Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: puppet - 01.02.2019, 17:30:43

Otsikko: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
Kirjoitti: puppet - 01.02.2019, 17:30:43
396tkm ajettu, m56 vaihteisto, Samppa Sport lastu, vuotava takakumityyny.

Ostin kesällä "kytkin vikaisena", eli sen piti luistaa, mutta tiistaina tehty päästötesti poisti kytkimen pois laskuista. Paikallaan kaasu pohjaan poljettaessa moottori pärähtää ja ahtopaine kyykkää, samalla railpaine putoaa. Ajaessa ahdot nousee n.2500hpa testerin mukaan ja railpaine nousee lineaarisesti. Vian tullessa esiin ahtopaine kyykkää ja railpaine tippuu ja meno hyytyy.

Kopioitu showroomista:

Tulpattiin moottorin tukikumit.
Mitattiin ahtopainetta, raili painetta ja kierrostietoa delphin lukijalla ajaessa ja paikoillaan. Moottori päästää "päräytyksen" 3500rpm kohdalla, jos kiihdyttää kaasupohjassa. Samassa tippuu ahto- ja railipaine ja kiihtyminen lakkaa kuin seinään, mutta vauhyi pysyy suunnilleen samana, kauaa sitä ei viitis vika päällä polkea... Paikallaan ollessa huomattiin kierrosluvun seilaavan läppärin näytöllä n. 70rpm, jota ei mittaristosta erota. Paikallaan testattiin pärähdystä, jos painaa kaasun pohjaan kerrasta, päräys ilmaantuu, mutta kierroksia hivutettaessa kohti rajoitinta, ei kuulu/tapahdu mitään ja kestää kierrättää 5000rpm kakomatta :o.

E: ei vikakoodeja
Otsikko: Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
Kirjoitti: paku97 - 01.02.2019, 17:42:32
putsaa tai vaihda ahtopaineanturi. venttiilikopan päältä itellä auttanu :o
Otsikko: Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
Kirjoitti: puppet - 01.02.2019, 18:06:24
putsaa tai vaihda ahtopaineanturi. venttiilikopan päältä itellä auttanu :o

Pitääpä koittaa!
Otsikko: Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
Kirjoitti: Kulmamies - 01.02.2019, 18:15:14
Laittaisin tarkastuslistalle myös ahtimen imuletkun. Öljyn pehmittämä letku saattaa mennä kovemmin kuormitettaessa lyttyyn.
Otsikko: Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
Kirjoitti: puppet - 01.02.2019, 19:21:51
Tuo ahtopaine anturi kuulostaa sinänsä järkevältä, sillä delphin ohjelma näytti paineeksi tyhjäkäynnillä barin painetta, eikö dieselkin käy tyhjäkäynnillä alipaine puolella? :o
Otsikko: Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
Kirjoitti: Kulmamies - 01.02.2019, 19:50:04
Ei ole alipainetta, kun ei ole kaasuläppääkään.
Otsikko: Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
Kirjoitti: puppet - 01.02.2019, 20:32:53
Aivan! Pitää käyttää imuletku irti ja käpistellä.
Otsikko: Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
Kirjoitti: virkpe - 03.02.2019, 18:09:26
Kulmamiehen mainitsema imuletkun pehmeneminen minunkin veikkaus.
Kun vielä kun mainitsit että tietyssä kierroksessa "päräyttää", antaa vahvan viitteen siihen letkuun.
Otsikko: Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
Kirjoitti: puppet - 03.02.2019, 18:23:38
Kulmamiehen mainitsema imuletkun pehmeneminen minunkin veikkaus.
Kun vielä kun mainitsit että tietyssä kierroksessa "päräyttää", antaa vahvan viitteen siihen letkuun.

Päältä päin ihan öljysotkussa. En alkanut edes purkamaan ennen kuin on uusi käsissä, vaikkei vika olisikaan siinä. Ilmeisesti aika tyyris letku siniseltä haettuna?
Otsikko: Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
Kirjoitti: Lankku - 04.02.2019, 14:19:35
Olikohan imuletku 90e paikkeilla?
Otsikko: Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
Kirjoitti: RATSUNI - 05.02.2019, 08:23:24
autodokilta 35€, en tosin tiedä laadusta? muut osat tuolta on kuitenkin ollut ihan jees
Otsikko: Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
Kirjoitti: volvotdi - 06.02.2019, 00:44:52
Ei ole alipainetta, kun ei ole kaasuläppääkään.

Miten nämä liittyy toisiinsa? Tuossa moottorissa on kyllä kaasuläppä.
Otsikko: Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
Kirjoitti: puppet - 06.02.2019, 10:57:10
autodokilta 35€, en tosin tiedä laadusta? muut osat tuolta on kuitenkin ollut ihan jees

Nää oli eilen ainakin loppu, nyt on kaverilta lainassa letku, josta huohottimen lämmitin oikkarissa, mutta itse letku ehjä. Vielä kun vaihtaja ja auto olis yhtäaikaa samassa paikassa :D
Otsikko: Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
Kirjoitti: Kulmamies - 06.02.2019, 16:39:26
Miten nämä liittyy toisiinsa? Tuossa moottorissa on kyllä kaasuläppä.

No mutta se ei tee samaa asiaa, kun bensakoneessa, eli imusarjassa ei ole alipainetta. Joissain dieseleissä se tehostaa egr:n toimintaa ja sulkeutuu moottoria sammutettaessa ym. turhaa.

Onko tässä keskutelussa käynyt ilmi auton vuosimalli? Showroomin perusteella auto lienee 2003, eli ei siinä siten ole edes sitä sammutusläppää.
Otsikko: Vs: 2.4D lopettaa kiihtymisen 3000rpm jälkeen
Kirjoitti: puppet - 06.02.2019, 18:26:29
No mutta se ei tee samaa asiaa, kun bensakoneessa, eli imusarjassa ei ole alipainetta. Joissain dieseleissä se tehostaa egr:n toimintaa ja sulkeutuu moottoria sammutettaessa ym. turhaa.

Onko tässä keskutelussa käynyt ilmi auton vuosimalli? Showroomin perusteella auto lienee 2003, eli ei siinä siten ole edes sitä sammutusläppää.

2003 auto.

Läppää tai ei, letku siitä on vaihtokunnossa.

Laitoin kaverilta lainassa olevan letkun kiinni, joka oli 10mm lyhyempi ja huomattavasti kovempi ja pärinä loppui. Kiitos vinkistä/tiedosta! Käyttää kytkin rempan "tonnin" sitten myöhemmin :2funny: