Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: hammer21 - 28.01.2019, 18:44:45

Otsikko: Volvo V50 vm2009 2.0 Ei käynnisty
Kirjoitti: hammer21 - 28.01.2019, 18:44:45
Volvo ajettiin parkkiin eilen normaalisti.

Tosin aiemmin moottoritiellä tuli vika p2002. eli jotain dpf ongelmaa. Toki dpf ja egr vaihdettiin juuri keväällä. mutta polttoa se ei oo nyt hetkeen suorittanut. ainakaan ei ole antanut ilmoitusta.

  Nollasin vian ja ajelin autolla ja katselin ilmestyykö vika uudelleen. ei ilmestynyt joten aattelin et ihan normisti toimii.

Tämä on esitietoa jonka en välttämättä usko vaikuttavan?

Tänään aamulla oli pakkaasta 22 ja volvo ei meinaakkaan lähteä käyntiin.


Mikähän voisi olla vikana? Voisiko joku paikka olla jäässä.

Minkälaisia arvoja akusta pitäisi mitata et se olisi ok? en tiedä koska tuohon autoon on akku viimeksi vaihdettu. Toki ei startannut ilmeisesti apukaapeleillakaan aamulla (itse en ollut paikalla mutta emäntä sanoi niin)
Otsikko: Vs: Volvo V50 vm2009 2.0 Ei käynnisty
Kirjoitti: v-femtio - 28.01.2019, 19:37:46
Pyörittääkö edes? Jos ei niin akku vaihtoon. Apukaapeleillakin joutuu avustava antamaan kierroksia että lähtee käyntiin, sattumalta pistin eilen merkille...  ;)
Otsikko: Vs: Volvo V50 vm2009 2.0 Ei käynnisty
Kirjoitti: hammer21 - 28.01.2019, 20:10:51
pyörittää mutta ei lupaa. perkele ku ei oo mitää halliakaa täs et sais sulamaan et mitä tykkää lämpösestä. akun varaus on 13.2 mut startin jälkeen tipahtaa 12v sit saa taas ladata tunnin kaks ja sama homma
Otsikko: Vs: Volvo V50 vm2009 2.0 Ei käynnisty
Kirjoitti: petriko - 28.01.2019, 20:43:48
Tuo koodi P2002 on volvon vikakoodi ECM-2A20 (hiukkasloukku, singaali virheellinen) Tuommoista Volvo antaisi ulos koodista:

Tila
Moottorinohjausyksikkö (ECM) vertaa painetta ennen hiukkasloukkua ja sen jälkeen ja tarkkailee jatkuvasti, että paineanturin signaali vastaa laskettua arvoa. Jos moottorinohjausyksikkö (ECM) havaitsee, että hiukkasloukun paineanturin signaali on virheellinen, luodaan vikakoodi. Vikakoodi voidaan diagnosoida moottorin ollessa käynnissä.
Korvaava arvo
Moottorin tehon ja käyntinopeuden rajoitus.

Mahdollinen lähde
Löysät kosketukset, kosketusresistanssi tai hapettuma liitännöissä paineanturin hiukkasloukussa. Hiukkaserottimen paineanturin letkut/putket ovat sekoittuneet.  Hiukkasloukkua ei ole. Viallinen hiukkaserotin.

Vian oire[et]
Vikamerkkivalo palaa.

Signaali virheellinen Komponentin ja johtimien tarkastus

Katkaise sytytysvirta
Kytke moottorin ohjausyksikön (ECM) liitin irti.
Tarkasta hiukkasloukun paineanturin liitännöistä, onko niissä löysyyttä, kosketusresistanssia tai hapettumaa.
Tarkasta hiukkasloukun paineanturin letkut/putket varmistaaksesi, etteivät ne ole vaihtaneet paikkojaan.

Jos tuota polttoa ei ole ollut olisko voinut jo tukkeentua loukku? meinaan jos tuo painearvo on syynä?
Otsikko: Vs: Volvo V50 vm2009 2.0 Ei käynnisty
Kirjoitti: nykyinen volvoilija - 29.01.2019, 17:22:49
Katsopa tuo toinen kirjoitus:  volvo ei käynnisty, ettei olis käyny  sama juttu. Mullakin toimi Sunnuntaina normaalisti, maanantaina startatessa 31 asteen pakkasessa jakohihna hypänny 2 hampaalla  ja herjasi nokka-akselin asentotunnistinta.Uudet osat ja jakopää kohdalleen. Lähti kuin palmun alta käyntiin.
Otsikko: Vs: Volvo V50 vm2009 2.0 Ei käynnisty
Kirjoitti: hammer21 - 29.01.2019, 22:45:50
Katsopa tuo toinen kirjoitus:  volvo ei käynnisty, ettei olis käyny  sama juttu. Mullakin toimi Sunnuntaina normaalisti, maanantaina startatessa 31 asteen pakkasessa jakohihna hypänny 2 hampaalla  ja herjasi nokka-akselin asentotunnistinta.Uudet osat ja jakopää kohdalleen. Lähti kuin palmun alta käyntiin.

ei anna mitään vikavaloa.

Auto lupas tänään kerran, mutta sitte se jäi siihen.luulisi tulevan tuollaane vikavalo jos tuo asentotunnistin olisi rikki.
Otsikko: Vs: Volvo V50 vm2009 2.0 Ei käynnisty
Kirjoitti: hammer21 - 29.01.2019, 22:46:59
Tuo koodi P2002 on volvon vikakoodi ECM-2A20 (hiukkasloukku, singaali virheellinen) Tuommoista Volvo antaisi ulos koodista:

Tila
Moottorinohjausyksikkö (ECM) vertaa painetta ennen hiukkasloukkua ja sen jälkeen ja tarkkailee jatkuvasti, että paineanturin signaali vastaa laskettua arvoa. Jos moottorinohjausyksikkö (ECM) havaitsee, että hiukkasloukun paineanturin signaali on virheellinen, luodaan vikakoodi. Vikakoodi voidaan diagnosoida moottorin ollessa käynnissä.
Korvaava arvo
Moottorin tehon ja käyntinopeuden rajoitus.

Mahdollinen lähde
Löysät kosketukset, kosketusresistanssi tai hapettuma liitännöissä paineanturin hiukkasloukussa. Hiukkaserottimen paineanturin letkut/putket ovat sekoittuneet.  Hiukkasloukkua ei ole. Viallinen hiukkaserotin.

Vian oire[et]
Vikamerkkivalo palaa.

Signaali virheellinen Komponentin ja johtimien tarkastus

Katkaise sytytysvirta
Kytke moottorin ohjausyksikön (ECM) liitin irti.
Tarkasta hiukkasloukun paineanturin liitännöistä, onko niissä löysyyttä, kosketusresistanssia tai hapettumaa.
Tarkasta hiukkasloukun paineanturin letkut/putket varmistaaksesi, etteivät ne ole vaihtaneet paikkojaan.

Jos tuota polttoa ei ole ollut olisko voinut jo tukkeentua loukku? meinaan jos tuo painearvo on syynä?

Antoi tuon virhe koodin jossain vaiheessa, mutta nollasin sen koska se anturi oli vaihdettu. aattelin että sielä on vaa joku bugi. nollauksen jälkeen se ei syttynyt enää vaikka kävin heittääs pienen lenkin
Otsikko: Vs: Volvo V50 vm2009 2.0 Ei käynnisty
Kirjoitti: hammer21 - 29.01.2019, 22:49:20
Auto lupas tänään kerran, mutta ei enää sen jälkeen.

kaveri sanoi että hänellä oli ollut samanlainen ongelma, että volvo ei käynnistä polttoaineen syöttöä jos jännite on matala. sillä kuulemma pyöritti normaalisti.


Tänään kokeilin myös sillä quickstartilla että mitä sanoo jos lyö putsariin. sillä myös hörähti hetkellisesti käyntiin, mutta ei pysynyt käynnissä.
Otsikko: Vs: Volvo V50 vm2009 2.0 Ei käynnisty
Kirjoitti: o_j - 30.01.2019, 10:17:23
Kaasuläppä jumissa tai jäässä? Se pukinsarvi ennen imusarjaa, voi joskus rähmääntyä ja jäädä kiinni. Samoin vänkkärin jalkatilassa olevat maadotukset kannattaa tarkistaa ja putsata. Noista kummankin pitäisi kyllä oireilla jo etukäteen.

Pa-suodatin tukossa/jäässä tai polttoainelinjat jäässä?
Otsikko: Vs: Volvo V50 vm2009 2.0 Ei käynnisty
Kirjoitti: hammer21 - 30.01.2019, 18:39:56
todennäköisesti sielä olis pa suodatin jäässä tai joku siellä matkalla. laitoin ny sisäilmapuhaltimen pellin alle hurajamaan. 

PA suodatin on vaihdettu 1,5v sitte eli ts. 2 talvea mennyt.  PA suodattimesta tulevas letkus näkyi ilmakupla, eli siellä oli ainakin ilmaa järjestelmässä.

pistin uuden suodattimen tilaukseen
Otsikko: Vs: Volvo V50 vm2009 2.0 Ei käynnisty
Kirjoitti: hammer21 - 30.01.2019, 20:17:05
pitääskö tuota ilmata jotenkin, tai voisko olla ettei saa oikee kunnolla dieseliä? ilmakupla oli siinä näkyvissä mutta startin jälkeen sitä ei enää näkynyt.
Otsikko: Vs: Volvo V50 vm2009 2.0 Ei käynnisty
Kirjoitti: o_j - 30.01.2019, 23:07:08
Tuskinpa se siitä kiinni on, ei yhden kuplan käynnistymiseen pitäisi vaikuttaa. Mutta ilmaaminen on joka tapauksessa edessä polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen. Sitä varten tarvitset jonkin alipainepumpun tai muun millä imeä polttoainetta paluulinjasta.
Otsikko: Vs: Volvo V50 vm2009 2.0 Ei käynnisty
Kirjoitti: hammer21 - 31.01.2019, 21:15:53
Sain käyntiin. pidin lämmitintä korkeapainepumpussa ja PA suodattimessa, jonka jälkeen tein ilmauksen sellasella imupumpulla, koputtelin myös korkeapainepumpun kylkeen vasaralla, ku oli aiemmin foorumeilla että joku kuulaventtiili voi olla jumissa.  starttasin ja hörähti käyntiin samatien