Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Samikainen - 30.01.2019, 19:54:25

Otsikko: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Samikainen - 30.01.2019, 19:54:25
Nonii potilas 1.6 PSA 4 sylinterinen
84KW ajettu 300tkm

Oireet:
Kerää paisariin painetta, lämpöiseksi kun ajaa ja korkin avaa niin nestetaso ponnahtaa huomattavasti. Ikäänkuin järjestelmässä olisi ilmalukko. En muista että näin kovaa painetta olisi koskaan kerännyt aikaisemmin. Olen ajanut nesteet lämpöiseksi. Ottanut paineet pois ja uusi lenkki. Taas paisarissa painetta.

Nesteet ei kumminkaan yli paisarin tule vaan ikäänkuin aina kohahtaa kun korkin avaa.

Lämmöt nousee hyvinkin jopa -15 maantieajossa ja jää pyöriin termarin auettua 83 asteessa niin 80-85 välille.

Öljyä syö vähän, noin 3dl 20tkm eli ei mitään. Tikussa ei merkkiä nesteiden sekaisin menosta. Ei valkoista savua tai vesihöyryä putkesta. Ei pakokaasun hajua paisarissa eikä HÄVITÄ nesteitä.

MUTTA viimeisin tyhjäkäynnillä pulputtaa hyvin hyvin pientä kuplaa paisariin. Meni kauan ennekuin huomasin tämän johtuen paisarin muodosta. Kun kaasua antaa niin nestetaso paisarissa reagoi tähän.

HC-mittaus tehty paisarista, ei pakokaasuja. En kyllä luota tähän menetelmään 100%

Onko mitään muuta vaihtoehtoa noille paisarin kuplille kuin kansipahvi puhki? Voiko jostain imeä ilmaa? Voiko vesipumppu aiheuttaa tätä? Vesipumppu vaihdettu 60tkm sitten.
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Jule - 30.01.2019, 20:01:25
Haljennut kansi voi pistää myös kuplimaan, tai jos jotenkin pääsee esim ahtopaine vesitilaan. Tosin tyhjäkäynnillä ei paljon ahtopainetta ole.

(E: jos on vsijäähdytteinen turbo se voi tietysti sieltäkin työntää painetta.)

Voin olla kyllä väärässäkin, mutta mä olen ollut siinä käsityksessä että diesel moottorin kansipahvivuotoa ei sillä pakokaasuanalysaattori paisariin kikalla voi todeta.
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Samikainen - 30.01.2019, 20:08:55
Turbon imupuolelta valskaa vähän öljyä.

Voiko joku selittää miten turbolta voi tulla painetta paisariin tai kuplia? Missäpäin konetta jotain on rikki?

Haljennut kansi joo voi kanssa, mutta tuntus tehot olevan yms kaikki "pelaa"
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Jule - 30.01.2019, 20:13:31
Siis, jos on vesijäähdytteinen turbo, niin voihan se silloin työntää ainakin teoriassa ahtopaineen myös suoraan turbosta sinne vesitilaan, muussa tapauksessa kannessa halkeama imu- tai pakokanavasta vesitilaan, mutta tyhjäkäynnillä se tuskin sitä kautta työntäisi painetta.

E: Mulla oli joskus B19AT vinokone jossa oli kansi pahasti halki, mitenkään muuten se ei kunnolla toiminutkaan kuin täydellä teholla. Kun koneeseen sai kiusattua ahtoja se kulki hyvin.

E2: Tarkemmin ajateltuna, harvoinhan haljennut kansi tehohäviönä näkyy, yleensä kaiken näköistä muuta oiretta tulee ennen kuin se vetoon alkaa vaikuttaa.
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: hessu80 - 30.01.2019, 21:47:40
Ei tuossa koneessa ole vesijäähdytteistä turboa, mutta EGR-cooleri on. Sitä kautta voisi teoriassa päästä pakokaasut nestekiertoon. Luulisi vain, että ennemminkin menisi vesi sylinteriin kuin pakokaasu paisariin. Purista letkut linttaan EGR:n luota, niin sillä tämäkin vaihtoehto kaiketi selviää.
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Samikainen - 30.01.2019, 22:11:44
EGR on ohjelmoitu pois. Missä EGR cooleri sijaitsee kun lähden egr suunnalta etsimään?
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: hessu80 - 30.01.2019, 22:33:14
EGR on ohjelmoitu pois. Missä EGR cooleri sijaitsee kun lähden egr suunnalta etsimään?
Yksi ja sama osa. Siihen menee kaksi vesiletkua. Vesi siellä kiertää, vaikka olisi ohjelmoitu pois käytöstä.
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Samikainen - 31.01.2019, 09:31:30
Mitä muita oireita voisin tarkkailla jos kansi halki?

Paisarin korkin olen vaihtanut
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Lankku - 31.01.2019, 14:30:05
En huolestuisi vielä paljoa jos nestettä ei häviä selvästi, eikä puske yli korkkia avatessa. Nestetaso muuttuu aina kun korkin avaa lämpimällä koneella. Kumminkin neste laajenee ja sen takia järjestelmään tulee paine.

Korkkia avatessa lyhyt kohahdus ja pinnan nousu noin 1-1,5cm on normaalia. Samoin kierroksia antaessa nesteen virtaaminen paisarissa.
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: virkpe - 31.01.2019, 16:19:10
kansipahvi jos päästää painetta vesitilaan niin kumiletkut menee todella koviksi.
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Samikainen - 31.01.2019, 17:08:11
Letkut eivät kyllä mene kivi koviksi. Paine niihin kyllä tulee ja painut kasaan jotenkin, mutta täysin erilaiset kuin paineettomana

Seurailin kuplia joita paisariin tulee. Vähä välein tulee isompi kupla. Pulpauttaa oikein niin että paisarissa vähän vesi heilahtaa. Noin 20 sek välein tulee isompi kupla
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Samikainen - 31.01.2019, 17:13:53
Miten öljynlauhdutin? Sehän on suodattimen jalassa? Kiertääkö siellä jossain vesi. Voisiko sieltä tulla painetta
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Jule - 31.01.2019, 17:35:50
Letkut eivät kyllä mene kivi koviksi. Paine niihin kyllä tulee ja painut kasaan jotenkin, mutta täysin erilaiset kuin paineettomana

Seurailin kuplia joita paisariin tulee. Vähä välein tulee isompi kupla. Pulpauttaa oikein niin että paisarissa vähän vesi heilahtaa. Noin 20 sek välein tulee isompi kupla

Letkut menee niin koviksi mitä jäähdytysjärjestelmän korkki sallii systeemiin painetta, eli ei ne letkut periaatteessa sen kovempia ole mitä ne on täysin kylmän koneen ja jäähdyttimen lämmettyä täysin kuumaksi.

Kyllä tuo vahvasti vaikuttaa siltä että sylinteripaine sinne vesitilaan tulee, yksinkertaisin tapa on ottaa jäähdytysjärjestelmästä paine pois avaamalla korkki. Sitten korkki kiinni, ja yksi kaasun polkaisu, ja korkin avaus. Jos siellä on taas painetta, niin ei sinne oikein muuta vaihtoehtoa jää kuin että sylinteristä karkaa paine vesitilaan.

Periaatteessa jokin ilmakupla voi pitkänkin aikaa pulpautella ilmaa järjestelmästä ulos. Myös webasto (tms löpölämmitin) voi esim liian hitaan kierron takia keittää vettä, jolloin järjestelmään tulee "ilmaa", mutta tuo on helppo todeta sammuttamalla lämmitin.

Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Samikainen - 31.01.2019, 18:58:50
Yhdellä polkaisulla ei tule kyllä painetta. Webastoa olen miettinyt koska siitä kuuluu ainakin hiukan erilainen ujellus kuin aikasemmin ja ehkä hieman heikommin lämmittää sisätiloja
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Samikainen - 31.01.2019, 20:40:28
Lueskelin noista ardicin keitto ongelmista. En nyt kuollakseni muista mikä lämmitin tossa, webasto tai thermo. Pitää laittaa vidan päähän vkl jos ois lämmittimeltä jotain vikakoodeja
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: hessu80 - 31.01.2019, 20:48:22
Lueskelin noista ardicin keitto ongelmista. En nyt kuollakseni muista mikä lämmitin tossa, webasto tai thermo. Pitää laittaa vidan päähän vkl jos ois lämmittimeltä jotain vikakoodeja
Melko epätodennäköistä, että Webaston TT-VEVO keittäisi vedet. Jos vesi pysyy sisällä, niin kovaa ajoa vaan. Ei se paisari ole kurkkimista varten tehty.
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Samikainen - 02.02.2019, 08:15:05
Webasto suljettu pois. EGR tänään tarkoitus tutkia. Kuplat ovat muuttuneet enemmänkin kuohunnaksi.

Seuraavan testin tein eilen. Korkki auki kunnolla kaasua. Paisuntasäiliössä olevan nesteen väri muuttuu huomattavasti vaalemmaksi, mutta muutti pian tummaksi.

Otin nestettä lasiin ja vertasin purkissa olevaan. Ei eroja silmämääräisesti värissä.
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Samikainen - 02.02.2019, 08:16:14
Kuplia ei muuten tule sitten yhtään kylmällä koneella
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Hifilux - 03.02.2019, 13:15:07
Minulla on useissa autoissa paisuntasäiliöön virrannut nesteet niin pienestä letkusta kovalla paineella, että se aiheuttaa ikään kuin kuplimista tai pientä vaahtoamista. Tuo korkin suhahdus ja paineiden samalla laskiessa nestepinnan nousu on normaalia. En ymmärrä, että mikä tässä nyt on se ongelma?
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: mujunen - 05.02.2019, 21:15:18
Omassa 163hv 5-sylinterisessä D3:ssa oli samat oireet + jäähdytysnestettä hävisi. Nesteen pinta pompsahti paisuntasäiliössä huomattavasti kun korkin avasi, ilmakuplia esiintyi jne. Tähän auttoi omassa kulkineessa kannentiivisteen vaihto. Kilometrejä oli  tuolloin noin 230tkm. Näissä D3:ssa kannentiivisteitä on hajonnut enemmänkin, mutta otsikon moottorista ei ole kokemusta. Oireet olivat kuitenkin samansuuntaiset.
Otsikko: Vs: V70 DRIVE -12 Kansipahvi?
Kirjoitti: Samikainen - 28.10.2019, 17:17:09
Niin usein näkee että ei ole palattu aiheeseen. Palaampa. Vaihdoin jakopään ja sieltä paljastui vuotava vesipumppu. Kiitos näkemiin. Nyt 1kk pelannut normaalisti