Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Volvoman89 - 07.01.2019, 15:40:21
-
Otsikon mukaisessa Volvossa ihmetyttää 60- 80km/h nopeudessa havaittava laatikon epäröinti. Vaihdelaatikko ottaa D- asennossa vitosvaihteen hyvinkin herkästi ja sitten vielä empii lukon kanssa. Erityisesti "vika" tulee vastamäkeen ajaessa. Laatikko toimii mielestäni hyvinkin jouheasti ja normaalisti muissa nopeuksissa. Esimerkiksi loivaan ylämäkeen 60km/h alueella kierrokset hyppii, kun laatikko arpoo edestakaisin. Mitään nykimistä ei tule, mutta ei tuo aivan normaalilta tunnu. Tulee aina viskattua käsikäytölle ja nelosvaihteelle, niin loppuu se arpominen. Heti 80km/h jälkeen lukko nappaa nätisti. Jos vakkarin laittaa noin 60km/h vauhdissa, niin silloin on nelosvaihde lukolla käytössä.
Nyt lähinnä haluaisin kuulla onko tämä kuinka yleistä ja auttaako esim. sopeutuksen nollaus tms.? Onko jollain kokemusta vastaavasta? Vai onko tämä ominaisuus? Häiritseekö laatikon toimintaa jokin pieni vika moottorissa? (Vikavaloja ei pala.) Ajokilometrejä on 350tkm ja matkanvarrella öljyt muutaman kerran vaihdettu.
T:HH
-
Täysin normaalia, ikävä kyllä. Oma vastaava auto samoilla kilometreillä tekee juurikin samaa. Jos nopeus seilaa 60-80km/h välissä, niin tosiaan manuaalipuolelta nelonen silmään, niin hermot säästyy.
-
Itsellä ei ole tuollaista ominaisuutta ollut sen 6 vuotta ja 150tkm mitä olen tuota käyttänyt. Öljyt on vaihdettu 50-80tkm välein ja nyt kun tein itse vedin kunnolla puhtaaksi 14 litralla Mannolia. Laatikko toimii pehmeämmin kuin koskaan, suosittelen sulle ainakin pikaista öljymäärän tarkistusta oikeaoppisesti lämpimällä laatikolla auto käynnissä. Ajelen aina kun voin Cruise päällä, vaikuttaako se sulla tuohon? Mulla ei ole geartronic mutta sama laatikkohan se on niissäkin.
-
Joissain autoissa toimii aivan samalla tavalla. Suurimmassa osassa kuitenkin menee koko ajan vitosella ja sitten jyristellään sitä loivaa mäkeä ylös, koska kierrokset on liian alhaalla, eikä tule tarpeeksi kuormaa jotta vaihtaisi pienemmälle.
Saisikohan ohjelmistopäivityksellä parannusta?
-
Omassa entisessä tuo empiminen häipyi sopeutuksella, samoin P-D siirrettäessä tapahtunut nykäys.
-
Sopeutus on siis eri asia kuin esim. AutoComilla tehtävä vaihteiston "nollaus"? Jälkimmäinen ilmeisesti vain nollaa ne ajotyylin opitut arvot. Tuo sopeutus on se, että ajellaan tiettyyn tapaan ja seurataan kun keltainen kolmio vilkahtelee...?
-
Kiitokset hyvistä vastausista. Pääpaino kuitenkin pysynyt sillä linjalla, että on enempi ominaista kuin viasta johtuvaa.
Cruise päällä tosiaan tätä empimistä ei esiinny. Jostain luin että cruisen ollessa päällä lukkokin on käytännössä aina päällä. Alle 80km/h varmaan tuon viitosvaihteen ei ole tarkoituskaan lukita. Tai tässä yksilössä lukko menee päälle karkeasti mittarista katsoen 80km/h +-3km/h ja lähtee pois moottorijarrutuksessa noin 75km/h.
Sopeutus vaihtoehto kiinnostaisi. Onko tämä siis vain merkkihuollon tehtävissä? Osaako joku heittää kuinka paljon sopeutus maksaisi? Sen verran hyvin kuitenkin toimii ettei pakko ole mihinkään toimenpiteisiin ryhtyä.
-
Volvotdi sanoi että autocomilla onnistuisi ja joku toinen että kiinavidallakin saa sopeutuksen käyntiin . Sen muistan että vidasaa on erikseen öljynvaihto laskurin nollaus
-
Ei onnistu autocomilla, tai ainakin luulisin koska itsellä on delphi joka on sama kuin tuo autocom ja siinä ei ole sopeutukselle valintaa. Öljylaskurin ja nollauksen voi tehdä mutta sopeutus on eri asia. Itse tein tuon sopetuksen vidalla, merkkiliikkeen hintaa ei ole tuolle sopeutukselle tiedossa.
Kannattaa ainakin kysyä hintaa, ei se vaihteiston seilaaminen kuitenkaan pidemmän päälle tervettä ole.
-
Mulla oli sama ominaisuus ja sen kanssa oppi elämään. Kun laittoi vakkarin päälle vajaassa 80:ssä ja sitten miinusti vauhtia ratin napilla niin sai kulkemaan nätisti laatikko lukossa kuuttakymppiä.
-
Paikallinen merkkiliike arvioi pelkän sopeutuksen kustannukseksi noin 90€ ja sopeutus ja öljynvaihto n.350 €. Kumpikaan ei tietysti kustannuksena mikään päätähuimaava ole, mutta nyt pitäisi päättä käsitteleekö tuota vikana vai ominaisuutena ;)
-
No ei se ainakaan ominaisuus ole koska omassa se sopeutuksella poistui ja toisessa samanlaisessa pesueen käytössä olevassa ei tuota ongelmaa ole koskaan ollutkaan.
-
Nyt on viikko ajeltu sopeutuksen ja uudelleen ohjelmoinnin jälkeen. Vaihdot ovat todella nätit, jopa nätimmät kuin ennen, mutta vieläkin tuo 60-80km/ on vähän rauhaton. Täytyy joko mennä vakkarilla tai manuaalipuolella ja nelosvaihteella. Hyvin pärjää näinkin. Kuitenkin pieni kutina, että ei tuo ihan kuulu asiaan. Sen verran pientä kuitenin että ei kehtaa tuon hintaluokan autoon investoida euroakaan niin kauan kun suinkin kulkee.
En tiedä voisiko joku alkavasti viallinen ilmamassamittari tms. olla syyllinen? Se jää nähtäväksi...