Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hallon - 22.01.2019, 15:43:29
-
Moi,
Potilas on vm. -07 2,5T V70. Tauluun tuli keltainen moottorinvikavalo. Ohjekirjan mukaan viittaa pakokaasunpuhdistus järjestelmään. Tyhjäkäynnillä perstuntuma kertoo että välillä on töksähdyksiä tms...ajossa ei poikkea normaalista. Kojetaulussa lukee "moottorijärj. vaatii huollon". Liekö katalysaattori tiensä päässä vai onko pakkanen syypää?
Kiitos vastauksista etukäteen!
(https://i.ibb.co/D5v7kcQ/15481645800275990253031014109472.jpg) (https://ibb.co/D5v7kcQ)
-
Monesta syystä tuo voi syttyä. Tuskin tuohon kukaan pystyy syytä kertomaan ilman vikakoodien lukua mikäli pellin alle kurkatessa ei selkeästi jotain ole rikki, esim letkua poikki jne jne.
-
Hauska sattuma hallon volvon kanssa. Omaan volvoon sama vika ja samalla kellon lyömällä startatessa.
Käynnissä ja ajossa ei mitään poikkeavaa.
Auto nyt lämpimässä tallissa ja kohta ohjekirjan ohjeiden mukaan akusta piuha tunniksi irti josko viat kuittaantuisi.
Jollei niin huomenna tarkempaan vikakoodin lukuun.
Volvo s80 2,5T autom. -06 ja 150tkm.
-
Jopas sattui samaan aikaan. Kerrohan miten lämmittelyssä kävi. Josko sillä keinolla palautuisi.
-
Omaankin tuo hyökkää välillä, tosin aina kostealla kelillä. Vikakoodiksi antaa ECM-4201 / Katalysaattorin teho heikentynyt. Ei vaikuta auton käytökseen mitenkään, ainoastaan vikavalo palaa.
Saisihan tuonne 2. lambdaan sen jatkopalan huijaamaan, mutta mitäpä tuota kun nollailee jos sattuu ilmestymään.
Uusi katalysaattori sinisellä 1000€ ja rapiat. iCarsoft906 pitää nuo koodit kurissa.
-
Juu tuo alle 10€ anturin jatkoholkki toimii mikäli anturi on ehjä ja katti huono tai kuten mm vireissä katti katsastuksen välillä vaihtaen tyhjään tai suoraan putkeenkin.
Jos holkin jälkeen ilmenee anturivikaa esim esilämmityspiiri anturissa herjaa holkki ei siis siihen auta eikä valo kuittaannu..
-
Jos akku vetelee viimeisiään, niin tällaisia ilmoituksia voi tulla, vaikka mitään vikaa ei olekaan.
Nimimerkillä kokemusta on: erilaiset vikakoodit katosivat uuden akun myötä. Meinaan vaan, että nyt kun koko Suomessa on ollut kylmää, niin heikommat akut alkavat oireilla, vaikka muuten toimivatkin hyvin. Itse tsekkaisin akun ihan ensimmäiseksi.
-
Jos tehonlisäykset on mielessä niin tuon ilmoituksen saa samalla pois ilman holkkien rakenteluakin.
-
Potilas voi hyvin.
Eilen akun kaapeli irti n. tunniksi ja vikakoodi poistunut.
Napapulteista ollut ko. vian kanssa keskustelua ja ne tarkastin ja kappas... oli kuskin puolelta "ranne" löysällä.
Hyllyssä oli uusi ja se momentilla kiinni ( 35Nm+90astetta).
Tänään ajeltu n. 100 km sekalaista ajoa ja ei herjoja.
Liekö pakkanen tai "bitti" poikittain tai kaikki mitä kolleegat aiemmin ehdottaneet, mutta näillä mennään.
Kiitos kaikille hyvistä kommenteista ja toiv. hallon kirjoittelee omastaan kanssa.
-
Täällä päässä oli aamulla -24 astetta ja kojetaulun valo oli poissa :idiot2: :) liekö koko homma ollut pakkasen syytä? No joka tapauksessa, hyvä että homma on okei puolin ja toisin. Täytyy toki laittaa korvan taakse ketjussa mainitut keinot, ihan vaan tarpeen varalle.
Kiitos kaikille! :hg:
-
Nuo moottorin vikavaloilmoitukset ovat melko yleisiä nykyautoissa, kun pakkanen ylittää -25 astetta. Omissa Volvoissa häipynyt moottorin vikavalot, jonkun matkaa ajettua ja moottorin lämmettyä. Seuraavassa käynnistyksessä valot yleensä poissa. Eli, en lähtisi vikaa kovin kalliisti hakemaan, jos vain pakkasella sytyttelee valoja. :)
-
https://www.ebay.com/itm/OXYGEN-SENSOR-EXTENDER-Spacer-Fooler-for-O2-Lambda-Sensor-DECAT-LPG-NEW/221932109599?hash=item33ac2f3f1f:g:pdUAAOSwo0JWOlUz
Meidän tapauksessa "ongelma" poistui tällä, ei ole vikavaloa enää näkynyt. Hyvin sopi tuonne vaparin pakoputkeen paikalleen. Pitää tosiaan olla tämä lyhyempi malli, se pitkä ei sovi paikalleen ainakaan vapareissa.