Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jukka79 - 21.01.2019, 10:02:13
-
Hei!
M66 laatikko, kuusivaihteinen manuaali.
Pakkasilla vaikea saada 1:stä ja pakkia päälle, ja kun auton saa liikkeelle niin 1:ltä 2:lle suht hankala saada vaihde "liukkaasti" menemään päälle. 2:lta 3:lle menee hienosti kunhan ensin saat 2:sen pois päältä. 3:lle ja siitä ylöspäin menee hienosti.
Ja edelleen jos auto on kylmä, auton liikkellä ollessa, aavistus hankala saada 3:lta vaihde lähtee kyllä pois mutta 2:lle ja 2:lta 1:lle vähän vaikeuksia saada vaihteet päälle.
Kun laatikon öljyt ovat vetristyneet, vaihteisto pelaa niinkuin pitää.
Tämä "ongelma" tuli eteen kytkimen vaihdon jälkeen (kytkin vaihdettiin keväällä 2017), laatikkoon kertaalleen vaihdettu kytkinremontin jäljiltä öljyt (loppuvuosi 2017), öljynvaihdosta aikaa nyt vähän yli vuosi. Alkuperäisellä kytkimellä ko. ongelmaa ei ollut.
Ennen kytkinsylinterin vaihtoa (jarrunesteet tulivat kabiiniin sisälle) joutui polkemaan kytkintä useamman kerran että sait pakin tai 1:sen päälle. Tänään aamulla suht samat oireet vaikka kytkinsylinteri vaihdettu ja järjestelmä ilmattu.
Onko kyseessä huonolaatuiset vaihteistoöljyt vaiko 1:s ja 2:s vaihteen synkronien kuluminen? Eikö kuitenkin tämän M66 vaihteiston pitänyt olla suht kestävä?
-
Mitä öljyä sinne laatikkoon laitettiin?
-
Hitsi, en muuten muista.
Piti jotain ns. parempaa tavaraa, varsinkin tämä joka on vaihdettu loppuvuodesta 2017. Täytyy käydä kysymässä tuolla liikkeessä.
-
Joidenkin näkemysten mukaan nämä M66 laatikot ovat keskimääräistä krantumpia sen suhteen, millaista öljyä sisään laitetaan. Ja oireet voisi sopia myös väärän öljyn aiheuttamiksi.
Mutta mitään absoluuttista faktaa en pysty tässä kohtaa tarjoilemaan. Kannattanee kuitenkin selvittää mitä se öljy oli. Lukisiko laskussa tai muissa huollosta saaduissa papereissa?
-
Eilen kävin kyselemässä öljyjen perään.
Kuulema GL4 on laatuluokitus josta ei saisi poiketa.
Toukokuussa 2017 oli laitettu Mobilin GL4 75W öljyt. Saman vuoden lopulla, marraskuussa 2017 laitettiin Febi GL4 75W öljyt.
Huomenna menee vaihteistoöljyt uudelleen vaihtoon, nyt kokeillaan Volvon alkuperäiskamaa.
Ja taas tänään aamulla kun piti lähteä töihin, vajaa 20 pakkasta olisko ollut 18 pakkasta, ja sama juttu: vaikea saada pakkia tai ykköstä päälle ja liikkellä ollessa vaikea saada 1:ltä 2:lle ja pois 2:lta. Kytkimen pumppaaminen ei auttanut. Noin 5km ajon jälkeen ykkönen ja siitä kakkoselle menee hienosti kuten myös pois kakkoselta meni hienosti.
-
Huomenna menee vaihteistoöljyt uudelleen vaihtoon, nyt kokeillaan Volvon alkuperäiskamaa.
Jotenkin kuvittelisin että tämä saattaa ongelman ratkaista. Toivotaan ainakin.
-
Kuulema GL4 on laatuluokitus josta ei saisi poiketa.
Itseasiassa ei, esim. 06 v50:lle annetaan käyttöohjekirjassa vaihteistoöljyn luokitukseksi WSD-M2C200-C joka on fordin laatuluokitus ilman varsinaista gl-numeroa. ;) Kai tuo fordinkin öljy lienee gl4:sta. Motonetistakin löytyy niin ford-öljyä kuin soveltuvaa castrolia.
Emännän autoon joskus vaihdoin öljyt pakkasilla jumittelevan 2-vaihteen vuoksi. En silloin huomannut öljynvaihdon jälkeen juuri mitään eroa vanhaan, mutta nykyään ei mielestäni vaadi niin paljoa voimankäyttöä.
-
Noniin, uudet öljyt sisällä ja tänään myös testattu.
Ongelmaa ei öljynvaihto ainakaan 100% korjannut, mutta jollainlailla paremmin 1:kkös ja 2:kkos vaihde toimii.
Muuten öljyjen vaihdon huomasi vaihteiden normaalissa käytössä tapahtuvan liukkaamman kytketymisen - joka on tietty normi huomio uusilla öljyillä.
Mutta nyt nämä edelliset öljyt olivat oikeasti öljyn näköiset kun ne pois valuteltiin eikä sellaista vedensekaisen väristä kuin öljyt jotka kytkinvaihdon yhteydessä laatikkoon meni ja jotka loppuvuonna 2017 vaihdettiin.
Seurataan tilannetta...