Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: paavomp - 07.02.2019, 21:51:04

Otsikko: VEA moottorin imusarjan läpät
Kirjoitti: paavomp - 07.02.2019, 21:51:04
Viisipyttyisen läppävioista löytyy paljon juttua, mutta entäpä nämä VEA-moottorit? Minulla on autossa ollut päällä jo muutaman kuukauden vikakoodi noihin liittyen (ei CEL, pelkkä koodi muistissa). Vika on päällä jokaisella käyntisyklillä, eli ei mikään hetkellinen ongelma. Olen sen pari kertaa nollannut, mutta tulee heti takaisin.

ECM-P200900 Intake Manifold Runner Control Circuit Low (Bank1). Vida ei paljon muita ohjeita anna, kun että läpät on jumissa tai  moottori rikki. Kun läppää ajaa manuaalisesti Vidalla, on sen raja-arvot  muistini mukaan min -5 astetta ja maks. 105 astetta. Myös kun läpän asentoa katsoo moottorin käydessä Vidasta, näyttää se toimivan aika loogisesti.. Eli matalilla kierroksilla jossain puolivälissä, ja kierrosten noustessa aukenee kokonaan.

Nollasin läpän adaptaation, ja silloin läpän äärirajat nousivat hetkellisesti vielä 10 astetta lisää molempiin suuntiin (-15 ja 115), mutta sitten ekan kalibroitumisen jälkeen ne olivat taas noissa normaaleissa lukemissa.

Onko kenelläkään ideaa, mihin tuo vikakoodi voi liittyä, ja voiko vivusto olla jumissa tai rikki, jos se kuitenkin antaa järkeviä arvoja vidalle? Missähän kohtaa se asentoanturi on siinä vivustossa, vai mittaako se peräti vain moottorin asentoa?

Edit: No joo, kyllähän tuossa kuvauksessa viitataan nimenomaan suljetun rajaan, eli olisiko sitten niin, ettei se läppä kuitenkaan sulkeudu oikein imusarjassa olevan paskan takia?
(https://i.ibb.co/XSFRQQq/swirl.png) (https://ibb.co/XSFRQQq)
Otsikko: Vs: VEA moottorin imusarjan läpät
Kirjoitti: zombiland - 12.07.2019, 20:24:29
Viisipyttyisen läppävioista löytyy paljon juttua, mutta entäpä nämä VEA-moottorit? Minulla on autossa ollut päällä jo muutaman kuukauden vikakoodi noihin liittyen (ei CEL, pelkkä koodi muistissa). Vika on päällä jokaisella käyntisyklillä, eli ei mikään hetkellinen ongelma. Olen sen pari kertaa nollannut, mutta tulee heti takaisin.

ECM-P200900 Intake Manifold Runner Control Circuit Low (Bank1). Vida ei paljon muita ohjeita anna, kun että läpät on jumissa tai  moottori rikki. Kun läppää ajaa manuaalisesti Vidalla, on sen raja-arvot  muistini mukaan min -5 astetta ja maks. 105 astetta. Myös kun läpän asentoa katsoo moottorin käydessä Vidasta, näyttää se toimivan aika loogisesti.. Eli matalilla kierroksilla jossain puolivälissä, ja kierrosten noustessa aukenee kokonaan.

Nollasin läpän adaptaation, ja silloin läpän äärirajat nousivat hetkellisesti vielä 10 astetta lisää molempiin suuntiin (-15 ja 115), mutta sitten ekan kalibroitumisen jälkeen ne olivat taas noissa normaaleissa lukemissa.

Onko kenelläkään ideaa, mihin tuo vikakoodi voi liittyä, ja voiko vivusto olla jumissa tai rikki, jos se kuitenkin antaa järkeviä arvoja vidalle? Missähän kohtaa se asentoanturi on siinä vivustossa, vai mittaako se peräti vain moottorin asentoa?

Edit: No joo, kyllähän tuossa kuvauksessa viitataan nimenomaan suljetun rajaan, eli olisiko sitten niin, ettei se läppä kuitenkaan sulkeudu oikein imusarjassa olevan paskan takia?
(https://i.ibb.co/XSFRQQq/swirl.png) (https://ibb.co/XSFRQQq)
   Moi! Mitä oireita ilmenee, onko vika valo syttynyt mittaristoon? Minulla antoi saman vikakoodin ja teksti : Imusarjan ohjausäätimen piiri matala ,luettiin merkkiliikkeessä, ja että vika on ollut jatkuva,
mutta eivät osannut oikein tehdä mitään vaan katsotaan mitä jatkossa tapahtuu,auto nypyttää inhottavasti
,kun kiihdyttää matalilta kierroksilta muuten toimii normaalisti!Auto on S80 D4 -14 autom.
Otsikko: Vs: VEA moottorin imusarjan läpät
Kirjoitti: paavomp - 12.07.2019, 22:50:27
   Moi! Mitä oireita ilmenee, onko vika valo syttynyt mittaristoon? Minulla antoi saman vikakoodin ja teksti : Imusarjan ohjausäätimen piiri matala ,luettiin merkkiliikkeessä, ja että vika on ollut jatkuva,
mutta eivät osannut oikein tehdä mitään vaan katsotaan mitä jatkossa tapahtuu,auto nypyttää inhottavasti
,kun kiihdyttää matalilta kierroksilta muuten toimii normaalisti!Auto on S80 D4 -14 autom.

En ole havainnut mitään oireita. Ei sytytä vikavaloa mittaristoon asti, eikä myöskään näy perus OBD-lukijalla, vaan vaatii sen VIDAn. Vika on päällä koko ajan, ja itse asiassa auto on pariin otteeseen ollut eri asioissa myös merkkihuollossa VIDAn perässä, eikä mekaanikko ole tuosta koodista mitään maininnut, jota vähän ihmettelin. En itse viitsinyt edes kysyä asiasta, koska tuskin ne sille mitään muuta osaavat tehdä kuin purkaa koko imusarjan putsausta ja osien vaihtoa varten.
Otsikko: Vs: VEA moottorin imusarjan läpät
Kirjoitti: volvotdi - 13.07.2019, 02:29:45
Onhan noissakin ollut tuota vikaa. Yleensä läppämoottori kaput tai imusarja niin pahasti karstoittunut, että rikkonut mekanismin / moottorin. Karstan määrää voi arvioida ottamalla MAP-anturin irti imusarjasta (koneen päällä enemmänkin kuskin puolella yhdellä torxilla). Imusarjan läpät saa myös ohjelmasta pois jos ei kiinnosta ostaa uusia osia.  ;)
Otsikko: Vs: VEA moottorin imusarjan läpät
Kirjoitti: zombiland - 13.07.2019, 07:13:16
Onhan noissakin ollut tuota vikaa. Yleensä läppämoottori kaput tai imusarja niin pahasti karstoittunut, että rikkonut mekanismin / moottorin. Karstan määrää voi arvioida ottamalla MAP-anturin irti imusarjasta (koneen päällä enemmänkin kuskin puolella yhdellä torxilla). Imusarjan läpät saa myös ohjelmasta pois jos ei kiinnosta ostaa uusia osia.  ;)
Miten moottorin pitäisi reakoida  jos sen MAP anturin irroittaa, ja miten siitä voisi arvioida karstan määrää! Eikö imurajan läppien poisto käytöstä vaikuta moottorin toimintaan esim.väännön suhteen? 
Otsikko: Vs: VEA moottorin imusarjan läpät
Kirjoitti: Wehgi - 13.07.2019, 15:05:31
Miten moottorin pitäisi reakoida  jos sen MAP anturin irroittaa, ja miten siitä voisi arvioida karstan määrää!

Ei sitä MAP-anturia tarvitse koneen käydessä ottaa irti joten ei vaikuta moottorin reagointiin mitenkään. Näet sen anturin kunnosta paljonko mahtaa imusarjassa olla karstaa.
Otsikko: Vs: VEA moottorin imusarjan läpät
Kirjoitti: zombiland - 13.07.2019, 15:27:04
Ei sitä MAP-anturia tarvitse koneen käydessä ottaa irti joten ei vaikuta moottorin reagointiin mitenkään. Näet sen anturin kunnosta paljonko mahtaa imusarjassa olla karstaa.
Vähän oudoksutti Sinisellä  käydessäni, kun luettiin vika koodit,niin sanottiin että on juuri imusarjan säätimessä häiriö,ja parin viikon päästä käydessäni oli eri heppu tiskillä ja kyselin asiasta että mitä pitäisi tehdä niin katsoi koneelta mikä se vika koodi oli,ja sanoi että olis joku paine tunnistin imuilman jäädyttimen putkessa keula puolella, mutta pitäs kuulemma viedä auto lisä tutkimuksiin  :o
Luin äsken omalla perus lukialla, ja ei ollut vikakoodia ,en kylläkään tiedä, että  voiko luottaa tähän halpaan lukiaan?
Otsikko: Vs: VEA moottorin imusarjan läpät
Kirjoitti: Wehgi - 13.07.2019, 16:54:03
Vähän oudoksutti Sinisellä  käydessäni, kun luettiin vika koodit,niin sanottiin että on juuri imusarjan säätimessä häiriö,ja parin viikon päästä käydessäni oli eri heppu tiskillä ja kyselin asiasta että mitä pitäisi tehdä niin katsoi koneelta mikä se vika koodi oli,ja sanoi että olis joku paine tunnistin imuilman jäädyttimen putkessa keula puolella, mutta pitäs kuulemma viedä auto lisä tutkimuksiin  :o
Luin äsken omalla perus lukialla, ja ei ollut vikakoodia ,en kylläkään tiedä, että  voiko luottaa tähän halpaan lukiaan?

Toi MAP-anturi on todella halpa alkuperäisenäkin osana ja on helppo vaihdettava. Yksi torx irti ja MAP-anturin liitin irti ja päinvastaisessa järjestyksessä kasaus. Jos kerran on jo jotain sinne viittaavaa olla niin itse sen vaihtaisin kun nykyisillä saastelaitteilla tuo on imusarjassa yksi potentiaalinen vikakohde
Otsikko: Vs: VEA moottorin imusarjan läpät
Kirjoitti: zombiland - 13.07.2019, 19:33:49
Toi MAP-anturi on todella halpa alkuperäisenäkin osana ja on helppo vaihdettava. Yksi torx irti ja MAP-anturin liitin irti ja päinvastaisessa järjestyksessä kasaus. Jos kerran on jo jotain sinne viittaavaa olla niin itse sen vaihtaisin kun nykyisillä saastelaitteilla tuo on imusarjassa yksi potentiaalinen vikakohde
Kiitos vinkistä,täytyy varmaan uusia se ensin ja katsoa mitä tapahtuu! Jos vaikka itse löytäisi ja saisi vaihdettua! Onko muuten kyseisestä moottorista jotain osa luetteloa tai sioitus kuvia netissä ?
Otsikko: Vs: VEA moottorin imusarjan läpät
Kirjoitti: Vargur - 14.07.2019, 01:20:13
siinä on vissiin 2 anturia kuten omassakin, map anturi on siinä koneen päällä pitäis olla helposti näkyvillä kun ottaa suojakuoren pois, toinen on välijäähyn jälkeen, sen tarkemmin en osaa sanoa kun ei tiedossa mikä kone.
kuvia voi olla vaikea löytää mutta vidalla näkee aika hyvin räjäytyskuvat. sillä löytää nuo osanumerotkin.
Otsikko: Vs: VEA moottorin imusarjan läpät
Kirjoitti: zombiland - 14.07.2019, 12:49:22
siinä on vissiin 2 anturia kuten omassakin, map anturi on siinä koneen päällä pitäis olla helposti näkyvillä kun ottaa suojakuoren pois, toinen on välijäähyn jälkeen, sen tarkemmin en osaa sanoa kun ei tiedossa mikä kone.
kuvia voi olla vaikea löytää mutta vidalla näkee aika hyvin räjäytyskuvat. sillä löytää nuo osanumerotkin.
Kone on D4 181hv neli pyttynen
Otsikko: Vs: VEA moottorin imusarjan läpät
Kirjoitti: zombiland - 15.07.2019, 18:04:46
Otin MAP:in irti imusarjasta ja olipa melko törkynen, anturin pää oli musta pikinen möykky, puhdistin ja nyt odottelen kuivamista ja,sitten paikalleen asennus, saa nähdä mitä vaikuttaa ajoon ::) voihan se olla, että olisi syytä kuitenkin uusia anturi?
Otsikko: Vs: VEA moottorin imusarjan läpät
Kirjoitti: mulugren - 15.07.2019, 20:33:12
tai imusarja niin pahasti karstoittunut

Aiheesta on juuri tullut takaisinkutsukin
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=109898.0
Otsikko: Vs: VEA moottorin imusarjan läpät
Kirjoitti: MikaV60 - 27.01.2020, 11:33:21
Otin MAP:in irti imusarjasta ja olipa melko törkynen, anturin pää oli musta pikinen möykky, puhdistin ja nyt odottelen kuivamista ja,sitten paikalleen asennus, saa nähdä mitä vaikuttaa ajoon ::) voihan se olla, että olisi syytä kuitenkin uusia anturi?

Oliko vaikutusta?