Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: jerkko - 03.10.2011, 10:28:45
-
Jep, hihna napattu irti ja empä sitten tajunnut että nokka-akselit ei sitten pysy paikallaan ilman jotain lukitusta. Kumpikin nokka pyörähti taistelun tiimellyksessä...Jokos meni venttiilit solmuun? Merkit tuli laitettua hyvin joten jaon saan kyllä kohdalleen mutta kierot venat pelottaa nyt pikkasen.
Onkos kokemuksia moisesta?
VVT rallattaa myös, vaatii ilmeisesti erikoistyökalun vaihtoon.
Sorppa jos kyselen "ilman hakua foorumilta" mutta ny on hätä suuri. Jos menee kansirempan puolelle, onnaako sekään omassa tallissa, jossain oli myynnissä erikoistyökalusettiä jolla kannen aukaisun saa tehtyä, peikkona oli joku laakerijumi tms....
-
ei siinä ole mitään käyny jos et ole laittanu moottoria käyntiin merkit pielessä. Ja kyllä jakohihnan voi vaihtaa ilman erik. työkaluja.
VVT pyörän vaihtamiseen tarviit nokan lukitustyökalun.
-
No huhhuh ku säikäytti. Koitin miettiä missä asennoissa nokat on TDC kohdassa (pytyn X pako-loppu-imu-alkaa) ja muka sain lopputuleman että nelosessa on just imu-aukeamassa-pako-sulkeunut + mäntä ylhäällä. Ja kun kakkosen pako-aukeamassa + kolmosen imu-sulkeutumassa tulee siinä semmonen labiili tilanne, samalla nokalla kiinni-auki tilanne ja kummankin jouset vääntää nokkaa toisistaan eri suuuntaan = pikku hipasu nokkapyörään ja akseli kääntyy. Ja jos (kuten kävi) pako pyörähti vastapäivään (2:sen pako aukeamassa) ja silloin 4:sen pako pyörähtää auki(päin) vaikka mäntä on ylhäällä. Sama tilanne imun kanssa, pyörähti myötäseen kun 3.sen imu on menossa kiinni ja 4:sen aukeamassa = taas 4.sen imu aukeaa ja mäntä ylhäällä. Ei ne kyllä pyörähtänyt kuin 5-10 hammasta....riippuu vissiin kuin paljon siellä on ilmaan venan ja männän välissä. Tai sitten kestää hieman "nojailla" ilman että vääntyy :2funny:
No pitää lyödä kasaan kunhan tulee oikea idler rulla ja mittailla puristukset ennen lopullista kasausta.
-
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Kone kasassa ja kukkuu :) VVT jäi vaihtamatta mutta ei rallata ku nappasin siltä napanuoran/piuhan poies.
Onko vinkkiä millä kiristää kampuran päähän se 30mm mutteri hihnapyörälle? Siis momenttiin, nyt se on jossain vaan ei varmaan oikeassa momentissa. Netissä vilahti erikoistyökalu moiseen.