Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tuplakontti - 02.10.2011, 20:07:39
-
Tuli tsekkailtua pellin alla ja bongasin öljyä jäähdytysnesteessä :'(. Öljyä ei ollut hirmuisesti, mutta pinnalla oli kalvo ja kun puhtaalla tikulla sekoitteli, niin siellä näkyi "öljykuplia" ja haiseekin öljylle. Öljykorkissa ei kuitenkaan näy vaahtoa ja näyttää siis venttiilikopan puolella kaikki ihan ok:lle. Öljyä syö mittatikun merkin yläreunasta alareunaan arviosta noin 2000-3000 kilometrin, eli aika paljon. Nestettäkin katoaa myös, mutta ei hirmu nopsaan. Ei juurikaan tee mitään poikkeavia savumerkkejä kaasutellessa. Ajettu 260 tuhatta. Käytösssä ei huomaa mitään outouksia vetää ihan ok, käynnistyy hyvin jne. Voiko vikaa olla missään muualla kuin kannentiivisteessä?
-
Taitaa olla aika väljä kone :) minkäs näköistä nestettä paisuntasäiliössä on? kun aukaset paisuntasäiliön korkin niin onko kova paine että ruiskii vedet ympäriinsä? näkyykö koneessa öljyvuotoja ulkopuolelta?
-
Neste on siistin näköistä, mutta siinä on se ohut öljykalvo päällä. Paisuntasäilön kun aukaisee, niin miedosti pihahtaa, jos on juuri ajellut, mutta ei tosiaan roiski sieltä mitään. Vähän vuotelee venakopan tiiviste öljyä, mutta mitään suurempia vuotoja ei näy: ei tee lammikoita/pisaroi alleen. Että kaippa se öljy palaa sitten...ja vähän sotkeentuu noihin nesteisiinkiin. Joskus tuntuu sisällä pientä pakkasnesteen hajua, joten se pieni nestehukka saattanmee hikoilla lämppärin kennosta/putkista. Ja tämä keskustelu oireineen on samassa Volvossa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10191.0
-
Mun teoria:
Sulla on kansi/tiiviste rikki ja öljy menee nesteen sekaan koska sillähän on kovempi paine. Se ei lisäänny paisarissa siksi koska sulla on myös lämmityslaitteessa vuoto jota kautta neste katoaa.
Ne lattiamatot on aika paksua ja hyvin vettä eristävää materiaalia ja kestää joskus todella kauan että kenno/hana vuoto tulee siitä läpi, nimimerkillä kokemusta on. Kurkkaa mato alle.
-
Ajattelin juuri vinkata kannen avaamisen suuntaan, mutta joku ehti ensin... Jos samalla pahvilla on menty jo 300 k paremmalle puolelle, niin ei siitä pahvinvaihdosta ja kannen pesusta ja tarkastuksesta ainakaan haittaa ole. Vinokoneeseen näppärä mies vaihtaa kansipahvin muutamassa tunnissa.
-
Ei. Tai voi periaatteessa olla kannessa vika mutta epäilen.
-
Eikös noissa ollu vielä jotain törpön jäärdytysvesikiertoja?
-
Eikös noissa ollu vielä jotain törpön jäärdytysvesikiertoja?
On. Vian voi eliminoida pesemällä systeemin ja estämällä turbon vesikierron. Ei se sitä tarvii. Jos ei enää sotke nestettä öljyllä, turbo valskaa.
-
Eikös noissa ollu vielä jotain törpön jäärdytysvesikiertoja?
[/quotOnhan siellä, vaan pystyykö nuo liemet siellä urbossa sekoittumaan?
-
Eikös noissa ollu vielä jotain törpön jäärdytysvesikiertoja?
No on kyllä. Sitten se tarkoittaisi, sitä että ahtimen keskiosa olisi halki, jonka voisi jo huomata muutenkin.
-
Siis pystyy sekoittumaan öljyt nesteisiin turbossakin?
Mitenköhän tuommoisella haljenneella ahtimella matkan teko luontuu? Ite ajoin tänään tällä vikaisella autolla tuommoisen 500 kilsan lenkin...
-
No on kyllä. Sitten se tarkoittaisi, sitä että ahtimen keskiosa olisi halki, jonka voisi jo huomata muutenkin.
No mistäs sen? :))