Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: hukka - 25.01.2019, 18:20:23
-
Moro.
Käytiin tänään V70 mk1 Tdi kampiakselin värinänvaimentimen vaihdossa. Vaimennin hieman liikkuu sivusuunnassa kun sitä katsoo auton käydessä
Korjausliike soitti että värinänvaimennin on ehjä, mutta kampiakseli on ihan ruosteessa eikä sille voi mitään tehdä.
Kehottivat viemään auton romuttamolle, koska ei kannata korjata.
He irroittivat siis värinänvaimentimen putsasivat kampiakseli päätä, mutta siitä ei kuulemma saa enään hyvää. Uusivat pultit ja kokosivat takaisin.
Onko muilla ollut samaa ongelmaa?
-
Ei varsinaisesti, olisko jäänyt pultti kiristämättä oikeaan momenttiin edellisellä kerralla ja limppu päässy hieromaan kampuran päätä?Ostin taannoin konevikaisen tdi:n ja siinä oli juurikin käynyt niin että jakopääremppa oli mokattu käyttämällä vanhoja pultteja ja ilm kiristykset puutteellisesti. Sen lisäksi että kampuran pää oli kulunut ns. vit#iksi, se oli myös ruosteessa ilmeisesti irtometallin vaikutuksesta.
-
En osaa sanoa milloin värinänvaimennin on viimeksi vaihdettu. Jakopää on tehty Muutama vuosi sitten. Auton mukana ei tullut huoltokirjaa.
-
Onko autobiili nyt tuomittu romikseen vai meinaatko elvyttää esim vaihtokoneella?? Tiedän kyllä että tämmöisen laitattaminen rahakorjaamolla maksaa enempi kuin auton arvo, mutta jollain hartiapankkihommelilla.
-
Mulla hakkasi joskus hajonnut limppu kampuran rattaan sököksi, saattoi akselikin saada osansa. Ratas nalkkasi ainakin kunnolla siihen kiinni. Jos se pultti oli oikeasti kiinni ja hihnapyörä ja ratas ehjät on tuon vaurion mun mielestä pakko olla edellistä aukaisua vanhempaa perua. Tältä pohjalta sanoisin että kovaa ajoa vaan, ei toimivaa autoa ton perusteella kannataisi paalata.
Ei se ota jos ei anna, pahimmassa tapauksessa korjauskelvottomasta moottorista tulee oikeasti korjauskelvoton? Ottaa vielä vaikka autoliiton plusjäsenyyden, niin saa tarvittaessa hinauksen helposti. :D
-
Auto on mulla joka päiväisessä ajossa.
Hihna pysyy hyvin paikoillaan. Ei kuulu ylimääräisiä ääniä. Värinänvaimennin hiukan heiluu, mutta ei se näytä mihinkään vaikuttavan.
Auto on vasta katsastettu ja huoltoihin on mennyt puolen vuoden aikana yli 1000€, joten ajan nyt tuolla sen mitä se kestää.
Mietin tekniikan vaihtoa, sitten kun/jos se joskus tulee aiheelliseksi.
Taidan teettää jakopäärempan tuohon kevään aikana jossain eri huoltoliikkeessä ja kysyn samalla heidän mielipiteensä tuosta "viasta".
-
Välillä noita Tdi:n moottoreita näkyy torissa ja nettivaraosassa myynnissä muutamalla satasella. Eli ei välttämättä ole kallis korjaus, joskin työläs :)
-
Varaosa autoja löytyy kyllä halvalla.
Syksyllä mulla oli vielä purussa S70 tdi. Hävitin sen ennen talvea.
Tarkoitus on hommata taas purkuauto tai purkuautoja kesällä. Täytyy etsiä semmonen jossa on tdi, niin vois korjata tuon.
Ajattelin tosiaan kysyä vielä toisesta huoltoliikkeestä et voisiko tuolle tehdä jotain.
Auton huollan pääasiassa itse. Vain vaativimmat työt oon teettänyt tuossa liikkeessä joka tämänkin vian totesi. Ja kehotti viemään auton romuttamolle. Nyt täytyy etsiä joku toinen liike, eiköhän joku muukin osaa noita huoltaa.
-
Auto tuli käytettyä toisella korjaamolla. Kerroin heille millainen diaknoosi on annettu kilpailevasta liikkeestä.
Heidän mielestään ei kampiakselissa ollut mitään vikaa. Värinänvaimennin oli halkeillut. Se vaihdettiin uuteen. Samalla tehtiin jakopääremppa ja muita pikkuhuoltoja.
En sit tiiä millä perusteella kampiakseli on todettu vialliseksi ja värinänvaimennin ehjäksi ekassa liikkeessä.
Mut nyt ei värise enään ja Volvo toimii taas kuin uusi.