Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Lähikauppias - 02.10.2011, 19:50:21

Otsikko: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 02.10.2011, 19:50:21
Tuommoinen kolaroitu S60 T5 koneella. Vm. 2001.

Kone nakuttaa. Nakutuksen laatu selviää parhaiten tästä videosta:
http://www.youtube.com/watch?v=IV0OzyrrR4w
Ääni kuulostaa videolla pahemmalta mitä se oikeasti on, mutta taajuuden tuosta pystyy hahmottamaan.

Ääni kuuluu selvästi jostaki tuolta moottorin takapäästä (vitospytyn läheltä), ja vika on ilmeisesti taajuudesta päätellen vain yhdessä pytyssä. Puukepillä kokeiltuna ääni kuuluisi lohkon kyljestä aivan vaihelaatikon liitoksesta (tutkin vielä stetoskoopilla tarkemmin kun vain saan semmoisen).

Tehtyä:

- Öljypohja on aukaistu, tutkittu onko liuskat ehjät ja yritetty etsiä välyksiä kampiakselin laakereista, ja kiertokankien neulalaakereista. Ei selvää jälkeä. http://dl.dropbox.com/u/18363682/IMG_3368.jpg

- Venttiilinkoppa on purettu, katsottu onko nostimet (tässä mallissa mekaaniset) ehjät ja samalla hieman suurpiirteisesti välyksiä tarkasteltu. Ei selvää jälkeä http://dl.dropbox.com/u/18363682/volv%20004.JPG

- Kokeiltu ilman moniurahihnaa (moottorin apulaitteet suljettu pois). Ei vaikutusta

- Venttiilinkopan päällä oleva solenoidi on kokeiltu irroittaa (tällä pitäisi ilmetä jos nokka-akselin asentotunnistin on rikki käyttöauton mukaan).

- Kampiakselin asentotunnistin antaa oikeaa ohmi määrää.

- Edelliseen omistajaan otettu yhteys. Kone on ennen kolaria toiminut moitteitta (totta?).

Kysäisen nyt vielä täältä jos joltakin löytyisi jotakin hyviä arvauksia vielä. Seuraavaksi täytyy melkein lopettaa esileikki ja tempaista kansi irti. Ainoa tapa selvittää ovatko venttiilit vielä ryhdissä.

Kiitoksia jo etukäteen vastanneille!


Edit: kuvien linkit korjattu

Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: jleino - 02.10.2011, 21:50:23
Huhuh. Kuulostaa tosissaan karmealta tuo videon ääni. Vanha kunnon sanontahan on että äänen aiheuttaja löytyy kun se ääni lakkaa, eli jos ei tosiaan mitään mistään löydy ja auto olis ns kakkosautona, tai ainakin mahdollisuus pitää niin siitähän tuon näkis mihin suuntaan muuttuu, jos ei tosiaan aiemmin ole mitään ollu.

Tuo ääni on kyllä aivan liian voimakas suuttimien ääneksi? Onhan kaikki tulpat varmasti kierretty oikealle tiukkuudelle? Jokusen kerran tuollaisen äänen lähde onkin ollut löysässä oleva tulppa joka päästää painetta ja saa naputtavan äänen aikaiseksi.

Täristääkö auto millään tavalla? Onko manuaali vai automaatti? Sillä vaan kun mainitsit että liitoskohdasta kuuluisi. Toivottavasti tämäkin selviää ja saamme tietää äänen aiheuttajan
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Catalust - 02.10.2011, 22:11:45
pakoventtiili / nostin?
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 03.10.2011, 08:52:29
Huhuh. Kuulostaa tosissaan karmealta tuo videon ääni. Vanha kunnon sanontahan on että äänen aiheuttaja löytyy kun se ääni lakkaa, eli jos ei tosiaan mitään mistään löydy ja auto olis ns kakkosautona, tai ainakin mahdollisuus pitää niin siitähän tuon näkis mihin suuntaan muuttuu, jos ei tosiaan aiemmin ole mitään ollu.

Tuo ääni on kyllä aivan liian voimakas suuttimien ääneksi? Onhan kaikki tulpat varmasti kierretty oikealle tiukkuudelle? Jokusen kerran tuollaisen äänen lähde onkin ollut löysässä oleva tulppa joka päästää painetta ja saa naputtavan äänen aikaiseksi.

Täristääkö auto millään tavalla? Onko manuaali vai automaatti? Sillä vaan kun mainitsit että liitoskohdasta kuuluisi. Toivottavasti tämäkin selviää ja saamme tietää äänen aiheuttajan
Aika voimakas tuo olisi suuttimen ääneksi, mutta työkaveri tuossa äsken kertoikin että jos se suuttimen suihku muuttuu aivan pistemmäiseksi ruikkaukseksi, saattaa se aiheuttaa tuommoisen mekaanisen äänen. Pitää kokeilla ottaa suuttimen virtajohdot yksitellen irti ja näin ainakin selviää missä pytyssä vika on. Kokeilla vaihtaa suutin toiseen päähän konetta, jos vika siirtyy mukana niin vika on sitten suuttimessa.
Tulpat olivat kaikki kierrettyinä, mutta voisin kokeilla ne kaikki vielä vaihtaa. En ole autoa vielä ajanut, mutta moottori ei ainakaan täristä vaikka kierroksia nostaa. Pitää kokeilla hieman ajaa sillä kun ensikerran pääsen auton kimppuun.
Auto on 5 vaihteinen manuaali.

pakoventtiili / nostin?

Yksi mahdollisuus tämäkin. Nostimissa ei varsinaista vikaa näkynyt, mittailin suurpiirteisesti että sieltä ei mitään millin välyksiä löydy. Kurkkasin myös tuommoisella (http://www.ajoka.com/inspection_camera/images/inspection_camera_package.jpg) kameralla kahden pytyn sisään ja männissä ei näy jälkiä että venttiilit olisivat mäntiin osuneet.

Sain nyt ongittua Autodatasta S60 T5 moottorin tyyppiviat:

ONGELMA
- Tehonpuute
- Moottorin nakutus
- Moottorin ohjausmodulin vikamuisti tallennettu vikakoodit: 640A,641A,643A,644A,640F,641F

SYY
- Muuttuvan venttiilien ajoituksen solenoidin mäntä takertelee metallilastujen takia.

KORJAUS

Tiiviste nro. 1275569

Irroita, pura, puhdista, varmista että puhdas. Tarkista solenoidin toiminta ennen asentamista. Asenna, poista vikakoodit.


Edit. Eli seuraavaksi kokeilulistalla ovat:
- Suuttimet
- Tuo solenoidin putsaus
- Vikakoodien luku
- Jos ei muu auta, niin kansi irti.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 03.10.2011, 20:33:39
Lisätään vielä tämä video tuolta männän päältä. Ei oikein näy jälkeä että venttiili osuisi männän päälle.
http://www.youtube.com/watch?v=61IXeFpQsjk
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Catalust - 03.10.2011, 21:12:48
Vuosia takaperin, T4korinen 1,9D transportteri... ...se piti kanssa *itun moista nakutusta, öljypohjan osuman johdosta, niin nostimissa oli silloin ainakin vika, se oli kulunut sieltä sisäpuolelta, mihin venttiilin varsi kohtaa... ...ja vasta kun tuli koko yläkerta purettua osa osalta pöydälle, ja tutkittua niin selvisi syy...
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 16.10.2011, 20:46:32
Jälleen hieman tuli selviteltyä:

- Vvt solenoidi puhdistettu ja tiiviste sille vaihdettu.
- Venttiilien välyksen on ok, pakopuoli 0.35mm ja imu 0.25 paitsi kahdessa imu nostimessa 0.35.
- Ohivuoto mittarilla kokeiltu pysyykö sylinterissä paine, kyllä pysyy.
- Tulpat vaihdettu
- Ajotusta tarkasteltu, mutta tuskin kävisi noin hyvin jos jakohihna olisi hypännyt hampaanki yli.
- Suuttimista nypitty johdot yksitellen irti, ei kuulunut niistäkää.

Autoon on näköjään hieman vaihdettu kireämpiä osia:
- turbo (t19)
- isommat suuttimet (vihreät)
- JT-Tuning downpipe 3"
- BSR catback 2,5"
- BSR optiflow vaparikitti
- KL-racing iso cooleri
- Karalan ohjelma
Penkitetty 340hv ja 497nm

Kiertokanget silti näyttävät olevan ne aidot volvon tinakanget. Eipä tässä enää muu auta kuin tempaista kansi irti ja männät kiertokankineen pöydälle. Jotkut H kiertokanget sinne on vissiin vaihdettava niin saa sitten ajella huolettomasti.
Viimeisimpien kuuntelujen perusteella sopisi olemaan kiertokangen yläpään laakeri.

Tiivistesarja nyt lähtee tilaukseen, ilmeisesti kannen pultitkin täytyy vaihtaa.



Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: bertti - 16.10.2011, 21:17:38
100% kanki solmussa.tuttu ääni.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Wortex - 17.10.2011, 22:33:07
100% kanki solmussa.tuttu ääni.
+1 Mistä päästään siihen että aivan varmasti on edellinen omistaja tiennyt viasta, mikäli on kanki siis kierossa...
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 18.10.2011, 13:41:03
Joo pitää kiskaista kansi irti ensviikonloppuna.

Pikaisesti katsottuna noita kankia saa aika halvalla suomestakin. (Tuosta pituudesta en ole aivan varma, pitänee vilkaista VADIS ohjelmasta.)
http://tommiengineering.valmiskauppa.fi/kankisarja-volvo-1395mm-p-1249.html

Pitää kuitenki ny eka purkaa niin saa varmistuksen että onko siellä kieroja kankia.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Wortex - 18.10.2011, 18:15:59
Joo pitää kiskaista kansi irti ensviikonloppuna.

Pikaisesti katsottuna noita kankia saa aika halvalla suomestakin. (Tuosta pituudesta en ole aivan varma, pitänee vilkaista VADIS ohjelmasta.)
http://tommiengineering.valmiskauppa.fi/kankisarja-volvo-1395mm-p-1249.html

Pitää kuitenki ny eka purkaa niin saa varmistuksen että onko siellä kieroja kankia.
Tuolt saa kans http://www.samppasport.fi/shop/cat/product_details.php?p=384
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Make - 18.10.2011, 18:30:23
Päälle 200 000km ajettu ja ruskea väriltään?
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 18.10.2011, 18:35:31
Harmaa, 240tkm ajettu.

Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 19.10.2011, 18:55:04
Kyllähän se tältä hieman kuulostaa, ei vielä vain aivan noin paha.
http://www.youtube.com/watch?v=WA4G_LDEflo
http://www.youtube.com/watch?v=KrXHfQ4ULSs
http://www.youtube.com/watch?v=JHrf5-37o0Q
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 22.10.2011, 19:09:29
Nelospytyn kiertokanki solmussa. Kanki on vastannut kampiakselin vastapainoon. Kolmonenkin on hieman kierossa, mutta ei noin pahasti. Kuvassa näkyy männät 4 ja 5. Irroitan huomenna loputkin. Noin 6 tuntia meni remonttiin, päivällä ajoin autoin sisään.

(http://dl.dropbox.com/u/18363682/IMG_2682.JPG)
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Wortex - 22.10.2011, 22:48:36
Suraavaks kannattaa varmaan selvitellä onko kytkimelle tehty mitään se on meinaa seuraava mikä porsii jos on vakio vielä.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Make - 23.10.2011, 16:26:21
Toisaalta ehjä vakio kytkin kestää nuo väännöt.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Wortex - 23.10.2011, 18:20:03
Toisaalta ehjä vakio kytkin kestää nuo väännöt.
Onhan ne ruvennu jo ehjätkin kykät luistaan 450nm kohalla näissä, puhumattakaan vauhtipyörän kunnosta. Ite en lähtis kyl testailee et kuin kauan vakio kestää ja koska se kaksoismassa antaa periks.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Make - 23.10.2011, 19:39:39
Onhan ne ruvennu jo ehjätkin kykät luistaan 450nm kohalla näissä, puhumattakaan vauhtipyörän kunnosta. Ite en lähtis kyl testailee et kuin kauan vakio kestää ja koska se kaksoismassa antaa periks.
Aikanaan oli S60 T5 ja karalan penkissä samat väännöt otettu. Kytkimen tai kaksoimassan kanssa ei mitään ongelmia. Toki väärällä käytöllä saa kaikki rikki.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Wortex - 23.10.2011, 20:24:28
Aikanaan oli S60 T5 ja karalan penkissä samat väännöt otettu. Kytkimen tai kaksoimassan kanssa ei mitään ongelmia. Toki väärällä käytöllä saa kaikki rikki.
Jeps toisilla kestää toisilla ei kuten sanoin ite en lähtis kokeileen onneeni :)
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Make - 23.10.2011, 21:21:13
Jeps toisilla kestää toisilla ei kuten sanoin ite en lähtis kokeileen onneeni :)
Ilmeisesti R kytkimen kanssa oli tuuria kanssa kun ei rikkoontunut. :o
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 24.10.2011, 20:34:37
Tuossa ny vielä koko kaarti:
(http://dl.dropbox.com/u/18363682/IMG_2708.JPG)

Nelospytyn pakoventtiileissäkin on tuommoista ihme jälkeä, pitänee nekin vaihtaa. (kuvassa alempi pari siis)
(http://dl.dropbox.com/u/18363682/IMG_2696.JPG)
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Kökkö - 24.10.2011, 20:50:38
Miltä nelosen mäntä ja tulppa näytti? Onko seosmittaria? Käviskö hieman laihalla. Toisaalta ei muuten näytä pahalta, ja voi se venttiili kärsiä vaikka seos olis kohdillaankin
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 24.10.2011, 20:53:43
Joo voisiko tuo johtua kieron kiertokangen aiheuttamasta puristuspaineen alenemisesta. Imu venttiilit ovat silti kuin uudet.
Mäntä ok ja tulppa ok. En muistanut katsoa että onko mäntä vielä hyvin mitoissaan, se on kuitenkin kulkenut putkessa hieman vinossa tuosta kangesta johtuen.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 30.10.2011, 22:03:03
Venttiilien pinnassa olikin vain pelkkää karstaa. Ajattelin nyt uusia seuraavat:

- Kiertokanget
- Liuskat kiertokankien alapäähän (ainakin pari)
- Kiertokankien yläpäänlaakerit
- Männänrenkaat (ainakin 4. pytty), mahdollisesti myös nelosen mäntä täytyy uusia kun se on kulkenut nyt hieman vinossa.
- Venttiilin ohjurien kumit (helppo vaihtaa, saattaa olla turhaakin työtä).

Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Catalust - 02.11.2011, 23:02:15
suosittelisin kyllä koko kannen kunnostusta samalla... kaikki venttiilit koneistais, seetit hiois, ohjurit varmistaa/koneistaa uusiksi ja kumit tottakai vaihtoon... samalla tekis varmistus oikaisun kannen pintaan... joku auto puolen amista vois tehdä koko operaatin edullisesti... tuli joskus aikoinaan koulunpenkillä joitain kansia tehtyä...  ::)
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Catalust - 02.11.2011, 23:04:06
kaikki laakeroinnin ja pintojen suhteen kun nyt teet kerralla kuntoon, kiertokangenpultteja  myöten niin tiedät sen että ei tarvitse "milloinkaan" enää sinun aikaan aukaista koetta, otit pihalle tehoina sitten mitä ikinä halusitkaan...  8)
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 03.11.2011, 21:53:56
No nyt on vahvemmat veivit. Huomenna hakemaan uusia männänrenkaita nelospyttyyn ja ainakin parit laakeriliuska (pitää vielä mitata paljonko on eroa uusien ja vanhojen välillä jos uusisi kaikki). Sitten saisi viikonloppuna männät veiveineen heittää paikalleen ja keskittyä kannen tarkisteluun.
ARP:n pultit tuli mukana.
(http://dl.dropbox.com/u/18363682/IMG_2729.JPG)
Jos kuva ei näy http://dl.dropbox.com/u/18363682/IMG_2729.JPG


Halvalla irtosi veivit tommiengineering.fi:stä. SPM:n kankia etsin ensiksi, mutta niitä löysin halvimmillaan 630€ hintaan. SPM:n kangetkin tulevat kiinasta btw. Nämä ostamani kanget ovat kiinalaiset Eagle kopiot ja punnituslappukin tuli mukana. Myyjän mukaan ei ole koskaan tullut reklamaatiota mistään autosta näillä kangilla.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Kökkö - 04.11.2011, 15:47:59
Pistä nyt uudet laakerit joka mukille, samoten männänrenkaat! Ja kannattaa mitata sylinteritkin, varsinkin siitä neloselta
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 18.11.2011, 22:16:10
No nyt taas tallissa tapahtuu. Kojelauta tuli vaihdettua viikko sitten ja nyt kokoilen tuota konetta kasaan.
Männänrenkaat, liuskat, kiertokanget ja kansipahvi nyt tuli uutta tuonne konehuoneeseen. Sunnuntaina ehkä savut pihalle  ;D
(http://dl.dropbox.com/u/18363682/IMG_2767.JPG)
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Catalust - 19.11.2011, 16:34:55
olisit hyvä mies koneistanu sen kannenkin täydellisesti, niin olis tullu hyvä... Jos on viitseliäsyyttä hommata kunnon veivit ym. niin toi kannen viimeistely olisi ollut vain murto-osa kokonais budjetista.........
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 19.11.2011, 19:58:20
olisit hyvä mies koneistanu sen kannenkin täydellisesti, niin olis tullu hyvä... Jos on viitseliäsyyttä hommata kunnon veivit ym. niin toi kannen viimeistely olisi ollut vain murto-osa kokonais budjetista.........

Joo kannen tarkistin kun näytti siltä että sille on jotakin joskus tehty. Suoruuden mittasin FAROlla ja 0.04mm löytyi heittoa suoruudessa. Seetipinnat ja ohjurit tarkistin ja ne olivat uuden veroiset.

Todennäköisesti vielä kesällä otan kannen pois, vaihdan silloin cometicin kansipahvin ja uudet venttiilit ohjureineen ja kaikkineen.
Syy miksi en nyt kaikkea tuota laittanut oli puoliksi aika ja motivaatio. Auto on siis kolariauto jonka nokka on lintassa, airbageja pamahdellut ja tuulilasi paskana. Tuo moottori on siis vaan yksi monesta korjauskohteesta ja yritän nyt saada sen edes rekisteriin ennenkuin alan "ehjiä" paikkoja parantelemaan.

Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 11.12.2011, 13:36:03
Pientä päivitystä tännekkin.

Lähtötilanne: http://www.youtube.com/watch?v=IV0OzyrrR4w
Uudet vermeet: http://www.youtube.com/watch?v=Yq4gqQ2Tbfc

Päästelin auton nyt alustanmittaukseen siirtokilvillä ja kyllä se aika mukavasti vie.

Airbagien kanssa tulee seuraava asuminen. Apukuskin airbag ja kuskinvyön kiristin on pamahtanut. Joku huhu kertoo että jos 3 asiaa kajahtaa niin airbagin ohjainboksi menee rikki. Pitäisi ny testata onko tuo oma boksi rikki. Uusi airbagi on paikallaan, mutta en tohdi kytkeä sitä kiinni ennekuin saan täyden varmuuden ettei se tule heti kojelaudasta uudelleen läpi. Eli jääkö se anturi pohjaan kun törmäys tapahtuu vai palautuuko se "neutraaliin" asentoon?

Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Juzi - 11.12.2011, 13:45:41
Joku huhu kertoo että jos 3 asiaa kajahtaa niin airbagin ohjainboksi menee rikki. Pitäisi ny testata onko tuo oma boksi rikki. Uusi airbagi on paikallaan, mutta en tohdi kytkeä sitä kiinni ennekuin saan täyden varmuuden ettei se tule heti kojelaudasta uudelleen läpi. Eli jääkö se anturi pohjaan kun törmäys tapahtuu vai palautuuko se "neutraaliin" asentoon?
Huhu nimenomaan.. Airbag ohjainboxi on rikki vaan, jos se antaa vikakoodin tarkista tämä ennen, kun kytket uusia turvalaitteita.
Ja jos ei ole kun lauvenneiden bagejen koodit niin ihan huoletta vaan uudet kiinni ja koodien nollaukseen.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 11.12.2011, 14:47:01
Huhu nimenomaan.. Airbag ohjainboxi on rikki vaan, jos se antaa vikakoodin tarkista tämä ennen, kun kytket uusia turvalaitteita.
Ja jos ei ole kun lauvenneiden bagejen koodit niin ihan huoletta vaan uudet kiinni ja koodien nollaukseen.

Joo tarkistin ne vikakoodit ennenkuin aloin hommiin, ja aibagin ohjainyksikkö näytti 3 vikaakodia muistaakseni. Airbag lauennut, airbagin vastus liian alhainen ja kuskin vyönkiristimen vastus liian alhainen.
Eli pitää vaan nyt kytkeä se airbagi kiinni ja käyttää vikakoodien nollauksessa vielä (ei ilmeisesti onnistu sillä käsi obd2 lukulaitteella).
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Juzi - 11.12.2011, 14:56:51
Joo tarkistin ne vikakoodit ennenkuin aloin hommiin, ja aibagin ohjainyksikkö näytti 3 vikaakodia muistaakseni. Airbag lauennut, airbagin vastus liian alhainen ja kuskin vyönkiristimen vastus liian alhainen.
Eli pitää vaan nyt kytkeä se airbagi kiinni ja käyttää vikakoodien nollauksessa vielä (ei ilmeisesti onnistu sillä käsi obd2 lukulaitteella).
Jos on sellanen obd2 laite joka poistaa airbag vikakoodit niin menee ihan kotikonstein..
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 11.12.2011, 15:01:17
Se olisi kyllä hyvä juttu. Säästyisi taas 50e siinäkin. Pitää testata.

Turvalaitteiden tarkistus tällä alueella onnistuu ilmeisesti vain Käyttöautolla. Hinta on 150e tai 100e jos purkaa kaiken niin valmiiksi että airbagit on helposti näkyvillä. Viiden minuutin toteamisesta aika suolainen hinta, mutta ei voi muutakaan.

Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Nortti - 11.12.2011, 19:26:02
Se olisi kyllä hyvä juttu. Säästyisi taas 50e siinäkin. Pitää testata.

Turvalaitteiden tarkistus tällä alueella onnistuu ilmeisesti vain Käyttöautolla. Hinta on 150e tai 100e jos purkaa kaiken niin valmiiksi että airbagit on helposti näkyvillä. Viiden minuutin toteamisesta aika suolainen hinta, mutta ei voi muutakaan.

Täältä saisit koodien nollauksen ja katsastuksessa vaadittavan turvalaitetestauspöytäkirjan ja sen testauksen yhteensä satasella. On vaan paikkakunnasta kiinni, viittiikö esim. Poriin ajella. Mahdollisesti vaadittava alustamittauskin onnistuu.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 11.12.2011, 19:54:56
Täältä saisit koodien nollauksen ja katsastuksessa vaadittavan turvalaitetestauspöytäkirjan ja sen testauksen yhteensä satasella. On vaan paikkakunnasta kiinni, viittiikö esim. Poriin ajella. Mahdollisesti vaadittava alustamittauskin onnistuu.

Valitettavasti ei taida onnistua. Alustanmittaus (ja mahdollinen oikaisu) tulee yhdeltä hepulta muutamalla satasella ja ajomatkaa Poriin täältä Seinäjoelta on liikaa :). Kiitos tarjouksesta kuitenkin!
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Nortti - 11.12.2011, 19:58:49
Valitettavasti ei taida onnistua. Alustanmittaus (ja mahdollinen oikaisu) tulee yhdeltä hepulta muutamalla satasella ja ajomatkaa Poriin täältä Seinäjoelta on liikaa :). Kiitos tarjouksesta kuitenkin!

Tuosta moottoriremontin hinnasta piti kysäistä, mitä se operaatio kaikkineen tuli maksamaan?
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: (Miksu) - 11.12.2011, 21:15:07
Siksihän tuo homma maksaa, että sen paperin kirjoittaminen tuo myös huomattavan vastuun siitä turvajärjestelmästä ja sen toimintakuntoisuudesta.
Jos jostain asiasta täytyy ottaa vastuuta, ei sitä monikaan ihan korvauksetta tee.
5 minuuttia riittää auton sisään ja ulos ajoon, testerinkin ehtii vielä kytkeä kiinni jne. mutta ei sillä ajalla vielä turvajärjestelmää ole läpi käyty :)


Täältä saisit koodien nollauksen ja katsastuksessa vaadittavan turvalaitetestauspöytäkirjan ja sen testauksen yhteensä satasella. On vaan paikkakunnasta kiinni, viittiikö esim. Poriin ajella. Mahdollisesti vaadittava alustamittauskin onnistuu.

Liekös tuo silleen, että joka pommin ja paukun piuha tarvii nypätään irti ja tarkastetaan, että kustakin tulee vikakoodi, muutenhan ei voi todeta, että onko jonnekkin päin johdosarjaa laitettu vastus huijaamaan (Paitsi toki yksikönkin liitin irroitettuna ja mittarilla mittaamalla)
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 11.12.2011, 22:12:05
Tuosta moottoriremontin hinnasta piti kysäistä, mitä se operaatio kaikkineen tuli maksamaan?

Ei ole kuitteja tässä, mutta päästäni kun muistelen niin:
-470€ kiertokanget (5kpl)
-170€ männänrenkaat (5kpl)
-190€ laakeriliuskat (5kpl)
-20€ kansipultit (12kpl)
-80€ kansipahvi

Eli yli 900€ maksoi koneen ehjäys.

Siksihän tuo homma maksaa, että sen paperin kirjoittaminen tuo myös huomattavan vastuun siitä turvajärjestelmästä ja sen toimintakuntoisuudesta.
Jos jostain asiasta täytyy ottaa vastuuta, ei sitä monikaan ihan korvauksetta tee.

Tuttava käytti tuossa käyttöautolla sen tarkistuksessa ja heillä oli vielä eri auton airbagin ohjainboksi. Eli boxi piti koodata ja tarkastus tehdä sen päälle hinta 100€+150€. Aikaa kului noin 15 minuuttia.
Onhan siinä vastuunsa ja siksi muut eivät sitä täällä sjoella kuulema teekkään. Matalamäen auto sitä mainosti jossain vaiheessa tekevänsä, mutta kommenttina kuului vain "no en minä ny niitä muille ala tekemään, ittelleni teen jos tarvii".

Eikö se airbagi vain anna tietyn vastuksen ja boksi siitä tulkitsee onko airbag ehjä? Eli jos vanhan airbagin sisään laittaa vastuksen ja leikkaa sen kankaan irti että bagi näyttää päälle hyvältä niin menisikö täydestä? En itse nyt tietenkää semmoisella autolla haluaisi ajaa :)


Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: (Miksu) - 11.12.2011, 22:36:02
Eikö se airbagi vain anna tietyn vastuksen ja boksi siitä tulkitsee onko airbag ehjä? Eli jos vanhan airbagin sisään laittaa vastuksen ja leikkaa sen kankaan irti että bagi näyttää päälle hyvältä niin menisikö täydestä? En itse nyt tietenkää semmoisella autolla haluaisi ajaa :)

Turvatyynyn diagnoosi perustuu sen tyynyn resistanssiin, kerroit siis juuri yhden asian, mikä vastuu siihen allekirjoitettuun paperiin sisältyy... joidenkin rautalankavirittäjien viritykset, nimenomaan.
Juuri tuollaiset viritelmät sieltä pitäisi tarkastuksessa kyetä huomaamaan.

Siksipä katsastuksessa voidaan vaikkapa vaatia kuitteja korjaukseen käytetyistä osista tai muuta selvitystä niiden alkuperästä.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Nortti - 12.12.2011, 00:06:00
Siksihän tuo homma maksaa, että sen paperin kirjoittaminen tuo myös huomattavan vastuun siitä turvajärjestelmästä ja sen toimintakuntoisuudesta.
Jos jostain asiasta täytyy ottaa vastuuta, ei sitä monikaan ihan korvauksetta tee.
5 minuuttia riittää auton sisään ja ulos ajoon, testerinkin ehtii vielä kytkeä kiinni jne. mutta ei sillä ajalla vielä turvajärjestelmää ole läpi käyty :)

Ei tuo todellakaan ole viiden minuutin homma koska turvavöihin ja verhoihin pitää yleensä päästä näkemään ja helpottaa, jos ne listat ja muovit on valmiiksi irroitettu. Esim. turvavöistä näkee, onko kiristin toiminut vai ei. Se menee usein jumiinkin. Kun tietää, mitä autolle on sattunut, niin jokaista ei aina tule katsottua. Matkustajan airbagin tilallakin voisi käyttää lastenistuinlukkoa piilotettuna. Muusta työnjäljestä voi myös päätellä millä budjetilla korjaus on tehty ja sen mukaan tehdään tarkempi tarkastus. Selvä vastuu kieltämättä siis siirtyy sen paperin kirjoittajalle eikä niitä ilman oikeaa tarkistustyötä tehdä. Tässäkin voisi jo selventää hommaa katsomalla kolaroidun auton valokuvia. AVK:n autoissa on nykyään myös lueteltu havaitut lauenneet turvalaitteet.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 12.12.2011, 11:21:22
Kerron sitten tarkemmin kuinka tuo testi menee. Osat on ostettu yksityiseltä ihmiseltä, joten kuitteja ei ole esittää.
(http://dl.dropbox.com/u/18363682/IMG_2743.JPG)
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Nortti - 12.12.2011, 11:47:46
Eli yli 900€ maksoi koneen ehjäys.

Kysyin, jotta vastaisuudessa tietää suurinpiirtein osien hintaa ja voi verrata siihen, mitä kokonainen moottori maksaa. Tuollaista T5:n moottoria ei näytä juuri nyt löytyvän, joten tuo korjaus lienee ihan perusteltu.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Nortti - 12.12.2011, 11:49:47
Kerron sitten tarkemmin kuinka tuo testi menee. Osat on ostettu yksityiseltä ihmiseltä, joten kuitteja ei ole esittää.

Käytännössä aikalailla harvoin kukaan mitään kuitteja kaipaa esim. katsastuksessa. Siitäkin selviää puhumalla ja tuo kuva on ihan hyvä "todiste".
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 12.12.2011, 11:58:10
Käytännössä aikalailla harvoin kukaan mitään kuitteja kaipaa esim. katsastuksessa. Siitäkin selviää puhumalla ja tuo kuva on ihan hyvä "todiste".

Joo sovin paikallisen katsastusliikkeen kanssa että toimitan listan josta selviää mistä osat on hankittu. Kunhan vain haluavat tietää että niitä nyt ei ole varastettu.
Pitääpä noita kuviakin tosiaan tulostella niin ei ainakaan voi siitä jäädä katsastuksessa leima kiinni. Voisipa parit tulostaa tuonne turvalaite tarkastukseenkin.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 17.01.2012, 19:30:58
Päivitystä tännekkin.
Kone on tosiaan kasassa ja pelaa hyvin. Auto kävi autorobotissa jossa etunurkka vedettiin takaisin muotoonsa. Hinta 300e.
Eilen sain turvalaitetarkastuksen paperin ja huomenna nelipyöräsuuntaukseen ja tuulilasin vaihtoon.

Auto on siis aika lähellä kilpiä. Pistän kunnon tarinan autosta tänne forumille kun kilvet on kiinni :)
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: jleino - 18.01.2012, 23:11:01
Hienosti toimittu! :) Kuvathan kiinnostaa aina mutta ikävä kyllä niitä harvemmin siinä tekemisen tohinassa tulee itsekään otettua!
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Grimmy - 19.01.2012, 00:59:25
Mielenkiintoinen proggis. Kojelaudan vaihtaminen mahtaa olla työlästä..

Jos nyt ei omalle työlle laske hintaa niin varmaan kannatti kone laittaa osista, varsinkin kun siinä on varmaan boksissa boostia jo..
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 20.01.2012, 19:38:57
Katsastuspäätö HYLÄTTY!

Käyttöauton turvalaitetarkastus paperi ei kelvannut ja toinen etutolppa oli pierassu kaasut pihalle. Turvalaitepaperiksi ei siis kelpaa sähköinen todentaminen kuten käyttöauton pojat väittivät, vaan täytyy olla silmämääräinen. Vein auton sinne takaisin samantien ja sanoin kattokaapa vielä ny silmällä uudestaan ja raapaskaa uus lappu. Saa nähä miten käy.

Etupumppu on haettava motonetistä ja vietävä paikalliselle pikkupajalle. Vaihdatan vain nyt tuon hajonneen puolen ja vaihdan itse toisen sitte myöhemmin.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 25.01.2012, 18:40:11
Nyt on leima autossa. Nokka-akselin stefat vuotavat öljyä kun en niitä huomannut remontin yhteydessä uusia. Nyt on uudet stefat taskussa ja aion muutenkin vaihtaa jakoremmin kun sillä onjo yli 130tkm päästelty.
Stefojen vaihto on vissii aika mielenkiintoista tuon VVT pyörän takia. Nokka-akseli pitäisi saada lukittua täysin takapäästä (latta+pultti läpi kikalla) ja tarkoilla merkeillä pyörän ilmeisesti saa vielä samaan asentoon takaisinkin.

Mietin jo että helpoin saattaisi olla nypätä vain koko välikansi irti, nokat pöydälle ja ujuttaa stefat takapäästä sisään. Onko tuohon VVT pyörän irroitukseen jossain hyvä ohje?

http://dl.dropbox.com/u/18363682/IMG_3357.jpg (http://dl.dropbox.com/u/18363682/IMG_3357.jpg)
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Make - 25.01.2012, 18:58:11
Tässä jotain ohjetta asennus vaiheeseen. Pois otto ei näy eroavan normaalista. Merkit kohdilleen yms.

Installing the variable valve timing (VVT) unit on the exhaust camshaft
Note! The purpose of the “Installing the VVT unit/timing gear pulley” section described here is to ensure that the VVT unit is correctly positioned and to reset the camshaft timing gear pulley to the correct position using the markings made at the factory. This is to ensure that the conditions are correct for any later fault-tracing.
Slacken off, but do not remove, the screws which secure the timing gear pulley to the variable valve timing unit.
Press the timing gear pulley and variable valve timing (VVT) unit on to the camshaft. Install the centre screw which secures the variable valve timing unit to the camshaft. Tighten slightly.
Turn the variable valve timing unit counter-clockwise as far as it will go. Remove the centre screw. Position the upper timing cover. Turn the timing gear pulley clockwise until the screws at the oval holes are in the limit position. Continue turning clockwise until the timing gear pulley marking is 1 cog before the marking on the upper timing cover.
Note! Do not turn anti-clockwise during this procedure.
Check that the timing gear pulley is still in the limit position in the oval holes. Tighten the centre screw in the VVT unit. See Tightening torque .
Check that the variable valve timing unit does not rotate when tightening. Tighten the centre plug. See Tightening torque .
Turn the variable valve timing unit clockwise to the limit position.
Caution! It is essential that the variable valve timing unit is turned up to ensure correct VVT control.
Turn the timing gear pulley so that the markings correspond to the markings on the upper timing belt cover
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 25.01.2012, 19:07:53
Kiitoksia.
Tuon ohjeen kanssa nokkaa ei ilmeisesti tarvitse lukita, eli säästyy sen takanpään purkamisen vaivalta.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Make - 25.01.2012, 19:23:21
Purkamisesta tämän verran. Ja tässä linkki työkalun kuvaan. http://www.brickboard.com/AWD/volvo/773070/engine_timing.html
Remove:
-the belt tensioner
-the centre screw for the belt tensioner slightly.
Hold the centre screw still. Turn the tensioner eccentric clockwise to 10 o'clock using a 6 mm Allen key.
Remove the timing belt from the camshaft pulleys.


Removing the timing gear pulley with the variable valve timing unit
Install camshaft adjustment tool 999 5452 at the rear of the camshafts. Screw the adjustment tool sections together into one.
Remove:
-the centre plugs for the variable valve timing units (Tx55)
Note! Collect any oil spillage using paper or similar.
-the centre screws for the variable valve timing units (Tx55). Pull or work off the variable valve timing units and timing gear pulleys.
Otsikko: Vs: T5 moottori nakuttaa?!
Kirjoitti: Lähikauppias - 25.01.2012, 19:41:46
vaihto onnistuu myös ilman tuota varsinaista erikoistyökalua.. teet vain imunokan hahloon sopivan metallikimpaleen johon reikä keskelle että saa vedettyä pultin läpi jolla tulee nokkaan kiinni.  siihen tarpeeksi pitkä ja tukeva varsi jostain rautaputkesta ja vahva tietenkin muutenkin koko laitos.. sitten merkkaat nokan takapään asennon ajoitusmerkissä kanteen ja merkkaat vvt- yksikön asennon kanteen..  ( tee tosi hyvät merkit ) pultit auki ja uusi vvt ja stefa kiinni ja pultti ohjetiukkuuteen oisko ollu 90nm niin että vvt yksikkö on samoissa merkeissä ja nokka samoissa merkeissä. se suojakorkki vvt yksikön päässä  kanssa ohjearvoon muistaakseni 30nm 

Pitäisi tuo lukitustyökalu saada lainaan jostakin kun ei oikein mistään tahdo valmistuskuvia siihen löytyä. Tuo lainaus on jostakin S40:n vvt pyörän vaihtoketjusta (vapari).