Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jleino - 21.01.2019, 07:41:52
-
Hei,
Nämä ajatus vaihtaa, koska jarruttaessa pieni puoltaminen oikealle. Jarrut herkistetty joten ei ole niistä johtuvainen. Katsastusmieskään ei löytänyt välyksiä, vaikka kehotin tosi tarkkaan nuo kattomaan.
Oletus kuitenkin että pieni alkava välys tai pehmeneminen puslissa tuon tekee mitä täälläkin olen lueskellut. Voiko ne pelkät puslar vaihtaa? Saako tukivarret kohtuudella irti? Pallonivelet jouduin jo käyttää laakerienvaihdossa irti joten ne ei ole enää jumissa. Entä kandeeko ne tukivarret vaihtaa kokonaan vaiko pelkät puslat, ja mistä ne kannattaa ostaa?
Vinkit ja kokemukset tervetulleita. En löytänyt youtubesta videota niin siksikin kyselen. Auto -07 XC90 D5 ja 320tkm mittarissa.
-
Laatupuslat kaupasta ja prässillä nopea vaihto.
Vanhojen ja uusien puslien paikoitus mitattava tarkasti.
Itse kävin puslat ja tukivarret kainalossa lähi pajalla, jossa prässäys puoli tuntia
-
Moro,
itse ostin Maylen HD puslat ja prässäsin paikalleen. Auto kyllä tuon jälkeen selkeästi ajoltaan jämäkämpi ja loppui urissa vetely.
Jonkun mielestä voi olla kovat...
KC
-
J2K on tehnyt varsin hyvän ohjeen (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1276.msg837455#msg837455) kuvien kera. Tuosta saisi tehdä vaikka oman threadin FAQ-osioon. Onhan niin, että XC90:n keula on periaatteeltaan samanlainen kuin pienempienkin Volvojen?
Itse olen kerran repinyt vanhat puslat irti ihan ruuvipenkkiä ja rautasahaa käyttämällä. Aikaa meni, enkä tee uudestaan, jos ei ole pakko. Uudet vakiopuslat saa paikallaan pelkällä ruuvipenkillä helposti.
-
Meinasin linkittää oman ohjeen, mutta apu olikin jo tullut. Oma suositus on että käyttää alkuperäisiä puslia.
-
Olen yhden puslan kanssa kierretangolla pakottamana irroittanut ja kiinnittänyt mutta kyllä itse ehkä mieluummin veisin tukivarren tai jopa auton pajalle omat osat kontissa. Pyörien suuntauskin kuitenkin edessä siinä yleensä. Nuo kun tekee niin alkuperäiset alapallot voisi olla hyvä tehdä samalla.
-
Kiitos kaikille tosi hyvistä vastauksista! Päätin kommenttien perusteella vaihtaa ne puslat sekä samalla alapallot. Täytyy pohtia irrotanko tukivarret pukeilla itse, vai olisiko tuo sama viedä kokonaan huolton. Taitaa olla se irrottamisen vaiva niin pieni osa tuota työtä, ettei kustannuksiin juuri vaikutusta. Tekemisen ilo toki jää pois, mutta joskus saattaa säästää vaikka vähän omia hermojakin :)
-
Varaosaliike myy saksalaiset Ruville merkkiset tukivarret puslineen reilulla satasella. Mietin jos ostaisi ne, ja asentelisi paikalleen niin ei tarvii taistella puslien vaihdon kanssa. Pitäisi kuulema olla hyvät. Sitten jos ne menee muutaman vuoden päästä, niin olisipa ainakin hyllyssä je vanhat joihin voisi sitten puslat prässäyttää jossakin korjaamolla juuri sellaiset kuin haluaa, ja asennella helposti paikalleen kun kaikki olis hyvin muistissa..
-
Joo jos haluaa "harrastella" ja tekee homman itse, niin voi rempata vanhoihin uudet, mutta sitten pitää olla kaikki vermeet sopivine holkkeineen ym. ja tarkka mitoitus linjauksineen. Enivei, ite laitoin lemforderin tukivarret joissa on kaikki valmiina. Vanha pois ja uusi tilalle. Tosin S80, mutta ihan sama juttu.(eri kumit kuitenkin). Nyt ollut n3,5v ja tiukat on vielä.
-
Joo jos haluaa "harrastella" ja tekee homman itse, niin voi rempata vanhoihin uudet, mutta sitten pitää olla kaikki vermeet sopivine holkkeineen ym. ja tarkka mitoitus linjauksineen. Enivei, ite laitoin lemforderin tukivarret joissa on kaikki valmiina. Vanha pois ja uusi tilalle. Tosin S80, mutta ihan sama juttu.(eri kumit kuitenkin). Nyt ollut n3,5v ja tiukat on vielä.
Täysin samaa mieltä ja tuo lemförder tukivarsi on laatutavaraa.
-
Taitaa olla puslahommat katoavaa kansanperinnettä kuten on jarrusatuloidenkin kunnostus, hiilien vaihto jne :-\
-
Mistäs te olette tilanneet Lemförderit?
Joo jos haluaa "harrastella" ja tekee homman itse, niin voi rempata vanhoihin uudet, mutta sitten pitää olla kaikki vermeet sopivine holkkeineen ym. ja tarkka mitoitus linjauksineen. Enivei, ite laitoin lemforderin tukivarret joissa on kaikki valmiina. Vanha pois ja uusi tilalle. Tosin S80, mutta ihan sama juttu.(eri kumit kuitenkin). Nyt ollut n3,5v ja tiukat on vielä.
Oliko ihan simppeli homma? Siinä ei vissiin tarvii purkaa muuta irto kun alapallo tietty ja ne tukivarren auton pään pultit? Ilmeisesti onnistuu ilman väkivaltaa?
-
Hei
Minä hommasin nuo tukivarret Koivunen oy:n osia myyvästä tarvikeliikkeestä.
,,,muista tinkiä hinnasta.
Lisäys viestiin:
jos haluat tehdä rempan oikein kunnolla niin vaihda myös alapallonivelet saman valmistajan tavaraan samalla kun vaihdat tukivaret,pallot ei paljon maksa!
-
Mistäs te olette tilanneet Lemförderit?
Oliko ihan simppeli homma? Siinä ei vissiin tarvii purkaa muuta irto kun alapallo tietty ja ne tukivarren auton pään pultit? Ilmeisesti onnistuu ilman väkivaltaa?
Varmaan napapultti ensin irti ja vetoakselin tönäisy sisäänpäin, V70 oli osa tukivarren pulteista ahtaassa paikkaa tartti piippuavaimen, momenttiavainta ei saanut sinne. Auto kannatti nostaa niin ylös kuin tukevasti sai, melkoisella voimalla kiinni nuo pultit niin ei halua että auto tulee niskaan niitä avatessa/kiristäessä, mutta pitää olla tilaa ähertää. Piti ketjulla ja vivulla vetää vanha tukivarsi irti.
-
Uudet Monroen tukivarret puslineen alla ja ei puolla enää! Samalla hävisi myös mystinen paukahtelu/narahtelu möykyissä jonka luulin tulevan iskarin yläkumeista. Hyvä niin!
Ainoa mikä harmittaa, niin huoltomies teki huolimattomasti pyöränkulmien säädöt ja ratti on suunnilleen yhden boorin verran kierossa p..kele. Mietin että uskaltaako ratin käyttää itse irti akun irrotuksen jälkeen, ettei tarttis enää uudelleen alkaa säätöjä tekemään? Youtubessa hyvä ohjevideo, mutta silti vähän tuon airbagin vuoksi jänskättää..
-
Eli ei ollut rattia jumitettu keskiasentoon. Ite veisin takaisin ja uusi säätö takuuseen. Sehän oli selkeästi väärin tehty homma.
-
Uudet Monroen tukivarret puslineen alla ja ei puolla enää! Samalla hävisi myös mystinen paukahtelu/narahtelu möykyissä jonka luulin tulevan iskarin yläkumeista. Hyvä niin!
Ainoa mikä harmittaa, niin huoltomies teki huolimattomasti pyöränkulmien säädöt ja ratti on suunnilleen yhden boorin verran kierossa p..kele. Mietin että uskaltaako ratin käyttää itse irti akun irrotuksen jälkeen, ettei tarttis enää uudelleen alkaa säätöjä tekemään? Youtubessa hyvä ohjevideo, mutta silti vähän tuon airbagin vuoksi jänskättää..
Hi
jos kerran huoltomies ei osannut säättää ohjausta oikein,niin eiköhän se pitäisi säädättää siellä missä on kunnon vehkeet ja ammattitaito.
,,,en kyllä menisi ratin spoorien asentoa ennen muuttamaan ennenkuin tuo ohjauskulmien säätö on tehty oikein,,,mutta jos aikaisemman omistajan toimeasta on ratin asentoa muutettu niin sitten on mukavaa säädellä.
-
Eli ei ollut rattia jumitettu keskiasentoon. Ite veisin takaisin ja uusi säätö takuuseen. Sehän oli selkeästi väärin tehty homma.
Näinpä teen.
Vinkkinä muuten muillekin, että jos Volvo narisee kuin vanha heteka, niin äänen lähde voi näköjään olla kuluneet puslatkin, eikä pelkästään ne iskarin yläpäät kuten yleensä tuntuu olevan. Kiitos kaikille kommenteista! :)
-
Näinpä teen.
Vinkkinä muuten muillekin, että jos Volvo narisee kuin vanha heteka, niin äänen lähde voi näköjään olla kuluneet puslatkin, eikä pelkästään ne iskarin yläpäät kuten yleensä tuntuu olevan. Kiitos kaikille kommenteista! :)
ps
Teflon spray auttaa ihmeesti tuohon narinaan ja kitinään kun se laitetaan oikeaan paikkaan.
-
ps
Teflon spray auttaa ihmeesti tuohon narinaan ja kitinään kun se laitetaan oikeaan paikkaan.
Kiitos vinkistä Harald! Tänään kävin liikkeellä uudestaan ja avot - tuli täydellinen! Samalla vaihdoin vielä tehostimen nesteetkin niin Volvohan tuntuu uudelta :)
-
Mitä kustansi vaihto? Tänään kuulin hinnan niin mojovan tuntipalkan saa kyllä itselleen itse vaihtaen. Ajattelin vaihtaa koko varret niin ei tarvi puslien kanssa puljata.
-
Mitä kustansi vaihto? Tänään kuulin hinnan niin mojovan tuntipalkan saa kyllä itselleen itse vaihtaen. Ajattelin vaihtaa koko varret niin ei tarvi puslien kanssa puljata.
Monroen varret maksoi muistaakseni 170e kappale eli yhteensä 340 erkkiä. Tähän vaihto ja suuntaukset ja olisko maksanu vähän alle 500e. Ihan kohtuudessa kun kuitenkin pitää pyörän kulmat säätää.
Harald: mihin sitä silikonispraytä kannattaa laittaa, kun mun mielestä iskarin yläpää narisee vasemmalta puolelta edelleen. Ärsyttävä ääni.
-
Pelkkien alatukien vaihdossa ei kulmat muutu mikäli iskareiden alapäitä ei irroiteta.
-
Monroen varret maksoi muistaakseni 170e kappale eli yhteensä 340 erkkiä. Tähän vaihto ja suuntaukset ja olisko maksanu vähän alle 500e. Ihan kohtuudessa kun kuitenkin pitää pyörän kulmat säätää.
Harald: mihin sitä silikonispraytä kannattaa laittaa, kun mun mielestä iskarin yläpää narisee vasemmalta puolelta edelleen. Ärsyttävä ääni.
Luultavsti tukikumin holkki revennyt osittain irti yläpäästä ja se natisee. Kyllä kannattaa vaihtaa, ennenkuin iskarin pää tulee konepellistä läpi. Niinkin on käynyt.
-
Luultavsti tukikumin holkki revennyt osittain irti yläpäästä ja se natisee. Kyllä kannattaa vaihtaa, ennenkuin iskarin pää tulee konepellistä läpi. Niinkin on käynyt.
Hi
Nuo iskarin yläpäät kyllä kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa ennenkuin käy
ikävästi,omassa kärryssä ne ei narissut ym,mutta tulivat ylöspäin uhkaavasti,tuosta
voitelusta vielä,että käytän teflon sumutetta jos poistan narinoita ym,tuosta iskarin yläpään voitelusta sen verran,että jos ne eivät ole nousseet niin voihan sinne väliin yrittää sumutella esim teflon öljyä,,,tai vaikkapa WD 40 voiteluainetta,sillä on hyvä
tunkeutumiskyky.
ruiskia esim teflon
-
Pelkkien alatukien vaihdossa ei kulmat muutu mikäli iskareiden alapäitä ei irroiteta.
Hi
Meikäläisen kärryssä säädettiin ohjauskulmia kun oli hieman levoton ajettava,ja vanhat tukivarret,no säädöt paikalleen ja matka jatkui mutta ajettavuus paljon parantunut.
Vaihdettiin sitten uudet alatukivarret ( Lemförder ) ja tarkistettiin ohjauskulmat
ne ei olleet samoissa lukemissa kuin ed säätö,iskarin alapäitä ei irroitettu,tiedä sitten miksi näin mutta vanhojen tukivarsien helat olivat todella löysiä ja osa jopa repeytynyt,,,volvon huolto ohjetta em tapauksessa en ole lukenut.
-
juuri siksi kulmat ei olleet kohdallaan kun oli kumit sököt. Kulmia turha säädellä rikkonaisilla osilla.
-
Hi
Nuo iskarin yläpäät kyllä kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa ennenkuin käy
ikävästi,omassa kärryssä ne ei narissut ym,mutta tulivat ylöspäin uhkaavasti,tuosta
voitelusta vielä,että käytän teflon sumutetta jos poistan narinoita ym,tuosta iskarin yläpään voitelusta sen verran,että jos ne eivät ole nousseet niin voihan sinne väliin yrittää sumutella esim teflon öljyä,,,tai vaikkapa WD 40 voiteluainetta,sillä on hyvä
tunkeutumiskyky.
ruiskia esim teflon
Ehjältä näyttää ja wd-40:stä laitettu kummallekin puolelle. Kumpikaan puoli ei juuri nouse tai liiku kun autoa heiluttelin. Koetanpa laittaa kuvat.
(https://i.ibb.co/7Sj6SDk/67259-C43-C4-AC-48-E4-9-E44-A6-B9-B100-DB58.jpg) (https://ibb.co/7Sj6SDk)
(https://i.ibb.co/mSM6vnt/D4-B9-AECC-827-A-48-D1-9-A00-1-EFD888-A500-C.jpg) (https://ibb.co/mSM6vnt)
unique baby girl name generator (https://babynamesetc.com/generator)