Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Leo L-ki - 03.02.2019, 21:55:48

Otsikko: 740 / 47 vaihdelaatikko
Kirjoitti: Leo L-ki - 03.02.2019, 21:55:48
Ajelin perheen 745/47 laatikolla. Autossa oli ominaisuus, jota en ollut ennen näissä  havainnut. Ykkös- ja kakkos- vaihteet eivät menneet suosiolla päälle. Muut vaihteet toimivat normaalisti eli todella hyvin. Mahtaako jossain vivustossa olevan kulumaa tai jokin paikka rikki. Pakin tai kolmosen ja nelosen kautta pikkuvaihteet sai jotenkin päälle. Neuvoja kuunnellaan kiitollisena.
Otsikko: Vs: 740 / 47 vaihdelaatikko
Kirjoitti: jen - 03.02.2019, 22:05:14
kytkin? pakkisalvan säätö?
Otsikko: Vs: 740 / 47 vaihdelaatikko
Kirjoitti: Lays - 03.02.2019, 23:01:52
Pakkilukon säätö ainakin vaikuttaa tohon varsinkin, jos on väljää siellä kepin alapäässä.
Kokeile painaa pakkilukko pois ja sitten laittaa 1. ja 2. vaihteita päälle.
Otsikko: Vs: 740 / 47 vaihdelaatikko
Kirjoitti: puliukk0 - 04.02.2019, 17:07:06
Ittellä taitaa askin sisältä tulla se väljä, eikös ne tälläsiä ole ollut aina?  :2funny:

Täytyy kattoo se etummainen liitos, luultavasti tulee kuitenkin sieltä...
Otsikko: Vs: 740 / 47 vaihdelaatikko
Kirjoitti: ari1956 - 18.03.2019, 12:38:31
Minulla on vm. 1993 B230FD ja M47 vaihteisto 940 farmarissani.
Vuosia sitten katsastuksessa tuli sanomista kun ykkösvaihdetta ei meinannut saanut millään päälle. Vika oli ollut jo kuukausia, mutta sen kanssa tuli toimeen,
Vaihdekeppi piti työntää jännittäen vasemmalle, niin vaihteen sai päälle.
Tämä on kuulemma tyyppivika. Kantakorjaamo ratkaisi asian nopeasti ja halvalla.
Joku muoviosa vaihdekepistä alaspäin oli kulunut, se maksoi alle 15 euroa. En muista enää, saiko sen korjattua sisätiloista käsin. Kuitenkin, työ ei ollut suuri. Muut vaihteet olivat menneet päälle helposti.

Nyt on autollani ajettu noin 405000 km tai hieman vähemmän. Jouduin arvioimaan todellisen km-määrän, laskemalla lähes vuoden bensiinikuiteista (joissa on litramäärä) käyttäen 10 l/ 100 km bensiinikulutusta ajokilometrini. Vaihteisto on toiminut oikein hyvin. Vaihteistoon ja perään kannattaa vaihtaa öljyt muutaman vuoden ajon jälkeen. Muistaakseni vaihteistoöljyn vaihto-km ei mainita huolto-ohjelmassa lainkaan!
Otsikko: Vs: 740 / 47 vaihdelaatikko
Kirjoitti: HammerDown - 22.03.2019, 22:57:57
Ittellä taitaa askin sisältä tulla se väljä, eikös ne tälläsiä ole ollut aina?  :2funny:

Täytyy kattoo se etummainen liitos, luultavasti tulee kuitenkin sieltä...

Kerrotko tästä lisää? Omasta shimmasin syksyllä kepin alapään, mutta taas tuntuu 1-2 vähän takeltelevan...

Voiko pakkilukkoa säätämällä kompensoida väljää vivustoa?
Otsikko: Vs: 740 / 47 vaihdelaatikko
Kirjoitti: kestosippi - 23.03.2019, 11:55:19
(https://thumb.ibb.co/g35fvJ/vaihdetankonivel.jpg) (https://ibb.co/g35fvJ)

(https://thumb.ibb.co/hKT0vJ/vaihdetankonivel2.jpg) (https://ibb.co/hKT0vJ)

Itselläni väljyys oli tuolla auton alla olevassa siirtoklunssissa. Tein ohuet prikat joilla väljyys korjaantui.
Otsikko: Vs: 740 / 47 vaihdelaatikko
Kirjoitti: puliukk0 - 24.03.2019, 15:38:41
Kerrotko tästä lisää? Omasta shimmasin syksyllä kepin alapään, mutta taas tuntuu 1-2 vähän takeltelevan...

Voiko pakkilukkoa säätämällä kompensoida väljää vivustoa?

Siellä vaihdelaatikon hännässä on se ensimmäinen liitos.

Jos 1-2 takertelee niin kytkin lopussa, synkat loppu tai pakkilukko väärin säädetty. Kannattaa katsoa liikkuuko se keppi liikaa vai liian vähän vasemmalle, sen mukaan siirtää sitä pakkilukkoa.