Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tarkki74 - 27.01.2019, 11:53:22
-
Hojo!
Olen jakopää remppaa tekemessä
Volvoon ( 163HP D5 ). Oletteko vaihtaneet kampiakselin hihnapyörän mutterin uuteen? Haymerin ohjessa oli maininta uuden vaihtamisesta, muttei uutta ole tähäm hätään saatavilla.
-
Ei tarvitse uusia.
-
Ei tarvitse uusia.
Takaisin vain ja 300Nm
-
Hihnapyörä antautui. Vipattaa ja hihna pitää kitinää.
Väännetty on molempiin suuntiin? Kumpaan suuntaan tuota pitää vääntää? Onko oikeakätinen vai vasenkätinen kierre ?
-
Kumpaan suuntaan tuota pitää vääntää? Onko oikeakätinen vai vasenkätinen kierre ?
Kyllä se on ihan normaali oikeakätinen. Saattaa olla tiukassakin, jos vedetty vaan pulttipyssyllä kiinni "tarpeeksi kovaan".
Yhdestä D5 vääntelin tuota mutteria 1,5 metrin jatkoputkella ja 1/2" vääntiö napsahti poikki hylsyn vierestä.
Milkkarin isoimmalla 1/2" iskevällä akkumopolla sai paukuttaa 2-3min putkeen, jonka jälkeen mutteri napsahti auki :buck2:
-
Saattaa olla tiukassakin
Kiitos vastauksesta. Onpa tosiaan tiukassa. Vaimo polki jarrua ja minä väänsin. Ei auennut 1/2" vääntimellä vaikka oli semmoinen yhden koon 70 cm pyörämutterin aukaisuväännin. Eipä siihen enää vartta uskaltanut jatkaa. 3/4" setistä taas loppui jatkot kesken. Taitaa olla tasan 30mm se kanta siellä. 29 ei mennyt.
Täytyy viritellä huomenna pulttipyssy tulille. Pitäisi olla 3/4" paineilmakäyttöinen perintökalleus jossakin pahna pohjilla. Eihän semmoisia normaali ihminen koskaan edes tarvitse.
-
Startilla mutteri auki.
-
Nyt on pakutettu 3/4" pulttipyssyllä ja varmasti auki päin 10 barin paineella ja kovempaa en saa. Moottori pyöri hitaasti mukana mutta ei ota auetakseen.
Seuraava mahdollisuus olisi rakennella jokin rautakangenmittainen väännin ja pitää jarrulla ja vaihteella. Onkohan siinä miten suuri vaara että jokin paikka pettäisi voimansiirrosta kun vääntää? Tulee äkkiä moninkertainen vääntö moottoriin verrattuna. Eikä nämä välineet enää mitään auton korjaus työkaluja ole.
-
Mulla sama ongelma T5:n kanssa! Ei lähde 3/4” pulttimopolla eikä edes startilla pyöräyttämällä, vaan putkisokka hihnapyörien liitoksessa alkaa antautua! Epäilen, että joku valopää on laittanut punaista kierrelukitetta tms. Ei auta enää muu, kuin pillistä kuumaa.
-
Mitä jos sitä lämmittäis induktiolla niin ei läpee kaikki siitä ympäriltä. Kaverilla on toi bili bali kaupan lämmitin ja sillä on saanut lämpöseksi ihan hyvin ja sitten Makitan akku koneella auki on kyllä se isompi malli.
-
Lämpöä on joskus joutunut käyttään ja yleensä aina silloin sieltä on löytynyt jonkin yli-innokkaan asentajan jäljiltä punainen loctite, varmaan joku 263.
Ohjeessakin sen poisto tapahtuu lämmöllä ja käsityökaluilla. :P
Muuten on ja pysyy.
-
Nyt on pakutettu 3/4" pulttipyssyllä ja varmasti auki päin 10 barin paineella ja kovempaa en saa. Moottori pyöri hitaasti mukana mutta ei ota auetakseen.
Seuraava mahdollisuus olisi rakennella jokin rautakangenmittainen väännin ja pitää jarrulla ja vaihteella. Onkohan siinä miten suuri vaara että jokin paikka pettäisi voimansiirrosta kun vääntää? Tulee äkkiä moninkertainen vääntö moottoriin verrattuna. Eikä nämä välineet enää mitään auton korjaus työkaluja ole.
Oliko miten iso ilmasäiliö ja paksu, lyhyt letku?
Mun mielestä 3/4" pulttipyssy iskee kyllä kovempaa (1500-2000 Nm) kuin mies ja rautakanki vääntää (no iso mies ja 150cm tanko vääntää noin 700-800Nm, parin metrin tangolla menee jo 1000Nm rikki, sitten erikseen ne tyypit jotka nostaa yli 100kg tankoja maasta, 100kg x 200cm on vasta noin 2000Nm). Siihen en usko, että voimansiirto antautuisi, mutta kyllä pulttipyssy siinäkin on hellävaraisempi kuin raaka vääntö varren kanssa. Lämmitystä kokeilisin itse.
-
Makitan 3/4" 40 voltin sähköpyssyllä kokeilisin, me ollaan sellainen hommattu kuorma-auton rengastöitä varten, lähtee 700nm kiristetyt pyöränmutterit auki helposti
-
No niin aukesi ilmapyssyllä. Tiukassa oli mutta vähemmän vartta ja enemmän painetta. Homma kesti, kun välissä piti rakentaa vaimolle kasvihuone ja vielä on yksi vara-autokin seisonnassa joten ei paniikkia.
Sain myös purkuautosta mutterin auki, jossa voisi olla mahdollisesti sopiva varaosa. Millainen tämä rakenne oikein on. Hihnapyörä ei irtoa ainakaan kovin helpolla. Siinä on myös neljän pultin kehä. Halkeaako se siitä niin että jakopään pyörä jää paikalleen ja tämä hihnapyörä putoaa pois. Olikohan tämä mutterin irrotus edes välttämätöntä?
No niin, ne 4 pulttia piti avata ja eipä se mutterin avaaminenkaan turhaa ollut. Terveeltä vaikuttaa varaosa. Mikä lie saanut sitten antautumaan. Taitaa olla tiukassa se hammashihnapyörä joten ei pelkoa sen mukaan lähtemisestä kun ei irronnut vaikka purettavasta kangilla kevyesti väänsi.