Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jyrki87 - 02.10.2011, 18:07:11
-
Mikä neuvoksi kun etuumpiossa on kosteutta sisällä? Volvo on nyt jotain kolme kuukautta vanha, kosteus on ilmennyt lähiaikoina.
Otin lampun irti ja kuivasin hiustenkuivaajalla ja tarkistelin että kaikki on paikallaa. Vettä oli aika paljon umpion sisällä. Näytti siltä että yläpuolella oleva pitkien valojen vaihto lunkat eivät olleet paikallaan kunnolla. Kosteus ei oikein tunnu lähtevän pois.
Pitää ilmeisesti tahtoa takuuseen uudet umpiot. Eivät varmaan pelaa pitkään kun ovat vielä aktiiviset xenon valot.
-
Ohjekirjassa on maininta että aivan normaalia että tulee kosteutta joskus. Aja valot päällä niin hehkujen lämpö poistaa kosteutta. Isot lämpötila erot syksyllä saa aikaan tuota varsinkin jos auto taivasalla. en huolestuisi liiaksi.
-
Jos vaan kosteutta niin ei hätää mutta jos oikeen vettä umpiossa niin sitten takuuseen uudet umpiot/uusi umpio... :)
-
Umpiossa oli vettä sisällä, kuivasin sitä mutta lasiin jäi vedestä jälkiä. Ja menivät heti huuruun. Pitää lähteä kysymään että menevätkö takuuseen. Harmittaa aivan vietävästi. Muutenkin ollut harmia jo ihan tarpeeksi.
-
Harmittaa aivan vietävästi. Muutenkin ollut harmia jo ihan tarpeeksi.
Mutta onneks on takuu voimassa...
E. Niin ja vielä piti sanoa että omassa 2010 mallissa ei ole edes kosteutta näkynyt reilun parin vuoden aikana. *kop, kop*
-
Kosteus on tullut jäädäkseen :)
Takuuseen tuli uudet umpiot, Xenon sytyttimiä eikä polttimoita vaihdettu. Kosteus kuitenkin tuli samana iltana umpiohin. Valot ovat olleet nyt noin pari viikkoa paikoillaa. Kosteus tulee aina kun ajaa pitenmpään valot päällä. Kostetta on umpion alareunassa noin 2-4 cm korkuisesti koko alareunan mitan. Kun auto seisoo pihalla niin kosteus taas häviää.
Ja vielä kaiken lisäksi led päiväajovalot ovat kokonaan aivan huurussa/kosteana. Kyllä nämä ovat laatu autoja! Saa nähdä mitä volvo asialle tekee.
-
Kosteus on tullut jäädäkseen :)
Takuuseen tuli uudet umpiot, Xenon sytyttimiä eikä polttimoita vaihdettu. Kosteus kuitenkin tuli samana iltana umpiohin. Valot ovat olleet nyt noin pari viikkoa paikoillaa. Kosteus tulee aina kun ajaa pitenmpään valot päällä. Kostetta on umpion alareunassa noin 2-4 cm korkuisesti koko alareunan mitan. Kun auto seisoo pihalla niin kosteus taas häviää.
Ja vielä kaiken lisäksi led päiväajovalot ovat kokonaan aivan huurussa/kosteana. Kyllä nämä ovat laatu autoja! Saa nähdä mitä volvo asialle tekee.
Onkohan ne liian tiiviitä...? ???
-
Onkohan ne liian tiiviitä...? ???
voi sekin olla. Siellä on alareunassa kuitenkin kaksi reikää mistä pääsee kosteus ulos. Tänään kävin keskustelemassa wetterillä umpiosta. Eivät enää osanneet sanoa että mikä neuvoksi. En tiedä mitä volvolta tulee vastaukseksi
-
Onkos joku keksinyt hyviä konsteja ilmareikien suhteen tms..miten sais kosteuden/vesihöyryn pysymään pois umpioista(xenon) Itse mietin jos laittais alareunaan kumitutin tilalle pidemmän letkun joka imisi paremmin.
-
Onkos joku keksinyt hyviä konsteja ilmareikien suhteen tms..miten sais kosteuden/vesihöyryn pysymään pois umpioista(xenon) Itse mietin jos laittais alareunaan kumitutin tilalle pidemmän letkun joka imisi paremmin.
Wetterillä laittoivat kuivauspussit sinne umpioon sisälle ja pitivät kaikkia valoja päällä noin 2 tuntia. Itsellä ainakin tuli takaisin kosteus.
-
Ja volvolta tuli vastaus umpion kosteudesta. Eivät ala tekemään mitään. Ja sanoivat näin: On aivan normaalia että umpiot keräävät JOSKUS kosteutta. Ja kosteus poistuu kun pitää valoja päällä.
Itellä on sinänsä jännä tilanne, kun umpiot keräävät kosteutta aina kun pitää valoja päällä. Ja minusta se on toistuvaa kun kosteus on joka päivä.
Mutta liikkeen kans sovittiin että seurataan tilannetta vielä.
Ehkä tuon kanssa on vain elettävä. Vai alkaako ajamaan toisella autolla LADA 1200l umpiot ovat ainakin kuivat ;D
-
E. Niin ja vielä piti sanoa että omassa 2010 mallissa ei ole edes kosteutta näkynyt reilun parin vuoden aikana. *kop, kop*
Ja eikös vasemmassa umpiossa ole ollut kosteutta viime viikon pesun jäljiltä... :idiot2: Pesin auton aamulla töissä +20 oC hallissa, jätin kuivumaan ja kotiin lähtiessä vasemman umpion lasi oli lähes kokonaan huurussa sisäpuolelta. Kotiin päästyäni huurre oli häipynyt suurimmalta osalta lampun lasia mutta kummassakin valon kulmassa oli kosteutta jonkun verran. Nyt noin viikon jälkeen kosteus on hävinnyt. Auto ollut pesun jälkeen kokoajan ulkona... :)
-
Ei ole kyllä omissa volvoissa mitä olen omistanut,niin ollut tuota kyseistä kosteus ongelmaa, eikä muissakaan autoissa. Yhdessä Fiiatissa oli ,mutta siihen oli selvä vika, umpio ei ollut tiivis.
-
pitäiskö toi xenon umpion päästä hengittään muualta kuin kahdesta ilmareiästä joissa kumitutit.
Toinen siis alareunassa "pitkien valojen" puolella ja toinen toisella puolella umpiota,äärivalon polttimon reunassa.
Pitäiskö toi umpio muuten siis olla kauttaaltaan ihan tiivis?
-
pitäiskö toi xenon umpion päästä hengittään muualta kuin kahdesta ilmareiästä joissa kumitutit.
Toinen siis alareunassa "pitkien valojen" puolella ja toinen toisella puolella umpiota,äärivalon polttimon reunassa.
Pitäiskö toi umpio muuten siis olla kauttaaltaan ihan tiivis?
Pitäisi.
-
Volvoon vaihdettiin viimevuoden puolella uudet umpiot ja kosteus ei poistunut uusillakaan umpiolla. Valitin umpiosta noin puolivuotta wetterille että keräävät taasen kosteutta.
Volvolta tuli päätös että mitataan umpioiden tiiviys. Toinen umpio keräsi todella pahasti vettä/kosteutta sisälle ja toinen ei niin pahasti.
Tiiviys mittauksessa selvisi että kuivempi umpio vuotaa paljon enemmän kuin toinen mikä on pahasti kostunut.
Ja taasen takuusen uudet umpiot.
Alkaa kohta loppumaan usko tuohon volvon laatuun. Umpioiden takia joutunut ajamaan jo toista tuhatta kilometriä ja kymmeniä käyntejä wetterillä.
-
Volvoon vaihdettiin viimevuoden puolella uudet umpiot ja kosteus ei poistunut uusillakaan umpiolla. Valitin umpiosta noin puolivuotta wetterille että keräävät taasen kosteutta.
Volvolta tuli päätös että mitataan umpioiden tiiviys. Toinen umpio keräsi todella pahasti vettä/kosteutta sisälle ja toinen ei niin pahasti.
Tiiviys mittauksessa selvisi että kuivempi umpio vuotaa paljon enemmän kuin toinen mikä on pahasti kostunut.
Ja taasen takuusen uudet umpiot.
Alkaa kohta loppumaan usko tuohon volvon laatuun. Umpioiden takia joutunut ajamaan jo toista tuhatta kilometriä ja kymmeniä käyntejä wetterillä.
Outoa. Itsellä nyt 105tkm ajettu 2010 V50, ei minkäänlaista huurtumisongelmaa havaittavissa..
Faijjalla taas 2006 V50 150tkm ajettu, siinä vanhemmanmalliset umpiot joista toinen kerää hiukan vettä.. Tosin, sitä onkin jo korjailtu aikaisemmin kyseisen takia ja siinä on muistaakseni pieni hiushalkeama.. vaikuttaa tai ei? :)
Täytyy sit olla joku maanantai kappale tai jotain, kun kuitenkin aika harvakseltaan nämä näinkin uudet tuntuvat vuotavan?
Talvi, kosteus ja pakkaset lienee suurin aiheuttaja?
-
Volvoon vaihdettiin viimevuoden puolella uudet umpiot ja kosteus ei poistunut uusillakaan umpiolla. Valitin umpiosta noin puolivuotta
Johtuisko siitä missä auto seisoo yöt/päivät? Onko autosi esim. lämpösessä hallissa/tallissa? ???
-
Minullakin vaihdettiin tämän vuoden V50:een oikea umpio kosteuden takia viime viikolla. Vettä oli niin paljon, että vesinorot valui lasin sisäpuolella. Auto oleilee jatkuvasti taivasalla.
-
Johtuisko siitä missä auto seisoo yöt/päivät? Onko autosi esim. lämpösessä hallissa/tallissa? ???
Sitä itsekin epäilin ensin. Kun auto on välillä lämpimässä tallissa ja sitten taas taivasalla. Olen kokeillut pitää autoa vain ulkona mutta ei mitään vaikutusta.
-
Sitä itsekin epäilin ensin. Kun auto on välillä lämpimässä tallissa ja sitten taas taivasalla. Olen kokeillut pitää autoa vain ulkona mutta ei mitään vaikutusta.
Eli se on ominaisuus... :( Itsellänikin oli kummassakin S40-Volvossa kosteutta Xenoneissa aina joskus mutta ei kokoaikaa...
-
Itsellä taas ei ole ollut ikinä, tosin pidänkin autoa autokatoksessa aina yöt...
-
Ottakaa umpio irti ja vedätte uuden sauman lasiosan ja runko-osan väliin. Sikaflexiä sopivaan injektioruiskuun ja ruiskun suuosa puukolla hieman vinoksi ja tällä liimaa tuohon sauman ympäri. Ensin vaikka halogenivalaisimella tai auton sisätilan lämmittimellä umpio kuivaksi ja sitten liimaus. Tiukka sauma niin pitää vettä.
-
Tänään kävin vaihdattamassa uudet umpiot volvoon. Toisessa lisäpitkän heijastepinnassa oli jotai likaa tai pölyä ja sitä oli vielä sormella pyyhkäisty. Aika huolimatonta umpion valmistamista. Ja taasen tilattiin uusi umpio. Ja umpiothan vaihdettiin kosteuden takia niin ovat olleet siitä asti taas kosteanna :D Volvon laatu kohdillaan.
-
Volvon laatu kohdillaan.
Kenenkäs valmistamat umpiot ne olikaan? Valeo, Hella...? ???
-
Minullakin vaihdettiin tämän vuoden V50:een oikea umpio kosteuden takia viime viikolla. Vettä oli niin paljon, että vesinorot valui lasin sisäpuolella. Auto oleilee jatkuvasti taivasalla.
Mun V50 2008 oireilee samalla tavalla... Taitaa mennä umpio vaihtoon.
Mukava määrä täällä keskustelussa kohtalontovereita. Kyllä saksalaiset osaa tehdä umpioita... ;D
-
Aika kosmeettinen ongelma umpioiden huurtuminen. Sopiva keli saa aikaan tuon. Valo/lämpö kuitenkin kirkastaa sen osuuden lasista mihin osuu. Valotehoa se ei syö käytännössä parkkiruutua pitemmälle ajaessa. Alihankkija ne valmistaa, mutta kuka suunnitteli?
-
Aikapaljon kieltämättä tuntuis olevan niitä joilla sitä kosteutta sinne umpioihin kertyy..
Tuntuu silti, että suurimmalla osalla sitä ei sinne kerry?! Olisi kyllä kiva tietää syy miksi joillekkin kertyy ja joillekkin ei... Onkohan volvo teetättänyt näitä umpiota kahdessa eripaikassa.. :D Eli just Hella / Valeo....
-
Ilmankosteus, lämpötilan muutos nopeus, onko auto katon alla. Pieniä eroja hengittääkö umpio miten hyvin. Kaikki eivät ole samassa paikassa ja olosuhteissa. Kondenssiahan se vesi vain on. Lasin pinta kylmenee ulkopuolelta sisällä oleva vesi kosteampaa suhteessa niin jämähtää lasiin kun ei pääse tuulettumaan. sama homma takavalojen kanssa jos käyttää sisätila lämppäriä. jalkatilan sulava jää höyrystyy ilmaan ja menee ilman liikkuessa konttiin ja kylmä pinta on umpion sisäosa.
Ohjekirjassa on maininta että kosteuden syntyminen umpioon on mahdollista eikä tarvitse huolestua. Umpiot taitavat nykyään olla jotain muoviperäistä niin ei siihen mitään korroosiotakaan tule.
-
Itsellä tuolla oli kosteutta aina pesun jälkeen.
Kun umpion sauman kävi läpi niin sen jälkeen on pysynyt kuivana.
Luultavasi otti kosteutta yläreunastaan painepesurilla siitä yli pyyhkäistessä.
-
Mun autossa on vain kosteutta apparin puoleisen umpion alaosassa. Kuskin puoli on täysin kuiva.
(http://i850.photobucket.com/albums/ab68/1Ettan1/Volvo%20V50/IMAG0307.jpg)
-
Samalta näytti myös itsellä.
Autokin saman värinen
-
Hmm.. Kyllä näissä umpioissa jokin mättää? Itsellä vm. 2010 1.6 Drive 107tkm ajettu, pidetään yöt (paitsi yöviikot satamassa) autokatoksessa mutta vuorotöissä kun satamassa olen niin on myös aikapaljon taivasalla.. Eikä ikinä ollut kosteutta edes pesujen yhteydessä umpioissa...
Faijjalla taas vanhempi V50 vm. 2006 2.4 Summum jossa kuskinpuolen umpio tahtoo kerätä kosteutta...
Luulisin, että kun rannikolla asustan niin olen kuitenkin sillä alueella jossa kosteutta on suhteellisesti enemmän kuin sisämaassa... hmm...
Täytyy olla, että jossain vaiheessa noiden umpioiden sauma falskaa jotenkin... Kannattaa tarkistaa huolellisesti se "lasin" ja takamuovin sauma.. vetää vaikka varmuudeksi siihen silikonia jne.. Sillätavoin korjasin tuon 2.4 summumin umpion... ei kerää enää kosteutta..
-
mulla kans keräs kosteutta(vettä). Ja todellakin näkyy valotehossa kun koko pinta on aivan huurussa sisäpuolelta. Onneks vielä vaihtoautotakuu voimassa ja meni sen piikkiin uudet umpiot.. :o ja autohan siis s40 2009 mallia, 70tkm ajettu.
-
Tervehdys taas. Volvoon vaihdettiin viimevuoden puolella viimeksi umpiot. Ja kosteutta on kerännyt normaalisti koko ajan. Taas kävin ilmoittamassa asiasta wetterille. Sanoivat että täytyy mitata umpiosta tiiviys. Varattiin aika ja tehtiin testi niin toinen umpio oli täysin tiivis ja toinen vuoti pahasti. Mutta nyt sanottiin että tilataan vain toinen umpio uusi. Eli syyllinen ei ole .ei tiivis umpio. Miten volvo ajattelee että kosteus ongelma poistuu kummastakin umpiosta vain toisen umpion vaihtamalla. En ymmärrä mikä tuohon ratkaisuksi. Kun volvokaan ei tehe asialle mitään.
-
Omaani vaihdettiin kanssa umpiot huollon yhteydessä. Toivottavasti nyt pysyisivät kuivina.
-
Tervehdys taas. Volvosta on takuu nyt loppunut ja volvo pesi kätensä umpioden takuun suhteen. Eli autoon vaihdettiin takuun aikana monet uudet umpiot ja umpiot keräävät edelleen kosteutta. Volvo ei osannut ratkaista kosteus ongelmaa. Eivätkä enää tehe asialle mitään.
Onko tähän asiaan mitään ratkaisua?
Volvolla ei vain takuu pelaa. Surkeaa toimintaa ainakin omalla kohdalla.
-
Tervehdys taas. Volvosta on takuu nyt loppunut ja volvo pesi kätensä umpioden takuun suhteen. Eli autoon vaihdettiin takuun aikana monet uudet umpiot ja umpiot keräävät edelleen kosteutta. Volvo ei osannut ratkaista kosteus ongelmaa. Eivätkä enää tehe asialle mitään.
Onko tähän asiaan mitään ratkaisua?
Volvolla ei vain takuu pelaa. Surkeaa toimintaa ainakin omalla kohdalla.
Tarkotatko nyt "Volvolla" Wetteriä vai Volvoa tuolla ruotsin puolella ?
Ikävää kyllä että ei tullut kuntoon, mutta jos osat ovat valmiiksi susia niin turha siitä wetteriä syyttää. Kuitenkin takuuseen tuli useammat umpiot, kun mahdollisesti muiden merkkien edustajat olisi käännyttänyt jo ensimmäisellä kerralla.
-
Tarkotatko nyt "Volvolla" Wetteriä vai Volvoa tuolla ruotsin puolella ?
Ikävää kyllä että ei tullut kuntoon, mutta jos osat ovat valmiiksi susia niin turha siitä wetteriä syyttää. Kuitenkin takuuseen tuli useammat umpiot, kun mahdollisesti muiden merkkien edustajat olisi käännyttänyt jo ensimmäisellä kerralla.
Volvolla tarkoitan volvoa ruotsin puolella. En ole WETTERIÄ syyttänyt umpiode takuuasiasta. Volvohan se päättää takuu asiasta ja wetteri tekee työtä käskettyä. Kyllä takuuseen on tullut uusia umpiota missä on sama vika. Volvo ei ole asialle tehnyt mitään ratkaisua mikä korjaisi kyseisen ongelman.
-
Sain tänään -08 70:n umpioon huurua, kun vaihdoin kuskinpuolen umpion (xenonien kääntö ei toiminut -> solenoidi soseena ->ei saa pelkkää vaihdettua). Onneksi sain umpion edullisesti ja siinä solenoidi toimii kuten pitääkin, valotehossa huomaa kyllä eron.
Huurtuminen oli hyvin nopeaa ja syykin melkolailla selvä. Tämä ns. uusi umpio majaili auton takatilassa ilman umpion kantta viikon, toin sisälle ballastin ja lamppujen vaihtoa varten. Meinasi jo päästä pari ärräpäätä, kun ksenonin linssi oli aivan harmaa ja H-pitkä oli himmeä. No, ksenonin linssi oli huurussa ja H-pitkä loppu, vanhasta H7 tähän vaihtoumpioon ja maailma kirkastui. Autossa kosteaa ja lämpö ehkä +2, sisällä +20 ja huurtuminen taattua. Tässä uudessa ei siis ollut takakantta ja ksenonin polttimokin puuttui (ilman siis mahdollista kiertää joka väliin). Saman huurtumisen teki autossa kiinni ollut aiempikin umpio kun sen toi sisälle. Jos tuo kosteus ei "uudesta" katoa, niin puhallan föönillä polttimonrei'stä hetken ja annan lämmön tasaantua.
Tässä varmaan samaa ilmiötä myös korjaamon osalta, koska esim. näillä keleillä lämpötilaero on aika suuri. Kuivatus/föönaus pitäisi varmaankin tehdä kesällä, jotta lämpö varmuudella tasaantuisi ja ilma olisi mahd. kuiva.
Aikoinani sinisellä työskennelleenä ainakin vanhoihin 80:siin tehtiin ihan tehtaan ohjeiden mukaan umpion takakanteen reikä ja siihen laitettiin pieni kuminen 90-asteen kulmalla varustettu putkenpätkä huurtumista poistamaan. Huurua siis ollut jo ennenkin, pitääkö siis olla tiivis vai ei...tiedä sitten.
Valotehoon tuo huuru ei kauaa ainakaan vaikuta, sillä pitkillä halogeeni lämmittää huurun valojen tieltä aikalailla nopeasti. Paljon enemmän mokkoa valon edessä oli hantin umpiossa, kun nämä nykypäivän ihmeet on varustettu näillä lampunkastelijoilla eikä pyyhkijöillä. Jotain hyötyä oli sentään lasista ja halogeeneista 850:ssä. Ihan sama mikä kurasuolajäämössö-kuorrutus a'la Kehä III, mutta lamput olivat puhtaat, kun niitä pyyhittiin ja pestiin ihan kunnolla.
-
Yritän nyt tämänkin nostaa taas. Mutta niin, laitoin kuvan v50 apukuskin puoleisesta umpiosta, johon kerääntynyt kosteutta (ja oikein pisaroita näkyy valuvan sisäpuolella). Ilmeni tänään pesun jälkeen eli jokin tiiviste varmaan vuotaa. Mutta miten tuon saa kuivaksi? Polttimoita irrottamalla ei ainakaan vissiin? Tuo muovilinssi johon kosteus tullut on jollain Massalla vissiin liimattu umpioon?
Kiitos
(https://i.ibb.co/W3FYXtX/IMG-20200411-191022.jpg) (https://ibb.co/W3FYXtX)
-
Yleensä Volvon umpioissa alkaa hapertua toi muoviumpion "lasi". Yleensä kulmista tai joskus jopa umpion keskeltä ja kun menee huokoseksi niin imee vedet sisään. Lämmittämällä saumaa saa revittyä sen kyllä irti, jostain puolasta sai uusiakin. Voi olla pelkkä liimakin mikä vuotaa.
Jos siis muuten umpio on tiivis (luukut takana). Kannattaa xenoneilla olevat kuivata aika nopeasti kun elektroniikka pohjalla. (v70 mk3 xenonit makso 3500€ kun kaikki sisällä pilalla)
-
Nuo ovat halogeeni umpiot. Katselin kyllä että se sauma on joistain kohdin vähän hapertunut niin todennäköisesti niistä vuotaa. Uusi umpio maksaa varmaan ainakin 150€. Tossa oli kummallakin puolella 2 klipsiä niin ne irti ja sitten koittaa saada lasi irti umpiosta, kuivata ja liimata takaisin? Ei pitäisi olla vaikea homma kyllä..
-
Yritän nyt tämänkin nostaa taas. Mutta niin, laitoin kuvan v50 apukuskin puoleisesta umpiosta, johon kerääntynyt kosteutta (ja oikein pisaroita näkyy valuvan sisäpuolella). Ilmeni tänään pesun jälkeen eli jokin tiiviste varmaan vuotaa. Mutta miten tuon saa kuivaksi? Polttimoita irrottamalla ei ainakaan vissiin? Tuo muovilinssi johon kosteus tullut on jollain Massalla vissiin liimattu umpioon?
Kiitos
(https://i.ibb.co/W3FYXtX/IMG-20200411-191022.jpg) (https://ibb.co/W3FYXtX)
Oman auton toiseen umpioon pääsi jostain myös kosteutta syksyllä, korjasin tilanteen ruuvaamalla umpiosta kaikki luukut auki, kaikki polttimot irti ja pitämällä puoli päivää saunan alalauteilla, sauna aluksi vähän aikaa päällä. Sen jälkeen ei ole ilmennyt eli ei liene kovin suuri vuoto. Toki jos uusiutuu niin sitten lienee aiheellista tarkistaa mikä nurkka vuotaa.
-
Jos vuotaa paljon niin se sauma varmaan lähtee kun lämmittää sen liiman, sitten se liima pitää saada pois ja liimata uusiksi. Auttaako se jos muovi on hapertunut, en tiedä.
En jaksaisi 150€ takia tapella yhden umpion kanssa (joissain noi liimat on niin lujaa että voi saada rikki), tosin jos sen ottaa hupina parin kaljan kanssa niin miksei.
-
Ei varmaan paljoa ole vuotanut mut toistaiseksi ainakin korjaantunut kun laitoin hapertuneisiin saumoihin sikaflexiä ja kulmiin myös. Tietysti kuivasin ennen umpion täysin