Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: jokukala - 22.01.2019, 22:24:24

Otsikko: VVT-Pyörä
Kirjoitti: jokukala - 22.01.2019, 22:24:24
Ostin pari päivää sitten volvo S40 2.0l vm. 2003. Autosta välillä kuuluu kurnutusta kun se on lämmin ei siis kylmällä. Myyjä sanoi, että tuo VVT-pyörä olisi menossa rikki. Kokeilin pari niksiä, jotka löysin netistä varmistaakseni vian. Yksi oli, että kun auto käy niin vedä johto pois solenoidista, jolloin äänen pitäisi häipyä. No tein niin ja se hävisi ja netissä sanottiin, että jos ääni häviää niin 99,9% varmuudella vian syynä olisi tuo VVT-pyörä. Kysymykseni siis kuuluu kannattaako nyt vaihtaa se VVT-pyörä vai? Kun itse jakopääremontti on juuri tehty, johon kuuluin (jakopäähihna, vesipumppu yms...) Mietin vain, että onko sillä hirveästi muuta haittaa kun tuo ääni vai tuleeko kohta jokin suurempi remontti eteen jos ei vaihda. Yrittänyt siis etsiä kyseisestä jutusta tietoa, mutta kun mistään ei tunnu löytyvän tietoa...
Otsikko: Vs: VVT-Pyörä
Kirjoitti: Lankku - 22.01.2019, 23:31:17
Pidemmän päälle ääni muuttuu jatkuvasti, myöhemmin nokan ajoitus alkaa heittelemään ja vaikuttamaan käyntiin. Noin tunnin homma vaihtaa kunhan on sopiva työkalu pelkän imunokan pitämiseen paikallaan vaihdon ajan.
Otsikko: Vs: VVT-Pyörä
Kirjoitti: pikkis60 - 23.01.2019, 08:33:21
Ja ajanmyötä sytyttää moottorin vikavalon mittaristoon.
Otsikko: Vs: VVT-Pyörä
Kirjoitti: The_OttoB - 23.01.2019, 09:19:30
Osaako joku neuvoa miten nelisylinterisen vvt pyörän perusasento määritellään. Viisisylinterisen VVT pyörä on sellainen jousipalautteinen ja hieman erinäköinen.  S/V40 VVT-pyörä tuntuu olevan yhtä puuta.

On kyllä kaikki asetustyökalut ja homma ihan muuten selvä, mutta se perusasento mietityttää.
Otsikko: Vs: VVT-Pyörä
Kirjoitti: Lankku - 23.01.2019, 14:46:30
Perusasento on siinä kun pyörä otetaan paketista, asetetaan nokalle, jakohihna paikalleen ja kiristetään keskipultti. Ei tarvitse kääntää johonkin laitaan, tms. Tottakai konetta pyöritettävä jotta näkee osuiko ns. tarpeeksi lähelle. Pieni toleranssi siinäkin.
Otsikko: Vs: VVT-Pyörä
Kirjoitti: The_OttoB - 23.01.2019, 18:10:25
Overthinking, underdoing. That's me.

Eli kiinni ja käyntiin.
Otsikko: Vs: VVT-Pyörä
Kirjoitti: jokukala - 24.01.2019, 11:44:21
Kiitoksia vastauksista :) Vaihdan varmaan sitten jos rupeaa käynti heittelemään tai pahempaa ääntä pitämään. Tosiaan moottorinvikavaloa joskus laittaa palamaan, mutta saa nollattua ettei tule ihan heti takasin.
Otsikko: Vs: VVT-Pyörä
Kirjoitti: kupari s40 - 24.01.2019, 17:51:36
Ja vvt-solenoidiin uudessa tiivisteessä on nykyisin sihti niin vähentää isompien epäpuhtauksien menoa öljyn mukana uudelle pyörälle.
Otsikko: Vs: VVT-Pyörä
Kirjoitti: Masal1n - 01.02.2019, 16:45:30
Moikka! Ihan noviisina eksyin foorumille kyseisen kurnuttavan VVT pyörän takia. Mulla menis kuukauden päivät, että saisin auton korjaamolle ja VVT pyörän korjaukseen. Kysymys kuuluukin, uskallanko ajaa työmatkoja autolla ja kuinka pahaa hallaa teen, onko mitään jippoja jolla voisin välttää auton hajoamisen isommin, ja voinko ajaa solenoidi piuha irti 4 viikkoa? Täällä vastailtiinkin jo harrastelijalle, mutta itseltä ei löydy osaamista, työkaluja eikä varsinkaan rahaa... Selviänkö helmikuusta?