Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jopu - 07.01.2019, 20:03:34
-
Moro, ostin tuossa 1,5kk S60 -14 T3 poweshiftillä, ajettu 70tkm. Jo alkuun pienen hetken omistamisen jälkeen hieman ihmettelin automaattilaatikon käyttäytymistä kylmänä. Esimerkiksi tänään lähdin -1c lämpötilassa liikkeelle. Käynnistin auton ja lähdin peruuttamaan katoksesta hiljalleen pois ja auto ei sillä normaalilla pintakaasulla meinannut oikein liikkua. Kierrokset siinä 1500-2000 tienoilla milloin auto normaalisti kyllä jo liikkuu, erityisesti tuossa 2000 kierroksessa. Auto siis niin ikään kuin "junnaa" paikallaan ja kun tänään avasin oven niin samaan aikaan kuuluu sellainen "laahaava kahden metallisen levyn yhteen hankaamisen ääni" (jos nyt jollain osaan sitä ääntä kuvata). Tämä sama ääni kyllä ehkä kuulu myös ajaessakin noin 2000 kierroksen kohdalla kaasua painaltaessa, tai sit alan olla jo vainoharhainen :idiot2: Kun peruutan katosesta ja lähden eteenpäin ajamaan niin kierrokset on siellä 2t paikkeilla ja itselle jää edelleen sellainen tunne et laatikko ikään kuin miettii hetkeen eikä auto lähde liikkeelle normaalisti ja kun lähtee niin laahaavasti. Ensimmäiset metrit kun autolla on päästy ekan kerran liikenteeseen niin tämä ongelma häviää ja erityisemmin vielä kun paikat on lämpimät. Tätä on siis tapahtunut ennenkin kylmällä tekniikalla, ei ehkä niinkään kun autolla ajettu ja se on lämmin. Itsehän en autoista hirveämmin ymmärrä, enkä ole sellaisella autolla ajanut missä kytkin luistaa, mutta tuosta tulee lähinnä sellainen tunne, että "kytkin luistaa" kun auto ei lähde niin säpääkkään liikkeelle. Autoon vaihdettiin oston yhteydessä jakopää eri liikkeessä (Avain-vaunu) mistä ostin ja sanoin sielläkin et kun ajaa auton sisään kylmänä niin katsoo sitä. Mekaanikon mielestä laatikko käyttäytyi ihan normaalisti ja ei huomannut mitään erikoista.
-
Sen enempää tekniikasta ymmärtämättä niin voisko tuon luistamisen kokeilla ajossa pakkovaihteilla? Isoa vaihdetta tupaan ja kaasua pohjaan. Jos ei luista niin tuskin kytkimet olis antautumassa. Olikos noissa Powershifteissä jotain venttiilivikaa? ???
-
Jarrut laahaa? Kuumeneeko vanteet?
-
Sen enempää tekniikasta ymmärtämättä niin voisko tuon luistamisen kokeilla ajossa pakkovaihteilla? Isoa vaihdetta tupaan ja kaasua pohjaan. Jos ei luista niin tuskin kytkimet olis antautumassa. Olikos noissa Powershifteissä jotain venttiilivikaa? ???
Hmm, pitää koitella tuota.
-
Jarrut laahaa? Kuumeneeko vanteet?
No jotenkin itsellä on sellainen olo, että ei olis kyse tuosta, mutta pitää seurata tätäkin. :o
-
Kyllähän tuo oireiden puolesta kuulostaa juurikin jumittavista jarruista...
-
Niin, no nyt kovilla pakkasilla webaston lämmityksen jälkeen, mutta silti kuitenkin kylmiltään tuntuu et auto ei liiku mihinkään kun katoksesta peruutan. Normaalisti siis lähtee ryömimään kun vaan nostaa jarrun. Nyt kaasua joutuu laittamaan sen yli 2000 kierrosta ennen kuin liikahtaa. Eli voihan se olla kyllä ne jarrutkinkun tuollee jumittaa. Pitänee vieläkin seurata asiaa siihen asti kunhan liikkeen 6kk vastuu raukeaa.
-
Käsijarru päällä?
-
Sähköinen käsijarru on autossa ja ainakaan en ole kertaakaan sitä autokatoksessa käyttänyt. Erikoinen on kyllä ongelma ja taas alan hieman kääntymään laatikon puoleen.
Voikos turbo vaikuttaa noin merkittävästi siihen et auto ei liiku? Kun muutamia kertoja olen kuullut kun auto ei meinaa liikahtaa niin turbo "suhahtaa".
-
Kytkimen luiston luulisi ilmaantuvan helpoimmin, kun kiihdytetään isolla vaiheella.
Vahva veikkaus jarrujen jumituksesta, mutta myös jokin anturiongelma mahdollinen.
Vääränmerkkisessä sain vähän vastaavan ilmiön aikaan, kun vapautin manuaalisen käsijarrun niin, että se jäikin pykälän verran päälle. Jarrut eivät juuri lainkaan pistäneet vastaan, mutta laatikko lopetti ryömimisen. Kuivilla kytkimillä varustetun lootan pitäisi lopettaa ryömiminen myös liian suuren vastuksen tunnistaessaan - ehkä tässä sama kyseessä, vaikka Powershift vissiin onkin märkä?