akusta loppui virta.
Pakkasta on ollut vissiin koko yön ja aamun -15 celsiusta. Webasto ei pysynyt päällä kuin vähän aikaa. Uudelleen laitettuna webasto vielä hetken tuhisi, mutta startatessa loppui virta ja auto seisoo pihalla iglun mallisena.
Webasto syö paljon akkua, mutta päivittäin iltojeni valon ja aamujeni auringon työajot ovat 100 km per päivä. Nyt tosin kolmatta viikkoa lomalla ja Volle on ollut vähällä käytöllä. Miten paljon webasto syö virtaa?
Entä riittääkö ylläpitolaturin lataus akun henkiin herättämiseen?
Akku on muistaakseni 3-4 vuotta vanha Exide 95 a. Pitäisikö sen vielä kestää?
Tavallinen lyijyakku ei tahdo kestää webastokäyttöä tuon pidempään. Jos kukkaro antaa myöden, laita uusi AGM-akku tilalle ja voit unohtaa ylläpitolaturit noilla ajomäärillä.
-
Tavallinen lyijyakku ei tahdo kestää webastokäyttöä tuon pidempään. Jos kukkaro antaa myöden, laita uusi AGM-akku tilalle ja voit unohtaa ylläpitolaturit noilla ajomäärillä.
Ja eipä nuo AGM-akutkaan ihan mahdottomia maksa. Toki selvästi enemmän kuin normiakut, mutta loppujen lopuksi aika pienellä kustannuksella pääsee, varsinkin kun ottaa huomioon akun oletetun pidemmän käyttöiän ja ylläpitolatauksen tarpeen poistumisen.
Voi olla että joutuu investoimaan itsekin tuollaiseen jossain vaiheessa.
-
Mulla oli '02 D5:ssa alkuperäinen akku noin kymmenen vuotta ja käytin aina aamulla ajastimella Ardic'ia kun oli pakkasta. Ajomatka 45km, noin 45 min. Takaisin töistä pelkkää latausta, harvoin ardic päällä. Akku ei edes kyykännyt, vaihdoin vain koska unohdin avaimet virtalukkoon ja radion päälle eräs syksy kun tein jotain remonttia. Aamulla oli sen verran virtaa, että just lähti käyntiin. Arvelin, että olis akku ottanut sen verran ottanut itseensä, etten lähtenyt uuteen talveen sillä enää.
Ostin uuden "alkuperäisen" tarjousakun 95Ah 129e Biliasta vuonna 2012 ja hyvin toimii edelleen.
Ketjun aloittajalla ongelma lienee, ettei autoa ole paljon käytetty kolmeen viikkoon (silti webastoa käyttöä?) ja joku on sen verran kuluttanut virtaa, että akku on tyhjentynyt. Noilla normaaleilla ajomäärillä pitäisi kyllä latautua tarpeeksi vaikka käyttää webastoa päivittäin (siis 1-2 krt/pv). Toki akut on yksilöitä. Vähemmillä ajomäärillä akku on saatu finaaliin 1-2 vuotta webaston käytöllä.
Naapurin rouva tyhjensi XC90 akun kun käytti töissä webastoa pitkin päivää. Teki useita asiakaskäyntejä joka päivä ja jätti webaston aina käymään, että olisi lämmin auto kun tulee takaisin. Akku tyhjeni kahdessa viikossa niin, ettei käynnistynyt enää.
-
Kannattaa marmoritiskiltä kysyä noita AGM-akkuja.
Hinta voi yllättää joko asnettuna taikka jos itse laittaa.
Laadullisestihan noi on hyviä puheiden mukaan.
-
Tässä '03 S80 on plussaa, ettei AGM akkua tarvitse ohjelmoida erikseen autoon jolloin voi etsiä edullisen hinnan ilman ohjelmointia. Vaimon autoon Vartan 95Ah maksoi melkein 400e koska ohjelmointi vaadittiin eikä ollut mikään merkkikorjaamo.
-
Äsken starttasi Volle - noin 6 tunnin pitolaturin latauksen jälkeen.
Nyt lähden sillä ajamaan. Lisävaiva tai akunsyöjä tässä mallissa on automaattinen, ns. aina päällä oleva webasto! Siis se rupeaa humisemaan aina kun ulkolämpötila on alle 5 Celsiusta. Taisi olla vielä +5 Celsiusta.
Mitkä ovat AMG-akun todelliset plussat? Muut kuin hirmuinen hinta. :)
-
Se kestää syväpurkausta paremmin ja tarjoaa kylmänä paremmin virtaa, ei auton sähköt räpsy niin pahasti ja tietokoneet tykkää. Tämä sanottuna, minä olen pärjännyt lyijyakulla, yleismittarilla ja kerran viikossa ylläpitolatauksella mutta automaattikäynnistystä ei mun ardicissa olekaan.
Itse lämmitän auton ennen ajoa, automaattikäynnistys-softa on mahdollista poistaa. Mutta enemmän se varmaan kuluttaa ardicia kuin akkua, kyllähän auton käydessä virtaa riittää tollaisella matkalla.
-
Äsken starttasi Volle - noin 6 tunnin pitolaturin latauksen jälkeen.
Nyt lähden sillä ajamaan. Lisävaiva tai akunsyöjä tässä mallissa on automaattinen, ns. aina päällä oleva webasto! Siis se rupeaa humisemaan aina kun ulkolämpötila on alle 5 Celsiusta. Taisi olla vielä +5 Celsiusta.
Mitkä ovat AMG-akun todelliset plussat? Muut kuin hirmuinen hinta. :)
Ei webasto kuluta akkua auton käydessä.
AGM latautuu tehokkaammin ja kestää kolminkertaisen määrän lataussyklejä.
-
Ei webasto kuluta akkua auton käydessä.
AGM latautuu tehokkaammin ja kestää kolminkertaisen määrän lataussyklejä.
Hyvä, jos webasto ei kuluta akkua auton käydessä. Mutta hidastaako se kerran kyykähtäneen akun latausta?
Ajelin melkein tunnin, josta noin vartti oli tyhjäkäyntiä, kun kävin kirjastossa ja kioskilla. Riittääkö se? Ulkona on aika tarkalleen -20 Celsiusta pakkasta. Hhrrr.
Auto pelaa tosi hyvin - on lämmin, jämäkkä ja miellyttävä ajaa, vaikka pakkasilla Volvotkin alkavat muistuttaa kolukärrejä... mutta vasta siinä -25 ja -35 Celsiuksen tienoilla! :) :)
-
Webasto tarvii noin 5-6A eli ei merkittävästi hidasta akun latautumista. -20 C akku sen sijaan ei ota kovinkaan hyvin virtaa vastaan. Paras olisi, jos pärjäät huomiseen asti kunnes kelit lämpiää hetkeksi ja ajat taas pätkän jos ei ole mahdollista viedä akkua lämpimään ja laturiin kiinni yöksi
-
Minkähän verran akun tehoa ja kestoa heikentää se, että Volvoissa se on takakontissa?
Ennen muinoin autojen moottorit päästivät sen verran hukkalämpöä, että konepellin alla oli akullakin lämmin. 8)
Haittaako ylläpitolaturin pitkähkö pitäminen esimerkiksi huomenna tai ylihuomenna, koska samalla lämpiää myös auton moottori ns. säteilylämmittimellä? Ovatko 6-8-11 tunnin lataus- ja lämmityspätkät ennen ajoja vielä tolkullisen rajoissa?
-
No eiköhän tuo nyt ole napakkalla pakkasella ihan ok pitää yön yli sätelylämmittimellä kunahn kärry tässä illan mittaan jäähtyy. Huomenna jos ja kun lauhtuu, niin käy sitten ajamassa taas rinkulaa reilun tunnin ja auto parkkiin. Akulla kestää kyllä sitten hetki lämmetä vaikka ilma muuten jo lämpenisikin.
Jos kerran löytyy valmiiksi ylläpitolaturi, niin kovemmilla pakkasilla kannattaa kyllä säännöllisesti sillä ladata. Paikka kerran pari viikkoon.
Itse olen pitkillä ja kovilla pakkajaksoilla pitänyt laturin yön yli vähintään muuteman kerran viikossa. Varsinkin nykyiset ajomatkat on lyhkäsiä.
-
Kylmä akku ei ota välttämättä virtaa vastaan enempää kuin yhden ampeerin tunnissa. Volvossa akku on vielä kylmimmässä paikassa, jonne ei lämpöä paljon johdu.
-
Ollut yksi webastovehje jossa oli agm akku ja calixin ylläpitolaturi. Tuon auton muuten hajottua akun ja calixin laturin siirsin seuraavaan vehkeeseen jossa ovat vieläkin kiinni ja siinäkin liki viiden vuoden jälkeen pelittäneet hyvin.
Agm on todella hyvä akku ja jaksaa antaa virtaa eikä hetkahda vaikka tyhjäksi imaisisi vaan ottaa heti latausta hyvin vastaan.
Emännän edellisessä autossa karvalakkiversio Audi 100 oli akku takapenkin alla. Pätkäajolla kun se oli sai jäätyneen kovan kalikan vaihtaa vajaan kolmen vuoden välein aina keskitalvella sieltä penkin alta uuteen.
Nykyisessä S60 ( ei webastoa) on ajanut talvella pitempiä 45-60min latausajoja 2-3x kk ja akku pelittää hyvin, uhkasin että saa vaihtaa akun itse jos latailuajoa ei halua tehdä.
-
Jokunen talvi sitten kuuntelin matkalla radiosta, että on olemassa akkusuojia ts. akunlämmittimiä. Niitä kehui joku rekkamies.
Voisiko ajatella, että Vollen akkua jotenkin suojaisi tai styroksilla tms. paketoisi takakontissa? :) :)
-
Voisiko ajatella, että Vollen akkua jotenkin suojaisi tai styroksilla tms. paketoisi takakontissa? :) :)
Löytyyhän noita valmiita tuotteitakin:
http://www.polarheater.fi/page/3/polar-akkulammitin
http://www.polarheater.fi/category/5/defa-yhteensopivat
-
Tässä topicissa oleva ongelma ratkeasi mun mielestä parhaiten kiinteällä ylläpitolaturilla(ja kyykänneen akun uusinnalla). Yöksi aina/usein auto lataukseen. Itse olen miettinyt ihan ton 20 euron Bentonin kiinteäksi asennusta, mutta olen toistaiseksi jaksanut vielä siirrellä sitä.
-
Löytyyhän noita valmiita tuotteitakin:
http://www.polarheater.fi/page/3/polar-akkulammitin
http://www.polarheater.fi/category/5/defa-yhteensopivat
Motonetin sivulta kopioitua: "Suomalainen innovaatio Arctic Battery Heater akun lämmitysjärjestelmä 12 V 72–135 Ah akuille. Ei saa käyttää VRLA-akkujen (AGM, GEL, "Optima" yms.) kanssa."
Tästä rajoituksesta ei mainittu mitään Polarin sivuilla. Mikä lienee riski?
-
Tässä topicissa oleva ongelma ratkeasi mun mielestä parhaiten kiinteällä ylläpitolaturilla(ja kyykänneen akun uusinnalla). Yöksi aina/usein auto lataukseen. Itse olen miettinyt ihan ton 20 euron Bentonin kiinteäksi asennusta, mutta olen toistaiseksi jaksanut vielä siirrellä sitä.
Sorry.
iltojeni valon ja aamujeni auringon Vollessa on siihen kuusi vuotta sitten Sinisellä laitattamani ylläpitolaturi. On muistaakseni iso mollukka esimerkiksi Ctekiin verrattuna. Iso ja kallis.
Nyt viikon verran joka toinen yö ylläpitoladattuna Volle ja akku pelaavat moitteetta! Jos näin uskaltaa taikauskoisena sanoa... :) :)