Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: eetukka - 05.02.2019, 13:04:53
-
Tuli tuossa lumituiskussa vähän reippaampi ohitus ja limp mode päälle. Tämä ei sinänsä yllättänyt ku joskus satunnaisesti tehnyt saman mutta palautunut itsekseen tai sammuttamalla/koodit nollaamalla normaaliin tilaan.
Nyt jäi vika päälle ja ei lähde vikakoodinlukijalla(volvo t75) eikä akunkengän irroituksella. ECM 8420, ECM 1400, REM 9F21
Lisäksi ilmastoinnin magn.kytkin humppaa miten sattuu kiinni/auki ja virrat päälle laittaessa ihme pärinä konehuoneesta :-\
Kaikki tuli siis kerralla. Vikakoodeja nollatessa tuli ajonvakautus vaatii huollon ja akkujännite alhainen tekstit infonäyttöön.
Akku ladattu yön yli ja lepojännite 12,7V ja käynnissä 14,1V.
Kierroksia ei ota kun 2500rpm max.
Olisiko ideoita mistä lähteä selvittelemään?
Xc90 d5 -04
https://photos.app.goo.gl/K4xmTkcRzAJmRLox7
-
Tuli tuossa lumituiskussa vähän reippaampi ohitus ja limp mode päälle. Tämä ei sinänsä yllättänyt ku joskus satunnaisesti tehnyt saman mutta palautunut itsekseen tai sammuttamalla/koodit nollaamalla normaaliin tilaan.
Nyt jäi vika päälle ja ei lähde vikakoodinlukijalla(volvo t75) eikä akunkengän irroituksella. ECM 8420, ECM 1400, REM 9F21
Lisäksi ilmastoinnin magn.kytkin humppaa miten sattuu kiinni/auki ja virrat päälle laittaessa ihme pärinä konehuoneesta :-\
Kaikki tuli siis kerralla. Vikakoodeja nollatessa tuli ajonvakautus vaatii huollon ja akkujännite alhainen tekstit infonäyttöön.
Akku ladattu yön yli ja lepojännite 12,7V ja käynnissä 14,1V.
Kierroksia ei ota kun 2500rpm max.
Olisiko ideoita mistä lähteä selvittelemään?
Xc90 d5 -04
https://photos.app.goo.gl/K4xmTkcRzAJmRLox7
Hi
Minkä ikäinen akku?
-
Akku tais olla -16 Exide AGM. Akun lepojännite se 12,7V ja latausjännite 14,1V
Vda/Dice:llä katottiin ni ahtopaineanturille anto koodit. TCV näytti jotain 68% ja ei muuttunu miksikään kaasua poljettaessa, paitsi kun vika hävis hetkellisesti. Sain varovasti motarilla kiihdyttämällä man.puolella kiertämään ja ajelin sen +10km 4000kierroksilla ja vetoja oli. Välillä ku kaasun hellitti ni kyykkäs vikatilaan ja kohta taas pois. Menee joutokäynnilläkin vikatilaan.
Kokeillaan nyt ensin tuota ahtopaineanturia, seuraavaks tcv ja sit varmaan ahdin :(
Motonetissä näytti olevan 559 ekua D5244T ahdin pultteineen ja tiivisteineen ::)
-
Hieman vastaavat oireet mutta pahemmmat, kuin anopin d5 josta meni egr-putki poikki. Mut tcv/turbo hyvä epäilys
-
Tuota ahtopaine anturia lottosin ite kun imusarjan paine ei anturin mukaan muuttunut miksikään.
-
Asiaa tutkailtu. Kontaktispraytä suihkittu map, imm ja tukityynyille menevien letkujen liittimeen. IMM suihkittu puhdistusaineella. Toimi ilman vikoja 4päivää ja taas sama homma.
Tänään testasin kaverin imm ja ei vaikutusta muuten paitsi tuli vikakoodi imm:sta ::)
Ecm 8420, 1300, 1400, 5000. Nollauksen jälkeen jää 8420 ja 1400.
Moottori vaatii huollon tulee pääasiassa heti kun auton käynnistää tai hetken päästä tyhjäkäynnillä. Ajossa välillä häviää ja vetää hyvin. Tätä humppaamista tekee tiuhaan tai jää vika päälle.
Kovemmassa vedossa tai paikallaan kierroksia polkiessa tulee vika päälle metallisen kirahduksen/vinkaisun saattelemana. Ilmanputsarista kuuluu kohahdus kun kierrokset laskee.
Mitäs seuraavaks ???
Pitääkö vaan lakki kourassa volvolle viedä :-\
-
Semmonen jännä vielä et sillonku vika ei päällä ja vedättää reippaasti ja kaasun ku laskee ni siinä vaiheessa menee melko varmasti myös vikatilaan :(
-
Vika selvitetty ja ainakin toistaiseksi auto kunnossa.
Ahtimen siivet liikku melko tahmeasti ja jumitteli eri asentoihin. Ahdin irti ja auki, putsaus ja siipien/pakopesän pinnan hionta. Huomattavasti herkemmin nyt liikkuu.
(https://i.ibb.co/nz1wzbS/IMAG1723.jpg) (https://ibb.co/nz1wzbS)
(https://i.ibb.co/nfBqwBT/IMAG1724.jpg) (https://ibb.co/nfBqwBT)
(https://i.ibb.co/jwFJFnb/IMAG1725.jpg) (https://ibb.co/jwFJFnb)
(https://i.ibb.co/RBt9xsL/IMAG1726.jpg) (https://ibb.co/RBt9xsL)
(https://i.ibb.co/xq7qrcM/IMAG1727.jpg) (https://ibb.co/xq7qrcM)
(https://i.ibb.co/hHDLgJz/IMAG1721.jpg) (https://ibb.co/hHDLgJz)
-
Hyvä että kerroit, aika turbomainen vika kieltämättä.
-
Juu, täältä löytyki hyvät ohjeet tuon ahtimen purkuun.
Hommahan ei sinänsä ollut hankala, mutta öljynpaluuputken toinen ruuvi oli melko hankalassa paikassa. Kasatessa unohtu alipainekellolle letku laittaa ja ahtimen ollessa paikallaan teetti kyllä pirusti töitä ja sormet verillä se lopulta nippaan muljahti :buck2:
Ahdin sopii hyvin tulemaan yläkautta kun pakosarjan irrottaa tieltä :) Niin ja öljynpaluun laipassa on Mitsun tiiviste ku muuta ei sattunu löytymään yöllä ;D
-
Noni, oireet palas :-\
Hyvin toimi pari päivää mut samat koodit pukkaa ja tehot pois.
Mitähän seuraavaks vaihtas ::) Vnt solenoidi, ahtopaineen säädin siitä ilmanputsarin kyljestä???
-
Moottorin käydessä ku öljykorkin avaa ni kova "papatus" kuuluu. Alipainevuoto ::)
-
Mulla se on aina potpottanut ilman muita oireita. Mut vaikeita vikojahan nämä on. Alipaineletkuja voi puristaa lyttyyn ja katsoa reagoiko auto mitenkään.
-
Ei vaikutusta letkujen tukkimisella tuohon ääneen.
Säädin vetää alipainetta letkustoon auton ollessa käynnissä. Mitenhän tuon vnt solenoidin testais ::) Jännite siihen liittimelle tulee.
Etummaiseen tukikumiin tuli ruiskulla vedettyä alipaine mut ei se kovin nopsaan jaksanu palautua.
Vnt solenoidille, joka irrallaan antaa 12v ni pieni naksahdus kuuluu. Samalla ku imee letkusta(vac) puolelta ni ei muutosta, pitäskö ilman tulon loppua?
-
https://www.youtube.com/watch?v=qvpjhN-2DdI (https://www.youtube.com/watch?v=qvpjhN-2DdI) tollasen videon olen nähnyt
-
Täytyy tuo alipainesäädin tutkailla ja vnt solenoidi. Voiko tuohon vnt solenoidille vetää suoraan letkun alipainepumpulta? Tai tuleehan siihen letku sieltä mut ennen solenoidia haarautuu kumityynyille meneviin letkuihin ja alipainesäätimelle.
Rupee jo kyrsimään jos ei ala vikapaikka löytymään >:(
-
Semmonen huomio, että nyt alipaine tukikumeille menevä letku nipparilla lytyssä ni paikallaan ollessa tyhjäkäynnillä vikatilassa ja kun kierrokset nostaa yli tonnin ni ilmotus häviää. Kierrokset ku tippuu takas tyhjäkäynnille ni saman tien vikaviesti tauluun ::)
-
Niin se järjestelmä kai alipaineilla imi ne tukikumit pehmeämmiksi tyhjäkäynnillä ja kovemmillla kierroksilla tätä ei tarvittu.
-
Niin tai onko siellä alipainevuoto ku vika tulee tyhjäkäynnillä päälle :(
Tosin ajossa taas ei toimi kierroksilla
-
Homma alkaa ehkä selviämään. Alipaineet häviää pätkimällä ennen tcv:tä. Eli vielä kellolle imu, jos pysyy alipaine ni tcv vuotaa?
Pärinän aiheuttaa FMA2 rele(ecu)
-
Vuoto paikallistui tcv:hen :) Tcv pelkästään linjassa ja alipaineet ei pysyny ku hetken kerrallaan. Aina ku putos paineet ni mittaristoon vikailmotus.
Pärinän aiheuttaja jäi myös kiinni ja se oli cem rele
-
Vuoto paikallistui tcv:hen :) Tcv pelkästään linjassa ja alipaineet ei pysyny ku hetken kerrallaan. Aina ku putos paineet ni mittaristoon vikailmotus.
Pärinän aiheuttaja jäi myös kiinni ja se oli cem rele
hmm mitähän se cem pärisee, onko se vika vai ominaisuus tuossa tilanteessa
-
Vaikee sanoo, oisko rele tullu tiensä päähän ::)
Huomenna uus rele paikalleen
-
Anopin autossa kuului pärinät kiihdyttäessä egr-vian yhteydessä(putki poikki). Näin jälkeenpäin en ole varma tuliko pärinä putkesta vai just jostain CEM-releestä mutta putken vaihto auttoi.
-
Mulla tuo rele pärisi ku virrat laitto päälle, ei siis käynnissä ollessa.
-
Ei oo vielä selätetty ongelmaa >:(
Edelleen vikakoodit ecm 8420 ja ecm 1400.
Toimii jo paremmin mut vikailmoitus tulee edelleen lähinnä tyhjäkäynnillä. Välillä vetoja riittää ja saa kierrättää ihan tappiin asti.
Nyt siis vaihdettu tcv, ahtopaine anturi siihen coolerin putkeen ja ahtopainesäädin ilmanputsarikotelon kylkeen.
Etummaisen tukikumin letkunipassa ehkä murtuma mut ei pelitä vaikka ois tukikumeille menevät letkut tukittu.
-
Ei enää turbosta kuulu ylimääräisiä ääniä?
-
No, tänään pari kertaa kuulu vinkasu mut välillä toimii vedot hyvin ja ei oikeestaan kovassa vedossa niinkään takkua. Heti ku laskee jalan kaasulta ja kierrokset putoo ni lyö vian päälle.
Se cem relekki pärähti taas tänään, uus rele. Oli hieman lämpimämpi ku muut releet. Liittyyköhän tuo nyt myös jotenki tähän ::)
-
Senverran selvinny et ei vuoda alipaineletkut.
Pätkii tuo tcv:n ohjaus. Saako se tiedon map anturilta? Jossain maavika tai piuha nirhautunu. Sähkökaaviota tutkaillaan et löytys ecm:stä oikeet pinnit noille map-anturille ja tcv:lle :buck2:
-
Pääsetkö lainaamaan joltain toimivaa anturia kokeiluun?
-
Ei oo tässä ihan liki. Tuokin map anturi uusi mikä paikallaan
-
Tulipa tuossa vielä semmonen huomio että taitaa olla jarrutehostin paskana. Välillä eka jarrutuksessa poljin suht kova ja pehmenee sit toisella polkasulla.
Pihassa testasin ni suhina käy jalkotilaan kun poljinta painaa.
Oiskohan tuolla osuutta tuohon alipaineen hetkittäiseen katoamiseen ja sitä myöten vikatilaan menoon ???
-
Hyvä huomio, korjaa/vaihda se seuraavaksi.
-
Oiskohan tuolla osuutta tuohon alipaineen hetkittäiseen katoamiseen ja sitä myöten vikatilaan menoon ???
Jep..
-
Voi olla kaukaa haettua mut alipainemittarin käytöskin tukisi tätä. Imi vakuumin ja pysy aikansa kunnes paine hävis silleen "värisemällä" niinku kumikalvossa olevan reijän kautta vois olettaa, vähän niinku ilmapallo tyhjenee silleen pärisemällä :2funny:
-
Nyt kun vika ei ole päällä ni jarrut tuntuu normaalilta ja ei suhise. Kone käy hiljasemmin ku vian päälläollessa ilmeisesti alipainepumppu kalkattaa, ainaki siitä kohti naputus kuuluu.
Nyt vielä vuodon rajaus tehostimeen tai alipaineletkun ja pumpun liittimeen. Oli nimittäin o-rengas letkussa sen olonen että vois vuotaa siitäki.
Lähellä ratkasua toivon mukaan ollaan :P
Piti vielä värkätä testauslaite ku vika tulee päälle ni saa rajattua paikan V:>
(https://i.ibb.co/h7x65cb/IMAG1744.jpg) (https://ibb.co/h7x65cb)
dice (https://freeonlinedice.com/)
-
Pari päivää meni ilman vikaa. Tänään tuli viat päälle ja mittari kiinni. Alipaine hävisi välillä.
Laitoin tuon sulun kiinni tehostimelle niin mittari pomppi edelleen. Eli vyodon täytyy olla liittimessä tai pumpussa.
Semmonen huomio vielä et tuohan papattaa melkosesti öljykorkki auki. Jarrua ku pumppas ni hiljeni eli vuotaako tuo alipainepumppu nyt sit kuitenkin?
-
Tänään vaihtuu alipainepumppu ja mahdollisesti jarrutehostinki :buck2: