Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volvoville - 19.01.2019, 20:42:33
-
Oma moka oli, hätäilin ja kädellä heilatuin vauhtia pakkasella, lopputuloksena rusahdus ja täysin hervoton luukku. Taisi jokin osa antautua, vanhuus + pakkanen ja toki tuo oma puuttuminen luukun toimintaan. Aika pienestä meni kuitenkin.
Mahtaa olla edullista korjauttaa tuo, onko kellään kokemuksia? Äänen perusteella oletan että jotain hajosi, ei vain "hypännyt rattailta"
Mut joo, vaikka tuntuu hitaalta niin ei kannata hirveesti kurittaa, ihan vain tiedoksi...
-
Avaus uudelleen tai sulkeminen ei tee enää mitään?
-
Ei tee. Muutaman millin liikahtaa ja on siinä sitten. Kait vaan on pönkkä hankittava luukun väliin.
Edit: Siis sen liikahtaa mitä lukko avaa/sulkee itseään. Lukko siis toimii muu avaushärdelli on mennyttä, jee.
-
Ei tee. Muutaman millin liikahtaa ja on siinä sitten. Kait vaan on pönkkä hankittava luukun väliin.
Edit: Siis sen liikahtaa mitä lukko avaa/sulkee itseään. Lukko siis toimii muu avaushärdelli on mennyttä, jee.
Oletko saanut luukun kuntoon? Mulla teki saman tempun. Paukahdus kuului ja luukku mäjähti nousun puolivälissä takaisin kiinni. :-[
-
Onko näissä tapauksissa nyt niin että luukku ei pysy auki muuten kuin käsin pitämällä ja rämähtää kiinni kun päästää irti?
Sekä sähköisessä että hydraulisessa järjestelmässä on lisänä tavalliset kaasujouset ja luukun pitäisi käsikäytöllä toimia perinteisen luukun tapaan. Jos kaasujouset on antautuneet, ei sähkö eikä hydrauliikka jaksa nostaa luukkua yhtään.
Koittakaa vaikka omin käsin keventää ja toimia "kaasujousena" luukulle, toimiiko sähköavaus sitten.
Sähköiseen luukkuun siirryttiin muistaakseni vm.11 - 12.
-
Oletko saanut luukun kuntoon? Mulla teki saman tempun. Paukahdus kuului ja luukku mäjähti nousun puolivälissä takaisin kiinni. :-[
Luukku tuli kuntoon volvo-liikkeessä. En silloin jaksanut talvella arpoa ja vein sinne. En tiedä murtuiko samassa rytinässä jotain kaasujousien kiinnikkeitä mutta tosiaan hervottomaksi muuttui. Joka tapauksessa aika hurjia voimia ne muovirattaat siellä katon sisällä käsittelee kun tuota luukkua liikuttelee...
-
Onko näissä tapauksissa nyt niin että luukku ei pysy auki muuten kuin käsin pitämällä ja rämähtää kiinni kun päästää irti?
Sekä sähköisessä että hydraulisessa järjestelmässä on lisänä tavalliset kaasujouset ja luukun pitäisi käsikäytöllä toimia perinteisen luukun tapaan. Jos kaasujouset on antautuneet, ei sähkö eikä hydrauliikka jaksa nostaa luukkua yhtään.
Koittakaa vaikka omin käsin keventää ja toimia "kaasujousena" luukulle, toimiiko sähköavaus sitten.
Sähköiseen luukkuun siirryttiin muistaakseni vm.11 - 12.
Kokeilin tuota kevennyshommaa, mutta ei kyllä sitenkään toimi. Nähtävästi on pärähtäny joku avausmekanismi siellä tuhannen päreiks. Kun painaa avausnappia niin hemmetinmoinen ropina vaan kuuluu jostain sisältä. :-[
Osaako joku kertoa, että mistä sellaista pääsee kurkistamaan ja mitä siis pitää purkaa ja mitä ei?
-
Tuossa videolinkkiä:
https://youtu.be/2zsWRSEnxaA
Eli kattoverhoilua raottaa, siellä pitäisi olla keskimmäinen(vasemman saranan kaasujousen parina) nostosylinteri joka on 2012 vuosimallissa ilmeisesti sähköinen. Se saattaa korkata ja pitää ääntä.
Hyvin pitkälti tuon näköinen osa:
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/VOLVO-V70/2008_2013/Takap%C3%A4%C3%A4n-osat/Takakannen-kaasuvaimennin/Kaikki/ID-31681260/OEM-31335845/
Aukeaako luukku muuten keveästi ja pysyy auki?
-
Tuossa videolinkkiä:
https://youtu.be/2zsWRSEnxaA
Eli kattoverhoilua raottaa, siellä pitäisi olla keskimmäinen(vasemman saranan kaasujousen parina) nostosylinteri joka on 2012 vuosimallissa ilmeisesti sähköinen. Se saattaa korkata ja pitää ääntä.
Hyvin pitkälti tuon näköinen osa:
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/VOLVO-V70/2008_2013/Takap%C3%A4%C3%A4n-osat/Takakannen-kaasuvaimennin/Kaikki/ID-31681260/OEM-31335845/
Aukeaako luukku muuten keveästi ja pysyy auki?
Kiitokset linkeistä. Ei nyt kovin vaikealta näytä tuo purkaminen, mutta onhan siinä hommaa. Ei ihan pihassa viitti alkaa tekemään. ;)
Ei se aukea keveästi, eikä pysy auki. :( Että kyllä on nyt koko luukku käyttöä vailla ja kaikki tungettu takapenkille. Yhen tai kahen hengen porukalla kun ajelee niin sekin onnistuu, muuten olis varmaan jo tullu vietyä huoltoon johonkin.
-
Tuli vielä katsottua kaasujousien speksejä ja näyttääkin sille että sähkötoiminen luukku ei voi pysyä auki, jos se sähköinen nostosylinteri on mekaanisesti rikki.
Eli sähkötoimisessa luukussa on 370N ja 1190N kaasujouset ja hydraulisessa on 2x1190N.
Hydraulinen luukku toimii normaalisti ilman hydrauliikkaakin.
Mutta ääntä seuraamalla vika varmaan löytyy :)
-
Nyt vasta otin työn alle luukun remppaamisen :D
Siitä oli saranasta paukahtanu se tappi poikki, johon avausmoottori tulee kiinni. Sarana jo viikonloppuna vaihdettiin, mutta millä sitä avausmoottoria saisi lyhemmälle asennolle, että saisi sen toisenkin pään paikoilleen??? :o
-
Kukaanko ei tiedä miten sähköistä sylinteriä saisi "ajettua" lyhyemmälle, että saisi toisen päänkin paikalleen? :'(
Nyt vasta otin työn alle luukun remppaamisen :D
Siitä oli saranasta paukahtanu se tappi poikki, johon avausmoottori tulee kiinni. Sarana jo viikonloppuna vaihdettiin, mutta millä sitä avausmoottoria saisi lyhemmälle asennolle, että saisi sen toisenkin pään paikoilleen??? :o
-
Sehän on hydraulinen sylinteri. Ei ole kokemusta tai parempaa tietoa mutta pitäisi käskeä tietokoneella manuaalisesti sylinteri kiinni. Tai kytkeä sopivaan johtoon virtaa
Eikö napista suostu liikkumaan?
Edit: pitäisihän sen liikkua kun painaa sulkemisnappia Eihän se tiedä onko sylinteri kiinni luukussa? ???
-
Suostuu liikkumaan, eli luukun sulkemisnapista kun painaa ja pitää tongeilla kiinni sylinterin päästä, ettei pyöri koko sylinteri. Kun pyörimällä vetää ittensä lyhyeks, eli menee kiinni. Käsittääkseni siis sähköinen peli, jollen ole väärässä, niin ei hydrauliikkaa siinä vempeleessä. :-\ Tässä ketjussa jo Maatti tuohon viittasikin.
https://varuosad.alvadi.ee/fi/car/volvo/1034/manufacturer/4/78007322?ssd=%24HAxLcgEFAwYKSmkrMVRDfgxed2RNXTJE%24
Se vaan tekee sen, että menee niin lyhyeks kun pääsee ja pamahtaa sen jälkeen takaisin pisimpään pituuteensa. :(
Sehän on hydraulinen sylinteri. Ei ole kokemusta tai parempaa tietoa mutta pitäisi käskeä tietokoneella manuaalisesti sylinteri kiinni. Tai kytkeä sopivaan johtoon virtaa
Eikö napista suostu liikkumaan?
Edit: pitäisihän sen liikkua kun painaa sulkemisnappia Eihän se tiedä onko sylinteri kiinni luukussa? ???
-
Aivan. En tuosta sähköisestä tiennytkään. :)
Mitäs jos sen laittaa menemään kiinni ja sit nyppäisee johdon tai akunkengän irti? Osaako se virtojen uudelleen kytkennän jälkeen jatkaa toimintaansa?
Ja onkohan se ehjä jos tuolleen paukahtaa ulos?
-
Sen pitäisi pysähtyä, kun painaa luukun suljemis- tai avausnappia uudelleen, tai niin ainakin hydraulinen versio tekee. Mutta tuo takaisin auki pamahtaminen kuulostaa kyllä oudolta ??? Entä jos sitä sylinteriä pyörittää käsin, mitä tapahtuu?
-
Kokeillaan vielä tätäkin, muistaakseni kyllä kokeiltiin painaa nappia uudestaankin. Ja hämätä lukossa olevaa tunnistinta koska luukku olisi kiinni.
Koitin sylinteriä jo aikanaan pyöritellä, mutta silloin meni hiukan mielenkiinto. ??? Pitää kokeilla vielä uudella onnella sitäkin.
Edellisessä viestissä olevaa virrankatkaisua ei ole kokeiltu ja yksin vähän hankalaa. Mutta laitetaan sekin korvan taakse. :)
Sen pitäisi pysähtyä, kun painaa luukun suljemis- tai avausnappia uudelleen, tai niin ainakin hydraulinen versio tekee. Mutta tuo takaisin auki pamahtaminen kuulostaa kyllä oudolta ??? Entä jos sitä sylinteriä pyörittää käsin, mitä tapahtuu?