Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: takapotkukartano - 03.10.2011, 14:39:49
-
El nimeltään lienee esipumppu. Vaihdoin viikonvaihteessa liki 500 tkm rullattuun B200F-apumoottorilla varustettuun farkkuun bensansuodattimen ohella sen auton alla suodattimen vieressä sijaitsevan pumpun. Oli jo etukäteen tiedossa, että se tankissa oleva on syystä tai toisesta toimimaton, koska siinä vaiheessa kun tankissa on selkeesti alle puolet bensaa, alkoi auton alla oleva pumppu tuskissaan surahdella niin, että ääni kuului selkeästi sísälle. Noh, se uusi surahtelee jopa vanhaa äänekkäämmin,vaikka ns. laatupumppu (lue=kallis) onkin.
Nyt siis tarkoitus kurkistaa sinne tankkiin ja vaihtaa sekin pumppu. Hintoja katselin, ja Pilipaliteemassa näkyy maksavan 39.90 ja Motonetissä liki satkun. Jos sama suhde pitää paikkansa, niin muualta hommattuna tarvikkeenakin maksaa vallaan rutosti, koska tuon jo nyt vaihtamani pumpun hinta Motonetissä tais olla jotain 80 luokkaa ja Koivuselta tilattu tarvikepumppu maksoi 140 €
Mistä raati tuon tankissa olevan pumpun ostaisi tai on jo ostanut ?
-
Noita tarvikkeita joutuu asentaessa aina vähän askartelemaan. Pientä sovitusta, ei mitään ylipääsemätöntä. 7-satkuturboon laitoin pari vuotta sitten bilteman esipumpun, hyvin on toiminut.
Jaa... laitoin siihen sen pääpumpunkin myöhemmin biltemasta. Toimii.
-
Viimeviikolla laitettiin Koivunen Oy:n pumppu tuonne 940:sen tankkiin. Kyllä pumppaa eikä metelöi ;)
-
-89 740:iin vaihdettiin vuosi sitten bilteman esipumppu ja hyvin pelittää :)
-
olin laittamassa bilteman esipumppua ja kun olin kiristämässä sitä pientä mutteria/ruuvia mihin virtajohto tulee se napsahti juuresta poikki.katkesi ennen kuin edes kiristyi. vannon etten edes käyttänyt voimaa.eipä tarvinnut sitten sitäkään vaihtaa. ja oli ollut jo yli vuoden hanskalaatikossa ja kuitti jo haalistunut blankoksi. :-\
-
olin laittamassa bilteman esipumppua ja kun olin kiristämässä sitä pientä mutteria/ruuvia mihin virtajohto tulee se napsahti juuresta poikki.katkesi ennen kuin edes kiristyi. vannon etten edes käyttänyt voimaa.eipä tarvinnut sitten sitäkään vaihtaa. ja oli ollut jo yli vuoden hanskalaatikossa ja kuitti jo haalistunut blankoksi. :-\
Kuulostaa kylmäjuotokselta, näppärä mies sen korjaa muutamassa minuutissa.
-
Ai sen juuresta katkenneen ruuvin?
-
Minkäs merkkinen se Koivusen kautta tullut pumppu oli ?
Jos tärkeää niin saan kyllä selville sen merkin. Laskussa ei ollut mainintaa, hinta luokka sama ja
tarkemmin kun muistelen niin olisiko sittenkin ollut Boschin tuote.
Antza
-
oon ennekin kirjoittanut johonkin,että omassa oli ruostunut maadoitusjohto irti siitä anturihässäkästä. pistin johdon ruuvilla kiinni niin pumppu toimi.
-
ulkopuolelta kyllä. muoviahan koko tankki muutenkin on. koita tarkistaa maadoitus kuitenkin ennen kuin irrotat koko systeemin. ainakin itseäni hirvitti ottaa sitä irti,sen verran happamia oli putket. uus maksaa varmaan miljoonan ja käytetyt on ruostekasoja. :hello:
-
Käytettyjäkin saa muovilähdöillä. Uudemmissa se laippa ja putkilähdöt on muovia.
-
Tuammoonenhan se on http://www.carpartsdiscount.com/auto/parts/91/volvo/740/fuel_sending_units/fuel_tank_sender.html?3593=78409
Tuokin tulee pumpun kanssa ja hinta 275 dollaria.
Tuolla 179€ http://classicvolvoparts.com/240260/Rubber-body/Fuel-tank-sending-unit-B200B230F-1987-pump-included-For-Volvo-249586/
-
9-satasen tankkipumpun vaihtaneena on tullut sitä peltistä tankkivarustetta pyöriteltyä käsissään. Bilteman pumpun laitoin, eikä peltinen laippa ihan hajonnut käsiin.
Silloin tuli mieleen, että paikallisen ammattikoulun tuleville putkiasentajille voisi olla hyvä juotosharjoitus, kun kuparipellistä ja -putkenpätkistä rakentaisivat uuden laipan. Ja kyllähän siellä harjoitellaan teräspellin ja -putken juottelua hopeallakin.
Ei vaan muistu yksityiskohdat mieleen, että onko siinä laipassa jotain, mikä kohtuuttomasti vaikeuttaa oman osan tekemistä.
-
Juu, joskus omaan hain paikallisesta hydr. puljusta rosterimutkat ja laitoin letkupätkillä kiinni. Hyvin pelas.
Pelkillä letkuilla voi joissakin malleissa mennä turhan kireelle mutkalle. No, asentaessa sen näkee...