Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Terla - 18.01.2019, 20:22:27
-
Moi! Ostin marraskuussa 2018 Volvo XC-90 D5 AWD vm. 2006. Taisi käydä paska mäihä. Autolla on ajettu alle 270000km (Suomi-auto). Vaihteisto on viime ajat temppuillut siten että jos kiihdyttää kovasti ja vapauttaa nopeasti kaasun, kierrokset jäävät korkealle jonka jälkeen vaihde menee silmään kovalla ryminällä. Jos kaasupoljinta ei vapauta kerralla ylös vaan pikkuhiljaa, vaihde menee silmään pehmeämmin. Lisäksi vähänkin reippaammassa kiihdytyksessä vaihtaa sillä tavalla että vaihdon aikana kierrokset käy jopa hupaisan korkealla muutaman sekunnin ja sen jälkeen vaihtaa. Jos kiihdyttää oikein rauhallisesti, ongelma on lievempi tai sitä ei ole. Autoon on huoltokirjan mukaan vaihdettu laatikkoöljyt suht säännöllisesti ja jatkoin perinnettä vaihdattamalla öljyt huuhtelulla Volvo- liikkeessä. Tämän lisäksi tehtiin datan nollaus. Huollon jälkeen vaihteiston toiminta huononi entisestään. Osaisiko joku kertoa missä mahtaa olla vika ja mitä/ missä kannattaisi tehdä?
-
Onko laatikossa oikea määrä öljyä ?
-
Onko laatikossa oikea määrä öljyä ?
Voisiko Autosalpa (Volvo- liike) tehdä sellaisen mokan?
-
Ainakin Keravan Autosalvan kanssa menee kaikki aina pieleen ;) Jostain se tutkiminen pitää aloittaa ja itse aloittaisin öljymäärästä ja vikakoodeista.
-
No voi se merkki liikekkin mokata.. Ilmeisesti vain öljylaskuri nollattu?
Aika monta kertaa jo tällä foorumilla maininnut tuosta sopeutuksesta ja muutamia noita nyt tehnyt ja jokaisesta on oireet hävinnyt, oletuksena tietysti se että ei muuta ongelmaa päällä samaan aikaan. Yhdessä tapauksessa syyllinen löytyi likaisesta kaasuläppä kotelosta ja käyttäytyi niin kuin olisi ollut laatikko vikainen, oireet hävisivät kaasuläppäkotelon putsauksella.
-
No voi se merkki liikekkin mokata.. Ilmeisesti vain öljylaskuri nollattu?
Aika monta kertaa jo tällä foorumilla maininnut tuosta sopeutuksesta ja muutamia noita nyt tehnyt ja jokaisesta on oireet hävinnyt, oletuksena tietysti se että ei muuta ongelmaa päällä samaan aikaan. Yhdessä tapauksessa syyllinen löytyi likaisesta kaasuläppä kotelosta ja käyttäytyi niin kuin olisi ollut laatikko vikainen, oireet hävisivät kaasuläppäkotelon putsauksella.
Itse en ymmärrä autoista kovinkaan paljoa mutta ymmärsin että olivat nollanneet vaihteiston ”muistin”. Joka tapauksessa huollon jälkeen alkoi oirehtimaan selvästi enemmän. Nyt ajettu ehkä 250km huollon jälkeen ja koetettu opettaa laatikkoa tavoille mutta ei se tunnu oppivan. Mitenköhän se öljymäärä tarkistetaan?
-
No voi se merkki liikekkin mokata.. Ilmeisesti vain öljylaskuri nollattu?
Aika monta kertaa jo tällä foorumilla maininnut tuosta sopeutuksesta ja muutamia noita nyt tehnyt ja jokaisesta on oireet hävinnyt, oletuksena tietysti se että ei muuta ongelmaa päällä samaan aikaan. Yhdessä tapauksessa syyllinen löytyi likaisesta kaasuläppä kotelosta ja käyttäytyi niin kuin olisi ollut laatikko vikainen, oireet hävisivät kaasuläppäkotelon putsauksella.
Mielenkiinnolla kuulisin että millasia oireita läppäkotelo on aiheuttanut..
-
Itse en ymmärrä autoista kovinkaan paljoa mutta ymmärsin että olivat nollanneet vaihteiston ”muistin”. Joka tapauksessa huollon jälkeen alkoi oirehtimaan selvästi enemmän. Nyt ajettu ehkä 250km huollon jälkeen ja koetettu opettaa laatikkoa tavoille mutta ei se tunnu oppivan. Mitenköhän se öljymäärä tarkistetaan?
Oliko 65-asteiseksi lämmitetyt öljyt, auto käynnissä. Lootan pohjapropussa on keskellä pienempi öljypinnan tarkustusproppu.
Mielestäni oikean pinnan saa varminnin laittamalla laatikon yläpinnassa olevasta täyttöreiästä lisää öljyä em. tarkistuksen aikana. Kun pinta tulee ok, keskipropusta alkaa valumaan öljyä.
-
Oliko 65-asteiseksi lämmitetyt öljyt, auto käynnissä. Lootan pohjapropussa on keskellä pienempi öljypinnan tarkustusproppu.
Mulla ei ole mitään käsitystä miten ovat vaihtaneet öljyt. Pitää varmaankin jotenkin selvittää tuo öljyn määrä. Nämä laatikko-ongelmat ovat kyllä todella ikäviä kun ongelman syytä on niin vaikea saada varmuudella selville.
Mielestäni oikean pinnan saa varminnin laittamalla laatikon yläpinnassa olevasta täyttöreiästä lisää öljyä em. tarkistuksen aikana. Kun pinta tulee ok, keskipropusta alkaa valumaan öljyä.