Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Avuton_Volvo - 08.01.2019, 11:04:45
-
Hei mulla on seisonut Volvo 850 vm94 pihassa 2kk ajokiellon takia.
Nyt menin sitä sitten tutkimaan että lähtiskö käyntiin kun kortti polttelee taskussa.
-Akku näytti jäiseltä joten vaihoin nyt samalla upouuden akun motonetistä kun vanha oli muutenkin huonossa kunnossa.
(Akku oli täysin samanlainen, samat arvot yms, merkki ja nimi)
-Tankki oli muutenkin tyhjä niin lisäsin sinne 15eurolla kanisterista bensaa.
Ja nyt siis ongelmaan käsiksi. Akku toimii, radiot soi yms, starttimoottori pyörii, bensapumppu kuulostaa toimivan (5-10sec hetkellinen humina virrat päälle laittaessa).
Joten missä helkkarissa vika sitten piilee? Auto suoraan ajosta jätetty pihaan notkumaan ja nyt on akku ja bensapuoli kunnossa niin olen aika avuton..
Letkut tukossa?
Otsikkoa muokattu. Lankku
-
Tähän varmaankin ilmestyy paremmin näitä tuntevia mutta lähtisin tutkimaan sähköliittimiä, juipin kasipätkä seisoi kans tovin pihassa syksyllä ja myöhempään käymättömyyteen oli syynä kampiakselin asentotunnistimen liittimen hapettuminen. Näissä vanhuksissa kun seisominen on myrkkyä. Joku osaa varmasti neuvoa tarkan paikan ko. liittimelle kun mulle ei oo niin tuttu. Toki myös puolan liitokset ja johdot on syytä tutkia.
-
Lähtisin liikkeelle vikamuistin tarkistuksella:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=165.0
-
Oisko vaan venttiilit tarttuneet kiinni(liimaventtiili) voe lähteä pitkällä sahauksella käyntiin ,kuulostaako jotenkin väljältä se moottorin pyöriminen.
-
@Volvertti75
Hei starttailin Volvoa uudella akulla niin kauan ees sun taas taukoja pidellen että uusi akkukin on likimain tyhjä. Ihan ensimmäisellä starttauksella lupaili, ei enää millään sen jälkeen.
Oma arvioni on että joko sylintereissä oli vanhaa bensaa joka vain pörähti aluksi. Ja että sen jälkeisen onnettoman ja onnistumattoman käynnistelyn syypäänä on tukkeutunut bensansuodatin, viallinen pumppu, tai tukkeutuneet letkut.
Toinen arvioni on, että motonetistä ostettuani akun se oli yksinkertaisesti seisonu niin kauan että jännite oli laskenut niin paljon, että jaksoi pyörittää ekan starttauksen turvin starttimoottoria tarpeeksi.
Nyt akku on ollut yön yli laturissa, ja aamupäivänkin. Samoin on 400A/300A hetkellinen ja jatkuva virtainen apukäynnistäjä latauksessa.
Jos ei noilla pörähdä käyntiin niin jo on perkele.
Sitten vika on joko starttimoottorissaa taikka bensansaannissa?
-
Etsi tuo videolla oleva venttiili =>
https://youtu.be/T2lQvmy1eLw?t=51
Vähän kuin siis pyörän venttiili että kun painat sitä niin suhahtaa. Koeta suhahtaako niin ota painetta pois (ilmaa).
(Ekana oot käyttänyt bensapumppua käynnissä että siellä on painetta)
~> Koeta tuliko muutosta käynnistykseen.
Sitten voi siirtyä siihen kun tuota vuosimallia että puristukset kunnossa., kipinä ja bensa. Sen jälkeen virranjakaja on oikein... jne
-
Starttailit akun tyhjäksi ja epäilet että vika voi olla starttimoottorissa ::) ??
-
Starttailit akun tyhjäksi ja epäilet että vika voi olla starttimoottorissa ::) ??
On sekin mahdollista. Muutamiin vitoskoneellisiin on joutunut vaihtamaan startin sen takia, ettei käynnisty. Pyörii hyvin, mutta startti vie niin paljon virtaa, ettei riitä muualle. Ne tosin on voineet käynnistyä apuvirralla tai siinä vaiheessa kun avaimesta laskee irti ja kone pyörii vielä.