Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: tj - 02.10.2011, 18:04:57
-
Morjes, tarkoitus olisi löytää +12V päivävalo-automatiikalle (=parille releelle). Sopivin liitospaikka olisi että antaa +12V kun auto käynnnissä ja lataa, eli ei mieluusti vielä silloin kun kääntää virrat päälle. Mikähän olisi kätevin paikka em. jännite "rosvota" (konehuoneesta mieluusti:) ) kuormaahan ei tule perään kuin releen kelan verran.
-
Laturin heräte?
-
Aiheuttaako laturin merkkilampun punotusta kun vastus muuttuu?
-
Eikös se merkkivalon ihmettele laturin persiissä olevaa jännitettä, ei se herätteen kuormasta ole kiinnostunut. Jos jätät releen pois välistä, mittariston piirilevyt voi vähän ottaa lämpöä, varsinkin jos on VDO...
-
Jos laturisi ja latausysteemisi kytkentäkaavio on kuvan kaltainen, niin ota kuvan mukaisesti.
Mutta varo kuormittamasta tuota lähtöä liikaa, tai sitten meni laturirempaksi.
Muutama releen (pienivirtainen) kuorman se kestää varmasti. Mitään mörköreleitä tuolta on turha ottaa.
(http://i2.aijaa.com/t/00452/8802198.t.png) (http://aijaa.com/v.php?i=004528802198.png)
-
Jep, tarvii tutustua laturin napoihin kun ehtii...menee kyllä syksymmälle.
Vielä tyhmälle rautalangasta... V+ navassa siis 12V+ kun laturi lataa, mutta eikös myös silloin kun virrat päällä vaikka ei käynnissäkään (merkkilampun kautta) vai miten? Ei tarvisi vielä hehkuttaessa päivävaloja:)
-
jos siellä on rele ohjattuna komponenttina, niin lampun lävitse ei tule virtaa tarpeeksi, jotta rele vetäisi.
-
Tänk´s, tätä kokeilemaan kun ehtii.
-
Ja juu, tuon pöllimisen voit tehdä mistä tahansa latauksen merkkivalo->laturin liitin väliltä.
Tee sitten liitos huolella, koska jos teet sen väärin (johto katkeaa joskus), niin latauksen merkkivalo ei enää syty missään vaiheessa.
Muista laittaa virtapiiriin myös sulake (5A tai jopa pienempi), niin vahingon käydessä piuha ottaa maihin tms. laturin kenttädiodit eivät kärähdä.
Homma toimii niin, että kun laitat virranpäälle, nousee tuon varkauden kohdepiuhassa jännite muutamaan volttiin (lataussäädin vie kaiken) ja rele ei tuolla muutamalla voltilla vedä (polttimo palaa kojelaudassa). Eli pinni syöttää herätejännitteen laturille (jos laturissa ei ole remasenssiamagnetismia yhtään), niin laturi alkaa heräämään tuon avulla. Ja alkaa lataamaan. Kun laturin sisäinen jännite nousee korkeammaksi kuin em. pisten, alkaa laturin kenttävirta tulla kenttädiodien kautta ja nousee lopulta sinne lähtöjännitteeseen, jolloin mainitusta pisteestä pöllityt releet vetävät ja lisävalosi kytkeytyvät päälle.
Jännite ei em. pisteessä nouse ennenkuin laturi pyörii...
Ps. napa ei ole laturissa V+, vaan D+ tms.