Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: kreme - 28.01.2019, 19:17:38
-
Hei!
Volvo V70 '09 2.0 diesel.
Vikakoodi P200200
Tarkemmin:
Diesel (D4204T - Diesel - MT/AT)
DTC Kuvaus:
P200200 - Hiukkassuodattimen tehokkuus (rivi 1)
- alle kynnysarvon
- Satunnainen
Diesel (D5244T4 - Diesel - MT/AT)
DTC Kuvaus:
P200200 - Hiukkassuodattimen tehokkuus (rivi 1)
- alle kynnysarvon
- Satunnainen
Viime viikolla ajettu ~300 km lenkki peräkärry perässä +400 kg mönkijä kyydissä.
Viikonloppuna käyty pakkasella (-25 °C) toinen, suurin piirtein yhtä pitkä lenkki, mutta yönyli reissu ja pari välipysähdystä, ettei yhtenäistä ajoa kuin korkeintaan sen tunnin verran ja 90 km/h nopeuksia maantiellä.
Tänään aamulla oli syttynyt vikavalo (https://imgur.com/Y1Xucln) kesken kauppareissun.
Ei mitään oireita eikä muita vikakoodeja/vikavaloja.
Ei nyi ajaessa, kierrokset tasaiset, eikä moottori ainakaan omaan korvaan käy huonosti. Kulkee normaalisti ja vastaa kaasuun, kuten pitää.
Mistä tuon polttokertojen määrän tai kilometri-välin löytäisi? Eli koska viimeksi poltettu jne. Vai näkeekökään?
Lieköhän nyt Volvo vain pakotettua DPF-polttoa vailla, vai kovempaakin remonttia tiedossa?
Vikakoodit ja valot nollaantui Delphillä, eikä ainakaan heti syttynyt uudestaan, mutta pitää käydä huomenna ajamassa vähän korkeammilla kierroksilla lenkkiä varuiksi, josko se siitä piristyisi.
-
Polttojen historian näkee ainakin Vidalla, yllätys yllätys :D
Eikö muka Delphillä nää?
Tarkastapa että painetunnistimen letkut ovat kiinni ja ehjät (loukun kupeeseen menevät)
-
Delphi kertoi, että 215 km sitten on poltto viimeksi tapahtunut.
Mikähän tuo aikayksikkö on, kun +15000.0H sitten oli kyseinen poltto tapahtunut, mutta juoksi melkein 1.0H sekunnissa, eli sillä logiikalla ~4 tuntia sitten (15000/60 sek/60 min = 4,166 h)
Mutta sieltä sai pakotettua myös polton, niin eilisten vikakoodien tyhjennyksen lisäksi tänään ajoin tuon kyseisen pakkopolton..
Josko se sillä sitten tyhjenisi, vai onko odotettavissa nyt jotain jatkuvaa vikavalon välkettä kojetauluun, kunnes loukku pitää kokonaan uusia?
Paljon tuntuu olevan puhetta, mutta tälläkin foorumilla 400-500 tkm ajettuja yhdellä ja samalla loukulla..
Onko nuo painetunnistimen letkut ilman autonosturia nähtävissä? Riittääkö tunkki ja/tai reipas konttaus auton alle?
Ilmeisemmin tämän (https://imgur.com/Z9lMhU2) näköinen kapistus kyseessä.
-
tälläkin foorumilla 400-500 tkm ajettuja yhdellä ja samalla loukulla..
Ovat käsittääkseni kaikki 5sylinterisiä Volvon omaa tekoa olevia dieseleitä. Sinulla näyttää olevan PSA konsernin 4sylinterinen dieselmoottori Volvossasi.
-
Ovat käsittääkseni kaikki 5sylinterisiä Volvon omaa tekoa olevia dieseleitä. Sinulla näyttää olevan PSA konsernin 4sylinterinen dieselmoottori Volvossasi.
Joo, tämän pystyn kyllä antamaan myötä. Ei tullut luettua niin tarkkaan moottoreita, kun ei ihan samaa vikakoodia tai oiretta niissä kuitenkaan ollut. Mutta DPF-pönttöjen puolestapuhujien puheet kyl vähän käänsi omaakin päätä, ettei se ihan kiusaksi sinne ole laitettu.
Eli kyllä, PSA-kone kyseessä.
-
En tiedä miksi 5sylinterisissä kestää niin hyvin mutta itsekin tullut koettua että reilu 300tkm mennessä ei vielä mitään häikkää. Eihän ne niin taloudellisia oo eli lämpenisikö paremmin/helpommin se pönttö tjsp(?).
Mutta mikä tärkeintä niin paljonko sulla nyt on kilometrejä kertynyt tuohon 2.0d?
-
En tiedä miksi 5sylinterisissä kestää niin hyvin mutta itsekin tullut koettua että reilu 300tkm mennessä ei vielä mitään häikkää. Eihän ne niin taloudellisia oo eli lämpenisikö paremmin/helpommin se pönttö tjsp(?).
Mutta mikä tärkeintä niin paljonko sulla nyt on kilometrejä kertynyt tuohon 2.0d?
271 tkm tällä hetkellä, seka-ajoa viimeaikoina, mutta juurikin tätä silmällä pitäen säännöllisesti pidempääkin matkaa ja vuoteen 20-25 tkm
-
Käytät sen jollain optimointipajalla. Ne ottaa loukusta sisukset pois, ohjelmoi poltot ja egr:n pois ja laittaa siihen 170+ hv ohjelman samalla. Ei tuu enää ikinä ongelmia saastelaitteiden kanssa. Tossa 2009 vuotisessa saa olla leimalla 1,5 savutusarvo, niin menee helposti läpi. Nuo poltot voivat lisätä jatkuvasti tehtynä polttoaineen määrää öljyn seassa ja öljyt laimenee, ihan sama ongelma melkein kaikissa dieseleissä.
-
Ovat käsittääkseni kaikki 5sylinterisiä Volvon omaa tekoa olevia dieseleitä. Sinulla näyttää olevan PSA konsernin 4sylinterinen dieselmoottori Volvossasi.
Noin tälläkin foorumilla 400-500 tkm ajettuja yhdellä ja samalla loukulla..
430tkm ajettu samalla DPF pöntöllä. Normi juttu, että kärryn hinauksen tai perheen kanssa pitkän matkan ajon ( ajettu 80kmh ja ei ohiteltu ) sytyttää vikavalon hiukkaskiihdyttimestä. Auto itse käynnistää pakkopolton kun vikakoodi ilmestyy. Sen jälkeen olen ajellut esim. motarilla 120kmh 4 vaihteella noin puoli tuntia ja koodit katoaa.
Vidalla kun huollossa lukee DPF:än arvot niin ovat aina olleet hyvät.
Kevyt suositus optimoinnille, mutta pönttöä ei ole pakko poistaa. Ilmeisesti tehon nosto hieman myös nostattaa pakokaasujen lämpötilaa ja pönttö puhdistuu paremmin. Itse laitatin 100tkm ajettuna 163hp optimoinnin ja auto tosiaan V70 2008 4-syl 2.0 PSA kone.
-
Miten egr poisto vaikuttaa tuon hiukkassuodattimen toimintaan. Olen ajatellut käyttää ohjelmoinnissa ja poistattaa egr. Itselläni myös 2.0d psa.
-
Miten egr poisto vaikuttaa tuon hiukkassuodattimen toimintaan. Olen ajatellut käyttää ohjelmoinnissa ja poistattaa egr. Itselläni myös 2.0d psa.
EGR poiston jälkeen hiukkasia kertyy vähemmän ja näin DPF pääsee vähemmällä. Happea on enemmän pakokaasussa, jolloin DPF:n sisältämät jalometallit reagoivat voimakkaammin lämmön ja hapen vaikutuksesta. Tehdään ikäänkuin jatkuvaa pientä regenerointia vaikka itse poltto ei ole päällä.
-
Olen käsittänyt että dpf polttaa nokea vain ja ainoastaan regeneroinnissa. Tätä taisin täällä joskus kysyäkin ja joku asiasta tietävä sanoi noin.
Eräs softaaja selosti minulle että ilman egr:ää regeneroinnit olisivat hieman tehokkaampia. Olisiko juuri tuo hapen määrä sitten syynä
-
Eräs softaaja selosti minulle että ilman egr:ää regeneroinnit olisivat hieman tehokkaampia. Olisiko juuri tuo hapen määrä sitten syynä
Se softaaja ei varmaan tiennyt, että regeneroinnissa EGR on joka tapauksessa pois käytöstä. Eli näin ollen EGR poistolla ei ole merkitystä itse regeneroinnissa, mutta muulla ajalla sen poistosta on vain hyötyä.
-
Kuitataan tänne, että pakkopolton jälkeen ei ole vikavaloa näkynyt.
Auto siirtyi kuun alusta rouvan käyttikseksi, että pitää koittaa seurailla, ilmeneekö oireita jatkossa.
-
Osta semmonen lisäainepullo DPF puhdistusainetta ja kippaa se tankkiin kun puolet jäljellä, sit vaan kovaa ajoa.
-
Osta semmonen lisäainepullo DPF puhdistusainetta ja kippaa se tankkiin kun puolet jäljellä, sit vaan kovaa ajoa.
Ei missään tapauksessa! Sulaa lambdat ja lämpötunnistimet. Mutta DPF aukeaa kyllä :)