Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Lapari - 02.02.2019, 16:15:42
-
Pidemmän aikaa katsonut, että savu nousee kakkosratsun konehuoneesta jostakin. En ole siitä pahemmin välittänyt, mutta on vähän alkanut tuo käry arsyttämään jo toisinaan.
Käry vaikuttaa nousevan tuosta rail putken takaa jostakin,ehkä tuosta öljysuodattimen oikealta puolelta. Mikähän mahtaa olla tuo laitos ja onko tuolle mitään tehtävissä?
https://drive.google.com/open?id=1VTrGwjTlAVnbcaAiqvd7WPR4aD40vFBG
-
Eikös tuo ole öljyn huohottimen säiliö tuossa kohdassa? Saattaa olla tukossa, suosittelen kattomaan tuon läpi, ennen kun ampuu stefat
-
Minkä ikäinen D5 ja kilometrit, uteliaisuuttani kysyn?
-
2002 ja 520 ajettu.
Just kävin sitä ihmettelemässä ja purin tuon laitoksen pois ja putsasin. Muovinen sisäosa hengitti vain toiseen suuntaan, vaikutti, että siinä oli takaisku. Toiseen suuntaan ilma kulki kevyesti. En purkanut kun oli kovin muovinen juttu.
Muovisessa kansiosassa oli joku kalvoventtiili, mutta se ei estänyt ilma liikettä kumpaankaan suuntaan. Ilmeisesti joku lämpötilaan reagoiva juttu. Kaikki tiivisteet oli kunnossa.
Se on nyt puhdas päältä ja kun auton laittaa käyntiin, niin näkee selvästi että se puhaltaa höyryä kannen raosta. Osan 5 ja valurungon välistä. Oudolta tuntuu, kun tiivisteet oli mielestäni ihan kunnossa olevat ja kimmoisat.
Seuraavaksi täytyy nuo huohotinletkut puhdistaa, mutta kyllä niistäkin suulla puhaltamalla ilma meni läpi. Vähän raskaasti kylläkin kun toinen pää oli paikoillaan.
(https://lh6.googleusercontent.com/-pUWA0hBTFRk/UNQcg-US40I/AAAAAAAAElA/qsQmy6Nuuuc/s728/D5_huohotin.png)
-
Kannattaa tuo lukasta: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=85878.0
-
Letkut oli ihan auki, myös se lämmitysvastus lähellä turboa.
Käytin höyryloukun kannen vielä auki. Siinä on periaatteeltaan samanlainen tiivistys kuin ö-suodattimen kannessa. Eli O-rengas ja tämä oli vähän painunut kantikkaaksi. Käänsin litistyneen tiivisteen "kyljelleen" ja sainkin sen siinä asennossa paikalleen. Höyryäminen väheni 90% eli se tiiviste on vain mennyt huonoksi.
Tai saattaahan tuo huohottaakkin normaalia enemmän, että paine siinä loukussa on vähän kasvanut. 150t olen kuitenkin tuolla ajanut ja samanlailla höyryää tikun reiästä kuin ennenkin.
Ps. Höyryloukun kannen saa auki paikallaan, kun kiinnittää sopivan torx kärjen joustavaan klemmariavaimeen. Kannen takaruuviin saa kärjen ujutettua suutinputkien takaa. Ei tarvi purkaa edestä muuta kuin ahtoputki.
Kannen kalvosysteemin tarkoitus jäi arvoitukseksi.