Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Seb - 04.01.2019, 22:57:55
-
Oliskohan kenelläkään kokemusta S60 dieselin moottorin lämpöongelmista. Moottori lämpiää hitaasti eikä lämpö nouse normaaliin asti. Termostaatti vaihdettu.
-
Minkähän ikäisestä on kyse?
-
Tämä on -06.
-
Diesel hidas muutenkin lämpiämään.
Onko jäähdytysjärjestelmä ilmattu kunnolla ??
Sisäkenno saattaa olla tukossa, jos sisälle ei tule lämmintä..
-
Oliskohan kenelläkään kokemusta S60 dieselin moottorin lämpöongelmista. Moottori lämpiää hitaasti eikä lämpö nouse normaaliin asti. Termostaatti vaihdettu.
Hi
Onko termostaatti alkuperäinen vai joku halpis malli,,,niissä on isot erot.
-
Oma ’02 D5 lämpiää myös hitaasti, alkuperäinen termostaatti. -5 C 80km/h 20km niin lämmöt ei edelleenkään ole kuin klo 11 (keskellä klo 12). Käytin kerran webastoa niin yläputkessa meni jo lämpöä vaikka mittari näytti vasta vähän yli yhden pykälän verran. Pitäisiköhän termostaatti vaihtaa kun autolla on ajettu vasta 424 tkm?
Webastolla auto lämpiää normaalisti noin 10 km ajolla vaikka pakkasta on -10 C.
-
Oma ’02 D5 lämpiää myös hitaasti, alkuperäinen termostaatti. -5 C 80km/h 20km niin lämmöt ei edelleenkään ole kuin klo 11 (keskellä klo 12). Käytin kerran webastoa niin yläputkessa meni jo lämpöä vaikka mittari näytti vasta vähän yli yhden pykälän verran. Pitäisiköhän termostaatti vaihtaa kun autolla on ajettu vasta 424 tkm?
Webastolla auto lämpiää normaalisti noin 10 km ajolla vaikka pakkasta on -10 C.
Hi
milloinkahan tuo termostaatti on vaihdettu jos on ? 400tkm
,,,voisihan sitä kokeilla että laittaisi vaikka nokkapeitteenpakkasten ajaksi ja kokeilisi miten masina lämpenee.
-
Ostin mun S60 D5 Saksasta vuonna 2003, jolloin auto oli 13kk vanha ja mittarissa 18.000km. Auto oli edelleen Volvon piirimyyjän nimissä Kölnissä, joku oli ajanut, mutteivat olleet saaneet sitä myytyä. Kutsuivat ’stock car’. Olen itse ajanut ja huollattanut säännöllisesti, termostaattia ei ole vaihdettu. Kytkin, kaksoismassa ja ilmastoinnin kompura vaihdettiin 2016. Nyt vaan ajellaan.
-
ilman ardicia ei nää oikein tahdo lämmetä, vaikka kaikki oiskin kunnossa. kaljapäkin pahvit keulalle niin auttaa vähäsen
-
kyllä mulla ainakin tulee lämpöä ikinä ajaessa articia käyttäny viikko sitten kävin rovaniemellä -23 kokeilin laittaa lämmön täysille hetken päässä +30. eilen kävin jyväskylässä -8 tein saman kokeilun + 31,9. kyllä oli kuuma. :P
-
kyllä mulla ainakin tulee lämpöä ikinä ajaessa articia käyttäny viikko sitten kävin rovaniemellä -23 kokeilin laittaa lämmön täysille hetken päässä +30. eilen kävin jyväskylässä -8 tein saman kokeilun + 31,9. kyllä oli kuuma. :P
En ole näitä kokeiluja tehnyt, mutta toisaalta ei ole palellutkaan. Kiinnostavaa olisi tietää, mitä auton lämpömittari näyttää kun ajaa kylmässä eli lämpiääkö ”normaalilämpöiseksi” - viisari siinä keskellä.
-
En ole näitä kokeiluja tehnyt, mutta toisaalta ei ole palellutkaan. Kiinnostavaa olisi tietää, mitä auton lämpömittari näyttää kun ajaa kylmässä eli lämpiääkö ”normaalilämpöiseksi” - viisari siinä keskellä.
Luulisi sojottavan ihan ylhäällä, jollei kone käy merkittävästi vajaalämpöisenä. Omien havaintojeni mukaan se mittari sojottaa täysin ylös, vaikka todellinen jäähdytysnesteen lämpötila on mitä tahansa 75-107 asteen väliltä. Eli todella karkeasti se mittari lämpötilaa kertoo.
-
Luulisi sojottavan ihan ylhäällä, jollei kone käy merkittävästi vajaalämpöisenä. Omien havaintojeni mukaan se mittari sojottaa täysin ylös, vaikka todellinen jäähdytysnesteen lämpötila on mitä tahansa 75-107 asteen väliltä. Eli todella karkeasti se mittari lämpötilaa kertoo.
Ei siitä tosiaan mitään asteita pysty päättelemään, mutta lienee kuitenkin siinä mielessä luotettava, että kun sojottaa ylös, kone on normaalilämpöinen ja kaikki muu on jollain tavoin muuta. Jos ei lämpiä ajossakaan normaalilämpöiseksi kun ulkona on lämmöt nollan vaiheilla, voi epäillä termostaattivikaa. Minulla oli Ardic (arkikielessä webasto) vikatilassa joskus vuosia sitten eikä kone lämminnyt pitkänkään ajon aikana kuin 1/4 kun ulkona oli -20C. Tästä voi päätellä, että kone on vähän huono lämpiämään. Automaattikäynnistyksellä (itsellä se on poistettu kauan sitten), Ardic käy ajon aikana aika tiuhaan kun pakkasta on reilummin. Pitää laittaa vähän pahvia keulaan kun kelit on kylmiämään päin.